/fotboll/osk/forum/3255.aspx/fotboll/osk/forum/3255.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2011-11-16 17:37
Ur NA:
ÖSK Ungdoms Pontus Jakobsson är bästa backen i division 2 norra Götaland. Nu kan han få pris som hela Sveriges bästa division 2-back.

Är det A-lags ledningen som har svårt att se? Skulle Mr Panama platsa i ÖSK U, vad säger Juhlin?

Örebro Grodan
2011-11-16 17:33
KCMarten,

Jag anser att Haginge är opassande som högerback i ett spelsystem där man vill vara ett spelförande lag och ha offensiva ytterbackar som är bekväma med boll. Haginge är inte bra med bollen. Han slår alldeles för många höjdbollar och passningar utan adress. Defensivt gör han det bra, men offensivt är det inget vidare.

Enligt min mening är han bättre som mittback. Däremot är han inte tillärckligt bra för att starta som mittback. Men det är en annan diskussion där du säkerligen kommer tycka att tvärtemot. ;)
Örebro rirobban
2011-11-16 17:31
"Martin Rudolfsson testar med Örebro SK"
Örebro KCMarten
2011-11-16 17:17
Grodan //

Du skrev:

"Haginge kan jag inte se som vår ordinarie högerback. Dels för att han inte har de kvaliteer som krävs för att spela hb i det spelsätt vi har, men även för att jag främst ser honom som mittback."

Är det samma Haginge jag såg i år? I min värld fungerade Haginge hyfsat så länge han spelade högerback. När han spelade i mitten gjorde han däremot den ena tavlan efter den andra..

Dessutom vill han ju inte själv spela mittback..
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-11-16 16:59
Nån som har koll på Jakobsson i Ungdom?
Örebro Grodan
2011-11-16 16:54
DaSa,

Varför skulle jag gilla att provocera? Bara för att jag har åsikter som inte varannan människa har? Detta är ett forum där man har rätt att uttrycka sina åsikter. Att folk sedan har olika åsikter är ju den enda orsaken till att ett forum existerar, det är det som skapar debatt.

Nog om det.

Ja, Anttonen var väldigt bra förrut, men jag är tveksam till hur bra han är idag och i framtiden. Han är väldigt skadedrabbad och hans ålder är hög. Ett osäkert kort, enligt mig. Haginge kan jag inte se som vår ordinarie högerback. Dels för att han inte har de kvaliteer som krävs för att spela hb i det spelsätt vi har, men även för att jag främst ser honom som mittback.

Wirtanen är inte heller ett klockrent kort som högerback. Hans defensiva spel är inte speciellt bra och jag ställer mig frågande till om han verkligen passar som högerback. Per Johansson gjorde några bra matcher på den positionen, men håller han verkligen en hel säsong? Kan han konsekvent hålla en tillräckligt hög nivå för att mantla den rollen? Tveksamt, tycker jag.
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-11-16 16:47
bison:

Jag tror att får man tryck, skapar chanser och gör mål i förhållande till det stora bollinnehav man har får du en annan matchbild och ett lag som sjunker ned mera och blir kompakta. Detta med ökat självförtroende skulle ge andra resultat.

Jag har tyckt samma sak hela säsongen som Nordback
Örebro Aspen
2011-11-16 16:21
Undrar vad Nurme säger om detta uttalande:
"Han vill heller inte räkna bort Simon Nurme som agerat backup till Alvbåge den gångna säsongen och vars kontrakt snart löper ut.
- Vi ska ha två målvakter i a-truppen och sen är det konkurrenssituation om vem som ska spela, betonar Sjögren"

Tror inte Sjögren är helt ärlig i alla uttalanden. En del är nog taktik.
Örebro bison
2011-11-16 16:02
Intressant att höra Nordbacks förklaring till fiaskosäsongen.
Nu har jag inte läst tidningen utan bara Telles referat.

Nobbe säger att det är för dåligt i den sista tredjedeln, för lite folk med i boxen - ok köper det MEN ett större problem är väl "första" tredjedelen, vi läcker ju som ett såll och kan inte behålla en ledning. Är lösningen att bli bättre framåt så vi gör 4 mål och kan släppa 3 bakåt?
Örebro DaSa
2011-11-16 15:50
Grodan/ Du verkar gilla att provocera, först föreslår du att vi skall göra oss av med våran bästa spelare och nu tycker du att vi skall lägga pengar på en position där det vi har en fd. landslagsman (Anttonen), en fd. aktuell landslagsman (Hagge) och tränarens favorit Wirtanen. Lägg därtill att Per J gjorde en riktigt bra insats som högerback mot t.ex. DIF borta så ser jag absolut ingen anledning att värva på den positionen. Tycker då att ditt förslag om att värva in en ny vänsterback låter bättre, men då skall det vara en lovande spelare som är bättre än Wovven.
Örebro Aspen
2011-11-16 14:26
Grodan// Svåra avvägningar för SS med skadeproblem på 3 viktiga pjäser (Haddad, Willians, Anttonen), tänk om alla är fit for game i januari.
Kanske det vore bra att hålla en plats i truppen ledig till i slutet av feb.
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-11-16 14:17
Har nu läst Nordback-artikeln i pappersbilagan.

Självklart har allt den anställde ett ansvar. Men det ansvaret har ju delvis ballat ur.

I mina ögon är detta helt klart ett ledarskapsproblem (chefsproblem om ni så vill). Vilka chefer och på vilka nivåer avstår jag att spekulera om.

Örebro Grodan
2011-11-16 14:15
Behövs inte en ny högerback?

Anttonen känns som ett väldigt osäkert kort. Kommer han kunna vara skadefri en hel säsong? Kommer han ens kunna komma tillbaka i den form han en gång var i? Nja, jag tycker det känns tveksamt.

Sedan har vi väl Wirtanen, Haginge, Sigurbjörnsson, Per Johansson(Om han blir kvar) som kan tänkas spela högerback. Ingen av dessa är naturliga högerbackar och enligt min mening är det inga vidare bra alternativ heller.

Känns ganska självklart för mig att en ny högerback bör vara på inköpslistan. Likaså kan jag tycka att en vänsterback bör inhandlas. Wowoah har haft en relativt tung säsong och börjar komma till åren. Där har vi inte heller några bra alternativ som ersättare i dagsläget, om inte Wiktorsson skulle visas sig vara duktig som VB. Men han känns mer som en MB i dagsläget.
Örebro Aspen
2011-11-16 13:58
kan ÖSK inte värva tränaren i Degen som andre tränare och få med Samuelsson i samma sväng. Därefter blir ÖSK en variant av Degen och alla är glada även dom som bor i Degerfors
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2011-11-16 13:21
Delat ledarskap mellan Lennart "Liston" Söderberg och Peter Antoine är väl att föredra :D.
Örebro DaSa
2011-11-16 13:05
Nu när vi fått klarhet i vad som är fel i ÖSK så får vi hoppas att ÖSK sjösätter en handlingsplan, jag tror inte på att byta allt från problem spelare till SSS utan att göra fökjande ändringar:

Problem: Sixten inte kommunicerar och inte verkar ryta ifrån.
Lösning: Kicka ut Mosander, han är absolut inte den mysfarbror som framgått tidigare. Ta istället in en Antoine typ som assisterande som ser till att skälla ut allt och alla. Sen så skall även Sixtens TVINGAS att ha minst två utvecklingssamtal per år med varje truppmedlem. Gärna fler, själv har jag två längre utvecklingssamtal per år plus uppföljningsamtal (ca 30 min) varje månad.

Problem: Ingen sportchef med mandat att bestämma.
Lösning: Sjögren måste gå. Han har blivit en nickedocka som ingen bryr sig om för att han kan inte fatta ngr beslut. Han har även tabbat sig med kontraktskrivningar och försäljningen av Roni. Jag skulle vilja ha en Magnus Pehrsson typ, en som bestämmer nästan allt själv. Då har man ingen att skylla på, idag så skyller Sixten på att han inte får de spelare som han behöver och Sjägren antar jag är missnöjd med hur Sixten använder sin trupp (vet inte men borde vara så). Har inget förslag på ny sportchef, optimalt skulle vara att få in en ny direkt. Men det kan samtidigt vara värt att ligga och avvakta och se vad som kommer ut på marknaden. Kanske Kihlen?!

Problem: Ingen ledartyp på planen
Lösning: Ibland kan ledare växa fram när andra lämnar, men jag ser ingen kandidat i dagens trupp. Så där får vi hoppas att en av mittfältarna som vi tar in är en fältherre.

Problem: Jag kommer inte ha ngn hackkyckling när Nobbe lämnat:)
Lösning: Jag väljer ut en annan spelare som jag beskyller för att söka passningsskugga:) Nej, jag kommer faktiskt att sakna Nobbe som truppmedlem, han har nog varit en ledartyp som vi kanske kommer att sakna när han försvinner.

Tror att om vi löser den dåliga stämningen och oklarheten i vem som bestämmer så har vi nog stora möjligheter att börja bygga ngt riktigt bra igen. Tror inte att det blir ngn topplacering nästa år då vi kommer att behöva spela ihop ett nytt mittfält men året efter om vi behålla alla utom Valdet så kan vi nog sikta på topp-tre igen.
Örebro DaSa
2011-11-16 12:42
Grym video! Grodan, du kan inte efter sett den videon tycka att vi skall göra oss av med Valdet redan i år?!:) Ser så enkelt ut när han gör sina ryck, men har en känsla av att han är en spelare som är som bäst när han är ung. Så att sälja honom nästa år när han peakar i ett ihopspelat ÖSK är nog en bra idé och många miljoner på bankkontot:)
Örebro hemvändarn
2011-11-16 12:37
Det Nobbe säger väl nånting som många pratat om på olika sätt. Detb känns inte skrämmande längre utan som det är konkreta frågor som borde finnas god medvetenhet om och därigenom gå att arbeta med. Det som saknas är att få höra kring hur man ser på detta ifrån någon ledare i ÖSK. Gärna Sjögren, Sixten och/eller Wikström.

Vad gäller spelar integration så har vi ju sett detta under en lång tid. Basse/Berra och nu Valdet/Kushi. Hur det står till med Paulinho vet jag inte men P1 smälte ju väldigt bra in i gruppen.

Som sagt intressant att höra hur man ser på detta ifrån ledare och trupp.
Örebro Conjuration
2011-11-16 12:25
Widemarsh//

Kul video! Gillar den :) Speciellt glad över att du fick med hans tekniska godbitar och inte bara målen :) Jobbade du länge på videon? Prima Kvalité!
Örebro KCMarten
2011-11-16 12:19
widemarsh //

Snygg video :-)

Örebro TommyS
2011-11-16 12:03
Telle har rätt i att ÖSK måste besvara kritiken. Inte bara med ord utan med handling. Svartvitt: läge att jag Karlsson för en längre intervju?
Örebro widemarsh
2011-11-16 11:55
Har klippt ihop en liten video med det bästa från Valdet Rama 2011. Tyvärr ville inte youtube godkänna originallåten i videon, så jag fick byta ut den. Men hoppas den duger ändå. Bjöds på en hel del fotbollsgodis från Valdets sida den här säsongen, trots allt.
Örebro gatutsio
2011-11-16 11:53
visst har det varit långvariga problem med pojkarna från väster
många samtal från äldre spelare,tränare och ledning har inte gett önskad effekt
Örebro Bulten i Boo
2011-11-16 11:35
Trevligt med ett nytt, sansat och förnuftigt diskussionsklimat här. Jag har hela tiden tyckt att den förmenta uppdelningen på Sixtenhatare och Sixtenälskare har varit helt befängd. Har själv inte någon gång känt mig som tillhörande något "läger". Som skrivet, kritik med innehåll och substans är något helt annat än "vrål och skrik" om avgå hit och avgå dit och personliga påhopp som inte har med saken att göra.

Örebro Conjuration
2011-11-16 11:34
Om vi bara ska ha spelare i laget med övermänsklig klubbkänsla så ramlar vi ned till division 2.

Såvida inte Saywee spikar igen målet totalt.
Örebro DaSa
2011-11-16 11:07
Nobbe skrev i en krönika för ett tag sedan i en finlänsk tidning att de unga nya spelarna i ÖSK inte alltid följde de regler som fanns. Tyvärr tror jag att det handlar om forwards killarna. Jag tror att truppen kan acceptera att t.ex. Paulinho eller Valdet är lite diviga, men att två talanger som inte har bevisat ngt inte fökjer de uppsatta reglerna kan nog sprida dålig stämning. Men detta är bara spekulationer och ingen sanning. Så här i efterhand så tycker jag att vi plockade dem för tidigt, man skulle ha gett dem tid att etablera sig i Forward innan vi tog in dem i truppen. Nu är nog risken stor att de kommer att ledsna innan de får nog med speltid.
Örebro DaSa
2011-11-16 10:58
Sandqvist är inte Alvens ersättare enligt artikeln.

Men samtidigt kan man tolka det som att vi inte kommer att få in en supermålis utan en till på Jonas nivå, t.ex. Wicks eller kanadensaren.
Örebro Mr. Milton
2011-11-16 10:54
Gillar att bladet nu tas från munnen. Det är uppenbart att något inte står rätt till i truppen.

Det finns självklart inte en orsak eller en person som bär ansvaret. Dock känns det (utan att veta) som att Sixten behöver sätta ned foten hårdare. En av tränarens främsta uppgifter är att motivera och sätta ramar för spelarna för vad som är ok eller inte. Tror Ni Capello skulle dalta med sina stjärnor om de inte gjorde jobbet? Jag tillhör Sixtens anhängare och anser att vi skall fortsätta med honom. Kanske har han redan satt ned foten men bör i så fall stampa till ordentligt en gång till.

Spelarna skall vara tacksamma över att få spela i ÖSK. Det är inte vi som skall vara tacksamma för att de vill spela för oss.

Se på Alvbåge. Han snackar om klubbkänsla men pissar på oss en andra gång genom att gå till Skattefusk. Tror han att vi skall vara tacksamma för att han gett oss några år av sin karriär. Nej han skall vara tacksam över att fått spela för oss men när han beteer sig som han gör förtjänar han ingen respekt.

Få in mer stolthet över klubbmärket i spelartruppen och markera hårt mot de som inte följer uppsatta regler.
Örebro Aspen
2011-11-16 10:51
gatutsio // Vad har jag skrivit som avviker från Nordback bedömning?
Vad andra skrivit får Du ta med dom, kan bara svara för mig själv.
Örebro gatutsio
2011-11-16 10:48
Aspen//
det nodrback berättar är väl knappast samma historia som du med flera ständigt skrivit om här
Annons: