/fotboll/osk/forum/3138.aspx/fotboll/osk/forum/3138.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-01-04 15:26
Telle,

Mycket bra skrivet!!!
Örebro Ösk-Power
2012-01-04 15:06
Farside
Vad händer!?
Örebro 36310099B
2012-01-04 15:05
Telle: ditt inlägg här nedan är sjukt läsvärt! Mycket bra skrivet.
Örebro ÖSK Fans
2012-01-04 15:02
Bomben lyser med sin frånvaro....Kovändning?
Örebro Guldtass
2012-01-04 14:59
Telle, intresant det mesta du skriver. måste tagit sin lilla tid ;-)

rent sponant så har jag ett par funderingar till dina åsikter. du skriver att 3 spelare från spelarrådet öppet har kritiserat klubben efter att de lämnat, vilka menar du? Den kritiken har jag missat.

spelarflykt är ett ord som jag inte anser platsa i det här sammanhanget. I så fall är det spelarflykt från alla allsvenska klubbar. vilken spelare med framtidsutsikter vill spela i allsvenskan hela livet, och dessutom i samma klubb?
Örebro KCMarten
2012-01-04 14:58
Telle //

Jag håller med Marta. Ett mycket bra inlägg som sa många sanningar. Följ Martas råd och skicka in det som krönika.

ÖSK-Krille //

Äsch, jag som verkligen hoppades att du visste något ;-)
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2012-01-04 14:54
KCMarten//

Ingenstans bara spekulationer från min sida :).
Örebro Marta (hane)
2012-01-04 14:53
Telle/ Så glad att jag inte avskräcktes av längden på det kanske längsta inlägg jag läst och bestämde mig för att sätta tänderna i din text. För utöver att den innehöll den kanske längsta ordföljden på ett inlägg som jag orkat ta mig igenom, så visade den sig även ha det klokaste innehåll jag läst här på länge/någonsin.

Sjukt många tummar till dig! Lägg omedelbart in som krönika!

Glad att det finns så engagerade och ambitiösa skribenter på detta forum. Det är det som håller mig kvar.
Örebro Telle
2012-01-04 14:40
Forts...

...någon speltid att tala om ens i de sista mactherna när Allsvenskan redan var avgjord, eftersom tränaren istället valde att satsa på spelare som exempelvis Alvbåge, Staaf och Risku, som man redan visste skulle lämna klubben.)

Spelarflykten (jo, jag vill påstå att det har varit en sådan eftersom så många tongivande spelare lämnat klubben under året) har hittills ersatts av två spelare från superettan (förvisso en ung lovande talang, och en gammal räv med god karaktär, men båda fortfarande helt utan allsvensk erfarenhet), en målvakt som inte varit ordinarie i sitt lag sen typ 2009, och en målvakt med sina tyngsta meriter från finska och moldaviska ligan. (Inget ont om vare sig Sankan eller Tomer, men på papperet är de knappast bättre än en motiverad Alvbåge.)

Allt det här har från klubbens sida utåt bemötts med konstaterandet att man har haft väldig otur med skador i år, inte minst på Haddad, att många andra olyckliga utomstående faktorer som man inte heller kunnat påverka har bidragit till årets sportsliga resultat, att truppen förvisso behöver sättas tidigare i år, att popcornförsäljningen har ökat, och att man alltjämt siktar på guld senast 2015.

Ja, just det, vår logga syns ju numera på Anna Lindbergs officiella hemsida också. Wohoo...!
Örebro Telle
2012-01-04 14:38
Instämmer i klagomålen om att det här forumet tappat litet i kvalitet under vintern. Inte så mycket för att det pratas om hockey eller gnälls för mycket, tvärtom är det väl naturligt under lågsäsong att man fokuserar på andra saker än matcher och enskilda spelare, utan mer för att många ibland glömmer bort att bemöta varandras argument och istället hoppar på personen direkt.

Om någon påpekar brister eller upplevda brister med hur klubben agerat den sista tiden, och ni inte råkar hålla med: Bemöt kritiken istället för att bara klaga på att alla klagar och gnäller. Berätta gärna varför ni har en annan åsikt, eller varför ni inte håller med. Lyft fram exempel på vad ni tycker är bra istället, eller vad som gjorts bra, och varför de sakerna väger tyngre för er än de exempel på brister som finns.

För min egen del tycker jag både Sixten, Lennart och styrelsen har gjort mycket gott för klubben sen nedflyttningen, det förtjänar att lyftas fram lite oftare i diskussionerna här. Men det senaste året har onekligen kantats av bekymmer och konstiga/dåliga beslut på mer än ett plan, och det tänker i varje fall jag inte bortse från när jag diskuterar ÖSK, vare sig här eller någon annanstans. Man behöver faktiskt inte vara rättshaverist för att vara missnöjd med årets säsong... ;)

Några saker som diskuterats, som jag gärna vill kommentera:

* Organisationen är enligt samtliga experter som uttalat sig i media för långsam och klumpig. Ni som tycker annorlunda, förklara gärna varför om ni vill. Som utomstående kan jag bara konstatera dels att ÖSK uppenbarligen har missat sina förstahandsval så här långt i värvningsprocessen (och det beror säkert på andra faktorer också, inte minst en för liten plånbok, men den omständliga processvägen via styrelse och Spelarinvest hjälper garanterat inte till) och dels att jag själv upplever organisationen som en riktig soppa varje gång den diskuteras i media. ÖSK Elitfotbolls styrelse, ÖSK Fotbolls styrelse (som i princip är samma personer fast med andra poster), Spelarinvest (där väl personer från styrelsen också ingår) och inte en utan två sportchefer ingår i pusslet, och själv har jag ingen klar bild av hur beslutsordningen går vid en försäljning eller en värvning.

I NA intervjuas omväxlande ibland Björn Åqvist, ibland Jan Karlsson och ibland Lennart Sjögren för precis samma typ av frågor, och det framgår aldrig vem som egentligen har hand om den aktuella frågan. Den enda som inte verkar ha tillfrågats i Nordin-affären till exempel är Magnus Sköldmark, som officiellt är den som har hand om just spelarförsäljningar. Drar de lott på kansliet vem som ska svara när NA ringer? Det kanske delvis är NA:s fel också, men en tydligare organisation hade gjort det lättare att förstå för mig som glad amatör.

Jämför gärna med IFK Skattefusk i Aftonbladets intervju om Nordin-affären: Tränaren intervjuas om Nordin som spelare, men så fort frågan om ett köp dyker upp hänvisar Stahre direkt till sportchefen som ansvarar för alla värvningar. Glasklart och tydligt. Och effektivt dessutom, med en sportchef som har mandat att ta beslut och göra sitt jobb. (Och visst, han har större plånbok än Lennart, men det spelar ingen roll i sammanhanget, för vår sportchef borde ändå ha mandat att handla inom våra egna ekonomiska ramar.)

* Självkritik, eller rättare sagt, klubbens brist på sådan. Ett vanligt icke-argument här på forumet den senaste tiden verkar vara att man ska sluta gnälla på bristerna som varit under året, för klubbledningen reder säkert upp det själva internt, och det är minsann inget som ska dryftas offentligt eftersom det bara ger dåliga vibbar utåt. Ok, visst ska mycket av kritiken hanteras internt - det ger inga bra signaler om styrelsens negativa synpunkter om Sixten kommer ut, exempelvis. För självklart har även styrelsen saker de vill förbättra hos Sixten, men hans jobb som tränare blir ju knappast lättare om spelarna kan läsa VD:ns kritik mot honom i morgontidningen innan dagens träningspass. Det enda som händer är ju att hans auktoritet undemineras ytterligare.

Men jag vill ändå ha en viss öppenhet i klubbens syn på sin egen säsong. Istället för att slåss om guldet fick vi faktiskt slåss om att hänga kvar och slippa kval, och ett sådant stort glapp från målsättningen behöver kommenteras. Jag vill kunna tro att min klubb reser sig stark till nästa säsong och att man lärt sig av misstagen, så att vi alla kan dra ett streck över årets motgångar och sikta mot 2012 med lite trovärdighet. Men som det är nu sågar samtliga experter och lokaljournalister ÖSK, utan att kritiken bemöts överhuvudtaget. Vad får mig som supporter att tro att ÖSK lärt sig något överhuvud taget? Inåtvänd tystnad gynnar väl knappast klubben på något sätt i det här läget, tvärtom.

Kommentar, ÖSK? Någon? Nähä, inte det...

Exempel på punkter under årets säsong som sportchefen faktiskt borde kommentera:
- Truppen var gravt felbalanserad
- den spikades för sent
- den innehöll för många chansningar på nyckelpositionen, centerrollen, då samtliga tre alternativ varit extremt skadebenägna de senaste åren
- den innehöll utgående kontrakt på i princip samtliga nyckelspelare samt tränaren
- Vi sålde våra två tongivande landslagsspelare för kaffepengar i sammanhanget, och ersatte dem med spelare som inte ens platsade på sina tänkta positioner
- Ovan nämnda nyckelposition, centerrollen som Sixtens system vilar så tungt på, ersattes av Pay Hino som fick provträna under transferfönstrets sista dag efter 14 timmars flygresa, spela 15 smått pinsamma minuter mot AIK och fick sen tack och lov aldrig fick spela igen.

Exempel på punkter som tränaren borde kommentera:
- I stort sett alla spelare som var på planen efter Bedoyas uttåg underpresterade mer eller mindre
- Spelsystemet lästes sönder av motståndarna i vissa matcher, och var bevisligen inte anpassat till det tillgängliga spelarmaterialet i många andra, ändå gjordes få eller inga större förändringar i det
- Många av de nya spelarna förstod uppenbarligen inte de taktiska dragen i systemet, sprang alltför ofta på fel ytor, och alltför många av de gamla spelarna sprang inte tillräckligt mycket överhuvud taget
- Stämningen i truppen var dålig, spelarna drog åt olika håll, och även relationen mellan spelarna och tränarna verkar ha fungerat knackigt i vissa fall beroende på bristfällig kommunikation. (Favoritargumentet från vissa på forumet mot just dålig stämning och bristande kommunikation brukar vara att spelare som inte får speltid alltid gnäller och känner sig förfördelade, och det har de i och för sig alldeles rätt i. Men när 3 av fyra spelare i spelarrådet lämnar klubben och öppet kritiserar den efteråt handlar det om någonting helt annat)
- ÖSK ungdom åkte ur sin serie med vad NA kallade för vattentäta skott mellan sig och A-truppen, trots att det fanns ett antal tillgängliga A-lagspelare som nog ändå inte var aktuella för Allsvenskan redan i år. (Dessa fick som bekant inte heller... Forts följer
Örebro KCMarten
2012-01-04 14:31
ÖSK Krille //

Var har du hittat att det skulle vara presskonferens kl 17:00 idag?
2012-01-04 14:27
Det var tidiga med det meddelandet. Betyder det att klockslaget 17:00 är upptaget av ett annat meddelande :)?
Örebro KCMarten
2012-01-04 14:22
Stelig //

Intressant..
Örebro kenya
Peder Ståhl är en skön lirare. Kul!
Örebro Marta (hane)
Bra med en tydlig länk mellan U21 och A-lag. Bra initiativ!
Örebro Stelig
2012-01-04 14:07
Lagledare för både U21 och A-lag
Örebro Andy King
2012-01-04 13:47
Guldtass//

Givetvis får man ta allt med en nypa salt. Hönan av fjädern känner ju alla till.
Men det känns lite oroväckande för ett ÖSK-hjärta..

BIB// :)
Örebro Bulten i Boo
2012-01-04 13:44
Andy King// det är ju helt djävla sjukt alltså. Hur faan kan de ge Sjögren mandat att agera direkt, han som alltid klantar till det?? Tycker också att Sixten ska hålla tassarna från fruarna! Eller har de samma fru allihop? Skamligt!
Örebro ÖSK Fans
2012-01-04 13:40
håller med !!! Därför alla är på så dåligt humör! öka takten, ge oss ett nyförvärv....
Örebro Guldtass
2012-01-04 13:40
Andy King, nu är det inte så att antingen är allt är inget misstolkningar/osanningar.

ligger säkert en del i det du har hört, men dock inte allt. tänker då på att en del är personliga åsikter etc.
Örebro KCMarten
2012-01-04 13:39
Guldtass //

Ett bra inlägg. Jag håller med.
Örebro Guldtass
2012-01-04 13:37
Fasiken, ro hit med ett nyförvärv snart, en bomb vill jag ha :)
Örebro KCMarten
2012-01-04 13:32
Andy King //

Touché
Örebro Guldtass
2012-01-04 13:31
Håller med, givetvis ska vi kunna diskutera allt som har med ÖSK att göra. Alla har rätt till sin åsikt.
Det finns troligtvis inte en enda elitklubb där allt fungerar smärtfritt, där inget finns att klaga på. Att ÖSK skulle vara en sådan felfri elitklubb är det säkert ingen som tror!

Bara för att jag inte håller med de allra bittraste kritikerna, så är jag ingen Sixten-älskare eller tror att allt är OK inom ÖSKs organisation. Tror heller inte att allt är åt helsike. Finns absolut en hel del att förbättra och jag hoppas att något också görs, för det är ju inga dumskallar som siter i styrelsen. Lessons learned har dem säkert hört talas om.

Sjögren behöver bli mer marknadsvänlig + mer proaktiv. Utåt sett verkar han lite för tråkig.
Sixten behöver lära av misstagen från föregående säsong och bla bli mer kommunikativ. Vi gjorde ändock en miserabel säsong som till slut blev en 12e plats.
Personligen anser jag också att ÖSK borde jobba mer långsiktigt och satsa mycket mer på att ta fram talanger.

Många av nyförvärven har verkligen varit bra, tänker på Bedoya, Almebäck, Haddad (tyvärr skadad), Rama, Berger (framtid). Någon flopp har vi väl också, tänker på Panamakillen i höstas ha ha … sorry med det var inte den stackarns fel. Han skulle helt enkelt stannat hemma.
Men i det hela så får ÖSK godkänt på värvningssidan.

Vet att det jobbas febrilt nu. Jag väljer att stötta den tränare, sportchef & styrelse vi f.t. har.
Örebro Andy King
2012-01-04 13:28
Jag misstolkade helt min "källa" jag pratade med i morse. Så här ska det vara!

Alla beslut tas genomtänkt och omedelbart. Sjögren har mandat att agera direkt.

Kommunikationen mellan sixten och spelarna är underbar. Han talar även regelbundet med spelarfru och deras barn.

Stahre röstades ner klart och tydligt av styrelsen med 7-0.

Degerforskillarna var ÖSKs primära värvningar under hösten. Succé med scout och förhandlingsarbetet med andra ord.

Alla längtar efter Grahn. Han är en stabil spelare som alla lyssnar på och ser upp till. Han kommer bli lagets fadersgestalt och ryggrad i många år.

ÖSKs träningar är intensivare och bättre än självaste Barcelonas.

Så något att oroa sig finns inte!! Ví står alla inför en kanonsäsong helt utan frågetecken! ( så nu är väl alla nöjda i båda lägren :) )
Örebro Bulten i Boo
2012-01-04 13:20
Marta// Massuggestion? "Påverkan som sker samtidigt på en stor grupp människor, som samlats på ett och samma ställe, eller blir påverkade via radio, TV, tidningar, rykten osv.". Vi fick väl se prov på något sådan iom bilderna från NordKorea där befolkningen hjärntvättas att uppfatta "de stora ledarna" som mer eller mindre gudar. Nej, herreminje, SÅ vill vi ju inte heller ha det!!
2012-01-04 13:17
Vågar man tro att det händer nått idag? Jag är en smula otålig :-).
Örebro Marta (hane)
2012-01-04 13:13
Kan hålla med om att detta forum ibland kan bli enkelsprårigt... men det får ju likaledes inte bli ett enekelspårigt hallellujaspår, där man blundar för allt som inte passar in i den perfekta bilden och bara tar till sig det som passar in i den egna livet-är-en-fest-bilden. Finns säkert någon juste psykologisk term för sådant beteende med Bib?
Tror forumet innehåller en del trångsynthet på båda kanter.
Örebro widemarsh
2012-01-04 13:06
Haha, ja. Det känns lite misslyckat att lägga upp en highlights-film med en spelare som snarare avskräcker köpare snarare än att locka dom. :)
Att man ens tar med en felpass i filmen är ju hur roligt som helst!
Örebro Stso
2012-01-04 13:05
Det där YouTube -klippet får mig att undra hur scoutingen går till. Googlar man på "cool soccer" och chansar på första bästa med fräckt namn?
Annons: