/fotboll/osk/forum/3131.aspx/fotboll/osk/forum/3131.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-01-09 10:33
kardinal Richelieus, 10:19,

självklart gäller gårdagens/dagens resonemang främst talangutvecklingen, men detta med kommunikation över huvud taget är väl något som inte fungerat helt perfekt, även på andra områden, eller är jag "felunderrättad" ?

Det är ju helheten, hur klubben sköts, hur människor kommunicerar med varandra som är viktig, talangutvecklingsgrejen är bara en liten del i en större helhet, men ack så oerhört viktig, fungerar den bra, kan vi både vinna sportsliga och ekonomiska fördelar.

PS Det är inte "Sixten´s problem att lägga upp utvecklingsplaner" när det gäller talangutveckling, det är Sixten som ÄR problemet, kanske iallafall?

Heja SPORT, kommunicera för guld!!!
Örebro Marta (hane)
2012-01-09 10:32
Kardinal/ Instämmer.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-01-09 10:31
Snacka om att Svenska Fans-skribenten inte gillar Sixten genom att formulera en ledande fråga i termer av "hur chockerande var det då inte...". Jaja,mer bränsle till elden då helt enkelt.
Jag hoppas vi gör en Helsingborg i år helt enkelt med de här förutsättningarna!
Örebro kardinal Richelieus
2012-01-09 10:19
Samtidigt måste vi få lite vett och reson i frågan. När det gäller Julles inlägg så handlar det om talangutvecklingen ganska renodlat. Det finns klara brister.

Men det betyder ju inte att hela organisationen ligger däruppe och dör och att domedagen kommit. Jag hävdar fortfarande att talangutvecklingen mer är den sportsliga delen av organisationen som faljerat snarare än att man skall skjuta A-lagstränarna. Det är bra att saker lyfts upp.

Och det säger jag som ändå haft en relativt kritisk syn på Sixten i alla år. Men man måste bena ut saker.

Min poäng är att talangutveckling är talangutveckling och Sixander är Sixander. Det är två skilda problem (om man nu ser Sixander som problem).

Det är helt klart för stort steg från Div 2 (numera 3) till Allsvenskan för de flesta och det är ju huvudsaken till att dessa inte plockats upp i truppen även om man kan tillstå att Sixander borde visat lite mer intresse för dem, bjudit upp dem på träning och inte haft sådan negativ inställnig till spelarna osv.

Jag ser det inte som Sixtens problem att lägga upp utvecklingsplaner för 18-åriga talanger i div 2. Han tränar A-laget och ska visa upp resultat. Spelare som inte är mogen för truppen intresserar inte honom. That's it. Att göra dessa tillräckligt slagkraftiga för att aspirera på en plats i A-truppen är inte hans bord.

Örebro KCMarten
2012-01-09 10:12
ÖSK-Karl //

Rätt som vanligt. Tack för att du stod upp i blåsten när andra drogs med i en falsk eufori.

Det är tragiskt att det har gått som det gjort och det finns absolut ingen glädje i att ha rätt i en sån frågan. Något måste göras och nu äntligen verkar det som det gått upp ett ljus för de flesta.

Besättningen på Djonken börjar kanske gäspande vakna ur sin slummer..
Örebro Old Boy
2012-01-09 10:07
ÖSK-Karl//

Du har många poänger i ditt resonemang.
Frågan är bara om någon orkar/törs ta tag i frågan?
Jag ser gärna också att Jan Karlsson försvinner, även om jag anser att han gjort mycket bra med ekonomin.
Jag ser inte hur han skall kunna utveckla ÖSK även fortsättningsvis.
De personer som suttit i ÖSKs styrelse och som velat förändra och utveckla ÖSK har relativt snabbt försvunnit på ett eller annat sätt.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2012-01-09 09:34
Saywee 02:47, m.fl.//

Tack! Synd bara att det gått så långt och att det fortfarande inte hänt något med den del av organisationen som för länge sedan borde agerat. Frågan är om det ens gör det nu?

Att spelare lämnar klubben och att det är svårt att värva har nog de flesta nu full förståelse för. Men vem som nu skall ta tag i "dyngan" har jag ingen aning om. Men en handlingskraftig styrelse måste till, den bör sedan snarast byta ut Jan Karlsson, Sköldmark, Sjögren, Sixten och Mosander. Såg att någon nämde Thomas Nordahl som sportchef, det jobbet vill han inte ha, men är/har varit öppen för att sitta i styrelsen.

Tyvärr är ju klubben nu tillbaks på ruta ett och det kommer ta tid innan det är någorlunda ordning igen. Men varje dag som går med oförändrad organisation är en dag för mycket.
Örebro Old Boy
2012-01-09 09:31
Som jag skrev i kommentaren till artikeln så tror jag inte att Håkan Juhlin överdriver sin berättelse, snarare så bespar han oss många snaskigheter som troligtvis mer hört hemma i skvallerpressen än i artiklar i officiella forum och andra medier.

Det ordas mycket om vems felet är, för att lättare hitta en syndabock. Jag tror dock att man får backa bandet en aning. Innan ÖSKs degredering till Superettan så ansågs ÖSK som översittare, en stämpel som försvann i samband med att man bytte ut i stort sett hela personalstyrkan. Jan Karlsson kom in i organisationen och många tvivlade på denne man som stod upp på diverse träffar och lämnade floskel efter floskel. Därefter inträder Lennart Sjögren, en gammal spelare som inte kändes som det mest logiska alternativet till en sportchefsroll.

Ett par år sedare så står vi här med facit ihand. Den ene personen har flippat och den andre har floppat. Den ekonomiska utvecklingen har varit mycket positiv i föreningen, medan den sportsliga blivit alltmer patetisk från år till år.

Jag tänker därför låta den organisatoriska delen av ÖSK vara, då jag anser att den fungerar tämligen bra även om det självklart finns brister även där, precis som i vilken annan organisation som helst.

När det gäller den sportsliga delen så känns det som Lennarts uttalanden redan från början satta ribban (lågt). Genom mediala uttalanden om exempelvis att han som sportchef inte skulle resa runt och scouta spelare känns en aning bisarr. Man har tillsatt poster inom sporten som borde ifrågasättas både en och två gånger. Ta exempel Eija, en tillslagstränare (?), hur har den rekryteringen fallit ut? En vänsterback som måste anses vara en av seriens sämsta tillslagare (vilket tyvärr även följer stora delar av övriga laget). Historien skulle kunna fortsätta med än mer...

Mest anmärkningsvärt är dock hur tränarna i a-laget behandlar våra talanger, något som Håkan Juhlin vidrörde i sin berättelse. När en utav tränarna under träning ställer sig och skriker åt en av de yngsta spelarna att den springer som en "könsord tillsammans med djurkroppsdelar", det är inte OK! Det är heller inte OK att inte kommunicera med spelare, speciellt yngre sådana. Att välja att sätta in Thomas Andersson som försvarsspelare under träning framför yngre talangspelare är heller inte OK. Att spelare uttalar sig om att Sixten är den sämsta tränaren de haft känns heller inte OK.

Jag hörde någon som berättade att Sixten och Mosander fått sparken från närapå samtliga uppdrag pga att man gjort sig omöjliga, stämmer detta, kan någon bekräfta?

Tror heller inte att Alvbåge flyttat ner till Göteborg och lämnat Örebro om inte det befunnit sig en stor dissharmoni i truppen.

Pratade för en tid sedan med en sportchef från en annan elitförening och denne var förvånad över hur ÖSK hur sportchefen utförde sitt arbete. Vidare så förstår jag heller inte Sköldmarks roll riktigt?

Som sagt det finns mycket att skriva i frågan och jag tror nog att vi får se och höra mer den närmaste tiden...
Örebro _Adde_
2012-01-09 09:09
Äntligen får ÖSK-Karl lite upprättelse! Nu är det upp till ÖSK att kommunicera, lyckas de inte med det kan den här säsongen sluta i katastrof!

Att ta in Grahn känns väl inte som en bra början?
Örebro Deviation
2012-01-09 08:42
Fotbolldirekt skriver också om det.
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2012-01-09 08:24
Man kan ju inte annat än undra hur ÖSK's organisation ser ut, hur man får sin tjänst inom ÖSK(nepotism..?) och om det finns någon rollfördelning med tydlig struktur och mandat.

Att Sjögren inte håller för den tjänst han har är ju ganska uppenbart, frågan är bara om det finns någon lämplig motkandidat?

Många gånger känns det som att ÖSK's styrelse gör det klassiska misstaget att blanda ihop en styrelses strategiska arbete med en VD(/Sportchefs) operativa. Det är inte första gången en organisation knackar för att du har en styrelse som inte kan hålla fingrarna i styr.

Jag efterlyser:

En ny sportchef som kan sitt jobb, gärna någon åt det entreprenöriella hållet. Vet inte riktigt varför men jag tror Lars Larsen hade kunnat vara ett riktigt vettigt alternativ...

En tydligare struktur och rollfördelning i ÖSK med "rätt mandat åt rätt tjänst".

P.S: Kicka Sixten!
Örebro Grixx
2012-01-09 08:02
Nu är det ändå så att U-21 är det man ska jobba med, inte att man ska gå åter till U-laget. Det som nu sker bör ju vara en reaktion på något som ifrågasattes från början. Givetvis så vore det bra att klubben går ut i genmäle och resonerar om det hela.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2012-01-09 07:57
Grahn nära ÖSK.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2012-01-09 07:25
Nu måste väl styrelsen ta tag i det här!!!! Missnöjesyttringar kommer ju från alla håll nu! Nån stark kraft måste det väl finnas som kan ta Sixten, Mosander och Sjögren i örat och säga till dom hur talangutveckling ska bedrivas i ÖSK! Om Sixten inte gillar det och om Sjögren inte vågar genomdriva det, så är det väl bara att se sig om efter nya jobb! Det lär ju inte bli lättare att värva när sånt här kommer i dagen!
Örebro D´Artagnan
2012-01-09 07:22
Eyravallen konstaterar att talagutvecklingen har svåra brister. Trots den nya organisationen.
Kansliet:
Vänligen presentera Era tankar hur talangutvecklingen ska går till, från ax till limpa, på Officiella. Det måste finnas ett färdigt beslutsunderlag som Ni baserar vidtagna åtgärder på. Om Ni inte förklarar Er kommer det att skada klubben. Denna gång vill vi se hard facts, spola floskerna
Undertecknat av en medlem
Örebro D´Artagnan
2012-01-09 07:10
Alvbåges bekräftar problemen hos ÖSK på twitter:

ang sixten o lasse så har jag inte så mkt att säga. Dom va bra för mig men jag förstår problemen som uppstått

Julles intervju på #svartvitt är så mkt huvudet på spiken som man kan komma. OMG! Bra för klubbmärket att sanningarna kommer fram.
AIK Saywee
2012-01-09 02:47
Himla dålig tajming att jag skulle titta in här för någon timme sedan, för nu kan jag inte sova alls, min svartvita hjärna bara rör ihop allting, men min optimism kan ingen ta ifrån mig, det är omöjligt :)

Vet inte var jag skall börja, måste bara skriva av mig lite, det var faktiskt räkans fel, när ugnen skall värmas, så måste man ju hitta på något, för som någon tidigare skrev hur kul är det att se när målarfärg torkar, och hur kul er det att se när en ung värms upp, eller vilket jag ibland råkar ut för, hur kul är det att se när betong härdar.

Jaja, det var därför jag loggade in, mitt i natten.

Snart öppnar det svartvita kontoret vid Behrn Arena och jag kan ju bara hoppas att någon tittar in här på SF, eller kanske läser om pappers-NA har något att förmedla om hur man kommunicerar inom och utanför vår kära klubb, dvs ÖSK.

Att de läser och förstår, att vi måste bli bättre helt enkelt, på kommunikation!!!

Det är detta som gör mig så förbaskad mitt i natten, att ingen vill förstå att det är så j**dra tokfel i "dagsläget ", kommunikationen alltså!

Släng all förba*kad prestige åt helv*te!!!!!

Drar till med ett citat, från "Julle´s känslor" ..

"Sixten och Lasse är ju inte direkt kända för sin kommunikation.
- Nej så är det ju och många har nog vetskapen om att vi inte gick helt ihop, och vi har inte pratat med varandra överdrivet mycket. Jag har ju också min del och mitt ansvar i det så klart men faktum är att kommunikationen har varit bedrövlig."

... han verkar ju faktiskt riktigt ärlig ( men besviken), då han själv beskriver (om han är rätt citerad) att han själv har del i detta. Kommunikationen alltså. Ärligt av Julle, men problemet tror jag finns hos andra ...?

Dessutom vill jag tacka en av de mest konsekventa på detta forum, ÖSK-Karl, det finns ingen som hittills har varit så konsekvent i sina farhågor, som dig, trots allt jädra skit du fått utstå. HEDER!

Många andra, de allra flesta, även jag har svängt lite hit och lite dit, beroende på vad vi har läst eller hur klubben presterat, på och utanför planen ...

... men du har varit det mest konsekvente!

Vet att många inte orkar läsa detta, men det skiter jag totalt i och avslutar som vanligt med min sjuka optimism ...

Heja SPORT, GFG!

AIK Saywee
2012-01-09 01:31
svartvitseger!

kicken?

... ligger vi inte topp fem med de ambitioner som finns i klubben och med så duktiga välbetalda tränare, så bör man ju iallafall fundera över en bättre framtid för klubben, kanske alltså, inte vet jag?

Dvs vid sommaruppehållet, jag vill inte att ÖSK skall vara ett mittenlag!

Heja SPORT, GFG!
Örebro svartvitseger!
2012-01-09 01:25
Sixten måste få kicken i sommar om vi inte ligger topp 10.
AIK Saywee
2012-01-09 01:10
Vi i Optimistas Ultras - falangen måste jobba hårt nu :)

Heja SPORT, GFG!

:):):):):):):):):):):):):):)
Örebro kardinal Richelieus
2012-01-09 01:07
Ta in ett par externa konsulter och gå igenom hela organisationen
Örebro Marta (hane)
2012-01-09 00:37
På sitt sätt är det ändå bra att detta kommer nu... jämför med Heif förra året. Dessa problem är dock djupare rotade varför det lär ta ett tag innan man hittar en harmoni igen. Hoppas bara det inte påverkar spelarrekryteringar allt för mycket.... Men antar att det är för mycket att be om.
Örebro rirobban
2012-01-09 00:35
Dags för uppdrag granskning kanske?
Örebro svartvitthjärta
2012-01-09 00:35
Optimistas Ultras! Dags att stå upp, sväva över alla olycksmoln, flyga ifrån de kraxande korparna som sprider negativism! Stå upp för Svartvitt och blicka framåt! Det kommer att lösa sig!

Känner ibland igen mig i den där reklamfilmen, som gick för några år sen. Tror det var Svenska Spel.. Den där killen som hela sitt liv drar på sig IFK Malmös gula tröja. Det är mycket uppförsbackar och motgångar, men till slut..

Heja Sport!!
Örebro Bastard on Parade
2012-01-09 00:31
NA hakar på. Inte ofta de hänvisar till Svenska Fans, men svårt att låta bli kanske när de kopierar i princip hela intervjun i deras "utdrag".
Örebro 'D.O.
2012-01-09 00:23
Klubben är så sjuk som de flesta misstänker. Det är inte bara ett eller två problem utan bra mycket fler saker som inte är rätt än så. Detta kommer påverka hela säsongen tyvärr.
Örebro Kom hem Kuba
2012-01-09 00:11
JALV82BAGE john alvbåge
Julles intervju på #svartvitt är så mkt huvudet på spiken som man kan komma. OMG! Bra för klubbmärket att sanningarna kommer fram.

JALV82BAGE john alvbåge
ang sixten o lasse så har jag inte så mkt att säga. Dom va bra för mig men jag förstår problemen som uppstått

Från Alvbåges twitter.
Örebro mupptubb
2012-01-09 00:00
vore ju guld om aftonbladet snappa upp det som en nyhet så de skulle bli turbolens då måste dem ju agera..
Örebro mupptubb
2012-01-08 23:33
snälla agera förfaaaaaan!
händer inte något så kommer denna säsong bli hemsk..
Prospect
2012-01-08 23:27
Det vi supportrar kan göra i detta läge är väl att vi visar vårt missnöje med styrelsen högt och så att det syns, t.ex med en banderoll. Vi måste agera nu så att även att inser vad som händer i Sportklubben. Agera nu!
Annons: