/fotboll/osk/forum/3128.aspx/fotboll/osk/forum/3128.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan
2012-01-06 13:03
Eyravallen har kommenterat Jans skrivelse.
Örebro kardinal Richelieus
2012-01-06 13:02

Det sägs att Janne skapar alltid sina uttalanden från länktipset.

Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2012-01-06 12:58
Någon som vet hur våra två nya målvakter, Jonas Sandqvist och Tomer Chencinski har varit på träningarna?
Örebro D´Artagnan
2012-01-06 12:51
Ekonomin är inget självspelande piano. den beror av affärsverksamheten, här fotbollen.
Ökar spelarförsäljningen så ökar intäkterna, så ökar utgifterna (för nya spelare), så ökar omsättningen. Så snurrar ekorrhjulet. Så länge man säljer och köper till rätt pris. För att kunna sälja till rätt pris så måste man kunna utveckla spelare som säljs med vinst.
Med andra ord Janne är beroende av Sjögren/Sköldmark, som är beroende av Sixten/Mossander, som är beroende av spelarna, som är beroende av talangverksamheten, som beror av att A-laget lyckas.
Fungerar inte alla delar, så fungerar inte helheten heller.
Det är lätt att förstå att Jannes korvkort har liten betydelse i sammanhanget. Säljer man dubbelt så många korvar till ett högre pris kan det spela in.

Det är väl så att några länkar i kedjan är för dåliga och behöver bytas ut.
Örebro Grixx
2012-01-06 12:41
Tror också att det jobbas på med att förbättra det som inte fungerarat som man önskat 2011 och tidigare....och tycker att saker rör på sig positivt.....trots hack i spåret.

Spånar som många andra nu på förmiddagen om texten, orkade inte igår.
I stort sett allt som skrivits i forumet i dag verkar vettigt och genomtänkt.

Exakt vad man tänkt från klubben i sitt "brev" på officiella vet ingen förutom Jan själv...eller om det var fler om texten? Vad orden betyder är ju inget svårt att förstå, trots den lite för officiella hållningen i texten och det onödigt anonyma ekonomteknokratiska språket.

Anledningen till att texten lades ut tycks lättare att se, där ryktena om försäljningen av Nordin inte känns som en helt otippad vinnare. Det kan givetvis vara så att en text ändå var planerad för avstampet mot säsongen 2012 och att nordinryktet ledde till en ombearbetning och tidigareläggning av texten.

Första delen av texten är för kryptisk och lämnar otroligt mycket över till egna tolkningar. Resten är den typiska reklaminformativa texten som sitter i ryggmärgen hos Jan givetvis men som ser snarlik ut i alla organisationer där man månar om den ytliga polityren.

Hur mycket navelskåderier och analyserande av texten man ska göra är väl upp till var och en. Någonstans går det självklart till en överdrift men var det läget är är inte jag man avgöra.

Att NA skriver om texten är inte bara för att ÖSK la ut den utan mer en produkt av läsandet i forumet.
Örebro ÖSK Fans
2012-01-06 12:29
om vi inte har så mycket pengar som vissa erfar och Jan antyder, Då är den här bomben bara skitsnack lr?

trött på denna väntan
Örebro Salt&Peppar
2012-01-06 12:22
707//

Tror på det du säger också. Utan stabil ekonomi kan man nog inte arbeta särskilt stabilt på andra områden heller.
Örebro 707
2012-01-06 12:20
Saywee// Skönt med postivism idag. Solen strålar som sagt var.

Jag har nu som ni andra läst Jan Karlssons brev. Visst, han är inte tydlig. Visst, det är en massa floskler. Visst, vi kan tyda saker på en massa sätt. Visst kan man ställa sig frågan vad han vill. Men han uttalar sig i alla fall och det finns några saker som jag tycker han ändå försöker säga till oss och andra. Detta är ett typiskt företagsuttalande. Läs några företags årsredovisningar så är det samma språk. Min tolkning:
1. Vi vill INTE äventyra ekonomin. Sagt sedan tidigare men han vill passa all de som ROPAR efter förstärkningar till höger vänster.
2. Han försöker skapa lite lugn kring Sjögren o co. Passning till både supportrar och media. Ge dem lugn så de kan jobba mot 31 januari.
3. Ge sponsorer (som är mer vana av flosker uttalanden) en känsla av att de har kontroll på situationen.

Förstår inte alls NA-bloggen. Om en journalist läst dettta tre gånger och inte klarar av att tolka ngt så måste man ställa sig frågan på kompetensen hos den journalisten.

Till er som säger att alla gör så gott de kan. Jo så är det ju men bara för att de gör det så är det ju inte lika med att det blir bra. Kompetens handlar ju inte bara om vilja och motivation. Kompetens är lika till större del kunskap, erfarenhet och egenskaper.

Jag tror att det är just erfarenhet på spelarförsäljningsområdet som vi saknar. Om vi borde rekrytera någon på det området så borde det vara någon som har erfarenhet av det. Tveksam till Sköldmark måste jag säga!
Örebro Salt&Peppar
2012-01-06 12:07
Telle//

Håller med dig där, de borde kunna vara tydligare med hur de ser på saker.

Å andra sidan, kanske det är just integriteten som driver dem, att jobba i det tysta, kanske det som driver dem att få visa alla istället för att bara "snacka". Skulle man vara alltför öppna med saker och det inte blir som man velat så kommer många olyckskorpar kraxa ännu mer än vad de gör nu...
antar att det handlar om avvägningar?
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Ge oss Osiako Grahn Wiktorsson)
2012-01-06 11:35
Saywee, du har PM
Örebro Telle
2012-01-06 11:23
Salt&Peppar //

Som Saywee just skrev tror jag också att alla i klubben gör så gott de kan. Men precis som du skriver kan vi bara tro och gissa, och det är väl det jag vänder mig emot egentligen. Med en lite rakare och tydligare kommunikation med omvärlden från ÖSK:s sida hade vi sluppit att enbart gissa hela tiden.

AIK Saywee
2012-01-06 11:11
Salt&Peppar,

även jag tror att klubben vet om sina brister, men är lite osäker på om den har förmågan att få det mesta att fungera?

Klubben är ju naturligtvis en massa människor ,som gör olika saker och vill säkert göra ett bra jabb, men jag inbillar mig fortfarande att kommunikationen är urusel och att det tyvärr kan tänkas att det finns prestige inblandat i röran, prestige är något jag inte tycker om, det sabbar nästan alltid, på något sätt.

Men det känns skönt och tryggt att du skriver att ekonomisidan är bra, för då kan man ju hoppas att det är köpläge av flera spelare :)
AIK Saywee
2012-01-06 11:04
Tackar för pm gatutsio, det var mycket intressant!

Lijuma, 10:45,

svar på din andra fråga, kanske ett helt mittfält och eftersom vi spelar 4 3 3 (tror jag?) så behövs det minst 3, kanske det dubbla för att täcka upp skador och avstängningar (avstängningar om Grahn ansluter, för han är ju ganska benägen att dra på sig kort).

Det börjar dock bli ganska bråttom, men jag är både glad, optimistisk och förhoppningsfull, men samtidigt lite orolig ...

Men skiter i oron, heja SPORT, GFG!
Örebro Svartvitt forever
2012-01-06 11:04
Mycket bra inlägg, Telle.

Helt klart syftar nog Jan Karlssons kommuniké till att lugna oroliga fans, sponsorer och presumtiva årskortköpare. Problemet är att man inte alls känner sig lugnad ens efter att ha läst den tre gånger.

Blommigt fikonspråk som "I dagsläget är vårt fokus rekrytering av spelare, där processerna självklart påverkas av förutom spelaren själv även av agenter, konkurrerande marknader och klubbar, nuvarande kontraktssituationer och självklart, förutom posten övrigt, ersättningskrav. Många i vår omgivning, dock ej alla är väl medvetna om vår strategi ekonomiskt vad det gäller rekrytering/investering av spelare. Vi tar inte ekonomiska positioner om vi inte har täckning för dem framåt" skulle kunna uttryckas lite mer bryskt och rakt på sak: "Vi har inte fått de spelare vi ville ha, vi har helt enkelt inte pengar nog."

Nå ja, den gode Jan måste ju göra sitt jobb så gott han förmår, ett jobb som har blivit många gånger svårare sedan ifjol. Det är väl inte att vänta att han ska ta upp slitningar och otrivsel i truppen, som numer är en offentlig hemlighet, inte heller att nyckelspelare fortfarande är skadade, på väg att bli sålda eller helt enkelt inte har dykt upp till träningsstarten. Inte heller att det gapar hål stora som Antarktis i den tänkta startelvan med tre månader kvar till Allsvenskan.

Klart är i alla fall att den nuvarande utvecklingen blir allt svårare att förena med målet som topplag och guldkandidat. Vi är inte stadigt på väg närmare det målet utan bort från det. Såvida inte det rasar in två, tre bomber, harmonin återvänder och allt plötsligt löser sig, förstås! Jag kommer i alla fall att troget sitta där varje match och jubla eller lida. Och hoppas.
Örebro Salt&Peppar
2012-01-06 10:59
Telle//

Jag tror att klubben vet om sina brister och att det jobbas för att få även andra delar att funka mycket bättre än tidigare. Fast allt kan inte göras på en gång. Gissar att de vill få igång andra bitar än ekonomin också....kan det bli lika bra som ekonomisidan är nu, så är det ju grymt :)
Mjällby Lijuma
2012-01-06 10:45
Blir det nåt med Grahn?

Hur många till behöver ni ha in?

Hur går jakten på Paulinho?
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2012-01-06 10:38
Vad vill du ha sagt, Jan Karlsson?
Örebro TommyS
2012-01-06 10:38
Osynliga handen om Nordins eventuella övergång. Inga konstigheter egentligen.
Örebro gatutsio
2012-01-06 10:31
Saywee//
du har pm
AIK Saywee
2012-01-06 10:23
Telle, himla bra skrivet igen, som oftast!

Apropå ärthjärnor ....

Jag känner en riktig" Ärta" och förutom att hon är mycket snygg, så har hon en fantastisk hjärna och är dessutom inte ett dugg dryg eller nonshig.

Sådana växer faktiskt inte på träd.
AIK Saywee
2012-01-06 10:17
En underbar morgon, solen skiner och väglaget är bra, dessutom är det inte svinkallt :)

... och i stort sett vindstilla :)

Kontoret är julstängt, öppnar den 9:e januari enligt info i NA häromdagarna, men huruvida kontoristerna arbetar eller är på semester framgår icke.

ÖSK Fans, jag har precis spelat på Bomben 2, hoppas att den smäller in, det vara fina resultat för stadens lag :)

Snart är det dags att ladda för länsderby´t i fotboll :)

Underbart helt enkelt, vi är på väg mot vår och allsvensk premiär :)

Heja SPORT, GFG!
Örebro Telle
2012-01-06 10:17
Snabbläser ikapp gårdagens inlägg och ser att ÖSK:s träningstider tydligen inte var uppdaterade. Det förklarar ju Paulinhos frånvaro... Han sitter nog hemma i Brasilien just nu och trycker frenetiskt på F5-knappen för att uppdatera träningstiderna för november på hemsidan... :)

Förutsatt att hans mobila bredband har täckning på beachen, förstås. Och att han klarar av att hålla paraplydrinken i andra handen utan att spilla på tangentbordet... :)

Angående Jan Karlssons officiella inlägg igår är jag väldigt kluven:
- Å ena sidan är det väldigt nyttigt med en påminnelse om klubbens ekonomiska historia på 2000:talet, inget snack om saken. Jag gillar särskilt det näst sista stycket om att man tar ansvar för en långsiktighet med verksamheten och folks satsade pengar. Man, dvs jag i det här fallet, glömmer lätt bort att klubben faktiskt var en hårsmån ifrån konkurs för några år sedan. Att man i ledningen har det färskt i minnet och vill undvika samma situation igen hedrar dem. (Ove Lindqvist-versionen att räkna fel på några miljoner hit eller dit på semestern vill väl knappast någon ha tillbaka.) Cred till hela ledningen för det sunda tänket man har vad gäller ekonomin!

- Å andra sidan, som många redan har påpekat, kan man ju fundera på vilka signaler Jans ord sänder ut i övrigt. Man får inte bilden av det är en ordförande för en klubb på uppgång och som satsar framåt som uttalar sig, om man säger så...

Han avslutar ändå med att klubben ser fram emot att återvända mot toppen 2012, men jag efterlyser en förklaring till hur de ska nå dit. Visst är det bra att man har höga mål, men inte om man saknar metod att nå dem. Jag skulle istället vilja läsa vad man ändrat på sen 2011 då allt gick fel, och vilka nya ideér man har för 2012 som gör att det kommer gå bättre i år. För den nuvarande truppen och det nuvarande upplägget räckte till en knapp 12:e plats, inte mer.

Sen dess har vi dessutom tappat ett antal spelare, och hittills bara ersatt dem med mer eller mindre osäkra kort. Haddad och Anttonen, vars skador var den främsta orsaken till kräftgången 2011 om man får tro Sixten, är fortfarande inte tillbaka i speldugligt skick, och problemen med den bristande harmonin i laget har ännu inte kommenterats eller åtgärdats utåt sett. (En vän som jag diskuterade det med kom fram till att man kan anta att Peder Ståhl ska stärka upp just den sociala biten, eftersom han enligt NA ska fungera som lagledare även för A-laget. Gissningsvis får han kanske en Mozart-liknande funktion, om man ska jämföra med Örebro Hockey, kom vi fram till. Men det är som sagt bara ren spekulation från vår sida, och ingenting som klubben vinkat om själva.)

- Det enda misstaget som väl klubben faktiskt har erkänt över huvud taget är att truppen spikades för sent i fjol. Därför skulle allt vara klart i god tid den här gången. Det är alltså den enda mätbara åtgärden som man som utomstående kan bedöma. En enda sak. Och det verkar ha gått så där...

Som supporter förväntas jag alltså ändå bara luta mig tillbaka och lita blint på att Jan och resten av gänget internt redan har löst alla problem. och att allt är frid och fröjd på vägen mot toppen 2012. Jag förväntas visa tålamod, tilltro, förståelse och att glatt köpa mitt årsabonnemang ändå, no questions asked.

Och dum som jag är gör jag det. För att återkoppla till diskussionen som några verkar ha haft igår är det nog jag som godtrogen supporter som är ärthjärnan här, inte Lennart.
Örebro D´Artagnan
2012-01-06 09:40
gatutsio//Det vet nog Du båst
Örebro ÖSK Fans
2012-01-06 09:23
Lennart lär fan jobba.....

Farside

vad händer med bomben?!?
Örebro gatutsio
2012-01-06 09:22
Artagnan//
är inte dom på semester???
Örebro D´Artagnan
2012-01-06 09:18
gatutsio//Kansliet sover väl ännu !!! Lugnet före stormen.
Örebro gatutsio
2012-01-06 09:10
godmorgon,
lugnt och fridfullt det är här idag
Örebro kenya
2012-01-06 04:03
edit. dubbel
Örebro kenya
2012-01-06 04:03
DaSa/ Förväntar mig också att det ska finnas pengar i kassan. Jag förväntar mig även att dessa pengar kommer användas på bra spelare. Ju snabbare desto bättre men det viktigaste är att man hittar rätt spelartyper.

Det behöver inte vara kända namn även fast sådana alltid lockar lite extra folk. För min del får det gärna vara en Mostafa el Kabir, May Mahlangu eller Alejandro Bedoya som kommer från ingenstans och blommar ut i allsvenskan.

Skulle ge mycket för att se ÖSKs önskelista.
Örebro DaSa
2012-01-06 03:44
Sen så tycker jag att ÖSK borde plocka in en "media strateg". Fan vad deras uttalanden suger. Jannes öppna brev igår ser jag inget som helst positivt med. Skulle jag som potentiellt nyförvärv läst det så skulle jag hellre gått till Trelleborg eller ngt annat lag som verkar mer spännande. Vet att det kanske är osmakligt att vara kaxig efter förra säsongens miss men man kan ju bygga upp en bild om Ösk att vi t.ex. har rensat i truppen efter senaste fiaskot. Efter en eventuelll försäljning av Nordin så säger vi att han fick lämna för att göra plats åt mer motiverade spelare. Min poäng med detts inlägg är att nu är det fan dags att ÖSK utnyttjar media för att bygga upp en bild av att ösk är en klubb som har ngt spännande på gång.
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: