/fotboll/osk/forum/3127.aspx/fotboll/osk/forum/3127.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2012-01-08 14:04
"försöka göra ett bättre år än i fjol".

Hade det inte låtit bättre om Sixten hade sagt "vi ska göra ett bättre år än i fjol".

Eller har Sixten gett upp innan Allsvenskan ens har börjat?
Örebro kardinal Richelieus
2012-01-08 14:03
: KCMarten // Tack! Ingen förklaring till placeringen i fjol?
Örebro KCMarten
2012-01-08 13:58
Kardinalen //

Här kommer det:

DN Fråga 1:
-Vem ser du som förstemålvakt, Jonas Sandqvist eller Tomer Checinski?

Sixten:
-I dagsläget kan man inte säga vem som är förstemålvakt. Men det ska bli väldigt intressant att se. Vi har för första gången på riktigt länge två jämnstarka målvakter.

DN Fråga 2:
-Tolva i fjol. Vad kan man förvänta sig av Örebro i år?

Sixten:
-Det är lite för tidigt att säga, men vi ska försöka göra ett bättre år än i fjol. Vi måste jobba hårdare och fungera bättre ihop som ett lag.
2012-01-08 13:50
KCMarten//Vad säger Sixten då (även om jag kan gissa vad han sa)?
Örebro KCMarten
2012-01-08 13:38
Idag har DN en bilaga där de går igenom läget i de Allsvenska lagen, lag för lag, inför nästa säsong.

I samtliga lag utom ett har DN frågat en spelare om vad de tror om varför det gick som det gick förra året och vad de tror om säsongen 2012. Det enda laget som inte har en spelare som uttalar sig är ÖSK, där istället Sixten tar till orda.

Varför är ÖSK det enda laget utan spelaruttalande? Törs inte Sixten släppa fram en spelare från truppen att tala med pressen?

En ren tillfällighet?

Man undrar ju varför, med tanke på att Samtliga andra lag släpper fram spelare..
2012-01-08 13:37
Jag har roat mig med att göra min egen tolkning av Jan Karlsson inlägg på officiella. En tolkning som inte alls måste stämma men det är hur jag läser den.

#"Att ÖSK Fotboll skulle svara upp på detta starka engagemang, som verkligen berör på alla sätt, ter sig orimligt, även fast vi självklart önskar att vi hade möjlighet."

Betyder
Vi har sett att ni är riktigt upprörda över att vi inte har några nyförvärv och att Nordin är på väg att säljas. Vi kan dock inte gå i diskussion med er om detta.

#"Framförallt gäller det för oss att lägga merparten av vår energi framåtriktat med en god portion tålmodighet och eftertänksamhet för att tillse att vår sportsliga verksamhet får bästa tänkbara förutsättningar inför säsongen 2012."

Betyder
Ha tålamod

#"Köpfönstret vintertid stänger först 31 mars. Vi har självklart som ambition att vara färdiga i våra rekryteringsprocesser i så nära anslutning till träningsupptakten i början av januari som möjligt, men väljer prioritering av kvalité i utfall framför att ”springa fort och fel”. "

Betyder
Vi har inte fått de vi önskat och söker nu nya objekt men har ännu inte träffat rätt

#"Att spelare som utvecklas inom vår verksamhet uppmärksammas nationellt som internationellt ingår inte bara som en naturlig del av verksamheten utan utgör också ett viktigt inslag i vårt rekryteringsarbete. "

Betyder
Vi kommer alltid riskera att förlora bra spelare...

#"Ju intressantare våra spelare blir desto större attraktionsförmåga har vi i vårt framtida rekryteringsarbete då spelare också ser en utvecklingsmöjlighet via klubbens ökade attraktivitet. "

Betyder
Vilket också kan vara en fördel när man ska locka hit spelare

#"Utlandet utgör vårt fokus avseende spelarförsäljningar, det är på detta område vi resursförstärkt med Magnus Sköldmark som ansvarig för att upparbeta goda relationer med agenter och klubbar för att lånsiktigt stärka våra framtida förutsättningar för lyckade försäljningar. Utmaningen är självklart att samtidigt och för tydlighetens skull prioriterat, att lyckas i ambitionen att nå våra långsiktigt högt ställda mål på planen."

Betyder
Vi vet att vi sagt att vi inte skall sälja till allsvenska konkurrenter och vi vill verkligen sälja utomlands i första hand. Men ibland blir det inte så.

#"I dagsläget är vårt fokus rekrytering av spelare, där processerna självklart påverkas av förutom spelaren själv även av agenter, konkurrerande marknader och klubbar, nuvarande kontraktssituationer och självklart, förutom posten övrigt, ersättningskrav.
Många i vår omgivning, dock ej alla är väl medvetna om vår strategi ekonomiskt vad det gäller rekrytering/investering av spelare. Vi tar inte ekonomiska positioner om vi inte har täckning för dem framåt. "

Betyder
Vi har märkt att ni önskar den ena klasspelaren efter den andra. Men vi tänker inte riskera vår ekonomi för att enbart få in ett affischnamn och stilla fansen hunger.

#"Det må för vissa uppfattas som tråkigt och uddlöst, för oss handlar det om att ta ansvar för en långsiktighet av vår verksamhet, att ta ansvar för våra partners- och publiks satsade slantar och att faktiskt för Örebros skull bygga en fotbollsverksamhet som vi alla under lång tid kan vara stolta över och känna glädje genom."

Betyder
Vi har inte storlagens ekonomi och resurser utan vi måste agera klokt satsar bara på säkra trygga kort utan risktagande.
2012-01-08 13:29
.
2012-01-08 13:21
#7 // Ja hans kapacitet var ju känd s.a.s
Örebro #7
2012-01-08 13:10
Porokara var ju i stort sett klar innan han klev in på konstgräset med tanke på hans och Sixtens förflutna :)
Postat via SvenskaFans-appen
2012-01-08 13:00
Jag tycker det är skillnad när man först scoutar och sedan tar in på träning- Men nu tycks man bara ta in på fax från agenter
Örebro widemarsh
2012-01-08 12:57
Porokara gjorde ju ett hyfsat provspel också.
2012-01-08 12:56
Almebäck var provspelare. Bedoya var iofs provspelare men han var scoutad först av Arvi och Lennart. Nu tar man in helt oscoutade på löpande band på provspel. Den ena sämre än den andra- Kushi värvades på provspel liksom den svarte spelaren från Finland som inte fick en spelminut innan slutligen lämnade efter nån säsong.
Örebro svartvitseger!
2012-01-08 12:23
Kan Linus spela på kanten eller på mittfältet i så fall värva!
Örebro 707
2012-01-08 11:49
Dagens Nyheter har idag en sammanställning av värvningsläget i alla Allsvenska lag. Det ser ut som alla lag med ngt undantag bantar truppen eller också är man inte färdigvärvade:

Värst är det för Syrianska som inte har klart med ett enda nyförvärv och har samtidigt tappat/inte förlängt med totalt 10 spelare.

Övriga lag:
AIK +1 mot föregående år
DIF -4
Elfsborg -2
Gais -1
Gefle +1
Sundsvall +/- 0
Helsingborg -3
Häcken +1
IFKG -4
Norrköping -5 (har enbart ett nyförvärv klart)
Kalmar -1
MFF -4
Mjällby +/-0
Åtvid +3
ÖSK -1

Tror inte alla bantar utan att resten av januari kommer de flesta lagen komplettera sina trupper!
Örebro #7
2012-01-08 11:38
Marta //
Mycket möjligt...Men varken Sixten eller Sjögren uttalar sig om honom (vilket iof styrker ditt påstående). I övrigt så är det en intervju med personen själv där han förklarar sina främsta egenskaper ;" En attackerande mittfältare, men jag kan också falla tillbaka och spela defensivt" Jag gillar att spela ett snabbt passningsspel på ett /två tillslag. Jag skulle älska att spela här"...
Det sista kan vi kanske ta med en nya salt då han beskrivs som en "Vagabond" med tanke på alla hans otaliga utflykter i fotbollseuropa, utan att få en ordentligt chans någonstans egentligen. Han tycker vidare att tempot i Sverige är mycket högre än vad han är van vid, vilket kan låta lite konstigt när laget just kommit tillbaka från julbord och nyårssupé. Iof säger han att kvaliteten i Spanien (där har han också varit) var mycket bättre, men att tempot var desto lägre (inget nytt).
Slutligen säger han att han lider av en fotskada vilket hämmar hans spel, o således minska hans chanser till kontrakt (?)...Serie-A klubben Catania har visat ett stort intresse, men vill ha honom i deras U-lag först och främst.... Så blir det inte ÖSK så lutar det åt U-fotboll i Italy för hans del...Trevlig kille, men detta var en typisk NA-intervju med en provspelare som kommer hit och berättar hur gärna han skulle vilja spela med ÖSK innan han får nobben och hamnar i en div 2 klubb nånstans i Europa...Jag håller inte räkningen, men hur många provspelare har ÖSK signat de senaste åren (förutom Riski och Brunet som båda kan ses som flopp tycker jag)
Örebro Marta (hane)
2012-01-08 11:25
#7 Eller så vill de inte glöra en Span :) ( Har ej läst artikeln själv) Vad står det?
Örebro #7
2012-01-08 11:23
Det som skrevs om amerikanen i dagens NA tyder på att de inte kommer att gå vidare med honom...då fortsätter vi letandet =/
Örebro Svartvitt forever
2012-01-08 11:15
Känns klart oroande med Nordins lårskada som tydligen inte läkt. Vare sig han blir såld eller inte. Med efterhängsen skada blir nog Göteborg mindre intresserade av honom också.
AIK Saywee
2012-01-08 10:23
HC, 2:42,

jag hörde från en göteborgare som har en kusin som känner materialar´ns fru, att man förstärkt hemmabänken på lilla ullevi, materialmässigt alltså, så några extrakilon kanske fungerar på hemmaarenan, men borta kan han bara känna vind-draget ;)
AIK Saywee
2012-01-08 10:17
svartvitthjärta och Harry Cripps,

"Optimistas Ultras" känns som en förhoppningsfull falang, som jag kan ansluta till om vi behöver falanger i supperterleden. L, P & R bör ingå som "ambition" i denna falang.

Dvs
Kärlek, till laget, inte en massa hataskit mot egna eller andra
Fred, behöver inte beskriva varför
Respekt, behöver inte beskriva varför

Heja SPORT, GFG!
Örebro D´Artagnan
2012-01-08 09:49
Mossander bör samla på sig mycket skit. Flera är första handsuppgifter. Och på fler forum än detta.
Kansliet, det är dax att ta tag i detta!!
Fansen som besöker träningarna (och spelarna) ska inte behöva uppleva detta utan att någon tar tag i det. Dvs chefen som är Sjögren.
Prospect
2012-01-08 02:52
20 dagar kvar till Degerfors matchen på Stora Valla och är starkt kritiskt till att sportklubben ska ha gjort klart med en/ flera spelare.

ÖSK har tappat i värde. Ingen spelare vill komma hit i tro om att vinna SM-Guld. SM-Guld har ledning satt som mål innan 2015 och det känns ganska överdrivet. Många säger att de säljer spelare för kaffepengar och det måste jag hålla med om att de gör. Bedoya och Almebäck säljs för kaffepengar och de båda är spelare som kom till Örebro i hopp om att bli fotbollsproffs. Därför känns det mer rätt att kalla ÖSK "en klubb där man kan komma vidare".

Känns ganska hopplöst att få hit spelare som har haft sina dar, Grahn är en sådan spelare. Samuelsson har jag dålig koll på så ska inte yttra mig. Grahn är även en spelare som riskerar för mycket, han provocerar och provoceras alldeles för enkelt.

Många här på forumet skriver om Mosanders påstådda ordval till ett spelare i truppen och jag själv har bevittnat ett påhopp från hans sida och det var under förra säsongen. Kommer inte nämna spelarens namn men det var en spelare som fick sparsamt med speltid. Inom några veckor hade den spelare lämnat klubben.

Sixten och Lasse känns inte som guld-tränare. De känns mera som mediokra tränare. Deras följeslagare Lennart följder deras steg utan att säga nånting. Detta som jag skriver nu har jag fått förklarat av en kompis. Lennart lutar tillbaka mot sin stol, lyftar inte en fena och låter Sixten och Lasse styra och ställa som de själva vill.. Nä, jag har tappat tro på Sportklubben, klubben med stora ambitioner och drömmar. Har man drömmar och ambitioner borde man inte ha Sixten och Lasse som tränare.
Örebro Djäflun
2012-01-08 02:49
Tummen upp för podcasten! Trevligt tycker jag!
Örebro Harry Cripps
2012-01-08 02:42
Läskigt.

Sedan bilden av John Alvbåge på "Mot väggen intervjun" måste han ha gått upp typ 7-8 kilo.

Skönt att han inte är kvar!
Örebro Harry Cripps
2012-01-08 02:28
Nu går vi om varandra Kardinalen!
Nordin känns som dödkött för mig. Jag är en oerhört passionerad ÖSK supporter. Det gör ont i mig när jag ser att en spelare som N.G. lyfts fram såpass mkt som han gör i media trots att han inte brinner och gör sitt yttersta för vår klubb.

När jag säger vår klubb, så menar jag fansens klubb. Nordin, Wovva, Alvbåge, Lushtaku you name them, dom kommer och dom går, vi fans består.

Money talks, players walks. Sen dyker det som tur är upp undantag.

Jag menar den där jävla Astrid, han kysste klubbmärket efter mindre än 50 spelade minuter för vår klubb. Nordback kysste inte emblemet en enda gång under sina "50 000" minuter hos oss.
Inte någon spelare lurar oss.

Vi måste veta vilka vi skall älska och verkligen visa dem vår respekt!

Örebro Harry Cripps
2012-01-08 02:07
Hoppas förfan att dom är med i alla svängar uppe på kontoret nu.
Och det är dom ju förstås.
Svångrem och hängslen nu. Björn är med och roddar.
2012-01-08 02:06
Harry Cripps // Ja, jag har också sagt att om man får rejält betalt och om man har bra ersättare på G ska man sälja. Men inte för nån skitsumma på 2-3 mille. Åtminstone 6 mille och ta över alla omkostnader ÖSK må ha kvar. 28 år är en bra ålder att sälja en spelare på.
2012-01-08 02:02
D.O. // Det kan vara olika formulerat. Det kan vara så att spelaren får hela beloppet men då är det i regel så att ÖSK (T ex om Nordin säljs till IFK) kommer att kräva att IFK tar över kostnaden eller betalar ÖSK som betalar Nordin. Annars kan ju en spelare bara hoppa runt och kamma in sign on:er rent teoretiskt. Betalas hela beloppet ut direkt kanske det gjorts via försäkringar och dylikt. Annars skulle väldigt mycket gå bort i skatt.

Varje kontrakt är unikt och ÖSK har gjort bort sig en gång med Vingel-Petter på detta och trodde Bajen underförstått skulle ta över den återstående sign on:en på 700 000 kr. Där gick ÖSK bet och jag har väldigt svårt att tro att man inte därefter har garderat upp sig mot dyika misstag igen. Antingen sprider man utbetalningen eller då bakar man in det i priset mot den köpande klubben på något sätt.

Örebro Harry Cripps
2012-01-08 02:00
Låter realistiskt, men är inte realistiskt mot vad han presterat sen han fick "fläsk kontraktet". Håll med om att vi skall sälja honom ! Vore jag Sköldmark skulle jag sälja honom för sign on summan för att bli av med lönekostnaden. Och det vet jag att han skulle om han fick bestämma.
Örebro 'D.O.
2012-01-08 01:54
Men jag har för mig att pengar en spelare får i bonus ska betalas fullt ut oavsett om spelaren säljs innan kontraktstiden gått ut. Det är inte som lön, utan bara en avbetalning av en bonus...
Annons: