/fotboll/osk/forum/298.aspx/fotboll/osk/forum/298.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2017-02-15 17:36
BoP, Grohl, pemo och Örebro-Hjärta Kan bara instämma, med det mesta ni skrivit, skönt att slippa tycka något själv ... Men det är inte bråttom längre?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Örebro-Hjärta
2017-02-15 17:34
@Jonas r:

Det var så lite pengar inblandade så klubbarna tjänade mer på att publiken kom till arenorna, däremot hostade SVT upp lite extra vid speciella tillfällen.

TV-pengar började komma in till idrotten när monopolet avskaffades, TV3 och TV4 var ju först ut med att börja konkurrera med de sändningarna, men då talar vi främst om landskamper i olika sporter.
Örebro Jonas r
2017-02-15 17:16
Möjligt att mitt minne sviker mig men vilka hade rättigheterna på den tiden då?
Örebro Örebro-Hjärta
2017-02-15 17:02
@Örebro-Hjärta:

Du måste blanda ihop det med när de visade en slutomgång på SVT eller kvalspel. SVT har aldrig sänt AS frekvent i live någonsin.

Som det ser ut nu med truppen får Axén helt ändra spelstil om vi ska klara oss kvar, bara att parkera bussen framför straffområdet och slå långa bollar på Bengt, så leta efter en ruggigt snabb forward. Dessutom är det bråttom.
Örebro pemo
2017-02-15 16:20
Jag håller med Grohl.. Det är dags för Axén att stå för sitt ord. Att bästa spelarna spelar oavsett ålder. Ytterbackarna håller klar rutin. Utom Ring, kanske, men han är ju ung , så det finns hopp. Mittbackarna? Ja, hellre låta CEH och Brorson få chansen att spela in sig när BHI eller Micke är avstängda. Finns många lag i Allsvenskan som klarar av att ge 18 - 19 åriga försvarare chansen.

Inte kommer det någon nykomling nu, som går direkt in till helgen. TYror att både Hagge och Lorentzon kan hoppa in som mittback om det skiter sig, utan att göra bort sig allt för mycket.

Då är det värre med målgörare. Vad har vi just nu?
Två otränade ( Sköld och Yannis ) en Sema som försvinner för ofta i matcherna. En Omoh som ännu inte tar tillräckligt allvarligt på instruktionerna ( eller vill inte ) , en Besara som tror han är kung. Kvar finns Ayaz som i alla fall rör på sig och kan bli farlig. Samt några junisar, som i vanlig ordning bara får spela på försäsongen. Nä, visa att det finns lite lagkänsla nu och låt truppen bevisa att den kan vara bra.

Utan någon kunskap förutom matcherna i Portugal , så tror jag på detta lag på lördag.
Oscar
Martin , Brendan , Micke , Sebbe
Nordin
Ayaz , Filip , Mårten , Besara
Sköld.

Ev Logi, men han har ju spelat mindre. Tycker att både Nordin , Filip och Johan ska vara med på planen.
Besara är jag tveksam till , men han går i alla fall före Omoh och Sema.
Sköld får väl byta med Yannis i halvtid

Sen slänger vi in Bark som får avgöra tillställningen.
.
Örebro Grohl
2017-02-15 16:12
BoP// Självklart menar jag Brorsson =) Skämskudde på den!
Örebro Grohl
2017-02-15 16:11
Loppan//

Absolut är det viktigt att få hit tyngre, etablerade spelare, men det jag menar är att jag varit med tillräckligt länge för att inse att de värvningar vi får in sällan är Astrit, Kim Olsen eller Arnor Gudjohnsen – dvs kvalitetsspelare som höjer hela laget. Du skriver att du vill få igång klubben ekonomiskt genom att locka sponsorer och publik. Jag tittar på de få spelare vi sålt senaste åren som inte hade ett halvår kvar på kontraktet, t.ex. Gerzic & Rinne (även Haginge). Dessa har kommit underifrån och har en relation till klubben, en relation till fansen.

Det är dessa spelarförsäljningar som hållit klubben flytande (rätta mig gärna om jag har fel!). En vidare satsning på egna spelare (även om de inte går in och dominerar från dag 1) tror jag har en bra chans att ge oss den ekonomiska stabilitet som gör det möjligt för oss att locka hit de riktiga kvalitetsspelare som uppenbarligen inte är intresserade av oss i dagsläget. Skulle det misslyckas så har vi ändå på relativt kort tid varit med om två omstarter i superettan som i backspegeln kändes fullt nödvändiga, både sportsligt och ekonomiskt.
Örebro Bastard on Parade
2017-02-15 16:01
Nu har jag hunnit se senaste avsnittet av Sportklubben. ÖSK ska ha en stor eloge för att de tar upp frågor som är lite obekväma och kritiska. Jag har sett en del klubb-TV från våra konkurrenter när abstinensen har varit som högst och ingen annan klubb är ens i närheten. Där gör Wärlegård ett kanonjobb som scannar av forumet och håller koll på vad som diskuteras.

Jag är ju en gnällröv av sällan skådat slag, men jag uppskattar verkligen det här. Det finns förstås en del beslut och strategier som jag inte tycker om, men det är nog omöjligt att ha tusentals supportrar helt nöjda.

Angående spelartruppen så är det en rätt jobbig situation nu. Truppen borde vara tillräckligt bra för att besegra Åtvidaberg och Norrtälje (annars blir det en jobbig säsong oavsett vilka 2 spelare som eventuellt värvas). Om ÖSK menar allvar i år så måste spelarna vara klara innan Häcken-matchen, dels för att den matchen förmodligen avgör gruppen, men också för att Axén ska få en rimlig chans att spela in en startelva. Det misslyckades han med efter förra hösten med diverse bortförklaringar som stor spelaromsättning, så många matcher att man knappt hinner träna osv. Ska man ta in spelare sent så måste det vara spelare som acklimatiserar sig snabbt och spelarna måste vara klassen bättre än de alternativ som vi har för att det ska vara värt det. Det blir ganska få alternativ kvar då och antalet intressanta bosmanspelare är ännu färre. Finns ekonomin för att lösa två spelare som går direkt in i startelvan? Jag är tveksam.

Grohl//

Har Botvidsson signat för ÖSK igen? Han lämnade ju ÖSK Ungdom för flera år sedan. ;)
Örebro Benny Böckling
2017-02-15 15:31
@Loppan i Axens skägg:

Nej jag vet inget men att folk börjar snacka om spikad trupp med 1,5 månad kvar av fönstret och ÖSK sagt att det ska in minst 2 gubbar..

Tycker inte det krävs några raketforskare direkt för att kunna anta att vi inte har sett det sista nyförvärvet.
Loppan i Axens skägg
2017-02-15 15:02
@Benny Böckling:

Det tror jag med. Något du vet?
Örebro Lekiller
2017-02-15 15:02
Inte bara ÖSK som letar spelare men har svårt att hitta rätt och få ett ja!
Örebro Benny Böckling
2017-02-15 14:52
Det kommer värvas mer
Loppan i Axens skägg
2017-02-15 14:49
Grohl: Ditt inlägg är bra men du gör det väldigt "enkelt" för dig. Skulle ÖSK åka ur då tror jag vi kan säga tack o hej till ett SM guld närmaste 10-15 åren. Det skulle bli för jobbigt att "starta" om med sponsorer,spelare och ledning osv.
Jag tror vi måste öka ekonomiskt och då måste vi få hit tyngre spelare eller göra bra resultat som ökar sponsorer och pengar in.
Örebro Grohl
2017-02-15 14:43
Jag håller helt med tongångarna här på forumet om att vi nu ska fokusera på den trupp vi har. Även om kvaliteten kanske inte är 100%-ig så kanske det ändå är dags att snegla på Brorsson, Bark, CEH & Lundberg som förste ersättare på sina positioner, istället för att värva in någon till startelvan som är 10 år äldre men bara marginellt bättre. Jag kan acceptera en streckstrid, eller kanske t.o.m. en nedflyttning om jag samtidigt ser att vi utvecklar våra juniorer och får ett bättre lag under tiden. I alla fall om alternativet är att vi chansar in typ en invalid Ghanan som inte rört en fotboll på ett halvt decennie. Det jag vill ha sagt är att Axén maler på om ”hellre rätt än snabbt”, men vi börjar nu närma oss en punkt där väldigt få värvningar faktiskt är rätt för oss i det långa loppet. Många snackar skit om Sebbe Ring, men jag ser fram emot att se han ta nästa steg under året och bli en stabil allsvensk ytterback. Jag ser fram emot att se BHI visa amerikansk ”team spirit” från en ordinarie mittbacksposition, och visa att det gör ont att anfalla mot ÖSK. Jag ser fram emot att se Sköld, i takt med att han lär känna vårat spelsystem bättre och bättre, springa sig fram till ännu mer chanser än han gjorde förra året, samt kanske även sätta några av dem. Jag ser till sist även fram emot att se Jonathan Lundberg få en riktig chans att visa vad han kan i Allsvenskan.
Örebro Jonas r
2017-02-15 14:42
[QUOTE=Örebro-Hjärta]När sändes AS på SVT? Har inget minne av det alls, eller menar du snuttar på Sportspegeln? [/QUOTE]- Ja de måste varit 90-tal. Minns att man följde fler matcher samtidigt men hade en huvudmatch.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-02-15 13:52
@Jonas r:

När sändes AS på SVT? Har inget minne av det alls, eller menar du snuttar på Sportspegeln?
Örebro Hitta avslut!!
2017-02-15 13:16
Haha rezzee, tycker du verkligen att Ring är så kass? Är det verkligen sååå illa?! Lite udda att låta lagets sämsta spelare få mycket speltid, få förlängt (?) med två år, ta frisparkar, hörnor och stå för merparten av uppspelen. Så indirekt kan man väl säga att du totalsågar tränarteamet och även medspelarna :)
Örebro Benny Böckling
2017-02-15 11:52
@Pedretti - Admin:

Björnquist lirade väl vänsterback i 1,5 säsong typ..
AIK Saywee
2017-02-15 11:50
Skrev bara in ett spontant inlägg, men märker att fler tycker det är dags att lägga all fokus på befintlig trupp. (Först efter mitt inlägg läste jag igenom morgonens inlägg, om det har någon betydelse). Detta med att "svetsa sammanhållning"är redan avklarat om jag förstår Erik och Simon rätt, och i helgen är det dags för laget ÖSK att visa vad man kan åstadkomma. Att nu klämma in ett namn, en bomb, kan få konsekvenser för lagsammanhållningen, eller? Det är lite som i "Farmen", ingen skall komma in från skogen och tro att han platsar. Flera tycker att ÖSK får en bra start i det Allsvenska programmet och det kan mycket väl ge poäng. Vi kan vänta och se vart det bär hän, det är ingen kvalpanik i nuläget, men jag håller med några om att det finns inga räddningsplankor i året's Allsvenska. Nykomlingar är inte längre att "leka med". Sillasäsongen är nog över?
Örebro Pedretti - Admin
2017-02-15 11:44
//rezzee

Jag tror att det går bra från en defensiv punkt att kunna spela på "fel kant", saken är bara den att det är för sent att experimentera med något sånt nu.
Om jag kommer ihåg rätt så fick Daniel Björnquist spela på vänsterkanten under sin första tid hos oss, med mixade resultat såklart.
Örebro Pedretti - Admin
2017-02-15 11:42
Jag vill gärna tro att vi kan få hit en, för oss okänd, utländsk spelare.
Med tanke på att vi haft provspelare från Stoke hos oss, en oduglig och ung Jamaican samt en spelare från Standard Liege.
Så jag tror vi har en rätt så bra räckvidd på "värvningsradarn"

Med det sagt så tror jag kanske vi kommer se ett lån från en större klubb hos oss.
Örebro rezzee
2017-02-15 11:41
Funkar det inte att spela med brendan, Hagge eller lorentzon på vänsterbacken? Måste man verkligen vara vänsterfotad för att lira där? Kan ju bli många mål från vänsterkanten i år om vi spelar ring eller valgardssson känns det som!
AIK Saywee
2017-02-15 11:11
Jag tycker det är lika bra att vi koncentrerar oss på nuvarande trupp och spikar den. Snart är det match. Vi kan möjligtvis låna en riktigt bra anfallare under våren, men annars vänta till sommarens fönster står på vid gavel. Då kanske mycket har förändrats, jämfört med idag. Vi vet lite mer om tabelläget, skador och vilka som inte levererar ( samt vilka som levererar oxå förstås ). Helt enkelt, var behöver vi hjälp. Hellre rätt än fel ;)
Örebro Benny Böckling
2017-02-15 10:52
Skulle Juel Nielsen vara aktuell är det åtminstone positivt att Brendan kommer få en rejäl chans att visa vad han går för. Låt Brendan och Almebäck spela ihop sig med Juel Nielsen i såna fall som backup. Skicka iväg CEH till Västerås och kör på Brorsson som fjärdeval. En anfallare av hög kaliber måste bara in. Helst ingen 18-årig parvel från Jamaica utan lite mer rutin och mål i bagaget får han gärna ha.
Örebro Hitta avslut!!
2017-02-15 10:49
När jag skrev "inga fler marginalare" så menade jag spelare och inte publiken :) Alltså att om man värvar så ska det vara spets och inte bredd (marginalare). Men jag håller även med om publiken. En kräsen publik tyvärr. Svårflörtad som få!
Loppan i Axens skägg
2017-02-15 10:45
@Brandao:
Gillar dock att klubben försökte på Jiolan Hamad, trots att vi har många spelare på yttern försökte man. Det gillar jag!
Örebro Brandao
2017-02-15 10:38
ÖSK har hamnat i ett jobbigt läge.. Jag håller med er om att hittar vi inget som tillför laget spets direkt kan vi lika gärna vänta! Inga mer habila truppspelare.. Tyckte Simon inte hade det där säkra intrycket som han brukade. Förmodligen är ingen spelare nära..

Väldigt viktigt med en bra start, får vi inte det kommer inte marginalpubliken om vi inte har några profilspelare i laget.
Örebro Jekl
2017-02-15 10:20
Här har vi för övrigt en chansning deluxe. Tycker ändå inte att det skulle vara helt dumt i brist på annat, under förutsättning att vi kan skriva in i stort sett vilka klausuler vi vill i kontraktet
Örebro Jekl
2017-02-15 10:19
Att få in en högkvalitativ anfallare så här sent känns inte som det lättaste. Precis som de nämner i Sportklubben letar bl.a. AIK, Djurgården och IFK Göteborg också efter minst en anfallare. För att vi ska värva någon krävs sedermera något av följande; - det är en spelare som övriga klubbar inte är intresserade av -> inget bra utgångsläge - spelaren i fråga väljer ÖSK före de andra klubbarna pga tidigare koppling hit alt att denne vill jobba under Axén. Lönemässigt har vi inte en chans att erbjuda samma summor -> inte så troligt, möjligen om vi kan erbjuda korttidskontrakt medan övriga klubbar vill teckna längre kontrakt - det är en spelare som de andra klubbarna har missat, i praktiken därmed en icke-svensk spelare som inte heller spelar i Sverige -> spontant mer av en chansning men kanske också det troligaste alternativet, kan fortfarande handla om en spelare med mycket erfarenhet och rutin likt Vorsah På mittbacksfronten känns det lite mer hoppfullt att kunna få in något som stärker laget direkt, precis som andra påpekat tror jag ex. inte att Juel-Nielsen är denna spelare. Hoppas fortfarande på Sonko Sundberg men dessvärre har Norling sagt att han är nöjd med antalet mittbackar i truppen för tillfället
Örebro Aspen.
2017-02-15 10:10
@Hitta avslut!!:
Tror som DU. Kan man missat spelare på grund av att man underskattat årets prisnivå på "högsta hyllan". Om marginalsupporters inte gillar årets upplaga kan det ge problem med att öka omsättningen.
Annons: