/fotboll/osk/forum/2767.aspx/fotboll/osk/forum/2767.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marta (hane)
2012-04-28 15:17
Det beror väl även om på rösten börjar få slut på idéer.
AIK Saywee
2012-04-28 14:59
OM, jag skriver OM det blir förlust, vilket jag verkligen inte förväntar mig av de svartvita eleganterna i morgon ..

... då känns det väl lämpligt att man förändrar något, endera den helige Sixtens spelidé, eller den helige Sixten själv, eller alla fantastiska nyförvärv, eller kanske rentav hela laget.

MEN. vem skall i så fall spela in dessa under pågående säsong?

Det är fanimej inte roligt att var optimist och stå ut med alla hån.

Finn fem fel om ni kan ....

Kom igen SPORT, vi i OU längtar så efter en vinst :)
Örebro D´Artagnan
2012-04-28 14:37
@Minatankar:

Det beror väl på vad rösten har att säga. Man kan säkert tröttna efter några veckor om man inte förstår eller tror på budskapet.
Örebro D´Artagnan
2012-04-28 14:36
*Mackan* Instämmer - energifattigt, lojt, fanatsilöst (gäller inte alla men flertalet) var är speliden
Örebro Artwork
2012-04-28 14:25
Skulason var nära ÖSK i vintras!
Minatankar
2012-04-28 14:17
Mackan// Håller med dig. Det finns alltid förklaringar till hur det går i en match. Det är alltid många faktorer som påverkar och ofta är det djupa psykologiska faktorer.
T ex är det bra att veta hur många av spelarna som blir triggade av att möta ett topplag och tänker positivt, och hur många som tappar självförtroende och blir negativa, speciellt när ett par av de ordinarie är avstängda som mot Elfsborg.

Det är få spelare som vara med 2010 och som har erfarenhet av att ha spelat ut både Elfsborg och Helsingborg. De nya och unga kan ha alltför stor respekt för dessa lag och hur som helst ingen erfarenhet av att slå dem.

Varje spelare har naturligtvis själv ett stort ansvar både för sin mentala och fysiska kapacitet. Men när man väl tränat och tagit ut laget är det tränarens viktigaste uppgift att vid sidan av taktik och bra byten coacha laget med positiv energi.
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 14:07
Minatankar//

Intressant. Något är dock fel då vi vårat lag uppträder så energifattigt och lojt och inte ens visar någon vilja en på hemmaplan (ja, min subjektiva åsikt). Givetvis skall man inte behöva ha någon som skriker åt en att kämpa men för mig så tycks det som att Sixten har oerhört svårt att motivera spelarna.
Minatankar
2012-04-28 13:56
Mackan// Det är riktigt att det ibland blir ett självändamål att byta röst/tränare när man haft samma i flera år, både inom fotboll och i andra sammanhang.

Det är ju bara det att det knappt finns någon spelare i truppen som varit med i flera år. Av 27 spelare är ca 25 så pass nya att de rimligen inte hunnit tröttna på en röst.

Oddevold *Mackan*
2012-04-28 13:43
dO//

Ligger nog mycket i det. Men tror att det är på andra plan (motivation, ny röst, mer flexibilitet) som det behövs en ny tränarröst.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-28 13:35
*Mackan*// Samtliga tre budgetvärvningar. Säger inte att Sixten är felfri, och du vet vad jag tycker där :) Men har svårt att se någon annan tränare göra underverk med nuvarande beslutshierarki...
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 12:53
den Oumbärligt//

Jag vill minnas att Sixten varit på plats för att titta på både Sigurbjörnsson och (flera gångar) Wiktorsson så hans ord har nog vägt tungt när det gäller båda dessa värvningar och Samuelsson. Tre spelare som inte fått någon speltid alls i år (frånsett ett par korta inhopp av den sistnämnde). Måste vara frustrerande och mot Göteborg hade vi bara Grahn och Chencinski med från start av de nya trots att så många spelare värvats.

Klurar lite på laget mot Giffarna. Att både Grahn och Wikström går in från start är ju givet. Gissar att det blir Lumbana och Alimi som ställs åt sidan igen. Frågan är istället vilka ni helst ser som ytror med Astvald (skadad?) och Rama så svag senast.

Jag röstar på Kalle till höger och att Rama ges en ny chans till vänster.
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 12:47
either/or//

Du har rätt, jag överreagerade. Du har inget att be om ursäkt för. Jag editerar mitt gamla inlägg.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-04-28 12:45
Jag undrar hur någon ska lyckas med truppen, att ledningen bara köper in massa spelare utan att ha vidare koll och sen låter tränaren få koka soppa med massa olika och okända kryddor.

ÖSK:s ledning och hur det funkar för den sportsliga biten med spelarförvärv, försäljningar etc. är totalt genomrutten. För mig personligen är det där stora problemet ligger, det är där man måste börja få struktur och vinnarskallar.
Örebro either/or
2012-04-28 12:43
Mackan/
Har lite svårt att förstå vad du ser som personangrepp på dig personligen i vad jag skrev. Jag tyckte vi bara utbytte åsikter. Men om du upplever det så så ber jag självklart om ursäkt. Det var inte min mening. Jag kunde säkert ha valt mina ord bättre.
Örebro either/or
2012-04-28 12:37
KCMarten/

OK, jag tycker personligen att den här säsongens 5 matcher bör bedömas utifrån de förutsättningar som gäller denna säsong, inte utifrån den extremt svaga avslutningen 2011. Särskilt på grund av att det varit så stor omsättning på spelare i ÖSK om vi tittar från sommaren 2011 fram till idag. Som sagt, ett byte av tränare efter säsongen 2011 hade jag helt accepterat och till och med önskat för både klubbens och Sixtens skull. Nu bör man dock avvakta innan man gör något stort med tanke på den turbulens ett tränarbyte mitt under säsong medför. Särskilt i och med att Sixten inte bara är tränare i ÖSK utan i mångt och mycket hela arkitekten bakom det ganska tydliga spelsystemet laget har. Det finns självklart även en gräns för mig där jag tycker att klubben bör kunna agera i tränarfrågan även mitt under säsong, men där är vi inte ännu. Men jag respekterar att du ser det på ett annat sätt.
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 12:36
Either/Or
Just nu är Åtvidaberg Sveriges fjärde bästa lag. ÖSK är allvenskans sämsta lag. Vad vi kan vi använa annat än taballen för att avgöra detta? En sjättedel av serien är redan spelad så tycker att man kan börja dra slutsatser.

BIB//

Hoppas verkligen att det blir två segrar. Men Giffarna är bra denna säsong (såg dem mot AIK) och Djurgården på Stadion är aldrig en enkel nät att knäcka.
Örebro KCMarten
2012-04-28 11:54
BiB //

Ja, just nu är det svårt att veta vad man skall tycka ;-)
Örebro KCMarten
2012-04-28 11:49
either/or //

Poängen är att det inte är att paniksparka någon efter en svit på 14 matcher med endast en seger. Det är en logisk följd efter en rad misslyckade matcher.
Hade vi sparkat Sixten efter förlust nr 2 förra hösten hade det varit panik. Nu är det en konsekvens av en lång negativ utveckling.

Sen är det viktigt att inte glömma bort att Sixten inte är ensam. Hela organisationen måste skärpas till.

Örebro Bulten i Boo
2012-04-28 11:47
*Mackan*// Marginalerna är små. Två raka segrar och vi är uppe på banan igen. Men, men man ska ju inte sälja björnen innan skinnet...ähhh... menar tvärtom, ja, alltså svårt att jubla över segrar som ännu inte tagits ;-)
Örebro either/or
2012-04-28 11:45
Mackan/
Blir alltid misstänksam när folk på forum på internet hävdar att de har insyn i styrelsen. Jag tillåter mig betvivla det du säger än så länge. Om det skulle bli ett slut för Sixten i ÖSK under säsongen 2012 så tror jag i så fall att det beror på att en stor del av spelargruppen har gett indikationer på att de saknar förtroende för honom. Det är väl just hans lite "opsykologiska" sätt att hantera vissa spelare man kan ha haft funderingar kring tycker jag. Om Sixten närmar sig slutet i ÖSK så ska han ha ett stort tack för vad han har gjort för klubben. Han har förändrat klubbens sätt att spela till ett snabbt kortpassningsspel med mycket rörelse och han har tagit klubben till sin bästa placering sedan 1994.

Att säga att ÖSK är allsvenskans sämsta lag för att de efter 5 omgångar ligger på 16 plats är lika dumt som att säga att att Åtvid är Sveriges 4:e bästa lag för att de just nu ligger 4 i tabellen. Som sagt, det skiljer 6 poäng mellan 16:e och 4:e plats. Det kan hända enormt mycket i tabellen bara på de närmaste matcherna. Men visst, vill du lägga tid och energi redan nu på att gnälla på allt så gör de dut. Jag tänker än så länge koncentrera mig på att försöka stötta laget och klubben så mycket jag kan!
Örebro KCMarten
2012-04-28 11:44
Minatankar //

Jag kan inte reglerna i detalj men är väldigt påläst gällande EU.s regler och arbetsrätt.

Du verkar betydligt mer insatt i SvFF:s regler så jag tänker inte ta strid med dig gällande det. Men då blir det som jag nämnde upp till klubbarnas goda vilja d.v.s att man gör upp gemensamt att medvetet inte rekrytera under pågående säsong.

Sen tror jag inte att risken är så stor att det skulle bli nya spelare till varje match. Det finns få kontraktslösa spelare som håller kvalité så för det mesta blir det ingen förstärkning. Dessutom är det ju bara att titta på historien eller på andra idrotter som inte har transferfönster. Där funkar det ju.

Nej, transferfönstret har bara en uppgift enligt mig och det är att hålla liv i fotbollsintresset i mellansäsongerna, Inget annat.

Frågan om Barsom däremot är egentligen hypotetisk eftersom ÖSK med största sannolikhet inte tänker rekrytera någon ny spelare nu ändå.
Oddevold *Mackan*
2012-04-28 11:03
@either/or:

Vi ligger sist i serien.
Vi är det enda lag som inte vunnit denna säsong.
För mig översätts det i att vi är allsvenskans sämsta lag.
En sjättedel av serien är redan spelad. Det är en hel del.

Som tur är så börjar det gnisslas på kansliet och Sixten sitter väldigt löst. Dessbättre kommer inte ÖSK-ledningen att vänta halva säsongen (LOL) innan man agerar. 2008 var Sixten några få minuter (Staafs sena mål mot Ljungskile räddade honom) från att få sparken. Få se hur långt tålamodet är 2012.

Minatankar
2012-04-28 10:50
KCMarten 2012-04-28 10:04// Delar din uppfattning i mycket. Örebro kommun satsar några få miljoner på ÖSK men får tiotals miljoner i skatteintäkter från alla spelare och övriga anställda. Inte minst är PR-värdet värt många miljoner för kommunen, näringslivet mfl.

Tycker också att många sitter nöjda. Det är lätt för oss alla när det gått bra sportsligt och ekonomiskt. Men fira sådana framgångar kan man bara göra en vecka. Därefter är det ny match med konkurrenter där många av dem satsar och har ambitioner hela tiden.

Precis på samma sätt som man behöver föra in energi i laget på planen behöver man göra detsamma med alla som finns utanför, inkl hos oss som är medlemmar, aktieägare, supporters, publik och sponsorer.

Mycket är positivt med ÖSK. Man har kommit ur ekonomiska bekymmer, man har lärt sig att i matcher hålla bollen på backen som det heter och dessutom under långa perioder spela attraktiv fotboll. Vidare har anläggningen utvecklats. Inte minst är det positivt att så många unga spelare från regionen finns med i truppen.
Minatankar
2012-04-28 10:41
KCMarten 2012-04-28 09:42// Även om en spelare ansluter efter att fönstret är stäng så ska han enligt min och andras uppfattning, som har jobbat eller jobbar med dessa frågor, registreras hos SFF innan fönstret stänger. Det framgår även av SFF:s regler som finns på webben.

Väldigt många spelare är kontraktslösa och då skulle det ju kunna dyka upp nya spelare till varje match enligt din tolkning. Det är just detta som SFF vill sätta stopp för, nämligen att man inte med pengar ska kunna förstärka ett lag inför speciell match.

När Barsom började spela i ÖSK den 27 augusti 2007 måste han ha varit registrerad enligt reglerna. Han kan ju haft sociala eller medicinska förhinder att börja spela tidigare eller så var det ingen seriematch innan, inte vet jag.

Bosmandomen går bl a ut på att en kontraktslös spelare inte ska tvingas spela kvar i sin gamla klubb och att gamla klubben inte har rätt att ta ut ersättning av ny klubb. SFF:s regler gäller för alla spelare, med eller utan kontrakt, och innebär därmed inte någon diskriminering enligt Bosmandomen.
Örebro KCMarten
2012-04-28 10:04
Ett stort problem rent generellt verkar vara att ÖSK inte är någons "baby", med undantag av oss fans.

Styrelse och klubbledningen verkar vara rätt nöjda med att bara få vara med i Allsvenskan, Sponsorerna verkar vara nöjda med att sitta på 4.e våningen och se lite fotboll med sina kunder samtidigt som de äter middag.

Kommunen bryr sig inte och ser klubben mest som en belastning som det skall snålas på. Örebroporten ser det endast som en affärsverksamhet som det skall tjänas pengar på. De bygger hellre dyra loger än sittplatser på läktarna. Gärna kryddat med lite kontorslokaler som inte har ett skvatt med fotboll att göra.

Spelarna ser det som en mellanlandning i resan mot bättre kontrakt eller som en lugn avslutning på efter en lång karriär.

I Helsingborg ställer kommunen upp med mångmiljonbelopp för att rädda elitlicensen. det gör inte Örebro kommun.

I Malmö bygger man ny storarena som man nu låter klubben få majoritetsägande i. Både I Göteborg och Stockholm spänner man bågen ordentligt med arenasatsningar. Även i Åtvidaberg, Kalmar och t.o.m Växjö görs satsningar på de lokala fotbollslagen. Jag kan rada upp exempel på andra satsningar i andra klubbar.

Sponsorer som Holmen engagerar sig i IFK Norrköping för att återigen få se bra fotboll i Norrköping

Vem f*n bryr sig om ÖSK?

Jag förstår ÖSK-Kalle när han pekar på Fahlander i hockey:n. Där ser man vilka resultat man kan nå om en eldsjäl med resurser engagerar sig.

Vem engagerar sig i ÖSK? Är det ens värt att engagera sig i ÖSK vill klubben ha ett tryck på sig eller trivs man som det är?

Vem?

Om det inte sker en förändring utan vi faller tillbaka i gamla hjulspår är jag rädd för att BK Forward om några år kommer vara nummer ett i Örebrofotbollen.

Men, vem bryr sig..

Örebro KCMarten
2012-04-28 09:49
I Barsoms fall tror jag däremot att det är en icke-fråga.

Precis som redan påpekats här så fick Hammar kämpa för att få in Barsom i truppen. Relationen Barsom/Sjögren verkar inte vara på topp och Sixten kommer knappast att göra som Hammar, så vi lär aldrig få se Barom i ÖSK tröjan igen.
Örebro KCMarten
2012-04-28 09:42
Minatankar //

Om en persons kontrakt har löpt ut så tillhör han ingen förening. Det var ju precis detta som Bosmandomen slog fast. Detta innebär att man är fri att söka arbete var som helst utan att tidigare klubb kan hindra detta eller kräva betalt.

"En spelare får endast registreras när transferfönstret är öppet. Undantag finns för spelare vars kontrakt gått ut innan fönstret stängt. Då får spelaren även registreras efter stängning." (Detta citat taget från fotbolltransfers.se)

Barsom själv kom ju in sent 2007 eftersom han då var löst från kontraktet i Grekland och var kontraktslös när han anslöt till Örebro. Då hade Sverige sommarfönstret öppet mellan 1:a juli till 31:a juli., Barsom anslöt den 27:e augusti som kontraktslös.

Fr.o.m 2011 har vi vårt fönster öppet i augusti istället för att bättre stämma överens med övriga Europa. Enligt ditt resonemang skulle inte Barsom kunnat ansluta 2007.

Anledningen till att kontraktslösa spelare sällan kontrakteras är ju att lagen vill vara klara med sina värvningar under säsong och att det oftast finns en underliggande orsak till varför spelaren är kontraktslös i första läget.

Men att förvägra en EU medborgare att utföra sitt arbete och fritt välja arbetsgivare när man vill, om man är utan kontrakt är mot lagen så att det skriker om det.

Det är endast "god vilja" från föreningarna som ev kan styra detta d.v.s att de medvetet inte plockar in kontraktslösa. Att styra detta regelmässigt går som sagt inte.

Det finns även andra fall där UEFA/FIFA har gjort undantag och gett dispens för övergångar mellan transferfönstren trots att dessa varit stängda. Då krävs det emellertid väldigt speciella skäl.

Örebro Bonaventure Maruti
2012-04-28 09:36
Jag missar matchen imorgon och därför kan jag GARANTERA det bästa ÖSK spelet på flera år och vinst med 5-0. Jag menar varför skulle dom spela dåligt när jag inte kollar...
Minatankar
2012-04-28 09:07
KCMarten kl 01.07// Vad har du utrett? :-)

Diskussionen på detta Forum har inte handlat om när en klubb kan skriva kontrakt med en spelare utan när man måste registrera honom hos Svenska Fotbollförbundet (SFF) för han han ska kunna bli klar för spel. Kontrakt mellan spelare och klubb kan, med vissa förbehåll, skrivas när som helst.

Bosmandomen har inget med SFF:s krav att göra vad gäller registrering och speltillstånd.

Det finns inga exempel på s k ickeamatör (=professionell spelare), med eller utan kontrakt, som inte registrerats senast den 31 mars och som sedan träder in i spel under vårsäsongen. Detsamma gäller för sensommarens fönster och höstspel.
AIK Saywee
2012-04-28 08:38
Nu är det väl snart dags för en vinst ?
Annons: