/fotboll/osk/forum/2762.aspx/fotboll/osk/forum/2762.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-05-02 22:40
ÖSK-Boldt, 22:00,

mycket klokt inlägg för tredje gången ...
AIK Saywee
2012-05-02 22:39

mycket klokt inlägg för andra gången ...
AIK Saywee
2012-05-02 22:39

mycket klokt inlägg, instämmer fullständigt, vi gillar/älskar klubben, eftersom vi har dragit på oss den svartvita SF-dressen, men har lite olika åsikter i nuläget och lite olika förhoppningar om framtiden och det som har hänt är ju historia (och sant) trots att minnena kan svikta ...

Å, du, en bättre kommunikation i klubben och ut från klubben skulle säkerligen inte skada ett dugg.

Heja SPORT :)
Örebro ÖSK-Boldt
2012-05-02 22:00
Det är ju lite otäckt också att tänka på vad lite vi kan påverka egentligen.

Jag menar, visst kan vi använda missnöjesnick här på forumet, kasta ägg på kansliet(skojar naturligtvis), gå demonstrationståg genom stan, ha banderoller i klacken, skita i att gå på matcherna(kommer ju inte hända).

Men det stora jobbet måste ju göras inifrån och ute på plan. Vare sig vi tycker att det går bra eller inte. Däremot skall vi naturligtvis ta till alla medel som vi kan för att visa att vi är rädda om vår klubb.

Alla här bryr sig ju väldigt mycket vilket är underbart att se även om vi har motsatta uppfattningar om saker och ting. Vilket även betyder att vi kompletterar varandra på ett sätt som backlinjen inte gjort på ett par år. ;-)

Vad vill jag ha sagt med det här?? Ja inte mer än att jag är väldigt oroad och skulle önska att ÖSK förde en öppnare politik mot oss eldsjälar.
Det skulle säkert kunna föregå många misuppfattningar och misstolkningar.

AIK Saywee
2012-05-02 21:59
Kollade snabbt in min allsvenska tabelltippning´s fyra första ...

Malmö FF
BK Häcken
IFK Göteborg
Örebro SK

... jaja, men det är många matcher kvar
Örebro Jan-Stefan Eriksdotter
2012-05-02 21:45
Kolla när Barca tränar "kvadraten" (mer som Cirkeln egentligen). Bollen går som i ett flipperspel mellan dem när de får upp farten
AIK Saywee
2012-05-02 21:32
Fatcit, lugn och fin, Djurgår´n torskar med två noll på Östermalm i morgon kväll :)
AIK Saywee
2012-05-02 21:27
*Mackan* ´s 14.55 inlägg idag känns helt rätt !
Örebro Fatcit (feta-citat)
2012-05-02 21:19
FAAAAAAAN!
Örebro kubajonte
2012-05-02 21:12
ja nä eländaes elända att vara öskare just nu det enda roliga man får prata om på jobbet är att det går lika jävla illa för degen i år ( Har två degeforsare på jobbet ) tror tyvärr knappast på magi borta mot djurgården imorgon, funderar ständnigt hur fan det har blivit såhär med ösk , usch fy och blä
Benny Böckling(Bort med Sixten fort som fan!)
2012-05-02 21:00
I Syrianska verkar vi ju ha en riktig bra räddningsplanka, alltid något...
2012-05-02 20:58
Syrianska och Åtvid dras ned mer och mer till skiten. ÖSK säger tjena tjena grabbar. Lite kallare härnere.

Synd bara att ÖSK fick inleda mot Åtvid medan de trodde de var bättre än de är
AIK Saywee
2012-05-02 20:22
"Det enda som är sant är det som har hänt".

Tror att de flesta förstår detta, behöver liksom inte utvecklas mer, ni får klura lite själva. Sedan kan man ju minnas lite olika.

Men, framtiden handlar mer om tro, gissningar, oro och förhoppningar.

Så är det bara !!!
2012-05-02 19:40
Jämför man mittfältet 2008-2011 så har Sixten ändå disponerat spelare som Bedoya, Nordin, Kilen, Nordback och tom Paulino och Per J som backup. Det är en viss kvalitetskillnad (och rutinskillnad) mot tex spelarna som startade mot Elfsborg (Moe, Berger i urdålig form samt Alimi).

ÖSK får varje sommar reparera för missar i värvningsstrategin. 2012 kommer absolut inte att vara något undantag. Men frågan är om inte ÖSK måste till med något extra som de skaffade sommaren 2008 när bla Olsen och Alvbåge kom in (Och Bassonbeng som förvisso inte var ett sommar-nyförvärv men skadad ända till sommaren och kom in väldigt frejdig i sitt spel)

Örebro 'den Oumbärlige
2012-05-02 19:39
Blåvitt totaldominerar Sundsvall på hemmaplan. Sana är fortsatt riktigt het, våra yttrar kan lära sig av hans variation.
Örebro Stso
2012-05-02 19:38
@ Fatcit

Du har till viss del rätt om Samuel och Patrik anno 2010. Båda gjorde väll en fem-sex assist samt tre mål var ungefär. Det blir en del poäng.

Ang. övrigt snack i forumet känns det äntligen som att vi har skippat allt skitsnack och koncentrerat oss på det viktigaste, nämligen ÖSK! Att klubben har vart snåla är ingen nyhet. Dom svor ju en ed att aldrig mer hamna i den sura ekonomiska sitsen som kostade oss elitlicensen. Men, att värva så snålt som vi har gjort (utöver Grahn som kostade skjortan) är ju bara så dumt. Hur dyra är egentligen gubbar som Sandqvist, Chencinski, Berisha, Alimi etc?

Dessutom, att spelare går sönder, den ena efter den andre känner man ju igen från en tidigare säsong, innan dom bytte ut konstgräset. Känns som att den nuvarande mattan är asfalt, målad grön, typ.

En ny tränare under EM-uppehållet och Berisha, Bamberg, Anttonen samt Haddad tillbaka är ju som ett helt nytt lag. Att då gå över till ett klassiskt 4-4-2 som många har pratat om med Haddad och William på topp, Bamberg och Valdet på varsin kant, känns det som att vi får fler spelare med "kvalité" på de rätta positionerna. Jag hoppas att man kanske värvar en ny målvakt, hur det nu ska gå till. En stabil målvakt ger ett tryggt försvar. Kom ihåg bytet mellan Westman - Alvbåge 2008.

Utöver detta hoppas jag av hela mitt svartvita hjärta på vinst imorgon.
2012-05-02 19:34
DaSa // Vill minnas att Grahn hade bäst på testerna efter att ha tränat själv under försäsongen...

Skadorna beror nog också mycket på konstgräset som jag förstår är ganska stumt. Några av skadorna är väl hälsenor?
2012-05-02 19:30
Precis DaSA, en stabil back skulle skapa lugn i hela laget. Idag känner inte laget någon trygghet. Sixtens spelidé bygger ju faktiskt helt på ett stabilt uppspel från start. Tyvärr har ju Haginge och Wirtanen riktigt dåliga uppspel.

Börjar nu tänka att framgångarna 2010 mycket väl kan ha berott på Anttonen och Wowoa, som var riktigt bra!
Örebro DaSa
2012-05-02 19:23
Ang. Thomas Andersson så är det väl inte så svårt och kolla om han gjort ngn nytta. Är bara att jämföra fysproverna från i år med tidigare år. Sen så kan man även jämföra antalet skador, men där är det nog inte enbart hans fel. Känns som ÖSK inte gör ngr läkareundersökningar när vi värvar nytt?!
2012-05-02 19:21
Om det skulle bli förlust mot Djurgården imorgon tycker jag att vi ska visa vårt missnöje mot ledningen här på SvenskaFans... Några förslag?

Exempelvis skulle jag kunna tänka mig att se alla här ha en parantes med samma sak efter sitt "nick"
Örebro DaSa
2012-05-02 19:18
Tycker också att nivån här på forumet har höjts rejält, kul! Min åsikt ang. Sixtens vara eller icke vara är att styrelsen underkänner sig själva om de sparkar honom innan EM. Självklart tar det tid att spela ihop ett nytt lag och jag tycker att vi har spelarna för att kunna spela ett 4-3-3 och t.o.m. komma högt upp när de ihopspelade. Att vi nu endast spelat ihop ett fåtal poäng tror jag beror på skadorna samt som jag och flera andra skrivit tidigare att vi saknar minst en bra mittback till. Detta är inte Sixtens fel utan styrelse/Sjögren.
Oddevold *Mackan*
2012-05-02 19:01
Många bra inlägg på sistone. Kul att läsa här nu. Och det känns onekligen som att många frågeställningar är berättigade angående ledningen. På vilka meriter har man (Sjögren, Sköldmark, Tompa) rekryterats för de roller de har?

Gällande matchen mot Djurgården imorgon hade jag tyckt att 4-4-2 vore utmärkt med Grahn och Saeid centralt och med kreativitet på kanterna. Samuelsson och Wille på topp vore också intressant.

Forza ÖSK!

2012-05-02 18:28
Telle // Intressant när du tar upp Thomas Andersson och fysiken... Har han någon examen i anatomi, idrottsvetenskap eller som PT?

Eller var det snarare så att han frågade sin kompis Sjögren om det fanns något jobb för honom i ÖSK och Sjögren sa:

"Jo men du skulle ju kunna köra fys med grabbarna!"
2012-05-02 18:22
Magiskt skrivet Telle!
2012-05-02 18:11
"Tränaren verkar fortfarande ha en helt annan uppfattning än sportchefen om nyförvärvens kvalitet, och inte minst i vilken position de lämpar sig bäst. (Alimi som ytter, Wiktorsson som vänsterback, Samuelsson som inte spelar inte alls etc......)"

Nja, vad jag läste var väl Sjögren och Sixten överens om att satsa på Wiktorsson som vänsterback. Förmodligen har de också varit överens om Samuelsson också eftersom de varit båda två och tittat på Degens matcher.

När det gäller Alimi tror jag nog både Sjögren och Sixten var överens om att han var en central mittfältare. Och där inledde han väl också i träningsmatcherna. Andra omständigheter har lett till att Sixten har omdisponerat honom så småningom som indragen kantspelare. Men han inledde väl centralt mot Elfsborg också?

Sedan har jag otroligt svårt att tro på att laget inte diskuterat alternativa uppspelsvägar. Dom är ju inte dumma i huvudet utan märker väl än mer än oss vad som inte fungerar. Men har man sladderfötter som Haginge och Wirtanen som delvis styr uppspelen blir kvaliteten därefter. När sedan Berger som def mittfältare sprider bollar högt och lågt är det svårt att få till det bra.

Det är ju faktiskt så att laget inte alltid spelar, eller förmår spela, som tränaren vill. Antalet tekniska misstag sätter väl någon form av rekord i år.

Det är som Patrik Anttonnen säger. Truppen är för tunn för att kunna hantera skadorna. Alimi har så här långt floppat och inte alls blivit den "Lars Larsen" jag trodde. Men ok, det kanske kommer på sikt. Fast vi skulle behöva det nu.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-05-02 16:49
Telle: bra inlägg här även om jag inte håller med om allt såklart ;)
Men du har helt rätt angående balansen i truppen. Det är smärtsamt tydligt att ÖSK:s defensiv är svag. Däremot anser jag inte att spelet alltid har varit så dåligt under säsongen. Jag tycker faktiskt (även om jag verkar rätt ensam om det) att spelet stundtals var rätt bra mot Sundsvall (framförallt i första halvlek) givet att vi mötte ett bra,spelande lag på bortaplan. Tycker inte vi var särskilt sönderläste utan snarare att målen föll på individuella misstag. Om spelarna passar i sidlid i backlinjen måste man nog ifrågasätta spelarnas vilja att hitta ytor (något som var frusterande uppenbart mot Elfsborg. Då satt jag nästan och skrek framför TV:n). Jag är inte säker på att allt har att göra med att ÖSK är sönderlästa. Stänger motståndarna vissa ytor måste man ju som spelare göra jobbet att hitta nya. Det här blir ju dock svårare när vi ständigt kommer i underläge pga egna misstag. Vi hänger med huvudet alldeles för lätt.
Örebro Telle
2012-05-02 16:33
Godzilla, jag gillar dina inlägg, även om jag inte alltid håller med i sak. Det behövs en sansad debatt, särskilt när det gäller så känsloladdade ämnen som en tränares vara eller icke vara.

Jag tycker dock att det är i högsta grad relevant att jämföra 2011 och 2012, av flera anledningar. Att vi har ett helt annat lag i år är ju knappast en slump - ska man bedöma tränare och klubbledning måste man även bedöma vilken trupp de har spikat ihop, det är ju ändå resultatet av deras arbete.

De har själva valt att skaffa de spelare vi har nu. Och de har själva varit med att sälja Bedoya och Almebäck till underpris, så att man inte kan ersätta dem med samma kvalitet utan att betala mer än vad ledningen är beredd att göra. De har själva valt att inte förlänga med vissa spelare, erbjuda halvhjärtade förslag åt andra (du är saknad, Per J,,,) och skapa ett klimat i laget där nästan samtliga stjärnor valde att lämna klubben under eller efter säsongen.

Vi har precis samma problem nu som i fjol, oavsett vilka namn spelarna i truppen har:

* Truppen spikade alldeles för sent. Igen, trots att det förmodligen var den enda punkten där ledningen officiellt erkände att man faktiskt begick ett misstag ifjol.

* Truppen är fortfarande felbalanserad och saknar minst en eller två defensiva spelare med allsvensk kvalitet.

* Tränaren verkar fortfarande ha en helt annan uppfattning än sportchefen om nyförvärvens kvalitet, och inte minst i vilken position de lämpar sig bäst. (Alimi som ytter, Wiktorsson som vänsterback, Samuelsson som inte spelar inte alls etc......)

* Vi har fortfarande samma brist på rörlighet i laget, och blir fortfarande sönderlästa av motståndarna redan i uppspelsfasen. (Mot Sundsvall tappade jag räkningen på alla gånger vi passade i sidled mellan backarna för att de saknade andra spelalternativ. Samma matchbild såg man alldeles för många gånger redan ifjol.)

* Vi vänder fortfarande inga underlägen (2-2 mot Göteborg efter underläge med 0-1 är visserligen ett steg i rätt riktning, men å andra sidan ledde vi också med 2-1 men tappade i slutet, och skulle som bekant egentligen fått stryk med 3-2).

* Vi verkar fortfarande inte orka prestera över 90 minuter, och har fortfarande vad som känns som oproportionerligt mycket skador. (Vilket får mig att inte bara undra över konstgräset som redan diskuteras flitigt, utan även över upplägget med vår fystränare Tomas Andersson.)

* Vi har fortfarande inget organiserat anfallsspel, mer än korta stunder. (Att Grahn går ut och kommenterar det offentligt är visserligen olämpligt, men samtidigt rätt befriande. Alla andra har ju sett det redan, det blir bara fånigt om klubben själva fortsätter förneka det.)

* Mittfältet har sen Bedoya lämnade för snart ett år sen fortfarande inte förstått Sixtens tänkta trianglar på planen. (Tiden då minst en av trion Bedoya, Kihlberg eller Nordin alltid var spelbar känns avlägsen.)

* Backlinjen har fortfarande inte hämtat sig efter Almebäcks flytt. Sammy är tröttare än någonsin, Wikström har fortfarande inte fått en riktig mittbackskollega bredvid sig som kan väga upp hans brister i tempot (jag räknar inte in Berisha än eftersom varken jag eller någon annan har sett honom i allsvenskan än). Wirtanen är fortfarande kvar på högerbacken och Hagge får fortfarande spela som vikarie på en plats där han inte trivs.

Listan kan säkert göras längre, men den är för lång redan, känner jag...
Örebro SHP Örebro
2012-05-02 16:32
Jag har hört att det är oerhört dålig stämning i truppen, vissa spelare pratar ej varandra , detta är väldigt oroväckande , valdet och alimi skadade, inte allt för överraskande
Postat via SvenskaFans-appen
2012-05-02 16:29
Nu tar vi nästa...

Hur har Sköldmark klarat av sitt jobb?
(förresten... vad har karln för referenser, meriter eller CV?)

2012-05-02 16:25
Jag håller med er båda... Även om jag är negativt inställd till Sjögren så var mitt inlägg tänkt att belysa både bra och dåligt.

Personligen får jag känslan att han inte lägger ner lika mycket energi idag som för 3 år sedan. Bedoya var han och Arvii över och kollade på, samt andra spelare. Almebäck föll ju lite i knät på ÖSK, men där valde man att tidigt förlänga kontraktet även om det, med facit i hand, blev kort!
Bedoyas kontrakt förlängdes aldrig, Astrits kontrakt ljög han om osv.

William är jag dock grymt tacksam över...
Annons: