/fotboll/osk/forum/2680.aspx/fotboll/osk/forum/2680.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2012-05-15 13:41
Kontinuitet som topplag + attraktiv fotboll var för övrigt det man gick och hoppades på skulle bli verklighet efter den grymma hösten 2010.

Nu med facit i hand känns det lite surt att det gick som det gick...
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-05-15 13:40
Förstår att han inte skulle vilja komma till Örebro! Men frågan är om Sjögren ens har tänkt tanken...
Örebro Telle
2012-05-15 13:39
Jan-Stefan //

"kontinuitet som topplag + attraktiv fotboll"

Mycket klokt. Jag skulle dessutom vilja komplettera ekvationen till "kontinuitet som topplag + attraktiv fotboll + fet plånbok så man kan betala minst lika höga löner som de andra toppklubbarna"... :)
Örebro Jan-Stefan (Signa Barsom idag)
2012-05-15 13:34
@calles:

Antar att du egentligen i grund och botten menar hur man gör ÖSK mer attraktiva. Det bästa är att skapa kontinuitet som topplag. Elfsborg var inte särskilt attraktiva innan de började abonnera på en topp 5 plats.

kontinuitet som topplag + attraktiv fotboll. Har man det så finns det en bättre organisation i botten. Annars når man inte det.
Örebro Telle
2012-05-15 13:33
Att relationen med NA verkar ha blivit märkbart sämre den sista tiden hjälper knappast till heller.

Som utomstående får man ibland intrycket av att den där "nu jävlar är det vi mot resten av världen"-känslan som räddade klubben 2006 har suttit kvar lite för länge och blivit ett problem istället.
Örebro KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!)
2012-05-15 13:16
Vill ÖSK ha ett starkare varumärke lär de nog skaffa sig en helt ny kommunikationsplan. "hemliga klubben" etiketten lär aldrig attrahera någon.
Örebro calles
2012-05-15 13:11
Saywee : Jag tycker personligen att det är dumt, Nu skulle det ju räcka med att säga: "vi ska inte ner i supperettan och vi ska satsa hårdare i framtiden" Men antagligen så vill de ge ut en målsättning då folk frågar om det hela tiden.

Jan-stefan: Kan säkert vara så, men Örebro är inte fotbolls-sverige. Med "varumärke (inom "") menar jag mer som en klubbkänsla som i sig själv lockar spelare till sig Något som IFK Göteborg. Hammarby. AIK. Djurgården, Elfsborg, Helsingborg, Malmö mfl är betydligt bättre på. Något som ÖSK behöver bli bättre på att skapa, några av mina förslag på hur jag ser det möjligt att stärka just detta finns i tidigare inlägg i forumet.
2012-05-15 13:06
@Saywee:

Vilket mål de hade före serien lär väl bara ha ett akademisk intresse då det enda målet som existerar just nu måste vara att klara kontraktet. Jag har svårt att se att klubben f.n har ett högre mål än så

2012-05-15 13:04
@calles:

ÖSK blev väl bedömt att vara Örebros starkaste varumärke

AIK Saywee
2012-05-15 13:00
Calle,

Jag känner till det du skriver om målsättningar.

Det som är underligt är att klubben tänker komma med en målsättning ändå om några veckor. Man har inte haft någon hittills, varför i herrans namn skall man komma med en nu snart. Jag förstår inte sådant.
Örebro calles
2012-05-15 12:39
KC//
Ja, visst är det så att det är en helhet till varför en spelare inte väljer ett lag, och visst är Sixten en del utav ÖSK:s helhet. Att peka på tränaren då han är direkt kopplad till det sportsliga köper jag också, och det är säkert så att vissa av spelarna säger nej pga. den sportsliga satsningen – och då blir Sixten automatiskt någon att skylla på även om det inte är han som sitter med verktygen för den sportsliga satsningen.

Tränaren försöker göra det bästa med de verktyg denne får, Så är det för vilken tränare som helst. – ett av årets verktyg var och är långsiktigheten, viket med tid är ett bra verktyg. Men för spelare som ser ÖSK som en mellanlandning så är sådant ibland tämligen ointressant, men för andra nya unga spelare så kan det istället vara väldigt intressant.

Sen finns det helt säkert spelare som väljer bort ÖSK enbart för tränaren det är nog också något som förekommer i alla klubbar och något som inte ska negligeras eller bagatelliseras, och Sixten kan nog vid ett kort möte kännas grå, något som när man kommer närmare till stor del försvinner, men kanske något han också måste arbeta med. Men det finns nog också spelare som säger att anledningen till att ÖSK föll bort pga. tränaren gör det då hela den sportsliga satsningen kanske är under kritik och tränaren blir då något konkret att peka på.

Jag tror att en stor del av problemet beror på att ÖSK är ett för svagt ”varumärke” och att en betydligt starkare klubbidentitet måste skapas. Det är dock ingenting som görs på en dag, men i mitt tycke så är de punkterna som jag föreslog ett steg på vägen, genom ett stärkande av organisationen med ett betydligt bättre ”go” i och sen på sikt en vinnarmentalitet och en ”hit vill jag tillbaka” känsla som idag och historiskt är och varit försumbar. Visst vi har tidigare ÖSK:are på olika positioner, vilket är viktigt för att just skapa ovanstående mentalitet och känsla, men jag tror också att det behövs extern kompetens i uppbyggnadsfasen, en fas som egentligen borde startar tidigare än i mitten av 2011.

Sen är det ändå tämligen oroande att bolagiserandet av ÖSK ägde rum 2006 och att man åren efter när det började röra sig uppåt ändå inte börjat få bort en del amatörmässiga sidor i ledningen, t.ex. det här med att se över kontrakt och kontraktstider, även om klubben höll hårt i ekonomin och styrde upp den så är det såna saker man kanske inte borde missa.

Sen är spelarförsäljningar/värvningar något som absolut kunde ha genomförts bättre och som behöver bli bättre snarast, där vi verkar ha helt fel person på platsen.

Saywee//

Detta är enligt klubben, eller min tolkning av vad klubben signalerat: Enligt klubben så kommer en målsättning att komma under den närmsta tiden. Att ett lag inte har någon målsättning utåt är inget ovanligt, en del klubbar har också tämligen vaga målsättningar. Truppen har en egen målsättning som de vill ha för sig själva. Detta delvis efter att förra årets målsättning inte uppnåddes, det skapade en press som enligt klubben var väldigt negativ.

Man har också varit osäker på just truppen läge, då mycket orutin finns i den, man vill hålla nere förväntningarna, vilket säkert är en del av den tilltänkta långsiktigheten. Min kommentar på det hela är att det i grunden är ganska sunt tänkt, men även med långsiktighet som mål och grund så behöver ett par pinnar plockas snarast, och jag är övertygad om att ”bristen på målsättning” inte innefattar att klubben tycker att Superettan känns okej. Sen så behöver det långsiktiga tänket ändå kompletteras med ett ”Nu-satsning” med en satsning på någon eller några klasspelare. Det skulle underlätta mycket för laget och för ledningen.

Men en målsättning ska ändå vara inkommande för personer som gillar sådana.

Grixx //

Jag tackar så vänligt. Jag försöker vara så nyanserad jag kan och vrida och vända på varje liten. Allt är oftast inte så enkelt som man vill och ingen situation är så svart-vitt som den kan tyckas
.
Med det sagt så ser ju även jag konkreta problem och att lösningar måste till. Men jag tror inte att några enkla lösningar ger resultat. Jag ser hellre på långsiktighet. Det har fungerat för klubbar och företag förr och då till mer än att snabbt nå resultat, utan till viktigare saker som att bygga upp ett företag och klubb, men som jag nämnde ett par rader upp så behöver det kompletteras med en ”Nu-satsning”.
Örebro Grixx
2012-05-15 12:06
Calles låter som en väldigt klok person och insatt i det mesta.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Mattias69
2012-05-15 11:39
@Telle:

Jag är också i grund och botten helt emot allt vad grisfotboll, tjongande, dödgrävarfotboll, hawaii eller vad man nu väljer att kalla det. Men som läget är nu handlar det om ren och skär överlevnad och då bör man pröva en annan taktik än att försöka spela ut sina motståndare.

Gör allt för att trycka in ett ledningsmål och sen vänder man på steken och gör allt för att förhindra att motståndaren gör mål. Underhållningen kan man ta tag i när vi fått en ny styrelse, tränare och sportchef.
AIK Saywee
2012-05-15 11:34
Jag vet att jag tjatar, men ÖSK har fortfarande inget tydligt kommunicerat mål för 2012, det tycker jag är mycket märkligt.

Som supporter har jag alltid ett mål i sikte, varenda jädra säsong !
2012-05-15 11:26
Calle //

Visst är det fler faktorer än Sixten som gör att spelarna väljer bort ÖSK. Sjögren har faktiskt nämnts. Det är dock alltid lätt att peka på tränare som anledningen eftersom hans arbete är direkt kopplad till det sportsliga.

Nästan alla spelare pekar ju på helheten d.v.s laget sambitioner, det sportsliga, det sociala, lönen m.m när man väljer vilket lag man går till och här har inte ÖSK räckt till helt enkelt.

Sen är det ändå lite förvånande att ovanligt många har pekat just på Sixten som den avgörande faktorn till att neka ÖSK, Om mina källor nu har rätt (vilket jag är övertygad om att de har).
Örebro calles
2012-05-15 11:19
Saywee : Han är tyvärr kvar (dock ingen heltidstjänst) och är nog den absolut svagaste länken organisationen har.
AIK Saywee
2012-05-15 11:17
calles, 11:09, intressant.

Sköldmark är nog trots allt den första som jag skulle städa bort, för jag fattar fortfarande inte vad han gör, mer än får lön från klubben, tror jag, eller, är han kvar?
AIK Saywee
2012-05-15 11:15
@Marquis de Sade:

Läs forumreglerna, sedan skriver du något som inte är rumsrent ;)
Örebro calles
2012-05-15 11:09
Vissa här säger att de har kontakter som tyder på att Sixten är körd i hela Skandinavien, och ja enligt vissa är han säkert det. Men han har inte stått utan alternativ till ÖSK det senaste ett och ett halvt åren. Ser man på skandinaviska lag så har det funnits intresse från lag i minst två utav ländernas högsta ligor, och då inte enbart från klubbar det har sett mörkt ut för. En diskussion om rykten och röster från bägge sidor är dock ändå alltid en spekulation av just rykten, och jag lämnar den därhän, men det finns alltid två sidor av ett mynt.

Hur det ser ut när och om Sixten inte längre tränar ÖSK får man se då, det kan ju också finnas andra anledningar som gör att han exempelvis då tar över ett lag i Finland, då hans familj bor där.

Jag tror problemet med att locka till sig klasspelare även efter säsongen 2010 beror på att klubben har varit och fortfarande är ganska amatörmässigt skött gällande fotbollskunnande och fingertoppskänsla. De börjar rensa ut en del problem, som exempelvis kontraktsfrågor och längden på kontrakt som var minst sagt kaos efter 2010 års säsong. Men ska man i mina ögon peka finger i någon riktning så gör jag det helst åt Sjögren och Sköldmark.

Jag skulle gärna se att Sköldmark försvann och någon ny ersatte honom, eller att det kom till ett komplement till honom. Jag tror inte att han i sin nuvarande ”form” är mest lämplig att visa upp gällande spelarförsäljningar och värvningar, och inte heller rätt person att sköta förhandlingarna och ge ett gott intryck av ÖSK.

Sjögren, helt klart meriterad men lite för mycket företagsledare anser jag, även om han har en god ÖSK-bakgrund. Kanske måste hans karaktär stärkas lite och kanske måste han låta lite mer som en sportchef än som en företagsledare eller en intetsägande politiker. Kanske måste hans arbetsbeskrivning förändras så att han kan vara lite mer sportchef, eller kanske måste han ersättas med någon med lite mer go i, för att förbättra intrycket för intresserade spelare.

Sen så tror jag på en ny assisterande tränare, eller en ny kompletterande tränare och att Mosander eventuellt flyttar till en annan position inom klubben, som en brygga mellan u21 och A-laget, då hans bakgrund säkert skulle vara värdefull i en sådan roll.
Örebro TuffUffesPappaLars
2012-05-15 11:05
Hej Sixten!

Du kan tanka din Elbil på följande ställen innan du åker till Värtan och tar båten hem till Finland för nytt tränarjobb.

Farsta Centrum: 8 laddplatser
Hammarby Sjöstad, GlashusEtt: 1 laddplats
Lidingövägen 115: 3 laddplatser
Norr Mälarstrand, närmast Stadshuset: 2 laddplatser
Ropsten, infartsparkeringen: 8 laddplatser
Sjöhistoriska museet: 2 laddplatser
Älvsjö IP: 8 laddplatser
Brommaplan, infartsparkering: 10 laddplatser

Ha det bra!
Örebro Marquis de Sade
2012-05-15 11:03
någon som kan tipsa om hur man kan bli avstängd från detta forum? jag är rädd att min uppdämning av fula ord, svordomar och besvärjelser snart brister och jag skulle så gärna vilja bli avstängd innan.

mvh
AIK Saywee
2012-05-15 10:56
Grohl, Sixten finns annars med i TOYOTA-bilagan (pappers-NA), fotot har Micke Karlberg tagit, han ser ut att fundera över något, Sixten alltså, på bilden.

Han kör en Lexus RX 450 Hybrid.

Sådärja lite skvaller från mig, men jag är ingen krogspion och Sixten kan ju inte bli avstängd för att han kör en Lexus.
Örebro D´Artagnan
2012-05-15 10:55
Sjögren vill inte ha hit Barsom sist. Det var Hammar som drev igenom det.
2012-05-15 10:49
Saywee, Telle //

Abgars vinnarskalle vore suveränt att ha inom organisationen just nu, gärna som spelare till hösten.

Även om han har tappat mycket av den kvalité han hade tidigare så är hna definitivt ett tillskott i ÖSK´s nuvarande trupp, inte minst hans frisparkar.

Fast då bör nog Sjögren försvinna först för att detta skall bli verklighet.
Örebro Grohl
2012-05-15 10:47
Säkert 5-10 gånger om dagen här på jobbet klickar jag mig in på NA och samtidigt som sidan laddar så hoppas jag på en gigantisk bild på en besviken Sixten.

Idag var förstasidan om att två personer på cykel har kastat clementiner på Jimmie Åkesson, det var ju lite kul iaf =)
AIK Saywee
2012-05-15 10:25
Telle, ajajaj, det är väl så som du skriver, men Abgar till hösten vore nog inte helt fel. Men det vore intressant att se honom i klubben redan nu även om han inte får kontrakteras.

Han kanske kan ta ett "prao-jobb" och träna på egen hand under våren/sommaren, sedan dominerar han i höst ?

Abgar Barsom, fräls oss ifrån Superettan !!!
Örebro Telle
2012-05-15 10:14
Saywee //

Som jag förstått det på andra här på forumet, är väl Barsom tillgänglig redan nu, men får inte kontrakteras förrän 1 augusti?

Han skulle väl kunna knytas till klubben redan nu, kan man tycka, för att höja nivån på träningarna fram tills att han blir spelklar. Ett helprofessionellt föredöme skulle nog inte skada, särskilt inte med Forwardanknytning. Skulle nog vara nyttigt för många i laget att se hur långt man kan nå om man bara lägger ner vad som krävs.

Nordback däremot är nog inte särskilt intresserad av att återvända, skulle jag tippa...
AIK Saywee
2012-05-15 10:07
Jag vill ha Barsom till ÖSK, sedan kan man väl damma av Nordback oxå .....
Örebro Telle
2012-05-15 10:02
Mattias 69 //

Ja, jag är egentligen helt emot grisfotboll. Fotboll är underhållning, och det är faktiskt inte särskilt underhållande att se på för defensiv fotboll, tycker jag. Det är en av de saker jag verkligen gillat med Sixten - hans ambition att spela roligt, offensivt och dessutom efter marken (som jag personligen tycker blir mer underhållande, men det är förstås en smaksak som allt annat.)

Men tyvärr, det är bara att inse att vi inte har den mentala statusen att klara av det just nu. Innan vi har kommit på säker mark igen gäller det att spela så enkelt och basic det bara är fysiskt möjligt att göra. Och till varje pris undvika att släppa in det där första målet.

Så jag köper din taktik rätt av just nu... :)
2012-05-15 09:57
Saywee //

Vi måste ta minst 30p för att vara på säker mark. Det innebär att vi måste vinna minst varannan match i snitt. Det är ungefär samma snittnivå som vi hade 2010.

Vi måste alltså gå från totaljumbo till topp-tre prestation direkt fr.o.m AIK matchen för att klara detta.

Under har ju skett förr.. ;-)
Annons: