/fotboll/osk/forum/2609.aspx/fotboll/osk/forum/2609.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-05-31 12:52
Urban,

fast han svarar ju att styrelsen tar beslut generellt ...

... inte i särskilda fall.

Fast det kanske skulle har varit tvärtom? Men jag håller med dig i vissa delar, men tycker i övrigt att kommunikationen är på god väg :)
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-05-31 12:45
Svaret på beslutsvägarna inom ÖSK när spelare ska värvas var:

"- Styrelsen tar beslut generellt avseende nya spelare samt tränare. Vår fotbollskommitté som består av tjänstemän och styrelseledamöter förbereder ärendena så att besluten blir så förankrade och genomarbetade som möjligt. Dessa processer som hanteras via möten, telefon och email kan självklart bli än bättre, något vi ser en förbättringspotential framåt. Styrelsen består av 8 ordinarie ledamöter och 4 suppleanter."

Jag uppskattar att vi fick ett tydligt svar men jag saknar förståelse varför en styrelse skall blandas in vid varje nyförvärv? Varför då? Jag ser hellre den amerikanska modellen (kanske förekommer i Sverige också på sina håll) där helt enkelt sportchefen tilldelas en viss budget och mandat. Sportchefen skall sedan med de tilldelade resurserna uppnå de långsiktiga mål som styrelsen satt upp. Sporthefen i sin tur kan ha ett fotbollsutskott i ryggen (som rådgivande och behjälplig)

Jag kan förstå att styrelsen kan blandas in i vissa särskilda fall. Som t ex fallet när Kim Olsen skulle (Återigen en klausultabbe av ÖSK) förlänga kontraktet och de blev frågan om att äska mer pengar.
Örebro KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!)
2012-05-31 12:39
Jag håller helt med.

Bra svar från Björn Å och Jan K. De är så tydliga de kan vara just nu.
Örebro Telle
2012-05-31 12:27
Tycker det här var ett bra initiativ. Även om det inte kom några direkta nyheter är det en bra signal att både ge möjlighet att ställa frågor och att ta sig tid att svara på dem. För en gångs skull visar de att supportrarna faktiskt är viktiga för dem.

Mycket bra. Fortsätt så här nu, ÖSK!
AIK Saywee
2012-05-31 11:50
@kenya:

Bra jobbat Åqvist/Karlsson, raka, enkla och tydliga svar :)
IFK Norrköping monkeyaa
2012-05-31 11:46
tycker uppriktigt synd om ÖSK-supportrarna en dag om denna!

som vit-blå vet man hur det känns, det misslyckade återtåget 2008 med mats jingblad i spetsen som flera år efter tog ut lön från IFK, allt var ruttet i hela föreningen. vändningen var helt klart peter hunt, som tillträdde som ny ordförande. det började helt enkelt blåsa nya friska vindar över IFK, en klubb som varit på dekis under många år

om någon för flera år sedan sagt att vi skulle befinna oss där vi gör idag skulle jag haft väldigt svårt att tro det 2008 när allt var för jävligt.

hoppas ösk också kan få in lite friska vindar, ända från toppen. ni kanske inte har lika stor tur som vi hade att få in en mång-miljonär till vår klubb, men att städa upp från toppen och få in vettiga personer hjälper nog er klubb i dagsläget.

hoppas verkligen ösk klarar av att hålla sig kvar, och att uppstädning sker inom en snar framtid!

/vitblå i örebro-land
IFK Norrköping monkeyaa
2012-05-31 11:46
tycker uppriktigt synd om ÖSK-supportrarna en dag om denna!

som vit-blå vet man hur det känns, det misslyckade återtåget 2008 med mats jingblad i spetsen som flera år efter tog ut lön från IFK, allt var ruttet i hela föreningen. vändningen var helt klart peter hunt, som tillträdde som ny ordförande. det började helt enkelt blåsa nya friska vindar över IFK, en klubb som varit på dekis under många år

om någon för flera år sedan sagt att vi skulle befinna oss där vi gör idag skulle jag haft väldigt svårt att tro det 2008 när allt var för jävligt.

hoppas ösk också kan få in lite friska vindar, ända från toppen. ni kanske inte har lika stor tur som vi hade att få in en mång-miljonär till vår klubb, men att städa upp från toppen och få in vettiga personer hjälper nog er klubb i dagsläget.

hoppas verkligen ösk klarar av att hålla sig kvar, och att uppstädning sker inom en snar framtid!

/vitblå i örebro-land
AIK Saywee
2012-05-31 11:38
Fatcit, Telle ...

"stämmer in" med er.

Jag undrar ändå, om inte Sixten är, eller har varit med, att bestämma en hel del när det gäller nyförvärv av hjälptränare och spelare etc, för det har ju varit lite finskt inslag i ÖSK hittills under hans tid.

Kanske inget illa med det, men jag önskar lite mer "Africa" i svartvitt !!!

Om det är möjligt, förstås, de brukar ju ofta vara "artister", som drar publik till Arenan, eller hur, och kan bjuda på underhållning och sist men inte minst, göra mål :)

Heja SVARTVITT !!!
Örebro kenya
2012-05-31 11:32
Fler frågor och svar.
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-05-31 11:21
Telle // Jag håller med dig!

Jag skulle gärna se en sportchef med influenser från annat än fotbollen i Sverige. T ex fotboll i andra länder och/eller andra idrotter.

Mitt förslag är lite konstigt men kanske ändå säger lite om det nytänk som jag skulle vilja se.

Förslaget är:

Entreprenören Tommy som driver bl.a. O´Learys. Nytänkande och driven

Tillsammans med:

Fotbollsprofilen Abgar Barsom, som jag vet är fruktansvärt professionell och driven. Tillsammans med hans kunskaper om fotboll, inom och utanför Sveriges gränser.
AIK Saywee
2012-05-31 10:59
Telle, 10:32,

ja, jag hoppas så.

Först har väl spelarna lite ledighet, det är nog ganska bra i detta läge.

Därefter var det väl match mot AIK på Trängen, då börjar jag fundera över underlaget, var det inte där man lade BA´s förra konstgräs?

Sedan är den en match till, vill jag minnas, innan vi skall röka makrill :)

Är det någon som har "uppehållsprogrammet" klart för sig?

Heja SPORT !!!
Örebro Telle
2012-05-31 10:32
Saywee //

Ja, sommaruppehållet har nog aldrig varit mer efterlängtat än nu. Lite EM på det här bara, så ska vi nog kunna klättra i tabellen sen...
AIK Saywee
2012-05-31 10:22
Hursomhelst känns det iallafall bra med ett längre uppehåll i nuläget. Även om inte några personella förändringar sker, så kanske vi kommer ur den negativa trenden?

Man kan ju bara hoppas :)

Heja SPORT !!!
Örebro Telle
2012-05-31 09:49
Flugan på väggen, KCMarten //

Jag ser hellre att man låter honom bli folkhjälte i så fall, så där i största allmänhet bara, och tar in Erlingmark som sportchef... :)

Men visst, Hammar skulle förmodligen göra ett betydligt vassare jobb än vår nuvarande sportchef. Fick jag önska så skulle jag dock hellre se ett namn med ett lite bredare kontaktnät - där brister det nog mest för klubben just nu.

Hammar har ju i och för sig jobbat som riksinstruktör i fotbollsförbundets regi, och varit med i branschen länge, så han saknar säkert inte heller kontakter. Så visst, det är nog alls inget dumt val det heller, även om det kanske inte är så glamoröst.
2012-05-31 09:38
Eller också är det en annan tränare man vill ha in långsiktigt och låter Hammar bli sportchef när han kommer tillbaka från EM. Lagom till att transfersfönstret öppnar.
Flugan på väggen? (i full fart mot SE och div.1)
2012-05-31 09:29
Telle//

Men om man sedan i stället när Hammar räddat klubben kvar i AS låter honom bli sportchef och tar in en ny huvudtränare till 2013 så skulle man kunna få ihop det.
Örebro Telle
2012-05-31 09:23
Sen är ju också frågan vad som finns tillgängligt just nu, mitt under brinnande säsong.

Den tränare klubben helst ser som en långsiktig lösning kanske inte kan hoppa på just nu, och omvänt kanske man inte ser de som finns tillgängliga nu som en bra lösning på sikt.

Urban Hammar, för att ta ett konkret exempel, har klarat oss ur knipan en gång förut, och skulle säkert kunna göra det igen. (Åtminstone om Barsom i gammal god form kommer med i paketet, som förra gången...) Han är välutbildad, har stark Örebro-koppling, och är dessutom inte ett tillräckligt stort namn i tränar-Sverige för att kunna begära för hög lön i ÖSK:s ögon.

Det hade på kort sikt förmodligen varit en bra och lagom "tråkig" lösning, ur ÖSK:s perspektiv. (Bortsett från att ÖSK har väntat så länge att han redan är uppbokad över EM förstås, men det är en annan sak...)

På lång sikt är jag däremot mer tveksam. Han känns inte som ett namn med så mycket lyskraft och så fräscha idéer att han kan locka spelare och sponsorer nog för att en klubb med våra begränsade resurser ska ta SM-guld senast 2015.
2012-05-31 08:36
Urban, Kenya //

Chelseas tränarbyte i år känns väl inte heller helt så misslyckat ;-)

I övrigt håller jag med dig, Urban.
Varje situation är unik och det är omöjligt att veta hur det hade gått om den första tränaren hade stannat. Om tränaren inte har spelarnas förtroende så är man dessutom körd oavsett vad forskningen säger.

Sen tror jag att det inte spelar någon roll i Sixtens fall. Han är ute ur bilden och vi lär få se en ny tränare som tar över. Min förhoppning är att dröjsmålet från styrelsen gällande besked beror just på att man redan nu har en långsiktig lösning på gång. I så fall har man gjort det bra.
2012-05-31 08:34
Inte klokt egentligen. På 5 säsonger har vi fått uppleva en dramatisk bottenstrid med tränarbyte. Ett härligt 2008 from sommaren och framåt med matchen mot IFK Göterborg och Kim Olsen genombrott som det största minnet. Sedan en 5:e plats följt av den 3:e med Europaspel och sedan tillbaka till bottenstriden igen.

Kontinuitet har väl inte riktigt varit ledstjärnan här. Vad gick rätt och vad gick fel?

2012-05-31 08:21
@kenya:

Fast samtidigt känns den där "Forskningen" lite diffus och jag har aldrig sett de studierna bara att folk talar om dem,. För det skulle vara intressant att se vilka kriterier man använt för att anse tränarbytet "misslyckat". Misslyckades t ex Sundsvall som artikeln anger som ett gott exempel på långsiktighet?

Det kan ju vara så att vem som helst som tar över ÖSK kommer följa klubben ned till SE pga den hopplösa situationen och då bli ytterliggare ett fail i forskningen. Men samtidigt kanske han vinner 9 matcher i höst och nästan klarar kval medan Sixten hade vunnit en match och blivit toksist. Vad är ett misslyckande? ÖSK var också tidigt ute och sa att man helst såg en långsiktig lösning om man skulle byta tränare.

En annan variabel som kanske inte forskningen tagit hänsyn till är om tränaren saknar förtroende av spelarna. För situationen är rätt rökt hur som helst om Sixtens förtroendekapital är slut. Fansen (vi) känner ju inte förtroende för Sixten längre och ganska många signaler talar för att inte heller spelarna gör det. Lägg sedan till en splittrad styrelse. Ja, då är det kanske bäst att börja om.

Och trots allt, det finns ju exempel när tränarbyte varit lyckat. ÖSK 2007 är väl ett och knappast någon kan väl påstå att ÖSK inte haft stort tålamod med Sixten.

Örebro kenya
2012-05-31 01:02
Forskningen talar tydligen för att Sixten skall stanna.

Det mesta han säger känns logiskt. Även jag har börjat luta åt att det kanske är bättre att få in en tränare på ett längre kontrakt. Om inte annat så för spelarnas förtroende. Känns rent psykologiskt som att man är beredd att tro på en tränare på ett annat sätt om man vet att denne är beredd att följa med ned i skiten (S1) än en kapten som man vet kommer lämna skutan.
2012-05-31 00:17
Det har gått bra för gamle Mirza Jelecak i Väsby och flera SE klubbar har visat intresse för honom
2012-05-30 23:28
@8 poäng av 63 möjliga:

Commandoräd eller? ;)
Örebro 8 poäng av 63 möjliga
2012-05-30 23:17
bison-Karl//
Jag såg lite rasistiska kommentarer av nya nick. Tror att man stängt kort medan man spärrade och rensade. Var bara 5 minuter kanske.
2012-05-30 22:40
@Saywee:

Dixie skrev lite om detta i "100-årsboken".
AIK Saywee
2012-05-30 22:32
Dubbel ....

Heja SPORT, allsvenskt lag 2013 !!!
AIK Saywee
2012-05-30 22:32
Tackar flugan, visste inte om detta, intressant "historia".

ÖSK-Fan, jag ville bara liksom Urban testa lite var skämtnivå´n går.
2012-05-30 22:23
Saywee//

På bandyis är (var?) vita tröjor inte tillåtna eftersom isen inte är grön och snövallarna runt de gamla sjöisarna heller inte var gröna. ÖSK spelade därför i mossgrönt fram till någon gång under 30-talet varefter de bytte till gulsvart.
Örebro bison-Karl
2012-05-30 21:40
Varför var forumet stängt?

Ny tränare eller skitsnack?
Örebro Conjuration
2012-05-30 21:12
Gunde Svan är klar som ny tränare. Ledningen kände att de behövde någon som tror benhårt på att "ingenting är omöjligt".
Annons: