/fotboll/osk/forum/2578.aspx/fotboll/osk/forum/2578.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2012-06-11 15:40
Saywee //

Ang fystester mm. Det finns, som du vet, alltid personer närmast verkligheten som har ansvar för olika detaljer, mer eller mindre viktiga.

Huvudansvar inför styrelsen för all verksamhet har normalt vd. Vad jag förstår har dock sportchefen tidigare haft ansvar inför styrelsen för det sportsliga. Till sin hjälp har sportchefen en rad olika medarbetare, bl a olika tränare, inkl fystränare.

Hur som helst behöver man på elitnivå ha sådan kvalitetssäkring, så att alla professionella spelare klarar grundläggande fystest.

Naturligtvis kan spännvidden mellan olika spelare vara relativt stor, precis som när det gäller alla andra färdigheter som snabbhet, teknik, skottstyrka mm. Men minikrav måste ställas på alla elitspelare vad gäller alla dessa faktorer relaterade till den konkurrens som råder i Allsvenskan.

Var minimigränserna går i ett jojotest vet jag inte, men nu lär väl PO i stora drag veta var han har spelarna vad gäller kondition.

AIK Saywee
2012-06-11 15:25
@Bempa no:10:

Bra fundering, jag tror dock att det inte blir någon rökdykning om en rökdykare inte klarar fys-testet, eller?

Liknande borde ju även gälla fotbollssplare.

Vem har burit (bär) huvudansvaret för att samtliga spelare får rätt/riktig/bästa träning? Vem kan det vara?

Jag undrar bara, därför att jag inte vet detta.
Örebro Bempa no:10
2012-06-11 15:19
Hmm undrar vad som händer en rökdykare eller en brandman som inte klarar fys testet ???
Örebro Bempa no:10
2012-06-11 15:16
Att Ösk spelarna har dålig kondition är väl ingen nyhet !!

ANSTÄLL EN RIKTIG FYS TRÄNARE OCH SKICKA SPELARNA PÅ FYS TEST till BOSÖN 2- ggr om året !!

Och de som inte klarar fys testen kan ju räkna med att inte få spela någon match eller löne avdrag skulle inte vara fel men det är ju sammanträffande att de som inte klarar pip testet är de som klagar mest att de inte får spela ifrån start hmmm ??? Detta har jag skrivit så många gånger att de måste anställa en fys tränare.ÖSK sluta anställ kompisars kompisar anställ KVALITE detta gäller hela ÖSK för närvarande
Örebro Call of Jhebbal Sag
2012-06-11 15:09
Bilder från träningen. OCh håller helt med dem om att Rama, Ibrahim och Holmberg överraskade mycket negativt.

Flugan//
Eija, Mosander, Tomas, P-O var där. Dessutom körde Anders Karlsson mv träning med Chencinski.
AIK Saywee
2012-06-11 15:07
Sjögren är sportchef under hösten och Sixten är väl också fortfarande kvar i klubben, Per-Ola Ljung är "tillkommen" huvudtränare. Mosander och Sköldmark är kvar i klubben t.v. Ingen har hittils lämnat, så jag avvaktar lite med välgångsönskningarna, allt kan hända, ingenting är omöjligt .....

Vem kunde ana allt detta? Kul att det händer något :)

Undrar när styrelsen börjar städa i styrelserummet, jag tror att det kan vara ganska stökigt där?
Örebro zxcv
2012-06-11 14:36
Känns jäkligt bra med P-O vid rodret.
De intervjuer som jag sett så verkar kan riktigt vettig. Lugn, men med pondus.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-11 14:20
Elliot2007//

Det är Javas fel ;).
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2012-06-11 13:46
Men hur i h-e kan dom ha dålig kondition mitt i säsongen??!!
Vems ansvar är det Sixtens? Thomas Andersson? Spelarna själva?
Det är väl en stor anledning att vi så sällan vänder matcher.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-11 13:44
Grahn om nya tränaren.
Örebro Bastard on Parade
2012-06-11 13:39
@Flugan på väggen (i full fart mot SE och div.1):

De körde i princip bara fys som Thomas ledde. Ljung och Mosander hade ett rätt långt samtal under tiden. För övrigt skrämmande hur dålig kondition stora delar av truppen har.
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-06-11 13:24
@"ÖSK-Karl (ÖSK i full fart mot SE och div.1):

Saktfärdigheten gör tyvärr att dessa utrensningar/förändrigar kommer när ÖSK redan hänger över staketet till gärsgården. Det är naturligtvis utmärkt att man förstått att det måste ändras organisatorisk och av ÖSK hemsida att döma så är det rakare och tydligare beslutsvägar man är ute efter. Bli mer effektiva.

Men egentligen borde larmklockorna ringt i stort sett hela 2011 i en normalt funtad organisation men "Det ordnar sig nog" tog överhand. Utrensningen borde ha skett under vintern.

En parallell kan man dra när ÖSK kastades ut ur finrummet och först när den ekonomiska katastrofen var ett faktum och elitlicensen hotades påbörjades städningen.

För ÖSK har det varit så historiskt att man sätter inte upp trafikljusen i den farliga korsningen förrän någon blivit ihjälkörd.

F.ö tror jag att ÖSK har alla möjligheter, om saker skötes på rätt sätt, att bli så mycket mer än en "utfyllnad" i allsvenskan.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-11 13:00
Ska bli intressant att se start 11:an i P-O Ljung första match med laget på onsdag mot AIK.
Flugan på väggen (i full fart mot SE och div.1)
2012-06-11 12:50
Call of...//

Vilka tränare var med? Ljung? Mosander? Sixten?
2012-06-11 12:49
Call of ...//

FORZA HAGGE!!

Till hösten kommer de med kondis, jävlar anamma och hjärta att leda vägen mot nytt kontrakt. Där kommer nog Hagge att vara den nye "Nobbe" och därför väldigt viktig för Ljung.
Örebro Call of Jhebbal Sag
2012-06-11 12:03
Såg träningen i dag.
Jojotest (tror jag att det heter)

Förståeligt varför vi aldrig vänder matcher med tanke på hur illla det såg ut. Rama tog slut oroväckande, pinsamt, tidigt. Endast Grahn, Bamberg, Lumbana, Haginge och Yasin(!) orkade slutföra hela testet.

Saknades: Sandqvist, Samuelsson, Lushtaku, Alimi (ev. någon mer)
Örebro Svartvitt forever
2012-06-11 11:32
Håller med föregående talare om Sjögren. Man minns till exempel hur han ställde upp för Yunus, mycket mer än vad rollen som sportchef krävde. Jag såg vid ett medlemsmöte hur han kramade om den rullstolsbundne Yunus och hade ett förtroligt och uppmuntrande samtal med honom. Han ställde upp för Yunus i kampen mot Migrationsverket, och i ett TV-reportage beskrevs Lennart Sjögren och Rose-Marie Frebran som det närmaste föräldrar Yunus hade här. Det sa mycket om människan Lennart Sjögren.

Lycka till i fortsättningen, Lennart!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-06-11 10:21
Och tack förresten Lennart för dina insatser! Håller med Matta som la fram det hela fint. Lycka till i framtiden!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-06-11 10:20
Nu kan väl ingen klaga på att ledningen inte gör något. Jäklar i mig vad det händer grejor just nu.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-11 09:51
Sandqvist hoppades på Ljung.
Örebro Svartvitt-redaktionen
2012-06-11 09:49
Kommer ÖSK fixa det allsvenska kontraktet med Per-Ola Ljung?
Gå in och rösta på löpsedeln. Se länk.
2012-06-11 09:15
ÖSK är egentligen en utfyllnad i Allsvenskan. I det långa loppet är vi ingen toppklubb men passar bra att ha på nedre halvan med en fin arena, nära till Stockholm (och Göteborg) med bra kommunikationer och med hyfsat med publik på hemmaplan. Bra mycket trevligare än ett gäng norrlandslag, invandrarlag, lag från bruksorter m m. Bara vi har vett att placera oss mellan 6:a och 13:e och förlora mot storlagen så fyller vi vår funktion.

Därför tror jag att de flesta andra lag vill ha kvar ÖSK i Allsvenskan.
Örebro "ÖSK-Karl (ÖSK i full fart mot SE och div.1)
2012-06-11 08:57
Ä N T L I G E N (igen)

Först Sixten, sedan Sjögren, nu återstår bara två av de fyra S jag tjatat om, nämligen Sköldmark och stora delar av Styrelsen. Att Mosander kommer försvinna tar jag för givet, Jan Karlsson är jag fortfarande osäker till. Synd bara att det tagit från 2010 fram tills idag att genomföra de första stegen, mycket som gått förlorat i onödan, men ändå ett bevis på att klubben ändå har en viss sjukdomsinsikt.
Örebro Grixx
2012-06-11 08:43
Sogen// I Astrits fall var det överförsiktigt men litade på Astrits ord...tyvärr eller vad man ska kalla det så gjorde han extremsucce och fick allas ögon på sig och för mycket pengar...men visst hade man kunnat chansa. Hade han drabbats av skadeelände så hade han fått kritik för det. Målvakterna vi har är nog inte helt avfärdade och Sankan kommer nog igång. Det såg riktigt hyggligt ut senast, trots förlusten. Det gäller även Mr T.
Postat via SvenskaFans-appen
2012-06-11 08:41
Grixx 8:13//

Jag vill lyfta två händelser till med Sjögren som jag tror båda är avgörande på sitt sätt för hans relativa misslyckande som sportchef:

1. Den första händelsen (t o m före Porokara-trasslet med Israel) som gjorde att Sjögren förlorade en mini-maktkamp med Sixten, nämligen när Zäta var utsedd efterträdare till Rille men Sixten (med styrelsens intervention?) satte sig på tvären och fick in Mosander i stället. Denna händelse tycker jag var viktig av två anledningar, dels att det visade att "chefen" Sjögren inte var så mycket chef egentligen och personligen hade jag nog inte valt att stanna om jag hade varit i Sjögrens kläder, dels att vi tyvärr fick in Mosander i organisationen som var alltför lik Sixten som person/tränare. Jag tror vi idag skördar frukterna av denna brist på alternativ som värvningen av Mosander innebar och att vi kanske haft en bättre tabellplacering och t o m haft kvar Sixten som tränare om inte Mosander kommit.

2. Spektaklet med Astrits kontrakt. Det spelade ingen roll ur spelarperspektiv att vi i november 2010 tagit lilla silvret, när Sjögren direkt visade upp klubbens amatörism att inte kunna behålla Astrit i klubben. Felet begicks ju egentligen inte i november utan när Astrit värvades (med "flerårigt kontrakt") men spektaklet demonstrerade med all önskvärd tydlighet att ÖSK:s organisation spelar i en betydligt lägre division än många andra allsvenska lags. Dessutom tror jag supportrarnas självbild fick sig en liten knäck då vi fick upp ögonen för att fotbollssverige sannolikt betraktade ÖSK:s tredjeplats som ett olycksfall i arbetet och en enstaka händelse som inte i grunden förändrat ÖSK:s plats i den allsvenska hackordningen. Det senare har för oss ÖSK-supportrar blivit mycket tydligt under 2011 och 2012.

Bye, bye Sjögren. Hoppas du inte hinner göra mer skada innan du försvinner i november bara.

Mitt tips är att det blir Hammar som efterträder Sjögren i höst, när han gjort klart sitt jobb på förbundet kring EM, inkl utvärderingen. Kanske går han redan runt och tänker på hur mattan på BA skall läggas om ;)
Örebro Sogen
2012-06-11 08:30
Grixx du glömmer alla misslyckade kontraktsförlängningar, Astrits kontrakt. värvningarna av dagens målvakter osv
Örebro Mattias69 (välkommen P-O Ljung!)
2012-06-11 08:19
@Minatankar:

Absolut! 2010 var väl ett år då vi fans verkligen fick valuta för de pengar vi spenderade på entré, bortaresor, ÖSK-prylar, kaffe, plastkassar osv.
Örebro Grixx
2012-06-11 08:17
Sixtens del är kraftigt uppförstorat likaså Mosanders. Kanske inte helt perfekt med 2 landsmän...men det har fungerat i många andra sammanhang.
Örebro Grixx
2012-06-11 08:13
Porokaras försäljning, missbedömningen av skadeeländet..och till viss del kontrollen av spelarflödet 2011 är väl missarna för Sjögren.
Örebro Matta
2012-06-11 08:03
... och förresten, tack Lennart för de här åren!

Minns ingen period med så många spännande värvningar som under tid tid: Bedoya, Almebäck, Gerzic, Alvbåge, Paulinho, Rama, Olsen mfl, mfl.
Annons: