/fotboll/osk/forum/2549.aspx/fotboll/osk/forum/2549.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan
2012-07-13 08:16
Svartvitt forever // Vi har inte bytt sportchef. Vi har bara avvecklat den gamla !!
Risken är nu att en styrelse utan fotbollskunskap på elitnivå börjar aggera sportchef tillsammans med fotbollskommiten, som rekommenderade Pannama killen förra året (när det var sommar) och det blir pannkaka igen.
Örebro D´Artagnan
2012-07-13 08:11
Tyst på värvningsfronten!!! Det man saknar mest är en riktigt duktig målgörare/forward.
Om vi värvar en sådan kommer säkert de 3 skadade att bli friska omgående enligt lagen om alltings jävlighet.
Hoppas att man (vem? Taaler, Albert Bunjaki) scoutar forwards och att våra nuvarande 3 får denna månad på sig att friskna till. Om inte bör det finnas ett antal att förhandla med.
Vi har också ett stort sparkapital i övriga skadade som inte fått möjligheten att visa upp sig i P-O spelmodell.
Kanske är användandet av plan på Ekängen ett steg i denna plan.
Örebro Svartvitt forever
2012-07-13 07:42
Mina tankar//

Jag är helt överens med dig i allt. Jag delar din oro att man nu slår sig till ro efter att ha bytt tränare och sportchef och att segrarna nu börjar komma. Det är oerhört viktigt att man inte stannar där utan förnyar styrelsen också. En styrelseplats i en elitfotbollsklubb får inte vara en hedersbetygelse eller något som är föremål för kvotering efter ålder eller kön, eller till och med något man kan köpa, och lite så har det tyvärr varit vilket bäddat för den katastrofala utvecklingen det senaste året. Det måste in fotbollskompetens på elitnivå i styrelsen. Så vi måste hålla elden brinnande, precis som Mina Tankar säger.

Sen en helt annan sak: Många jämför Berisha med Almebäck, och jag skulle faktiskt vilja säga att även om Berisha inte har samma sprintsnabbhet som Almebäck - vilket knappt någon i Allsvenskan har - så är han sammantaget bättre som mittback. Almebäck kunde göra nybörjartavlor ibland som bäddade för motståndarmål, medan Berisha spelar med en mogenhet och klokhet som är oerhört imponerande för hans ålder. Förläng för allt i världen!
Minatankar
2012-07-13 07:02
Det är mitt senaste inlägg kl 06.42 som gäller. Dålig mottagning där jag befinner mig och första meddelandet, som jag redigerade, gick iväg av misstag från min IPHONE. Kan inte makulera det. Hoppas det ändå finns plats kvar på nätet för andras inlägg :-)
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-07-13 06:42
Gomorron, hälsar jag från Gotland. Delar känslan med många här att förluster påverkar sinnet negativt i flera dagar och vinster positivt ännu längre. Trodde det bara var jag som var lite tokig. Skönt att konstatera att vi är fler:-) När det gäller styrelse finns det både ÖSK:are och icke-ÖSK:are som varit med och vunnit, t ex tagit upp klubbar i allsvenskan. Det är få förunnat att ha varit med och vunnit allsvenskan. Det handlar i första hand om att ha tillräckligt många "vinnare" i styrelsen som har ambition och energi att se till att ÖSK vinner. Viktigast med egenskaperna bland styrelseledamöter är kompetens inom elitfotboll, ekonomi, ledarskap och kommunikation. Sedan gäller det att ledamöterna verkligen är s k vinnare som vill något, har ambitioner och är beredda att jobba före, under och efter möten. Vidare är det angeläget att det blir en bra mix av personer som också kompletterar varandra på olika sätt. Detta blir svårare när det inte finns en enda valberedning som kan bedöma och påverka helheten, utan bara hälften av den, eftersom den andra hälften idag står öppen för aktieägare som kan "köpa" sig styrelseplatser. Man behöver också sträva efter kontinuitet, så att det alltid finns någon styrelseledamot kvar från tidigare styrelser som kan överföra erfarenheter och ÖSK-anda. Viktigast är att förändrings- och utvecklingsarbetet fortsätter i hög takt så att det inte stannar med ett par nya personer och fortsatt snigeltempo. För mig är detta viktigare för klubben än tom vilken division klubben just nu spelar i. Får vi inte till en rad förbättringar när det gäller det fotbollsmässiga, framförhållning, affärsmässighet i kontraktsskrivningar och kommunikation, kommer tyvärr klubbens problem att kvarstå. Jag vill hoppas på att det nu kommer bli bättre. Men då är alla vi supporters, medlemmar, aktieägare, partners/sponsorer och massmedia oerhört viktiga som bränsle i denna process. Börjar vi bli nöjda och tysta efter några vinster går det tyvärr utför ändå förr eller senare. Är vi överens om att hålla elden brinnande?
Minatankar
2012-07-13 06:34
Gomorron, hälsar jag från Gotland. Delar känslan med många här att förluster påverkar sinnet negativt i flera dagar och vinster positivt ännu längre. Trodde det bara var jag som var lite tokig. Skönt att konstatera att vi är fler:-) När det gäller styrelse finns det både ÖSK:are och icke-ÖSK:are som varit med och vunnit, t ex tagit upp klubbar i allsvenskan. Det är få förunnat att ha varit med och vunnit allsvenskan. Det handlar i första hand om att ha tillräckligt många "vinnare" i styrelsen som har ambition och energi att se till att ÖSK vinner. Viktigast med egenskaperna bland styrelseledamöter är kompetens inom elifotboll, ekonomi, ledarskap och kommunikation. Sedan gäller det att ledamöterna verkligen är s k vinnare som vill något, har ambitioner och är beredda att jobba före, under och efter möten. Vidare är det angeläget att det blir en bra mix av personer som också kompletterar varandra på olika sätt. Detta blir svårare när det inte finns en enda valberedningen som kan bedöma och påverka helheten utan bara hälften av den eftersom den andra hälften idag står öppen för aktieägare som kan "köpa" sig styrelseplatser. Man behöver också sträva efter kontinuitet så att det alltid finns någon styrelseledamot kvar från tidigare styrelser som kan överföra erfarenheter och ÖSK-anda. Viktigast ny är att förändrings- och utvecklingsarbetet fortsätter i hög takt så att det inte stannar med ett par nya personer och fortsatt snigeltempo. För mig är detta viktigare för klubben än tom vilken division klubben just nu spelar i. Får vi inte till en rad förbättringar när det gäller det fotbollsmässiga, framförhållning, aghärsmässighet i kontrakrsskrivningar och kommunikation kommer tyvärr klubbens problem att kvarstå. Jag vill hoppas på att det nu kommer bli bättre. Men då är alla vi supporters, medlemmar, aktieägare, partners/sponsorer och massmedia oerhört viktiga som bränsle i denna process. Börjar vi bli nöjda och tysta efter några vinster går ser tyvärr utför ändå fler eller senare. Är vi överens om att hålla elden brinnande?
Örebro jocke.
2012-07-13 00:03
KUNgAGUERO//

Enligt eyravallen.se tränar dom på Ekäng 9.15 imorgon!
Örebro KUNgAGUERO
2012-07-12 23:48
Någon som vet om de är träning imorgon enligt vad de står på hemsidan (9.45) eller om det som idag inte är någon? Stod att de hade träning idag, men tomt när man cyklat ned. Därför frågan.
AIK Saywee
2012-07-12 23:46
BARSOM !!!
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-07-12 23:42
Sedan måste jag bara tillägga (trampa folk på tårna), men jag ser hellre några som inte är ÖSK:are i grunden bli nya ledare i föreningen!

Målsättningen måste ju vara att vinna och det har inte klubben... någonsin!

Så släpp de gamla ÖSK rävarna. Ta in andra influenser och andra tankegångar och lämna över hjärtat till oss supportrar. Då kommer de nya personerna snabbt få hjärta för klubben också! Var inte rädda!

Annars kommer vi aldrig ur ekorrehjulet!
2012-07-12 23:36
D´art // Vad har du för argument för att Nordahl skulle kunna detta?

Han besitter inte någon kunskap om "dagens" fotboll, mer än att han följer det. Erfarenhet har han sedan många år tillbaka och det kan ingen ta ifrån han. Men mycket har förändrats sedan dess. Och har han verkligen drivet som en yngre person (Barsom / Mellberg) skulle kunna ha? De vill säkert skapa en ny karriär utanför fotbollsplanen som inte är i en TV-studio...
Örebro mustard
2012-07-12 22:22
nää inte Barsom..
Örebro D´Artagnan
2012-07-12 21:28
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) , 'den Oumbärlige // Det som behövs är en person som kan styra upp styrelsearbetet genom att ha rätt erfarenheter, kunnande och stor auktoritet. Nog ska vi kunna enas om en ÖSK:are.

'den Oumbärlige // "Han känns inte rätt", det var ett klent argument.

En Mellberg direkt från duschen saknar den typ av erfarenhet som behövs i dagens ÖSK styrelse. Där behövs kompetens i första hand inom fotboll, ekonomi, kommunikation och ledarskap.

Vi har de senaste åren sett vilka brister som ÖSK styrelsearbete har
AIK Saywee
2012-07-12 21:26
BARSOM !!!!!
Örebro 'den Oumbärlige
2012-07-12 20:50
Jag tror faktiskt att Barsom, på rätt plats och med lite makt kan göra mycket gott. Han är en god ambassadör och inte vek, varken på planen eller som affärsman (Vad jag hört). En slipad herre med många goda sidor.

Tror inte på Nordahl, känns inte alls som rätt person i någon ledande position. Mellberg känns som en utopi i det här läget, ingen anknytning till klubben och har svårt att se honom vilja stadga sig i Örebro och jobba i en allsvensk klubb av ÖSK:s storlek. Men större grejer har skett, som att Henke Larsson tog över som tränare för Landskrona.
Örebro D´Artagnan
2012-07-12 20:36
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) // Vi behöver någon som passar i en styrelse. Där saknar både Mellberg och Barsom kompetens. Vi har redan en degerforsare i styrelsen i form av Folke. Det räcker !!
Jag vet att dagens styrelse med följe slåss med näbbar och klor för att inte släppa in någon ny med tyngd och erfarenhet. Nog behöver vi andra än fastighetsförvaltare och bilhandlare.

Betänk att det var vår fotbollskomitte som rekomenderade förra sommarens Pannama förvärv till styrelsen som accepterade och verkställde, allt enligt vår ordförande. Burrr!.
Nu har vi avvecklat sportchefen, vem ska då scouta och föreslå nyförvärv?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-07-12 19:40
Jag har tänkt lite på nyförvärv. Ska vi värva? Vad ska vi värva? Vad ska vi sälja/låna ut?

Augusti/sommarfönstret närmar sig med stormsteg och det är väldigt tyst med rykten.
2012-07-12 19:29
Jag måste bara lägga mig i lite annat här nu :)

Thomas Nordahl är en legend inom fotbollen, men detta betyder inte att han sitter på alla svaren. Jag trivs bra med honom som expert på NA, men någon roll i ÖSK tycker jag inte att han ska ha. Här finns det många som besitter kompetens, och ett jäkla driv!

Helst skulle jag vilja se Abgar Barsom här (IDAG). Men varför inte kolla på andra fotbollsspelare som nyligen varit aktiva och besitter ett stort kontaktnät och respekt. Olof Mellberg (IMORGON).

ÖSK måste skapa en ledarstab som vet hur man vinner. En ledarstab som kommer till en arena med pondus. Lite svårt att se det i dagens uppställning (Peder Ståhl, Mosander)
Örebro D´Artagnan
2012-07-12 19:28
rirobban // jag är också mer nöjd med P-O än med Rolle. MEN det jag ville ha fram är ÖSK status måste höjas för att locka attraktiva spelare.

Nu är vi en klubb utan sportchef och med styrelse och VD utan fotbollskompetens
2012-07-12 19:18
Jag satt bredvid Roland Nilsson och några från GAIS när de mötte oss. Alla var ganska lugna (bortsett från jag). Att Roland går in och stöttar GAIS borde inte alls vara konstigt med tanke på hans förflutna i klubben. Samtidigt är rollen ganska passiv och egentligen bara till för syns skull. Klubben inväntar transferfönstret och vill "aktivt" visa supportrarna att de jobbar för att lösa situationen.

I ÖSK var Roland tilltänkt som huvudtränare. Något han själv sagt att han inte vill bli inom Sverige, utan i första hand utomlands!

Örebro rirobban
2012-07-12 19:07
D´Artagnan//

Att han valde GAIS är inte speciellt konstigt efter hans tidigare år som tränare i klubben. Tror inte han tagit GAIS ifall han inte varit där tidigare. Jag är glad att vi fick PeO och ingen annan!
Örebro D´Artagnan
2012-07-12 18:59
Noterar att Rolle hellre valde GAIS än ÖSK. Det säger en del om ÖSK status.

Nu gäller det att förpacka ÖSK på ett snyggt sätt så vi blir en attraktiv klubb igen.

Mitt förslag är att börja med att rekrytera URBAN HAMMAR som sportchef. Nu är vi en klubb utan sportchef.

Sedan är det daxs att styrelsen rycker upp sig och tar in forbollskompetens på HÖG nivå, dvs THOMAS NORDAHL.

Sedan får vi hoppas att P-O och laget gör det OMÖJLIGA
AIK Saywee
2012-07-12 18:20
Grixx, 16:02,

vad tråkigt att "den envise" blev av med huvudtränarjobbet, om det var andra faktorer som var viktigare att bli av med :(

Men det är bra att du tar upp frågan återigen.

Så att vi inte gör om samma misstag en gång till.

Fast jag vill helst se framåt, mot en ny allsvensk säsong, jag tror vi grejar detta :)

Heja SPORT !!!
Örebro rirobban
2012-07-12 17:43
Kabia//

Vi kan säga såhär... jag tror vi max tagit 1 poäng i dessa två matcher med Sixten som tränare. Försvarsspelet är minst 2 klasser bättre nu med Per-Ola. Om det sedan är en Ljung-effekt eller inte är upp till var och en att bedöma.

Jag tycker det är en lika solklar Ljung-effekt som Hammar var skillnaden på Superettan och Allsvenskan 2007 när han tog över och räddade kvar klubben. Fast kanske lite tidigt för att verkligen bedöma det ännu...
Kabia
2012-07-12 17:20
Tror inte det var någon Ljung-effekt. Ni spelade dåligt mot GAIS med en man mer nästan hela matchen och Malmö kan inte vinna på bortaplan + att det var konstgräs vilket gör det ännu svårare för lag vana med gräsplan.
Örebro Grixx
2012-07-12 16:02
Saywee// Betydelsen av tränare blir i motgång kraftigt överdriven. Det gjordes väl en omröstning om vad som var viktigaste faktorn i poängtappet och där ansågs att tränarorsaken inte var speciellt hög mot andra faktorer.

Vilket lag som varit möjligt att ha på fötter spelar alltid den viktigaste rollen...och indirekt då värvningarna och allt som påverkat det fenomenet.

För att gardera mig mot vissa påståenden så menar jag ändå att det varit mycket positivt med Peos ankomst.

...med mitt inlägg tidigare så var det mest en undran vad som var på gång framöver i Gais. Rolle ställer knappast upp gratis och om han inte har några andra anbud efter säsongen...och om Gais hänger kvar så gamblar säkert Gais ytterligare och erbjuder många slantar till Rolle.

Trots att Alec rent yrkesmässigt inte kan gå och tänka på det hela tiden så är det ändock utöver poängbristen en klart obehaglig situation under hösten.
AIK Saywee
2012-07-12 15:13
Grixx,

jag menade bara att många på detta forum blir så irriterade när betydelsen av tränarnas insatser debatteras, själv har jag inga som helst problem med att ha åsikter om sådant, med att belysa detta, men andra tycker att det är ett jädra ältande ...
Örebro kubajonte
2012-07-12 15:12
Haha , Kommer inte kunna följa ÖSK i höst live längre , ska flytta till dalarna och plugga :(
AIK Saywee
2012-07-12 15:01
Grixx, 14:27,

jaa du, tränare som inte presterar kan råka illa ut ... det har redan inträffat i årets allsvenska om vi skall klura, undra eller fundera över tränarnas betydelse eller älta "den envises" sorti ur ÖSK?

Jag har dock i tidigare inlägg lovat att inte nämna hans namn. Fast detta med tränarnas betydelse är trots allt en mycket intressant fråga ... bra att du tog upp den återigen, så att inget faller i glömska.

Forza Per Ola Ljung, vår kung !!!

Tror inte att det är så många som vill älta tränarnas betydelse
Örebro ÖSK Fans
2012-07-12 14:59
Enligt gp var det axens beslut att ta in Rolle...vilken tur att vi inte fick in Axen som tränare! Han tar alltid in folk när det går dåligt för han...visst han är en bra person, men är han en demon till tränare?

grixx dags att såga igen? =)
Annons: