/fotboll/osk/forum/2514.aspx/fotboll/osk/forum/2514.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sogen
2012-07-21 12:13
Avsaknaden av en innermitt som kan hålla i bollen och lugna ner, ser jag som vårat största problem. Ja iallafall till nån idiot tog beslutet att låna ut Samuelsson.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lekiller
2012-07-21 11:10
Roswall/ Helt andra åsikter och tankar än de som framförts på detta forum??? haha Dessa åsikter vore intressanta att höra. Tycker nog det mesta diskuteras i detta forum. Vad gäller taktik hit och dit så är ja ganska säker på att avsaknaden av en ordentlig forward ställer till det ganska mycket för PEO.
Benny Böckling(Bort med Wirtanen!)
2012-07-21 10:57
Hoppas att Gerzic kan vakna till liv och stänka in några bollar idag+ att Alvbåge kan hålla tätt i målet, nä just det...
Örebro Grixx
2012-07-21 10:35
Visionen// Självklart är det mesta rätt och jag tycker som du men med William som ytterligare forward så hade resurserna frigjorts till ett lite annorlunda spel och Peo hade def inte spelat som mot borta mot Häcken senast, då blev det mer eller mindre extremt.
Örebro Visionen
2012-07-21 10:21
Minatankar//
Det var nog något decennium seden som jag figurerade i tränar sammanhang, fotbollstränare är en dröm jag har men som så många gånger förr så vill man kanske något samtidigt som livet för en mot andra utmaningar!

Jag är villig att hålla med dig (och andra) om Grahn då det är en kille som i mina ögon inte gör någonting alls utöver något, alltså en riktig medelmåtta i sina bästa stunder. Grahn är inte en spelare som gör något extra/speciellt rent fotbollsmässigt på en fotbollsplan... En totalt "osexig" fotbollsspelare som verkar känna att han måste kompensera sina brister som fotbollsspelare inte genom att träna hårdare och försöka bli bättre på specifika moment utan genom sin mun. En typisk "mycket snack lite verkstad" karaktär en som "inte lever som han lär". Något man såg redan när han spela i MFF. Ett fatalt misslyckande till värvning.

Grixx//
Det spelar ingen roll vem du har som forward om denne inte blir involverad i spelet. En spelare gör inte laget och formuleringen "kämpa för varandra" innebär att så länge alla gör det dem ska i sina respektive roller så växer kollektivet.
William är jätte duktig men har än inte spelat under PEO, hur mycket får han uträttat om inte han har bollar att jobba med. Så som det ser ut idag rent taktiskt så skulle han utstå samma som Astvald.
Möjligtvis att William är bättre på att komma ner och hämta upp bollen själv men då har han ändå ingen framför sig så vad skulle det leda till? Samma sak som Anfallet leder till idag...ingenting! Han skulle få driva ut bollen på kanten och bli av med den som många gånger under våren när djupledslöpningarna och resterande positionsspel uteblir. William är duktig på sin plats men för att hans egenskaper ska komma fram på bästa sätt är han i behov av en duktig SA/OM alternativt en kreativ DM. Något vi inte har idag.

Under Sixten spelade vi annorlunda och william kom mer in i sin roll i ett mer offensivt 4-4-2 format lag, men en frisk William är en given startspelare i dagens ÖSK.

Saywee//
Vad skulle detta forum vara utan dig!

Men en Saywee klackspark!
Minatankar
2012-07-21 10:18
Roswall//

Det finns 117.000 medlemmar, tror jag, på detta Forum och även om ett fåtal av dem gör egna inlägg är det desto fler som läser och dessutom sprids debatten och informationen på andra sätt.

Det är ett fåtal medlemmar och aktieägare som går på årsmöten mm och också ett begränsat antal medlemmar i Kubanerna som gör många bra saker och ger ett fantastiskt stöd.

Sedan finns det som du vet andra Forum och speciella ÖSK-föreningar som Svarta Handen och 10-årsklubben. Inga av dessa har dock samma spridning som inlägg på na.se liksom detta forum har.

Tillsammans är vi sannolikt tusentals som på olika sätt engagerar oss lite extra i ÖSK.

Det vore intressant om du gav exempel på vad man utanför detta Forum diskuterar och som vi inte gör här. Så är det sannolikt, men ändå intressant om du kan exemplifiera.

Örebro Grixx
2012-07-21 09:54
Minatankar// Grahn värvades/övertalades för en plats och ett ansvar som han trivs med. Där spelar han inte nu. Sedan är givetvis hans humör i vissa avseenden en stor belastning för honom.Han själv ser det som ett sätt att hålla sig alert och på tårna under matcherna, hans sätt att vara helt enkelt.

Rydströms krönika efter kalmarmatchen visar precis vilken person Grahn är. Texten fick mig bara att le stort. Lite samma feeling som en viss ÖSK-norrman gav när han sparkades ner gång på gång mot Trelleborg men log som ett barn på julafton varje gång han fick en spark. Förhoppningsvis blir det inte en liknande karusell som den spelaffären fick.

Alla personer har plus och minus och det gäller att utnyttja kompetensen på rätt sätt och inte stjälpa. Det betyder givetvis inte att man behöver fjäska och dalta. El Kabir har en liknande problematik.

Instämmer i mångt och mycket om Mohammeds förträfflighet under vårspelet men han får ensam ta på sig en förlust enligt mig.

Roswall// Såg och tänkte det samma. Det blir svårare för dom att köpa in nytt för att kämpa om AS-platsen, men men lite samma läge som för oss och William. Mervan kan Gais och allsvenskan och hade varit en enorm förstärkning om de kunnat behålla honom hösten ut.
Örebro Roswall
2012-07-21 09:52
@Minatankar:

Jag håller helt med dig. Men ibland känns det som om det behöver påminnas om att det här bara är en Liten del utav ÖSKfamiljen. Många av mina svartvita vänner hänger aldrig här och har ganska skilda ÖSK-åsikter mot de som oftas vädras här.
Jag uppskattar dock detta forum väldigt mycket, och med några få undantag har jag nog läst alla inlägg de senaste två-tre åren.
Minatankar
2012-07-21 09:47
Saywee //

Vill ge dig respons för att du med alla dina inlägg håller igång detta Forum. Upplevde när jag gick med i februari att du dominerade för mycket, men har ändrat uppfattning. Du är som olja i ett maskineri och dessutom bra på att ge andra positiv respons.

Uppskattar också flera av er andra som kommer med kloka och intressanta inlägg. Ofta är vi överens som sanna ÖSK-supporters, ibland har vi olika uppfattningar och det berikar bara debatten.

Skulle önska att ledningen för klubben ville vara
med i den debatten och gemenskapen.
Örebro Roswall
2012-07-21 09:34
GAIS spelar utan Mervan, som är klar för Serie A, mot Malmö FF, bra för oss!
Minatankar
2012-07-21 09:17
Grixx//

Håller också med dig om William. Han har många kvaliteter som de flesta anfallare saknar. Han och Mohammed var de absolut bästa i våras.
Minatankar
2012-07-21 09:11
Grixx// Det är nog med all sannolikhet som du säger, Förstår mig inte på värvningen av Grahn. Han intar inte ledarrollen utan gnällrollen och har varken tillräckligt offensiva eller defensiva kvaliteter. Nordin var flera ggr bättre offensivt och Bedoya defensivt. Nu bygger vi ett innermittfält på två backar..,
Örebro Grixx
2012-07-21 09:05
Minatankar// Misstänker nog att Peo är införstådd med problematiken i spelet. Han har även uttalat sig om värvningar dock innan de två bakslagen på våra forwards, nu är läget i anfallet allvarligare.

Då nämnde han att pengar var en del av problemet. Kanske var det bara en allmän info för en i hans ögon "okunnig" journalist men det kan ju vara så att han då redan diskuterat önskemål och fått förutsättningarna.

Att William inte kan spela är mer än en förlust för anfallet då han är exceptionellt duktig på sin plats. Efter de två vinsterna och att William var på väg in så var vi nog en hel del som såg chanserna att hänga kvar som ganska goda. Att hitta en spelare som är lika företagsam, målfarlig och spelhungrig i anfallet är väldigt svårt!!!
AIK Saywee
2012-07-21 08:45
Edit

det blir dubbelt ibland
AIK Saywee
2012-07-21 08:43
Visionen, du är en riktigt vision.

ÖSK´s officiella vision stämmer inte ...
Minatankar
2012-07-21 08:09
Visionen //

Du gör en utmärkt analys. Vi är flera som varit inne på liknande slutsatser men ingen av oss har beskrivit det så bra och utförligt. Du kanske själv är tränare?

Ska se till att ditt inlägg når den sportsliga ledningen.
Örebro Visionen
2012-07-21 07:36
God morgon kärra vänner!

Ang. Den rådande situationen

Jag är kritisk till den taktiska ineffektiviteten som verkar ha stannat kvar fast Sixten 'försvann'.

Mot Häcken senast var den så tydlig att jag slet det hår jag inte har från min stubbiga hjässan!

Vi ställer upp idag på följande vis...

............M..............
....MB...........MB......
YB.....DM....DM......YB...

..YM...............YM....
..........OM/SA.................
..........A....................

Detta är en klassisk 'långbolls-uppställning' en kontrings/omställning-uppställning. Där du försvarar dig med 9 man och anfaller med 4man. Rent taktiskt är inte Hagge och Boris inräknade i det offensiva. Vi anfaller enbart med våra yttrar och de "två" anfallarna.

Detta innebär att anfallen startas så långt bak i banan det går...alltså hela vägen från Målvakten alternativt backlinjen. Därav alla långa utsparkar från målvakten som ska gå till antingen en djupledsspringande ytter/Anfallare eller en bollnedtagande OM/SA som fördelar den vidare på djupet för yttrar/anfallare. Här ska våra centrala/defensiva mittfältare ta ett steg upp för att vinna eventuella andrabollar. Svårare än så är inte den offensiva taktiken! Varför funkar den inte?

Jo kära vänner den funkar inte för att;
1. En målvakt med bristande spelförståelse
2. Vi har ingen bollmottagare i rollen som OM/SA
3. Våra defensiva mittfältare tar inte steget upp i hopp om att vinna d.s.k. andrabollen efter det långa uppspelet
4. Våra yttrar orkar inte ställa om (dessa ska löpa mellan straffområdena)

Sankan reta gallfeber på mig senast med sina utsparkar på en helt ensam Astvald mot hela Häckens backlinje efter häckens långvariga bollinnehav...i min värld ett tecken på bristande spelförståelse.... I dessa lägen (när man har sett att den långa bollen bara kommer tillbaka/ges till skänks åt motståndaran gång efter annan) så måste hans hjärnceller göra det omöjliga den gigantiska taktiska förändringen av att istället för en långboll, rulla ut bollen till en Ytterback/MB! Det medför att hela laget tar ett stag upp i banan, hagge och Boris får chansen att inta en position där de kan vinna en andraboll, där våra yttrar hinner tillbaka till sina startpositioner för att kunna delta i anfallt osv.

När man placerar en Tobias Grahn som Om/SA som är en spelare som behöver få bollen i steget och inte på huvudet/bröstet ja då får man en stolpe på planen som inte kommer uträtta någonting! Han har inte dessa kvalitéer. Där av den lilla men direkt märkbara skillnaden i spelet när en Holmberg kommer in istället för Grahn. Men Kalle har en bra bit att gå själv innan han är en fulländad OM/SA. Så som det ser ut idag hade jag nog föredragit att ställa upp en av våra mittbackar i denna roll då de är starka i kroppen, bra på huvudet, kan ta ner bollar på kroppen och besitter en någorlunda bra passningsfot. Allt som egentligen behövs för denna roll...minus avsluten kanske men de lär komma med tiden de också. Vem skulle det kunna tänkas vara idag...Testa Sigge där, och sett till hans video på youtube så kan killen avsluta också så det vore spännande. Då får man även längd in i straffområdet när inläggen kommer från kanterna...m.a.o. fler dimensioner i anfallsspelet än vad vi har idag.
För defensivt är vi med på noterna det är den totala avsaknaden av anfallsspel som leder till förlusterna. Vi kan inte hoppas på våra fasta för då blir det som mot häcken senast motståndarna läser detta och gör allt för att inte dra på sig en frispark på egen planhalva...vad händer då jo som senast absolut ingenting!

I Augusti fönstret efterlyser jag som prioritet 1;
en riktig OM/SA
2. Anfallare
3. Kreativ DM
4. Målvakt

Uppskattad budget för detta ca 10miljoner+ har vi dem pengarna?

Med den fotbollsfilosofin som P-O tillämpar idag finns det ingen plats för en Tobias Grahn, han vinner inga bollar och tappar dem han får lätt så som DM vore han lika med självmord! Där får han absolut inte spela idag när taktiken är som den är.

Men kära vänner jag tror på det än vi är 3p från kval och 8p från säker mark och det är 42p kvar att spela om. Bara vi får in rätt folk nu under Augusti!

AIK Saywee
2012-07-20 23:15
Det tråkiga vid närmare eftertanke är att styrelsen tillät den envise och hans kompanjon att styra oss så totalt i botten av serien :(

Det blir svårt att reparera sådant, även om det är gott om tid, fast jag tror ju att Per Ola Kung fixar detta, vad annars vill jag tro?

Heja SPORT !!!

AIK Saywee
2012-07-20 23:10
Jag hoppas och önskar och tror av hela mitt hjärta att vi slipper SE nästa år och fortsättningsvis, för det är inte roligt att harva omkring i annat än Allsvenskan, där Örebro´s stolthet, giganterna, eleganterna hör hemma!!!

SE erbjuder ju oss i framtiden följande ...

tappade pengar
minskad publik
färre sponsorer
klack som inte växer
samma jädra konstgräs
spelarflykt
möjlighet att trilla ned i div 1 norra eller södra
styrelse med bortförklaringar

och en massa annat som inte känns roligt :(

MEN, jag är obotlig optimist, detta kommer inte att hända :)

Heja SPORT !!!
Örebro Svartvitt forever
2012-07-20 22:38
Även jag anser att pratet om att det är bra att åka ner en division för att bygga nytt är tröst för tigerhjärtan och inte grundat i fakta.

Sen det här med målvaktsfrågan. Jag var villig att ge Sandqvist chansen att revangera sig och börja från noll med Ljungs inträde. Men jag tycker det blir alltmer klart att om vi ska hänga kvar räcker det inte med en habil målvakt - vi måste ha en högklassig målvakt som ibland gör "omöjliga" räddningar.

Även om man inte kan tala om direkta tavlor i de senaste matcherna så räcker det inte. Av de mål vi släppt in borde en högklassig målvakt ha tagit åtminstone ett par. Så det behöver förstärkas både längst fram och längst bak. Nej, inte behöver - MÅSTE - om vi ska rädda kontraktet.
Örebro Grixx
2012-07-20 22:00
Minatankar// ...och det är ändå alltid pengarna som ger möjligheter och förutsättningarna. Årsvis fungerar det bra för att sedan fallera.

Inget lag lyckas med den bedriften i det långa loppet. Det är i stort sett bara lagen i storstäderna som med stor publik som kommer tillbaka när det skiter sig med alla fina planer och god scoutning.

Risken är väl också att det blir ännu tydligare om rösterna i SEF ska räknas som storklubbarna vill. TV intäkter mm kommer då att gå rakt ner i deras fickor istället för att småklubbar som Norrköping och ÖSK får brödsmulorna och Åtvid inget.
Minatankar
2012-07-20 21:02
Bulten i Boo //

Håller med dig. Se mitt inlägg nedan.
Örebro Bulten i Boo
2012-07-20 20:52
@Lekiller:

"Ner en division för att bygga upp nåt nytt", så sa' de också i Helsingborg (Hälsinborg på den tiden) 1968. Det tog dock 24 år och elva dagar innan man var klara för allsvenskan igen... hmmm.. Hammarby är väl fortfarande "nere och vänder" sedan flera år. Och Örgryte...
Minatankar
2012-07-20 20:48
Lekiller //
Gillar att bygga långsiktigt. Men då handlar det inte i första hand att göra det i Superettan utan genom fotbollskompetens på och utanför planen, god scouting, goda relationer med andra klubbar, starkt ledarskap mm.

ÖSK säger sig jobba långsiktigt men har bytt i princip hela truppen både 2011 och 2012.
För att nå långsiktig framgång behöver man jobba konsekvent och ha självförtroende och planer även när man tvingas ta ett steg bakåt resultatmässigt för att nästa gång ta två steg framåt.

Märker tyvärr inte av något sådant tänkande. Det verkar som att man tar ett steg och sedan funderar länge på vad nästa steg ska vara.
Örebro Lekiller
2012-07-20 20:36
Nej de är svåra att finna. Fördelarna. Skulle väll i och för sig vara att man får tid på sig att bygga om laget ifrån grunden. Den stora frågan är ju dock vilka som är kvar om laget åker ur allsvenskan.
AIK Saywee
2012-07-20 18:38
Edit kan inte heller komma på nå´t ......
AIK Saywee
2012-07-20 18:37
Jag finner just inga fördelar med att "åka ner till" SE.
Örebro Conjuration
2012-07-20 18:27
Bra att du har koll på mig Sogen, menar förstås SE.
Örebro Sogen
2012-07-20 18:03
Ner till AS vart är vi nu så Super Allsvenskan?
Örebro Grixx
2012-07-20 17:59
Conjuration// Undrar om Västerås tänkte så en gång för väldigt väldigt länge sedan.
Annons: