/fotboll/osk/forum/245.aspx/fotboll/osk/forum/245.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Snö
2017-03-08 10:39
@Jonas r
Tror Jansson var 17 när han debuterade mot Roma med Spurs:), du har ingen koll som vanligt;)
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-08 10:30
Alexander Isak - Han var väl 16 när han debuterade. Vilket jag läste att Andreas Alm fått mycket beröm för att han vågade släppa fram honom. Att alltid ta ut laget efter devicen "Jag ställer alltid upp bästa laget oavsett ålder" är väl något vi alla hört från vår egen tränare många ggr. Personligen kan jag ha vissa invändningar mot det. På ett sätt är det ju rätt. Det gäller att vinna matcher. Vi fans kräver ju också poäng. Och jag som kanske tycker lite annorlunda riskerar ju inte sparken från mitt jobb för att jag rent filosofiskt inte riktigt tycker som Alec. Vilket Alec kanske skulle få om resultat uteblir. Att istället våga släppa fram en potentiellt lovande spelare som "bara" behöver speltid för att kanske bli bättre än den som f.n innehar positionen, är ett mer långsiktigt sätt att göra laget starkare. Men det gäller ju framförallt också att ha den unga talangen i klubben. Å andra sidan skulle man kunna vända på det och säga att AIK var bästa laget med Alexander Isak och då slår devicen in. Men jag avser dels modet att våga släppa fram unga och inte alltid lita på rutin, och också släppa fram därför potentialen finns där. Det handlar bara om att få rutin
Loppan i Axens skägg
2017-03-08 10:22
Vi borde se och lära av Falkenberg som är jätte duktiga på lyfta upp spelare och lira dem. De har sålt många bra genom åren och har flera bra på G.
Jag tror du kan bräcka en spelares självförtroende ganska mycket genom att inte få speltid.

Sen är det duktig hyckleri här inne att ungdomar ska få spela när vi har 0 tålamod med en egen Örebro kille- Sebastian Ring.
Örebro Jonas r
2017-03-08 09:56
[QUOTE=Snö]@Jonas r ,,,,svansen mellan benen dvs utan speltid,,, vad jag vet så var Jansson 5 år i Storbritanien o spelade matcher i stort sett varje vecka allt frånU18 - A-lag, somvanligt har du ingen koll;) [/QUOTE] 2 Jag syftade på tottenham! League one och two samt irländska ligan är inte mer meriterande än allsvenskan så läs på själv
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro D. McGrain
2017-03-08 09:51
@pemo:

Jag håller med dig i att jag också tror att klubbar/tränare saknar tålamod (inte vågar?) pga krav på resultat = ekonomi. Det tror jag är en stor faktor.
Likväl kan jag inte låta bli att tänka att kraven & ekonomin är ännu större i andra ligor.

Jag funderar om vi i Sverige tränar ungdomarna på rätt saker? Är det för mycket löpträning och styrketräning (som också är viktigt)? Varför är det så få som har t.ex. bra teknik bland spelarna i Allsvenskan?
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 09:46
Tillägg, "Bättre än oss" = Svenska lag/landslag
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 09:45
Jag släppte det bara en liten stund. Pemo, Senaste exemplet är väl Claesson. Eller fanns det en maxålder att ta hänsyn till? Jag synar alla påståenden om att "alla andra" är bättre än oss på att släppa fram unga. Återkommer senare idag med en superundersökning byggd på superfakta
Örebro pemo
2017-03-08 09:23
Det finns även ett frågetecken för de talanger som släpps fram tidigt. Vad hände t.ex med Näfve roch Astvald? ( de jag kom på nu ) Gjorde ju succé i unga år, men av någon anledning så försvann de tidigt också.

Eller Bärkroth, som spelade i G-borg som 15-åring. Men han kom ju tillbaka och är en av Norrköpings bästa spelare nu.

Sen blir ju en del utlandsproffs lite för tidigt, kanske. Bröderna Simon och Samuel Gustafsson spåddes ju en lysande framtid, men just nu ruttnar de bort på några bänkar, men skrattar väl hela vägen till banken.

Jag tror ( helt ovetenskapligt ) att både spelare och klubb nu inte längre har tålamod. Klubben har inte råd att tappa poäng och spelarna har en agent som bara ser en summa pengar.

Är det någon som vet om vi har haft allsvenska spelare som gått till landslaget och sedan proffs, de senaste 20 åren? Alltså inte bara ÖSK utan allsvenskan totalt?

Jag har ingen riktig koll, men när jag ser matcher på TV från franska, spanska och engelska ligan, så är det väldigt ofta 18 - 19 åringar som finns på planen. Oavsett lag.

Örebro Snö
2017-03-08 08:35
@Jonas r
,,,,svansen mellan benen dvs utan speltid,,, vad jag vet så var Jansson 5 år i Storbritanien o spelade matcher i stort sett varje vecka allt frånU18 - A-lag, somvanligt har du ingen koll;)
Örebro Minatankar
2017-03-08 08:32
Viktigt att hålla frågan levande om när och hur unga spelare bör släppas fram i elitsammanhang. Måste säga att jag, trots stor erfarenhet både som spelare, ledare och supporter, känner mig osäker.

Vet t ex att det finns tränare som uttryckt att "Jag fick minsann vänta till jag var 21 år innan jag fick chansen. Då kan andra också göra det" medan andra tror på att slussa in dem betydligt tidigare.

I andra idrotter är man ofta som bäst i tonåren Jag tänker t ex på gymnastik och simning. I andra, t ex motorsport, ridning och skytte, kan man vara i världseliten högt upp i åren.

Det är uppenbart att detta beror på i vilken utsträckning man behöver använda kroppslig styrka respektive idrottsmateriell. Fotbollen är därför en sport där möjligheten till elitspel är begränsad jämförd med ovannämnda idrotter.

I fotboll handlar som bekant om många kvaliteter. När det gäller teknisk hantering av bollen och även spelförståelse, vill jag hävda att det finns många spelare i 16-17-årsåldern som har väl så hög kompetens som allsvenska spelare. En del tonåringar är dessutom välväxta och tidiga i sin fysiska utveckling. Vad de saknar är naturligtvis erfarenhet av de riktigt tuffa tagen hos vuxna motståndare.

Jag skulle tycka det vore intressant att ta del av vad tränare i Sverige och utomlands säger i frågan som bevisligen lyckats släppa fram unga spelare i 16-18 årsåldern. Är det någon som har någon länk?

Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 08:30
D. McGrain Jag släpper det här. Ha en trevlig dag!
Örebro Alltid Örebro
2017-03-08 07:36
Kan även tycka att ÖSK supportrarna är lite väl snälla i sin bedömning av hockeyn. Känner flera ÖHK fans som öppet önskar att ÖSK ska åka ur och som snackar skit om ÖSK "Svensk fotboll" och jämför Allsvenskan med PL. Inte lika många ÖSKare som öppet deklarerar vad de tycker om ÖHK och hockeyn. Aldrig hört nån jämföra SHL med NHL heller.
Örebro Alltid Örebro
2017-03-08 07:24
@Loppan i Axens skägg:
Är övertygad om att ÖSK skulle tjäna på att ÖHK trillar ur, varför? Jo för att vi konkurerar om samma marginalsupportrar och sponsorer. Visst finns det de som aldrig skulle överge fotboll eller hockey oavsett, och det finns de som går på båda lagens matcher. Men i det stora hela så väljer många barnfamiljer och små eegenföretagare bort ÖSK för att SHL slår högre än Allsvenskan. Är övertygad om att ÖSK skulle få "tillbaka" en del publik på våren och hösten (men även spondorer)om ÖHK trillade ur. Tror ÖSK tjänar på att hockeynns säsong i år är slut innan Allsvenskan börjar också! Med det sagt, hockeyn har hjälpt ÖSK att rycka upp sig då konkurensen i stan tvingat ÖSK till förändring. Och jag gillar när det går bra för Örebro oavsett sport, men måste jag välja går fotbollen alltid först.
Örebro D. McGrain
2017-03-08 07:06
@Jonas r:
En gång till, tryckte bort det när jag skulle redigera: De flesta ligor i Europa släpper fram yngre. Vissa även 16-åringar, en del spelar i landslaget när de är 17. (Självklart bara de allra bästa). I Sverige anses du fortf som en talang när du är 21-22. Jag menar att då borde du sen länge vara färdig och konkurrera om en plats i startelvan. Givetvis är det ofta äldre och mer utvecklade som är bättre och därför spelar. Men, det jag vänder mig mot är att vi inte klarar av (?) att lära en spelare zonförsvar, markering, teknik o.s.v. på en tillräckligt nivå trots minst tio års träning. Det är ett misslyckande enligt mig. Istället ska de sitta på bänken i fyra säsonger med försiktigt matchande (ironi med fyra säsonger). Där menar jag att de borde vara färdiga för spel vid 18. Och inte en talang vid 22. Sen finns det givetvis fler orsaker (tränarens val och krav på resultat etc.) Men jag köper inte argumentet att de "är lovande" när de är 18-23, har man då inte lyckats träna sig till en grundnivå för spel i Allsvenskan då är det ett misslyckande. Behöver man 15-års träning för att lära sig markera etc. då tror jag vi gör något fel. Jag anser att de ska vara färdiga för spel när de är 18, inte nödvändigtvis bäst i laget eller givna i en startelva. Jag menar att ÖSK & i Sverige borde fundera på hur vi tränar ungdomarna. Och till sist "Hitta avslut". Är det sjukt att påstå att Nordin Gerzic började spela fotboll när han var 8 år? Eller att de allra flesta spelat fotboll sen de var små? Eller tror du Sebastian Ring plötsligt började spela fotboll när han var 14 år? 18 - 10 = 8 år. (Och då tror jag egentligen de flesta började ännu tidigare men avrundade lite snyggt till 10 år.)
Örebro D. McGrain
2017-03-08 06:42
@Jonas r:
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-08 05:03
Brandao, För att jag är trött på dåliga argument och påhitt. Och att det faktiskt är bland det konstigaste jag läst här. Men det var onödigt. Det vet jag.
2017-03-08 00:08
Men jag tycker det ändå ligger lite i det med att vi ff väntar på att han ska slå igenom när han är 23. "Han är ju så ung". Men 18 är kanske överdrivet men ändå. Jag utvecklade tror jag detta för något år sedan i ett inlägg och orkar inte göra det igen fullt ut. Crespo var väl 20. Jordan Larsson 18. I vår trupp är Ring 21 och det är senast nu han måste etablera sig. Ligger du där och är 20-23 och inte får speltid så är det sent. Då är det bättre att hitta en annan klubb även om ÖSK måste hjälpa spelaren att förstå det. Vi behöver få signaler som från Arvid och Adam för att kunna spinna på utvecklingen. Sedan finns det late bloomers, men de får ta omvägen via en annan klubb. Signa inte upp alla "kanske-fall"
2017-03-07 23:53
@pemo:

Arvid kanske, men Adam är för valpig fortfarande. Fattas en del i fysiken bla
Loppan i Axens skägg
2017-03-07 23:43
Vet en landslagstränare för årskullen 15-16 som sade i en intervju att han tyckte synd om spelarna som kom upp i den åldern för han visste kanske
Max 1-2 skulle komma till allsvenskan som bäst. Givetvis fanns de få undantag men jag tror ni förstår vart jag vill komma fram till.
Örebro Jonas r
2017-03-07 23:32
Intressant kom på många unga spelare som provat lyckan utomlands där de ger unga chansen och sen kommit tillbaka med svansen mellan benen dvs utan speltid. I vårt lag har vi Oscar.
Örebro Jonas r
2017-03-07 23:23
[QUOTE=D. McGrain]Lite sent svar men ändå: Ingen. Och det är ett problem inte bara i ÖSK utan i Sverige. Andra länder lyckas och det kan inte alltid bero på uppsjö av talanger...? Har man tränat fotboll i 10 år så borde man vara klar för Allsvenskan vid 18 års ålder, men istället är det försiktigt matchande i U-27.... (ja, ironi med U-27) [/QUOTE] Intressant. 1. Kan du ta nåt konkret exempel från en annan liga där fler 18 åringar får chansen ? 2. Vad grundar du tesen kring 10 år på?
Örebro pemo
2017-03-07 22:57
Ja, jag har funderat hur Jonis fick kontrakt, för han har ju inte fått så många chanser i A-laget direkt. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se juniorerna i U-21 och därför blir det svårt att bedöma dem. Men av det jag såg från Portugal, så borde väl både Adam och Arvid kunna ge övriga en match.
Örebro Brandao
2017-03-07 22:56
Hitta avslut

Varför så otrevlig?
Örebro Karlstruum
2017-03-07 22:47
Pemo: Dom matcher jag sett jonis i ÖSK och live med Rynninge så tycker jag tyvärr att vilken div.2 forward som helst kan ta upp den platsen i truppen. Hoppas jag har fel men känns som en kille som Max får lira i SE, mer troligt div1-2 karriär. Och det är inte dåligt det heller och kan ge extra cash i fickan med jobb bredvid. Känns inte som att han har några spetsegenskaper. Okej på det mesta men det räcker tyvärr inte till i en allsvensk trupp. Men hoppas på samma sak som du, att man kan få upp en junior om året, minst, som verkligen tar plats i truppen och inte bara sitter med som bänkvärmare när det fattas folk. Så i år står mitt hopp till Brorsson, nästa år kanske det är Kevin eller Barks tur?
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-07 22:47
D. McGrain, Du skulle låtit bli att svara helt och hållet. Sverige är långt framme när det gäller speltid till unga. Är det speltiden som avgör om man är "färdigutvecklad i grunderna"? Alltså det där om att 10 års träning... kan nog vara det sjukaste jag läst här. Faktiskt. Skärp dig
Dalkurd FF Fredrik001
2017-03-07 22:42
Hej. Alla Örebro Supportar. Jag har nyligen gjort en nyhetssida inom Svensk Fotboll.
Örebro D. McGrain
2017-03-07 22:32
Lite sent svar men ändå: Ingen. Och det är ett problem inte bara i ÖSK utan i Sverige. Andra länder lyckas och det kan inte alltid bero på uppsjö av talanger...? Har man tränat fotboll i 10 år så borde man vara klar för Allsvenskan vid 18 års ålder, men istället är det försiktigt matchande i U-27.... (ja, ironi med U-27)

@Hitta avslut!!:

Loppan i Axens skägg
2017-03-07 22:31
Glöm alla känslor och lägg handen på hjärtat och ha inga misstankar om min fråga nu.

Skulle ÖSK tjäna mer pengar eller till och med gynnas om Örebro Hocker åker ut.

Vad jag tror kommer jag svara på efter ni skrivit så ingen ändrar sitt svar eller angriper mig och försöker gissa ut vad jag tycker om hockeyn.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-07 22:18
Behrna: ditt 19:48-inlägg renderar dig en varning oavsett om du är kvar eller redan avregistrerat dig. Ditt inlägg innehåller både påhopp och saker som inte kan kopplas till ämnet. Nästa steg på stegen är avstängning i en vecka.
Örebro T8
2017-03-07 21:44
Korrekt.
Annons: