/fotboll/osk/forum/2393.aspx/fotboll/osk/forum/2393.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2012-09-02 15:23
Minatankar
2012-09-02 15:17
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-09-02 15:00 Ändrat: 2012-09-02 15:03:28
Är det bara jag som inbillar mig men känslan är att betydligt färre skriver härinne än förr? Är det medgångs-forumare också? ;) Om ÖSK börjar går bra igen en dag så kryper massa folk fram från under stenarna igen? :)

Men jag kanske har fel. Men det känns som om det är färre.
//
Det är likadant på annat forum. I början av det öppna fönstret dök det dock upp en massa nicknamn jag inte sett tidigare. Det var som en bisvärm :-) Förhoppningsvis går många av dem in och läser övrig tid även om de inte själva skriver.

Bra att du tar upp detta. Hoppas fler vill skriva och engagera sig både här och på annat sätt. Vet att det ändå finns många som gör stora insatser i t ex Kubarnerna, på hemma- och bortamatcher, som driver och skriver på andra sajter, som träffas på andra orter, t ex i Sthlm mm. Det imponerar!
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 15:16
@Minatankar:

En sak som försvårar är väl att en fotbollsklubb bedriver två pararella processer eller verksamheter om du vill se det så. Den ena är den marknadsekonomiska och den andra den sportsliga. Här krävs det väl lite annorlunda för att brygga ihop dessa eller går de att ha i samma pipe, om du förstår vad jag menar?

Kärnverksamheten ska väl vara elitfotboll men jag kan tänka mig att det kanske inte alltid blir så tydligt i organisationen i alla människors olika roller.
Minatankar
2012-09-02 15:00
En fotbollsstyrelse ska bl a arbeta med visioner, mål, strategier, policys, framförhållning, måluppfyllelse, budget, ekonomisk uppföljning, prognoser, relationsbyggande, kontaktskapande mm. Den ska dessutom sätta utskott/kommittéer och vd i jobb kopplat till mål och uppdrag, som ska supportras och följas upp.

Speciellt viktigt är det att få medlemmar, aktieägare, sponsorer/parners, supporters och massmedia att känna sig respekterade, informerade och uppskattade. Detta kan man inte delegera till vd, sportchef mfl. Man behöver hjälpas åt i en fotbollsklubb, inte minst när det gäller kommunikation och relationsskapande åtgärder.

En annan viktig uppgifter för styrelsen är att hela tiden utveckla organisationen (ÖSK Fotboll, ÖSK Elitfotboll AB resp Örebro Spelarinvest AB) så att den blir effektiv och fyller de behov som alla intressenter har, t ex medlemsinflytande och kontakterna med alla andra klubbar i regionen.

I andra bolagsstyrelser kan styrelsen lägga ut alla operativa åtgärder på vd. I en fotbollsklubb gäller även det i många avseenden, men med viktiga undantag enligt ovan, där alla i styrelsen behöver engagera sig även operativt, dvs med handling, inte "bara" med diskussioner och beslut.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 15:00
Är det bara jag som inbillar mig men känslan är att betydligt färre skriver härinne än förr? Är det medgångs-forumare också? ;) Om ÖSK börjar går bra igen en dag så kryper massa folk fram från under stenarna igen? :)

Men jag kanske har fel. Men det känns som om det är färre.

Örebro Grixx
2012-09-02 14:56
Jimmy// Jo, jag funderade på att ta med den också. Den mutterlossningen skulle ha kunnat slutat riktigt tragiskt...så sjukt.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 14:53
@Grixx:

Det gäller naturligtvis att ha en bra & sund sportchef och visst kan misstag ske i rekryteringen. Det har ju både ÖSK (Hästsvansen)och ÖIK (Ahlen) fått erfara.

Sen skall det självklart vara transparens i avtalen för styrelse och VD och ingen sportchef skall ju kunna teckna kontrakt det inte finns ekonomisk täckning för eller ingå hemliga avtal. Men visst, en sportchef med en viss budget kan ju lägga alla ägg i en korg och satsa mycket på ett nyförvärv. Men meningen är ju inte att sportchefen skall sitta ensam på sin kammare och lura ut bra nyförvärv utan det skall ju ske i samråd med tränarstaben och scouter. Och sådan måste vara tydligt formaliserat att processen skall gå till på det sättet. Sedan kan sportchefen ha sista ordet.

Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 14:46
@Grixx:

Man behöver ju bara gå till Degerfors för att se hur de gör för att bli av med tränare...
Örebro Grixx
2012-09-02 14:27
Wanderson får lappar på dörren och i Köln hotas man med våld. Där går man med på att bryta kontraktet pga våldet. Samtidigt har man visat att det är ett sätt som vissa "supportrar" kan använda om man vill plocka bort en spelare man inte vill ha i laget.

I Göteborg går man in på träningen och ska "snacka" med spelarna.

Självklart är våld uteslutet om man vill ha en dialog men finns det en gräns som går tidigare. Kölnfallet är ju bedrövligt och där vet man ju inte hur det kommer att utvecklas...engånghändelse eller något som kommer att användas när man vill få bort spelare.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-09-02 14:18
Det finns 3 bra målvakter med lokal anknytning till Örebro.

Oscar Berglund
Simon Nurme
Oscar Jansson

Någon av dem hade nog kunna värvas till ÖSK inför den här säsongen. Lägg där till att Forwards Jacob Rinne som är en målvaktstalang som kanske inte är redo för allsvenskan än men hade kunnat vara ett bra 3:e alternativ.

Nu har vi de målvakter vi har och får nöja oss med det för tillfället.

Sandqvist är en bra målvakt i grunden, men med så pass lite matcher han spelat på de senaste åren som utlandsproffs, så saknas timing, som man ser när han gör sina, ibland, galna utrusningar. Men det kanske inte är så konstigt, med tanke på den lilla speltid han fått de senaste åren.

Tomer har däremot fått en hel del speltid i sin tid i Finland. Förra säsongen blev han utnämnd till finska ligans bäste målvakt. Men också Tomer har sina gjort lite tabbar när han har stått i målet den lilla speltid han fått.

Jag är lite ambivalent om vilken målvakt jag föredrar. Men jag skulle vilja se mer av Tomer, som jag tycker är lite svår att bedöma, eftersom han inte fått jätte mycket speltid i A-laget den här säsongen. Sandqvist gör sig bäst när ha står vid mållinjen, för han kan gör riktigt fina reflexräddningar.

Det återstår att se om både Sandqvist, som har kontrakt över 2014, och Tomer, som har kontrakt över 2013, blir kvar i klubben om/när vi spelar i superettan nästa säsong.

Örebro widemarsh
2012-09-02 12:54
Jag har i alla fall sett både Nurme och Berglund tillräckligt mycket i SE och AS för att se att båda är betydligt stabilare än Sandqvist. Dom serierna går ju faktiskt på TV. Berglund känns snäppet vassare än Nurme ändå.

Känns som att Jonas peakade 2003-2005 nån gång i Landskrona. Riktigt bra första åren i allsvenskan. Sen dess har han varit svajig i Malmö (omväxlande i startelvan/på bänken), och sen varit proffs och stått 1 A-lagsmatch på tre säsonger. Obegripligt hur ÖSK kan värva en spelare med den utvecklingskurvan när man tänker efter.
Örebro Grixx
2012-09-02 12:51
2011 så var kritiken hård mot Sjögren för att han var enväldig och inte lyssnade in andras åsikter i värvningarna, det fanns ju kompetens inom klubben.

Sedan svängde det när beskrivningen om hur spelarköpen gick till och hur köpprocessen var. Då var kritiken istället att han var låst och att för många var inblandade.

....ett tecken på att det finns olika åsikter och kanske att det inte finns något riktigt rätt eller fel. Det ena fungerar bättre i en affär och det andra bättre i en annan.
Borde kunna finnas båda varianter beroende på vilken affär...eller kanske inte?

Malmö Hockey hade en stark ansvarig som gjorde att man drog på sig lönekostnader för en spelare som ingen ekonomiansvarig hade accepterat om de känt till avtalet.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-02 12:21
@D´Artagnan (hopplös):

Alltså jag är fortfarande mer anhängare av den amerikanska modellen där sportcheferna har betydligt större mandat och på egen hand utifrån en faställd budget själva (med stöd av tränare, sportkommite, scouter) beslutar om vilka spelare som säljs/köpes.

Den "Demokratiska modellen" där man måste gå till styrelsen har jag inte mycket till övers för. Dels ger det långsammare processer och sedan kan man ifrågasätta om alla i styrelsen har tillräckligt sportslig kompetens.

Sedan kan man vända sig till styrelsen i mer exceptionella fall eller om man vill värva över budget (få loss mer pengar) (tex Lex Kim Olsen).

Ska då styrelsen överhuvudtaget inte lägga sig i det sportsliga? Jo givetvis men på en högre (meta)nivå. Man skall ange riktlinjer och mål. Anskaffa och utdela resurser (både ekonomiska och personella), analysera behoven och ha en övervakande och utvecklande funktion över verksamheten (eller delegera en sådana). Och naturligtvis, i tid, ingripa om utvecklingen tar en väg som den inte är tänkt att ta.

Fd sportchefen Hasse Borg i MFF hade, om inte i teorin så väl i praktiken, en sådan roll.

ÖSK byråkratiska modell med två styrelser, två ordförande, en sportchef som måste springa runt och fråga alla möjliga för att ta ett steg är en dålig modell. En styrelsemedlem som använder ÖSK som scen för sina egna privata syften. Eller när andra i styrelsen eller sponsorer på egen hand och initiativ utför sportchefens sysslor för att sedan putta fram Sjögren i rampljuset när det skiter sig är ju också vansinnigt ostrukturerat lamt. Eller sitta och vänta på att styrelsen eller delar av den orkar få tummen ur archlet för att ge sportchefen klartecken att gå till nästa ruta finns det inte ens ord för.

Kort sagt vill jag att sportchefens och tränarens ansvar skall likna varandra mer. Tränare får en trupp och skall utifrån det försöka uppnå uppsatta mål eller bättre. Tränaren är inom de ramarna ytterst ansvarig och ställer laget som denne föredrar.

Sportchefen får en trupp (personella resurser) och en budget
är inom de ramarna ytterst ansvarig för att ge tränaren och ungdomsverksamheten bästa möjliga förutsättningar.

Simple as that ;0)
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-02 12:15
Saywee // När man driver entreprenörverksamhet måste man kunna "se runt hörnet".
Det är viktigt att en fotbollsklubb kan bedömma spelare man värvar kommer att fungera i ÖSK i laget både socialt och fotbollsmässigt. Har han presterat bra förut och kommer man fortsätta detta eller är kapaciteten på nedgång,
2012-09-02 11:40
Grixx // Det jag beskriver är ÖSK process beskriven av Åqvist som svar på direkt fråga hur vissa (t ex förra sommarens forwards) värvningar gått till.

Andra lag i AS har definitivt andra processer.

Du skriver "Det jag menar är att det vore kul att titta närmare på några case i detalj". Det tror jag inte styrelsen eller sportchef skulle tycka vara kul.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2012-09-02 11:30
Spelare hit och spelare dit. Det är styrelsen som måste bytas ut så ÖSK kommer tillbaka så fort som möjligt. Det håller inte längre!

Snöbollen som började rulla nerför 2011 är i full fart. När stannar den?
Örebro Grixx
2012-09-02 11:28
D´Artagnan// Det du beskriver är den grundläggande processen som med vissa avsteg kan skilja mellan AS-lag men i grunden påminner om varandras.

Det jag menar är att det vore kul att titta närmare på några case i detalj dvs hur diskussionerna har gått vilka parametrar som legat i vågskålen och hur man vägt samman osv.

Saywee// Läs första hönansvaret långsamt;-)
AIK Saywee
2012-09-02 11:26
@D´Artagnan (hopplös):

Ja, självklart kan vi tro, men vi vet inte helt säkert vad som hänt bakom alla kulisser ....
2012-09-02 11:07
Saywee // Nurme är ju känd hos ÖSK sedan ungdomen. Har dessutom ett antal år i S1 hos Degen och Syrianska.

Jag tror att nuvarande målvakter är sämre scoutade. Man har inte trott på sina egna lokala förmågor utan väljer något mer okänt.
2012-09-02 11:02
Grixx // Ordföranden har på möten beskrivit värvningsprocessen enligt:
1. Idé eller dyligt
2 Fotbollkomitten analyserat och värderar. Avger rekommendation till styrelsen
3 Styrelsen beslutar.

Man beräftar inga avsteg, t ex att sytrelsen aggerar utan förankring hos sportchef eller tränare
AIK Saywee
2012-09-02 11:00
@Lekiller:

Det är precis så jag funderar, sedan det är väl så, att när man börjar få lite facit i hand, blir det lite enklare,att klaga på än det ena och än det andra.

Precis som domsluten i fredagsmatchen, så blir det lite av en slumpgenerator, man vet inte hur bra eller hur dåligt det blev, med alla dessa lirare.

Med facit i hand är det dock enkelt att skriva vad som blev rätt och vad som blev fel, men det visste man ju inte från början ... sådant kan man inte veta, bara gissa eller tro

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2012-09-02 10:51
Grixx, 10:21,

de där tankarna och en idé om diskussion kring värvningar tycker jag är intressanta.

PS hönan var först, vem ruvade annars på ägget :)

Heja SPORT !!!
Örebro Grixx
2012-09-02 10:21
När man värvat så har värvningen diskuterats och scoutats på "olika" sätt. Man har sedan kommit fram till att det ska genomföras.

I vart fall så har man på något sätt tyckt att värvningen är klok relativt till nivå på spelare och kostnad.

Det finns en drös med klasspelare som man def inte har råd med, några andra har man knappt har råd med, vissa går in bra ekonomiskt....och så finns de riktigt billiga som plockas in på video och några mobilsamtal som fåfängt försöker kolla upp spelaren. De sista är väl oftast som en nödlösning och backup i sista sekund.....får man hoppas.

Det intressanta är att veta hur man diskuterat och hur man scoutat i det enskilda fallet. Alla är barn av sin tid även i det lilla tidsperspektivet och värvningen kan tyckas väldigt bra då, ett rent klipp...eller i vart fall att den kändes som ok, bästa möjliga en viss tidpunkt.

En viss gambling är det med alla värvningar. På senare år så har många kännts riktigt bra och några få har varit rena katastrofer.

Det vore riktigt intressant att man på något klubbmöte kan diskutera några värvningar som gjorts och hur man tänkt. Någon bra likväl som en misslyckad. Vilka avväganden som funnits från början av ett önskemål till värvningen var klar....eller där det inte blev något trots mycket arbete.
Örebro Lekiller
2012-09-02 09:55
D´Artagnan/

Du missförstår mig.

Jag har absolut ingenting emot Nurme, det jag skrev var ett svar till Retarded-Jimmy. Finska ligan är kanske inte super bra om nu Tomer blev vald till bästa målvakt i den ligan.

Jämför Nurmes statistik med t.ex. Oscar Berglund så är skillnaden inte jättestor. Nurme är även 2 år äldre.

Nurme hade förmodligen gjort det bättre än Sandquist eftersom Sandquist form är genom usel.

2012-09-02 09:40
Misstag av målvak och backlinje Mittfältet slår inte de bollar till forwards som P-O vill.

Målvakten ser för en ÖSK novis dålig ut. Det tycker även våra motståndssupporterar. Hans bakgrund är direkt dålig. MFF suppoters sa redan innan serien vi startade, det vi nu vet.

I backlinjen sågas Berisha efter DIF-matchen, ska vi skicka honom tillbaks till balkan? Vänsterbacken sågas nästa alltid.

Helt nya forwards nu. Dom gamla kan sitta på MAX och titta på.

Slutsats vi har ett dåligt lag på plan, vi har bara vunnit 3 av de senaste 30 matcher i AS.

Har vi en bättre bänk? Är P-O beredd att prova?
På mittfältet klagar P-O över dåliga passningar men säger att han har en bra passningsfolt på bänken i form av Berger.

Jag tycker vi nu ska ge spelare som är aktuella för nästa får chansen. Inte som Sixten, alla födda 90 och senare på en gång. Utan lungt och säkert.

Sedan kan vi konstatera att det P-O satte upp som sitt första mål - att täta försvaret - inte är uppnått.
2012-09-02 09:18
Lekiller // I länken kan Du se hans bakgrund i AS och S1. Så viist har han sats på prov på elitnivå.

Med tanke på det erbjudandet han fick av Sjögren inför denna säsong är det självklart att han inte stannade. Då tänker jag inte på den ekonomiska biten utan det sportsliga erbjudandet. Sedan är det inte första gången han lämnat ÖSKL efter erbjudande från Sjögren/styrelse och någon gång tröttnar man på oproffsig behandling.

Men jag märker på dina skriverier att du inte vill se något positivt i honom. Och då kan man väl tolk verkligheten till vad som helst.

Noterbra är att det är ÖSK FOTBOLLSKOMMITTE som bedömt våra två nuvarande målvaketer och rekommenderat dom till styrelsen. Det säger en hel del om denna kommitte.

Efter ha sett alla tre i aktion blir man förvånad av valet på Sundkvist och Tomer.
Örebro Chipset
2012-09-02 08:05
svartvitt forever// Håller med. Vore bra om ÖSK fick chansen att utvärdera Tomer denna höst. Tomer gjorde ju faktiskt två-tre jättebra matcher och har en helt annan pondus. Att han sedan skadar en och en annan medspelare får man räkna med. Hellre det än någon som boxar hemåtnickar.
Örebro Svartvitt forever
2012-09-02 07:23
Det är klart att försvaret har gått bort sig flera gånger. Men det är för mig fullkomligt klart att vi inte kan ha Sandqvist i målet längre. Alldeles frånsett de katastrofala insatserna i början av säsongen, varefter han mycket riktigt blev bänkad, har vi fått vänja oss vid ett billigt baklängesmål i varje match han stått.

Han utstrålar allt annat än lugn i målet, snarare ängslan. Med sin längd ska han kunna dominera luftrummet framför målet, men icke... Och givetvis sprider sig osäkerhetskänslan i laget, särskilt försvaret, när man inte känner att man kan lita fullt på sin sista utpost.

I fredags var det tre avslut, tre mål, innan han fick göra en räddning. Inget av målen var någon jättetavla, men statistiskt borde han väl ha kunnat stå i vägen för åtminstone något av dem. Nu blev det väl i princip fyra skott, tre mål i baken, medan vi hade och brände ett antal frilägen.

Sandqvist har fått alla chanser man kan tänka sig att revanchera sig, men tyvärr... Låt Tomer stå resten av hösten och se om han håller. Han gjorde några jättematcher i våras, och efter ett par plumpar har han varit bänkad. Jag har för närvarande betydligt större förtroende för honom. Håller inte han, är en ny målvakt ett måste inför nästa säsong.
Örebro Lekiller
2012-09-02 01:09
Har vi sett Nurme sättas på jätteprov då? Han hoppade in och spelade ett par allsvenska matcher och cup omgångar och gjorde det helt ok. Men bevisar det att skulle ha hållt som första målvakt??? ÖSK ville ju behålla honom men Nurme kände att han helt riktigt behövde få stå regelbundet vilket ej ÖSK kunde garanterat. Kom även ihåg att Nurme nu mera gör det riktigt bra i samma liga som den så bespottade Tomer blev vald som bästa målvakt i. Med andra ord, kanske inte säger så mycket?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lekiller
2012-09-02 00:58
Självklart så kan man aldrig veta vad en spelare kan prestera innan den ens satt sin fot i ÖSK. Det jag ville få sagt är att man hade möjlighet att plocka in en minst lika bra målvakt som de två man valde, pluset hade varit att man fått hem en Örebro son vilket man aldrig skall underskatta. Som jag skrev så är det inte säkert det gått bättre med Oscar i laget. Självklart så är det skillnad på i vilket lag man står i och hur defensiven i det laget fungerar. Jag tycker Sandquist fick oförtjänt med skit i början. Tänkte att det är ringrost efter ett par tunga säsonger. Försvarspelet var ett stort skämt vilket bidrog. Men han har tyvärr stannat kvar på den låga nivån och det har kostat för ÖSK. ÖSKs defensiv har blivit mycket bättre, man gör inte de där horribla missarna längre, men Sandquist tar ju heller inte de där viktiga skotten för att rädda sin backlinje när de behöver räddas. Med en bättre backlinje och målvakt så hade ÖSK förmodligen legat över strecket idag!
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: