/fotboll/osk/forum/2391.aspx/fotboll/osk/forum/2391.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Conjuration
2012-09-10 03:50
Aha! Har hittat ytterliggare en anledning till varför jag ogillar speluppehåll. Aktiviteten på alla forum sjunker.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Conjuration
2012-09-10 03:38
Tummen upp för Hannes Stiller infall det skulle knipa på forwardssidan. Hade gärna sett en etablerad central mittfältare också, Kristian Haynes hade passat bra in men orealistisk.
Minatankar
2012-09-09 22:59
Hej där! Vi vill bara informera er om att initiativgruppen till uppropet hela tiden informerar styrelse, ledning och valberedning. Vi har dessutom skrivit en debattartikel i Na som vi hoppas kommer att publiceras och då inom kort. I artikeln berättar vi återigen om uppropets syfte att i konstruktiv och positiv anda hjälpa till i en nystart.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-09-09 22:13
OM ÖSK tappar Samuelsson, det tror jag inte dock. Men OM. Så vill jag att man hämtar över Hannes Stiller som är gratis snart. Billig, målfarlig och inte långsiktigt – viktigt med såna också i Superettan.
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-09 17:33
@Telle:

Klockrent skrivet ;)
AIK Saywee
2012-09-09 15:29
pemo,

"Men, jag kommer i alla fall att lösa säsongskortet nästa år. För jag tror på traditioner och att det finns tillräckligt många som vill ha ÖSK tillbaka till allsvenskan och kommer att jobba hårt för detta."

Du är iallafall en riktigt trofast supporter, heder !
Örebro Telle
2012-09-09 14:03
Retarded Jimmy //

Bra initiativ från klubben faktiskt.
Örebro Telle
2012-09-09 14:02
Du behöver köpa en ny bil. Bortsett från en och annan långresa någon enstaka gång ibland åker du mest till och från jobbet, och hämtar barnen på dagis på vägen hem.

Vad gör du?

a) Funderar på vilka behov du har (så att barnvagnen och packningen får plats, barnen sittter säkert i baksätet etc) och vad du har råd med (så att din familj fortfarande får råd med boende, mat och kläder etc), och kanske till och med pratar igenom det med frun/maken/sambon innan, för att sen försöka hitta en så lämplig bil som möjligt utifrån det?

b) Köper en skitdyr sportbil på impuls? Den är snabb och häftig, och skulle imponera rejält på både grannarna och de andra barnens föräldrar när du hämtar på dagis. Barnen skulle visserligen inte få plats, eftersom bilen inte har något baksäte, men vad fan, det finns ju buss. Förresten är det inte så långt att gå - en promenad på en mil om dagen skulle bara göra barnen gott.
Alla som kan något om bilar påstår att sportbilen ifråga har erkänt dåligt rykte om att den brukar krångla - tydligen kan den skära sig väldigt lätt, förmodligen för att inte alla delarna verkar sitta där de ska under motorhuven. Men det ordnar sig säkert. Du kan ju ta taxi till jobbet de dagar då motorn surnar till för mycket. Du har inte riktigt råd med bilen egentligen, för den är ovanligt dyr både i inköp och drift, men du kan nog fixa ett par polare som ställer upp med pengar om det krisar. Förresten behöver barnen inte så mycket kläder ändå. Och semestern varje år - behövs den verkligen? Och barnmat - nej, det är rätt överskattat det med...

Muppig liknelse? Javisst...! :) Men det får en ändå att undra lite hur man resonerade när man värvade Tobias Grahn i vintras...
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-09 13:28
Nu har ni chansen att hjälpa ÖSK
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-09 13:14
@KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!):

Skillnaden var att Axen fortfarande hade förtroende i hos större delen av truppen men valde ändå att avgå.

Sen är det som du säger så väl. Resultatet är summan av alla beståndsdelar. Vi hyllar lagets tredjeplats 2010. Men ska man vara otacksam och krass kanske man borde begärt mer 2010 efter förutsättningarna.

*Sixtens spelide hade satt sig och han hade tillgång till ett riktigt bra spelarmaterial.

*Laget var förhållandevis skonat från skador och de skador el skavanker/avstängningar laget drabbades av var bara gynnsamt eftersom bättre spelare fick komma in. Oftast deras enda chans i ett Sixten-lag.

* Konkurrensen i ligan var sämre än någonsin med flera konkurrenter i generationsskiften eller hade mellanår.

Trots detta var ÖSK faktisk närmare plats 10 än 2 i sluttabellen och väldigt långt ifrån ett stort silver. Flera plötsliga ras med 0-3,0-3,0-3 vittnade på en lägre lägstanivå och att Sixten inte fick in den riktiga vinnarinstinkten i laget när det gällde.

Tycker även placeringen 2011 är klart sämre än vad man hade spelarmaterial till. De signalerna skulle ÖSK tagit på mycket större allvar.

Örebro Telle
2012-09-09 13:11
KCMArten. //

Håller med helt. Med tillägget att det bevisligen inte är alla tränare/ledare som väljer att avgå i tid. Oavsett om det är hederskänsla (att man själv vill rätta till det som gått fel), prestige och ovilja att erkänna ett misslyckande, eller bara så enkelt att man inte vill säga upp sig själv för att gå miste om lönen under det resterande kontraktet, så är det nog högst mänskligt att klamra sig fast lite för länge även när slaget egentligen är förlorat.

Där har styrelsen ett stort ansvar att gå in och agera för klubbens bästa. I ÖSKs fall hade situationen varit en helt annan om styrelsen bara hade fått tummen ur lite tidigare
- Det krävdes inte en steg fyra-utbildning för att se redan i höstas att Sixten hade stora problem med att få laget att spela som han ville. Det blev mer och mer uppenbart efter varje match i våras, inte för att de inte vann, utan mer för sättet de förlorade eller kryss(t)ade på.

Frågan just nu är vem som har ansvaret för att gå in och agera när styrelsen inte längre har koll på läget...
Örebro widemarsh
2012-09-09 11:56
Crespo målskytt mot Tunisien, han gjorde 2-1 målet i matchen som slutade 2-2. (55 sekunder in i videon)
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-09-09 11:38
Visst lyckades Sixten med att ta tredjeplatsen 20120.

Han lyckades också att slå vår historiska förlustrad på fem matcher två gånger på samma säsong. Dessutom slå den en tredje gång den här säsongen.
Så även om han skall få credit för tredjeplatsen så får han också bära hundhuvudet för misslyckandet. Sen är han inte ensam om det.

Men han är lika mycket eller lite, ansvarig för både förlustsviter och tredjeplatser.

Sen som någon sa, tappar man förtroendet från dem man är satt att leda så kommer inte laget att fungera. Man bör man i så fall gå omedelbart. Här tycker jag att Axén har föregått med ett bra exempel.

At man inte når bra resultat betyder däremot inte nödvändigtvis att man är en dålig tränare. Bara att summan av att delar i ekvationen inte funkar.
Minatankar
2012-09-09 10:44
Grohl 04:09

Jag måste nog säga att kritiken mot Sixten baserades på att han:
- Inte vänt ett underläge till seger på 2 år
- Inte vunnit en match på typ 20 omgångar
- Var enligt flertalet samstämmiga källor impopulär hos merparten av spelartruppen

Kritiken mot ledningen har baserats på att de:
- Säljer toppnamn och ersätter med spelare som antingen peakat för 4 år sen, är konstant skadade eller de hittat på youtube.
- Totalt kör över spelarnas önskemål om konstgräs
- Spelar med stängda kort, men hävdar att de är öppna - samtidigt som de på all kritik från fans svarar "Det är jättebra att du bryr dig om ÖSK, gå på matcherna och köp mycket korv"

//

Var och en får väl ta ställning till om det ligger något i det du skriver.

Jag delar helt och hållet att det är väldigt många supportrar på detta forum och på många andra håll som gör samma analys och beskrivning som du. Oavsett om inte alla ÖSK:are/supportrar delar allt du skriver, så är det detta som klubben lever med. Och det är detta som bekymrat oss i initiativgruppen till uppropet eftersom den negativa bilden sprids som en löpeld över Sverige och omfattar så oerhört många människor.

Eftersom uppropet tolkas av en del ÖSK:are/supportrar på annat sätt än som avsetts, har det av andra personer i initiativgruppen jobbats fram en insändare i Na, som förhoppningsvis kommer göra uppropet ännu tydligare och där det framgår vår konstruktiva ambition för klubbens bästa. Vi får hoppas att Na tar in det inlägget.
Örebro Telle
2012-09-09 10:29
Tror inte någon kan förneka att Sixten kunde en hel del fotboll. Med en bra trupp och rätt förutsättningar (läs 2010) fick han faktiskt laget att spela så underhållande (och för den delen även effektiv) fotboll att hela fotbollssverige fick upp ögonen för oss.

Den nya imagen som han låg bakom då, med ett spelande och nytänkande ÖSK, är väl en starkt bidragande faktor till att Karlsson & co kunde öka sponsorintäkterna så pass mycket de senaste åren.

Men även om Sixten hade många goda egenskaper som tränare kan nog inte ens de mest inbitna Sixtenisterna hävda att Sixten var en bra chef. Bristen på kommunikation, oförmågan att motivera spelarna eller att få dem att sträva ihop mot ett och samma gemensamma mål, eller det faktum att han aldrig lyckades få nya spelare att förstå hans spelsystem, är alla exempel på raka motsatsen.

Lägg sen till att han inte var en särskilt bra matchcoach (någon som minns när han taktiskt förändrade en matchbild under sina år här?) eller att han inte kunde anpassa sitt system varken efter den egna truppen eller de motståndare som hade läst sönder oss, så har man en tränare med en för begränsad verktygslåda för att kunna träna ett lag med så knappa resurser som ÖSK.

Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-09 09:26
Tränarnas fotbollskunskaper kontra ledaregenskaper.
Vid se senaste mer omskrivna tränarbyten (t ex damlandslaget, HeIF,) har ledaregenskapena varit i fokus. Fotbollskunskaperna verkar vara på en bra nivå hos alla genom den utbildning som sker genom förbundets försorg (Urban Hammar fixar).

Det gäller att få ut maximalt ur både gruppen och individen.

Med det som bakgrund var det naturligt att Sixten fick åka hem.
Örebro Conjuration
2012-09-09 06:17
Även Sixten var hyllad i början och blev ju framröstad som årets örebroare. Ge Peo bara lite tid så får han också akta fotknölarna ;) Sixten hade kört fast, helt rätt att byta tränare. Inget snack om den saken. han hade förlorat kontrollen i omklädningsrummet helt enkelt och mådde säkert inte alls bra själv av situationen, Sixten såg jämt så stressad/nervös ut på intervjuer. Jag tror på Peo, han är bra för oss och en av få i truppen som skulle vara aktuell för andra allsvenska klubbar haha ;P
Örebro Grohl
2012-09-09 04:09
@pemo:

Jag måste nog säga att kritiken mot Sixten baserades på att han:
- Inte vänt ett underläge till seger på 2 år
- Inte vunnit en match på typ 20 omgångar
- Var enligt flertalet samstämmiga källor impopulär hos merparten av spelartruppen

Kritiken mot ledningen har baserats på att de:
- Säljer toppnamn och ersätter med spelare som antingen peakat för 4 år sen, är konstant skadade eller de hittat på youtube.
- Totalt kör över spelarnas önskemål om konstgräs
- Spelar med stängda kort, men hävdar att de är öppna - samtidigt som de på all kritik från fans svarar "Det är jättebra att du bryr dig om ÖSK, gå på matcherna och köp mycket korv"

PeO har varit i klubben i några månader, att han INTE får kritik från fansen nu när det går lika dåligt talar väl snarare för att den kritiken Sixten fick inte var frustration från oss fans utan snarare regelrätt och korrekt ifrågasättning av ett bristande ledarskap.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-09 00:44
@pemo:

Det tror jag är en sanning med modifikation. Chelsea vann knappast CL-pokalen för att man var ett bättre lag än Barcelona. Man var egentligen individuellt sett sämre på alla 11 positionerna.

Att Gefle överlever år efter år i AS beror väldigt mycket på tränare och ledarskap.

Vad en tränarstab och förutsättningar runt truppen kan betyda överlåter jag till var och en att fundera. Men att bara säga att det beror på spelarna är att göra saker och ting väldigt enkelt för sig. Då kan ju jag ta över ÖSK nästa säsong annars
Örebro pemo
2012-09-08 21:59
Saywee // jag har ännu inte bestämt mig för hur jag skall förhålla mig till forumet. Jag kritiserar/berömmer gärna fotbollspelare i det lag jag håller på. Men när det blir personangrepp på styrelse och tränare, så har jag inget att tillföra. Brukar ibland vara lite ironisk för mig själv, men har lärt mig att inte skriva ut det.

Men jag kryper på knäna för ÖSK-Karl och hans domedagsbasun om att vi åker ut. Däremot har han aldrig kommit med några konkreta åsikter som verkat spännande, utan alltid framhållit , antingen gamla trötta namn, eller helt oprövade kort som han bara kan drömma om.

Nåja. Men jag saknar den där friska härliga kritiken som var före midsommar.
Varför är det ingen som hoppar på PEO för att han "mobbar" Rama , när han nu tydligen är petad från starelvan. Eller att han spelar superettans bästa mittback som högerback??? eller tar in importspelare på topp istället för att låta de egna talangerna få speltid.
Kan det vara så att det var mer legitimt att klanka på "finnen" ?

Nä, jag lyssnade på Nordahls analys i NA-TV, och det ligger väldigt mycket i vad han säger. Det är inte tränarna som vinner matcherna. Det gör spellarna.
Om de håller superettanklass så hamnar laget där också.

Någon undrade hur många poäng ÖSK tar. Jag har slagit vad med en kompis att vi inte ens kommer upp i tjugo poäng. Säkra pengar alltså.
Men, jag kommer i alla fall att lösa säsongskortet nästa år. För jag tror på traditioner och att det finns tillräckligt många som vill ha ÖSK tillbaka till allsvenskan och kommer att jobba hårt för detta.

Deppigt värre denna lördagskväll alltså. Men det finns ett litet ljus i mörkret. Nu blir jag inte längre tråkad för mitt ÖSK-hjärt, utan nu beklagar alla att det går så dåligt. De vill ha ÖSK kvar i serien, men de vill samtidigt att det inte skall gå för bra för oss. Lyssna bara på 08-fotbolls senast program på Fan-TV
A´ínt no mountain high enough.
AIK Saywee
2012-09-08 20:47
Chipset, jag vill ändå hålla med dig, det ligger väldigt mycket i det du skrev (20:16) om man tänker efter lite grann ...

.. det kan ju orimligtvis "enbart" vara styrelsens fel, när bolldjävulen studsar galet ...
AIK Saywee
2012-09-08 20:26
Men, Chipset, Walker fixade väl ändå ett ganska snabbt återtåg till Allsvenskan där ÖSK hör hemma, trots det skräpiga materialet som du skriver om.
Örebro Chipset
2012-09-08 20:16
Egentligen skulle nog styrelsen ombildats/byts ut före man kickade Sixten. Fast det är egentligen skitsamma i vilken ordningen de går. Sixten hade förlorat omklädningsrummet och då är det alltid kört oavsett taktiska förmågor eller vilka namnen är på styrelsemedlemmarna. Samma sak var det med Walker som faktiskt påbörjade resan tillbaka med ett riktigt skräpigt material men som spelarna slutade tro på.
AIK Saywee
2012-09-08 19:46
Farsen, vilket DERBY det skulle bli !!!

Forward regerar ju i sta´n om jag inte "glömmer" bort träningsmatchen i våras.
Örebro Valderinho
2012-09-08 19:37
"Seon Min Moon som nog gjorde sin bästa match för ÖFK. Han var fantastisk som spelfördelare, alltid spelbar och hittade genomskärare och krossbollar med hög kvalitet halvleken igenom." Hög arbetsmoral, bra teknik och ett bra skott är sammanfattningen om denne spelare. Hoppas ÖSK knyter honom till sig. "Nye" Gerzic.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2012-09-08 19:05
hannekky// Nej självklart ska man inte ta saker för givet! Helt rätt. Är nog svårare att vinna SE än att hänga kvar i AS. Men om slipsnissarna på kontoret lär sig lite fotboll eller byts ut så kanske vi får in rätt spelare till nästa år.

Då jag tillbringar stora delar av min vecka på Trängen så skulle det vara sjukt dubbla känslor att se derbyn där nästa år, OM Forward lyckas gå upp(vilket jag tror).

AIK Saywee
2012-09-08 18:32
Håller faktiskt med Haddad,
Svensson har varit bra,
är kanske bra ... (?)

... men är också en riktig gnällspik !!!
Stolt ösk-are
2012-09-08 18:26
Andreas Haddad sågar Anders Svensson haha.
Stolt ösk-are
2012-09-08 18:24
Andreas Haddad sågar Anders Svensson haha http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/hanar-svensson-men-han-ar-en-personlig-favorit-/
AIK Saywee
2012-09-08 16:48
Skall vi så som ÖSK-Karl tror, och han har haft mycket rätt tidigare, ner i division 1 innan vi kan vända, så kan det ta tid innan vi åter börjar tro på ett guld ....
Annons: