/fotboll/osk/forum/2388.aspx/fotboll/osk/forum/2388.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-11 12:02
@Minatankar:

Jag vet att det är fler även om jag inte känner till någon utanför ÖSK som engagerar sig mer än du. Och att det är fler gör inte din insats mindre beundransvärd.

Men vi är också många (vi inkluderar även mig) som inte gör så mycket mer än "skriver av sig" sin frustration. Det kan ju iofs också ha ett värde då det finns folk inom eller nära organisationen som frekvent läser här.

Själv skall jag åtminstone besöka medlemsmötena och påverka det jag kan med min röst.

Minatankar
2012-09-11 11:54
Retarded Jimmy:
Sen beundrar jag Mina Tankars outtröttliga kamp mot raset men att han i det också alltid söker konstruktiva lösningar och gör mycket mer än många av oss andra som bara sitter bakom dator och kräks men inte så mycket mer.
//
Jag vill att du ska veta att det är många som under årens lopp gjort annat än skrivit på detta forum. Man har träffat och skrivit till ledning, kansli, styrelse och valberedning och även yttrat sig på årsmöten och andra träffar. Jag är verkligen inte ensam i att vara aktiv medlem och aktieägare. Och i initiativgruppen till uppropet finns det mycket engagerade och kunniga personer med stort hjärta för ÖSK.

Jag är däremot mycket förvånad att många "gamla" ÖSK:are sitter tysta på medlemsmöten och årsmöten och att man inte skriver på uppropslistan i sann föreningsdemokrati. Man skriver ju på för det som står där, inte för vilka personer som finns med på listan och som man inte känner. Det vore ju som att man inte vill gå på en årsstämma och säga något om det finns andra människor där som man inte känner och som yttrar dig.

De som skriver på uppropet gör det för att visa engagemang och för att man tycker de tre punkterna är viktiga. I den stund engagemang och synpunkter ska styras till särskilda tillfällen som en del personer vill, så är ÖSK illa ute eftersom det största engagemanget visas på Internet, sportbarer och på arbetsplatser, förutom på läktaren förstås. Det vore som att kväva politisk debatt och engagemang som inte förs i riksdagen, regeringen eller inom de politiska partierna.

De inaktiva medlemmarna kan på möten ställa någon fråga om det sportsliga, men inget om strategier, organisation, ekonomi, inriktning mm. Min fråga blir då om man inte tycker att det som skapar sportsliga framgångar ska diskuteras alls, att det enbart är styrelsen som ska göra det eller om man tycker allt fungerar bra trots att vi förlorar matcher, publik, förtroende, partners mm. Det förundrar mig oerhört.

Jag ser inte förslag, idéer och synpunkter som kritik av någon. Varje kundorienterat företag välkommnar ju när kunder och andra intressenter uttrycker detta. Inte säger IKEA att man måste vara aktieägare/stiftare eller ha IKEA-kort för att man som kund (läs supporter) ska kunna engagera sig på andra sätt än på årsmöte.

Örebro Retarded Jimmy
2012-09-11 11:51
Frågan är ju också hur spelare som Nordin skulle reagera om Astrit fått avservärt mer än han själv. Men spelare är kanske vana vid sådana situationer. Vad vet jag.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-11 11:47
@Minatankar:

Men tydligen erbjöd man inte tillräckligt för Astrit. Och jag vet, Nordin var kraftigt underbetald sett till vad han betydde.

Men som jag skrev nedan så hävdar jag inte att ÖSK skulle ha betalt vad Astrit begärde. Utan jag anser något snett när man mer än en gång hamnar i svåra kontraktsituationer där spelaren plötsligt kostar avservärt mer än sex månader tidigare eller som du anger lyckas ha spelare med löner långt under marknadsvärdet.

Som Osynliga handen skriver i sin betydelse: Spelarkontraktens samlade värden och de sportsliga resultaten kurvor strävar alltid att mötas på samma linje. Att dras mot varandra. Det är naturens lag. ÖSK:s nedgång var förutspådd.
Minatankar
2012-09-11 11:37
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-09-11 10:33 Ändrat: 2012-09-11 11:13:45
//
Om du visste vilka begränsade summor man erbjöd Astrit skulle du häpna. Inte alls i paritet med andra spelare. Och om du visste vad man erbjöd Nordin från början skulle du inte tro mig.

Med dessa två och en "Bedoya" intill, skulle vi verkligen ha Sveriges bästa mittfält.

Jag blir ledsen bara jag tänker på detta.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-11 11:25
@Saywee:

Vi är nog alla lite efterkloka ;) Vad som är viktigt tror jag är att behålla ödmjukheten och tillkänna för vad man stod för innan ÖSK kastades ut i ättestupan. Jag själv hade t ex väldigt svårt för Sixtens ledarskap under alla år. Även i framgångens tid. Men jag tillstår att jag måste erkänna att han i stora delar faktiskt förändrade ÖSK:s sätt att spela fotboll åt det positiva hållet. Och att det ÄR svårt att skapa ett lag med den omsättningen av spelare ÖSK hade och med den organisationen ovanför sig. Trots allt var Sixtens stora signum kontinuitet.

Sen beundrar jag Mina Tankars outtröttliga kamp mot raset men att han i det också alltid söker konstruktiva lösningar och gör mycket mer än många av oss andra som bara sitter bakom dator och kräks men inte så mycket mer

AIK Saywee
2012-09-11 11:11
RJ,

"All top payed" med höge lön än både Nordin, Bedoya, Alvbåge mfl kommer det störa balansen i laget "

.. undrar om detta även kan stämma i på Grahn, fast beträffande Grahn så är han inte i närheten av vad Astrit kunde ha presterat för ÖSK.

Jaja, jag är nog lite efterklok ......
AIK Saywee
2012-09-11 10:51
Retarded Jimmy, 10:33,

mycket intressant och ett riktigt bra inlägg!!!

Hoppas att samtliga i styrelsen läser detta och förstår vad det handlar om.

Research och scouting är en mycket viktigt del i framtida segrar.

Klarar man inte av detta i ett lagbygge, blir det aldrig något, sedan handlar det ju en hel del om tränarens (ledarens) roll för trivsel och motivation och mycket mycket mer ....
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-11 10:33
Långt inlägg. Scrolla nu eller håll tyst ;)

VÄRLDSKLASS PÅ AJDAREVIC skriker Aftonbladet idag och ger honom 5+ i betyg. Och de som använde order "Världsklass" var hans egna lagkamrater. Förutom utomordentligt spel stod också Astrit för ett mål och en assist.

- Ok, killen verkar lovande men har varit skadad. Vi ger honom ett kontrakt med låg lön och ser hur det går, resonerades det uppe på ÖSK:s kontor. - Vi gör det ömsesidigt att sägas upp efter 6 månader så tar vi inga risker. Men vi nämner inget utåt om denna klausul.

Därefter säger Sjögren på officiella att man tecknat ett "flerårigt avtal" och vi fans är nöjda. Ett bra mittfält har fått ytterliggare påfyllning med en mycket lovande ung spelare. Sjögren sa efter ett par träningar där Astrit deltagit (Ej exakt ordval men samma innebörd):

- Det syntes direkt på träningarna att denna kille är något mer utöver vanliga. - Han ligger efter i konditionen men det är en stor talang.

Astrit behövde byta miljö och få speltid efter sin skada. Ett f.n framgångsrik allsvenskt lag spelandes en positiv fotboll lät som en Win-Win för både klubben och spelaren. Han kunde säkert tänka sig en relativt låg lön. Kontraktet var ju bara på sex månader i praktiken och gick utvecklingen framåt och han fick vara hel skulle han kunna förhandla fram ett riktigt kontrakt med ersättning efter hans marknadsvärde.

När säsongen lider mot sitt slut och Astrit verkligen visat kvaliteter med bra spel och mål, även om han inte lyckats ta en ordinarie plats i det då välsmorda och välbalanserade mittfältet ÖSK förfogade över, så rådde det ingen tvekan om att Astrit var en "Coming man" med stor potential. Många såg honom också som en perfekt efterträdare till Nordin Gerciz som flera befarade att ÖSK skulle tappa efter hans strålande säsong 2010.

I det lossar Sjögren knallen och det visar sig att det "fleråriga avtalet" inte är värt särskilt mycket eftersom det enkelt kan brytas av Astrit. En Astrit som naturligtvis sett sitt marknadsvärd stiga i ÖSK:s skyltfönster kräver en rejäl löneförhöjning för att stanna.

- Det finns folk i ÖSK som inte respekterar mig, sa Astrit och nobbade erbjudandet. Min tolkning av det är att Sjögrens mandat slagit i taket och att det fanns folk i styrelsen alternativt spelarinvest som inte ville sträcka sig längre. Bristen på respekt kan jag endast se som att man inte erbjöd i närheten av vad Astrit ansåg sig förtjäna och att de som stoppade det var inte Sjögren utan folk högre upp i organisationen. Sjögren fick bara en penningpung med sig till förhandlingsbordet och med direktiven att detta är vad du har att spela med. Inte en krona till. Eller då fick han springa fram och tillbaka som en jojo mellan styrelserummet, bildlikt talat, för att fråga vad han skulle svara på kraven.

Om ÖSK gjort en riktigt resarch och läkarundersökningar och därefter ställt upp en prognos på skadehistoriken tillsammans med hans sportsliga potential så hade kanske ÖSK erbjudit mera. Eller då hade man gjort en sådan bedömning men kunde ändå inte transformera resultatet till ett framtida värde både sportslig såväl som ekonomiskt.

Investerare i Norrköping hade dock gjort sin läxa och kollat upp objektet ordentligt. Det är jag säker på. Man satsar inte runt 10 miljoner på ett objekt utan ordentlig research. Dessutom bjöd ÖSK på en sex månader lång test av objektets hållbarhet. På mindre än två säsonger har dessa investerare sett sin investering återbetalas med mer än 30% avkastning och kommer säkert inbringa ännu mer i vidareförsäljningsklausuler med Standard Liege. Investeringen kan vara änu mer värd om kontraktet var utformat så att sign on och bonusar delas upp på hela kontraktstiden och utbetalas bara så länge spelaren är kvar. En modell som blivit allt vanligare och som spelaren Daniel Sobralense i Blåvitt klagade på nyligen då han ville ha alla pengarna på en gång

Gjorde ÖSK rätt som släppte honom? Jag vet inte. Flera härinne på forumet ansåg honom allt för dyr också och inte värd dessa pengar. "10 miljoner för en bänkspelare??" var ett uttryck jag såg mer än en gång. Sjögren fick naturligvis i vanligt ordning ett antal tårtor i ansiktet från oss och kallad klåpare.

ÖSK kanske inte hade pengarna heller. Man kanske ansåg också att om en sådan ung kille kommer och bli "All top payed" med höge lön än både Nordin, Bedoya, Alvbåge mfl kommer det störa balansen i laget och göra det svårare i framtida förhandlingar med andra spelare som naturligtvis skulle fått någon mycket bättre betald att jämföra sig med.
I Norrköping som just kommit upp från SE såg man inte det som ett problem.

Jag anser att misstagen man gjort är bristfälliga researcher och inte skapat sig en helhetsbild av spelaren med väl gjorda prognoser. För då hade man tecknat helt andra avtal med spelaren från första början. Helt andra klausuler. Inte bara Astrit utan även Almebäck som skrev på igen efter 6 månader enbart för "att vara schysst". Man har inte förstått helt enkelt att värdera bra spelare likaväl som värdera de lite sämre. Och det har kostat ÖSK mycket mer än om man hade gett Astrit 7-10 miljoner. Mycket mer.

Sorry - Behövde skriva av mig ;)
och edit stavningar
AIK Saywee
2012-09-11 09:11
Fatcit, tack själv för dina inlägg :)

Instämmer,
landslagsuppehåll,
match mot kineser,
Allsvenskan stannar av,
vad är detta för trams.

Förresten undrar om några svartvita skador har läkt under uppehållet?

Nu tar vi KFF !!!
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-09-11 08:55
Det är ett imponerande forum, Svartvitt! Trots att vi är ett bottenlag brinner vi, brinner Örebro stad, för ÖSK! Det är alltid svårt att skriva i affekt. Jag gjorde den 6 september ett försök att rensa tankarna. När man ser så många fel som görs i ÖSK är det svår att vara nyanserad (vad är mest fel?), men jag måste säga att detta forum ändå lyckas att skapa en mycket bra debatt. Och nu en bra granskning… Grunden finns HÄR för att bygga nytt – bygga rätt!

Tack (bl.a. Telle, Minatankar, Saywee, Marquis de Sade, Svartvitt forever) för uppmuntrande ord iaf kring mitt inlägg och ni andra 33LIKES!!

Nu är iaf jag trött på uppehållet! :)
AIK Saywee
2012-09-11 08:19
Sun is shining ...

... visst tusan kan vi ta Kalmar, de har ju varit lite upp och ned i år.

KFF har släppt in 32 mål och vi 37, det är inte så himla stor skillnad, det är bara att skjuta, skjuta och skjuta, helst på mål.

Tomer håller nollan :)
Örebro Roswall
2012-09-10 23:40
Appropå målvakter....
För gammal?
För dyr?
För osannolik?

Eller rimlig?
AIK Saywee
2012-09-10 20:53
@Chipset:

Mycket intressant, för vi kanske tänker lite lika, har vi två målvakter som enligt alla (nästan alla), är klappruttna, så kan man ju alternera lite för att se vem som kan vara på hugget?

Snart läge att testa TOMER ???
Örebro Chipset
2012-09-10 20:43
Saywee// Jag har förespråkat Tomer hela tiden. Inte för att jag tycker han är någon supermålvakt men han äger åtminstone luftrummet och har en jäkla skön inställning. Tyvärr blev han svartmålad och bränd efter Elfsborgsmatchen.
AIK Saywee
2012-09-10 19:55
Fortsätter att älta gamla dagar, nostalgi kanske, det var ju så nära ...

1994 !!!!!

Många bussar gick ned mot Landskrona, fika innan Jönköping, pizza i Landskrona centrum, sedan var det Idrottsplatsen som gällde.

Vi hade guldet, det var en kvart kvar innan det sket sig totalt, men Sven "Dala" Dahlqvist, vilken människa, vilket intresse, vilken kunskap, viken ledare!!!

Du har lyckats bäst med ÖSK, tre jobb, kanske fyra, en lön, jag kan aldrig glömma dina insatser som spelare och som ledare och som MÄNNISKA.

GIGANT !!!

Han skötte tre (4?) jobb galant

Glöm aldrig Dala!
AIK Saywee
2012-09-10 19:10
Chipset och RJ,

Några spelare svartmålas ibland direkt under en match, men om de sedan typ i andra halvlek presterar och gör mål blir de höjda till skyarna.

Dessutom tänker jag ofta på den tidigare hånade och påhoppade Nedim Halilovic ...

... som gav oss en allsvensk plats :)

Varför inte prova Tomer, det kan ju knappast bli sämre, eller kan det det?
Örebro Chipset
2012-09-10 19:03
Retarded Jimmy// Det är alltid lika kul att kika tillbaka. Speciellt när det gäller spelarnas prestationer som i många supportrars ögon antingen är svarta eller vita (svartvita?). Sedan tycker i alla fall jag att det ibland varit korrekt att svartmåla spelare men då skall omdömet helst bygga på ett underlag som sträcker sig längre än till två matcher. Fredrik Samuelsson och Walter Gigena är två exempel. Så även Sandkvist som nu gjort fyra-fem usla säsonger på rad (inkl. "bänknöteriet").
AIK Saywee
2012-09-10 18:52
Skall vi även nästa år betala för SJögren, den envise och hans envise kompis och Grahn, oavsett de jobbar för ÖSK? Plus kanske några till?

Är det någon som har lite inblick i sådant här, när man sparkar/löser ut "avlönade"?
AIK Saywee
2012-09-10 18:46
ÖSK-Karl, du får kanske helt rätt återigen, jag tvivlar inte på din förmåga att se in i framtiden, inte alls, det vet du ..

Men hittills har vi inte lämnat Allsvenskan och inte åkt ur Superettan, men jag hoppas verkligen på det du skriver, att det händer något och att de som kan agera, agerar snarast, för segare kollektiv kan man ju leta efter, eller?

Dessutom så här i efterhand, även om vi/jag befarade detta från början, så blev ju den dyre Grahn en total tokflopp och en kortsamlare som spelade skadad och blev tunnlad etc etc.

Sarp, kan du inte ta ett snack med Grahn så att vi kan få läsa lite bortförklaringar,

Fy vad dåligt :(
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-10 18:30
@Saywee:

Ja, under förutsättning att det händer saker nu eller efter säsongen med styrelse och klubbledning, vilket jag tror och hoppas det gör. Annars fortsätter vårt fria fall. T.ex om Grahn stannar (många verkar tro motsatsen), då skall klubben i SE betala en av de högsta lönerna någonsin. Sedan vet vi ju inte trots att vi är medlemmar vad Sixten/Mosander kostar nästa år, bara att en uppgörelse är nådd.

Sedan det sjuka med att sparkade Sjögren skall bygga nästa års lag, vad ska det bli av det och vad kostade Sjögren att sparka? Blir Sköldmark kvar och till vilket pris? Blir Bagdad-Jan kvar och till vilket pris? Måste vi ha en betald målvaktstränare (Anders Karlsson)? Om så är fallet, hur många fler tabbar hade Sankan gjort?

Många frågor, inga svar, skall det vara så i en medlemsförening? Som jag skrivit förut. Något är ruttet i ÖSK-Elitfotboll.
AIK Saywee
2012-09-10 17:08
ÖSK-Karl, division 1 kan vi väl lägga åt sidan i nuläget :)
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-10 16:45
@Saywee:

Glöm att SvFF skulle kunna rädda oss, de skulle inte ens kunna rädda någon av sina favoritklubbar i samma ställning. De två sista lagen åker ur oavsett. lag underifrån skall i varje fall oavsett anledning flyttas upp. Minns du inte hur Assyriskafans grät av glädje när vi tvångsnedflyttades? Var då Lagrell tyckte det var kul att få upp ett färgstarkt lag i AS.

Nu gäller att få någorlunda ordning på vår klubb innan vi åker ner in div.I. Risken är att vi ekonomiskt inte får ihop en trupp som klarar SE, eller att vi inte klarar nästa års ekonomi och åter blir tvångsnedflyttade. Jag har tjatat om detta sedan sommaren 2010. Orkar inte tjata längre snart, vem av råttorna skall lämna vårt sjunkade skepp först?

Vad gäller Jan Karlsson, Bagdadjanne är väl på sin plats nu i Sveaparken?
Örebro ÖSK Fans
2012-09-10 16:34
K@Saywee:

AIK Saywee
2012-09-10 16:20
Telle, 16:07,

sicket jidder av Karlsson, 31 maj hade ju "starten" av årets allsvenska klarats av, att då upptäcka/förklara för oss fans att tongivande spelare var skadade och att trycket varit stort känns så konstigt, det var väl inget nytt, bara en bortförklaring bland andra bortförklaringar.

Ursäkta att jag rotar i det historiska, men jag hoppas verkligen att vi har en MÅLSÄTTNING 2013, redan innan försäsongen är slut !!!

Heja SPORT !
AIK Saywee
2012-09-10 16:11
Japp, det är kanske dags för en tvångsuppflyttning, eftersom det blev så många fel när vi tvångsnedflyttades?

Rätt skall vara rätt !!!
Örebro Telle
2012-09-10 16:08
"... eller om SvFF kan hitta på något spännande i sista stund, det har hänt förut :) "

Ja, vi får hoppas på en tvångsuppflyttning den här gången... :)
Örebro Telle
2012-09-10 16:07
Saywee //

Jag gör det enkelt för mig och låter Jan Karlsson själv svara på frågan om den interna målsättningen...

Så här sa han 31/5 om saken:

"Läget i laget, med bl.a. skador på en rad tongivande spelare, bidrog till en hög osäkerhet kring status i vår konkurrensförmåga, samtidigt som trycket självklart är påtagligt bland publik och allmänhet att vi skall sikta högt, kanske högre än vad som är realistiskt. Internt var vårt fokus att placera oss bättre än fjolåret, nu riktas allt vårt fokus att ta trepoängare så frekvent som möjligt och säkra kontraktet för Allsvenskan 2013."

Skador på tongivande spelare, dvs William, Haddad, Anttonen etc, var väl knappast någon överraskning i vintras heller, med fjolåret i färskt minne, så det håller inte som motivering i min bok. Men så är jag inte styrelsemedlem heller, och saknar därför fotbollskompetens... :)
AIK Saywee
2012-09-10 15:58
@Telle:

Stolpe eller ribba in och domslut som ger oss fördel ...

... eller om SvFF kan hitta på något spännande i sista stund, utanför plan, det har hänt förut :)
AIK Saywee
2012-09-10 15:56
Telle, 15:49,

precis vad jag klurat lite över, man hade kanske (?) ett "internt" hemligt mål, men missade ALLA "utanför" som kan bidraga ...

... vet du förresten vilken den "interna" hemliga målsättningen var, eller är den fortfarande känslig att beskriva?
Annons: