/fotboll/osk/forum/2383.aspx/fotboll/osk/forum/2383.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Roswall
2012-09-04 12:04
Känns lite trist att han inte hamnade hos oss. Kennedy och Sundin, och mäktig publik. Trots missade mål. Bajen har något som vi saknar.
AIK Saywee
2012-09-04 11:49
gnorfen, ett bra inlägg från dig :)

Jag har sett fotboll live minst lika länge som dig och inledningsvis kunde man ju bara se fotboll live, fanns liksom inga andra möjligheter.

Tidigare, mycket långt tidigare än i dag, var det inte så stor rörlighet bland spelare, det var väl under femtiotalet som de första svenska spelarna började röra på sig lite i Europa?

Idag finns de bästa svenska fotbollspelarna (inkl) målvakter utanför Sveriges gränser för det mesta. Det är ganska stor rotation bland spelare och "pengarna snackar" trots att jag aldrig hört något från dem.

Du kan i allafall glädja dig åt att GAIS är ett av mycket få lag som har riktigt trogna supportrar, dvs publikt. Skillnaden (publikt) när ni spelar i Allsvenskan eller div 2 är inte så himla stor :)
Minatankar
2012-09-04 11:34
Vill göra följande komplettering till nedanstående inlägg:

En förlust kan naturligtvis kvittas mot obeskattade reserver, vilket gör att man inte behöver dra av skatten för dessa innan. När man talar om totalt eget kapital gör man dock ett skatteavdrag på obeskattade reserver.

Det viktigaste just nu är att klara likviditeten, dvs betalningsförmågan på kort sikt. Det gör man genom att kraftigt minska utgifter samt att stanna upp publiktappet
och andra inkomstsminskningar. Förutsätter att man agerar redan nu i dessa avseenden.

Namn: Minatankar
Sänt: 2012-09-03 16:37 Ändrat: 2012-09-03 16:49:09
Har kollat upp vad årsredovisningen för ÖSK Elitfotboll AB visar per 111231, vilket är officiella uppgifter.

Det finns 23.400 aktier = ca 2,3 mkr i bundet kapital,
balanserade/ackumulerade vinster på ca 2,8 mkr = fritt eget kapital,
och obeskattade reserver på ca 7,7 mkr.
När de 7,7 mkr är skattade återstår ca 5,4 mkr.

2,3+2,8+5,4=10,5 mkr.

Det innebär att uppgifterna som publicerades i Na stämmer, nämligen att det egna kapitalet täcker beräknat underskott i år.

Om årets underskott stannar vid ca 6 mkr är inte klubben på obestånd, även om det skakar om ordentligt. Det blir dock mycket besvärligt nästa år om vi då spelar i Superettan, eftersom det kommer vara svårt att krympa kostnader tillräckligt, då intäkterna beräknas sjunka med 10-20 mkr om vi spelar i Superettan och vi redan i år går mot ett stort underskott.

Viktigast nu är att få stopp på publikminskningen och tappet av sponsorer/partners som hoppar av.

Ett upprop är på gång där vi i positiv och konstruktiv anda vill påverka valberedning och styrelse till ny inriktning i några viktiga avseenden.

Gruppen som tagit initiativet till detta återkommer inom kort.
GAIS gnorfen
2012-09-04 11:28
Namn: Conjuration Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2012-09-02 17:41
Skönt att GAIS förlorade. De är ett sämre lag än oss, de åker ur iår. Det gör säkerligen vi också men kärleken är blind. Verkligheten kommer slå hårt på göteborgarna, bara drygt 2000 på läktarna idag och det ekonomiska som superettan innebär samt uteblivna derbyn från speciellt IFK.

Att tävla om uselhet känns inte så kul. Jag lider såklart också. Som Gaisare vet man att varje säsong närmast är en bonus. Vår nuvarande svit är den längsta i rad sedan 50-talet. Men jag hade inte trott att det skulle gå så uselt iår, efter fjolåret med tanke på att laget var hyfsat intakt. Känns ändå som era spelare har försökt mot Djurgården , hämtat igen 0-2 etc. Våra spelare försökte knappt mot Kalmar. Bryr mig inte om att vi har en teoretisk chans. Spelarna tror inte på det och då spelar det ingen roll. lagen framför tar minst 5 p och då krävs det 17 p helt omöjligt om Gefle ska hinnas ifatt. Nästa år?
Pja med vår ekonomi och ledning är jag djupt pessimistisk, laget kan trilla rätt igenom om man inte sanerar ordentligt. Kostnadssidan måste ned enormt. Gais tror jag inte kan studsa tillbaka, ÖSK tror jag har hyggliga chanser, möjligen med ett rehab år som ni hade förra gången.

Saywee inlägg 120903 13:16:
Vet ej hur gammal du är, själv har jag sett fotboll i 40 år, över 750 livematcher.
Mitt intryck är att försvarsspelet generellt sett var bättre förr, men anfallspelet sämre. Jag såg Blåvitt många gånger på den tiden de var riktigt bra och även bottenlagen i allsvenskan hade om inte annat ett hyggligt försvarsspel. Men de var sämre framåt. Målvakter och stabila mittbackar kändes som om det fanns ganska gott om. Å andra sidan finns det många fler kreatörer idag så det blir ett mer varierat spel som kanske gjort att fyrtornen i forntidens backlinje fått det svårt. Kanske är det nostalgi här. Fotbollen tycker jag i alla fall är roligare idag att titta på t.ex. Häcken har varit rent godis i år.

Återigen ni är nog tillbaka före oss. Bara ett under kan rädda något av lagen i år.
AIK Saywee
2012-09-04 11:11
@Inspektör Smack:

En kuban kanske, men det blir mycket dyrt !
Hammarby Inspektör Smack
2012-09-04 11:07
Har ni något intressant som vi kan värva?
AIK Saywee
2012-09-04 08:26
@Conjuration:

Trevligt:)
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-04 08:08
@Conjuration:

Vad bra! Då ska vi gå in där och strö salt i såren efter en förlust som de gjorde för oss. Undrar hur många millisekunder det tar innan man spärras då?

Örebro Mattias69
2012-09-04 07:29
Ser man på, det är visst inte bara hos ÖSK det förekommer grus i maskineriet.
Örebro Conjuration
2012-09-04 05:13
Saywee! Underbara nyheter för dig, AIK har öppnat sitt forum här på svenskafans eftersom Gnagarforum har bytt ägare och Svenska Fans vill inte länka till en konkurrent.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bonaventure Maruti
2012-09-04 01:15
Om man ska se någorlunda ljust på situationen som råder, så är det ju snart år 2015. Då ska vi ta SM-Guld, det har gubbarna faktist lovat...

Mot Guldet!
Örebro 'den Oumbärlige
2012-09-04 00:25
Telle// Vad roligt att jag precis i detta nu själv blev klar med en sammanställning av hela truppen och vilka som kan tänkas dra/stanna. Vi tycker ganska lika rent generellt. Kommer upp på KB imorgon bitti.
Örebro Telle
2012-09-03 23:14
ÖSK Fans //

Det är nog inte många av våra spelare som är intressanta för andra allsvenska klubbar. Och andra superettanklubbar behöver vi knappast bekymra oss om - det är få andra klubbar som kan matcha Örebros storlek och möjligheter på sikt. Möjligtvis kanske Degerfors kan locka tillbaka några av sina ex-spelare om de längtar hem och skulle trivas bättre där. (Att Samuelsson har blomstrat direkt efter återkomsten till Dif är nog knappast en slump, exempelvis.)

* Våra målvakter skulle vi antagligen få betala någon för att köpa. ("Ni får Sankan, 20.000 svart och en back starköl. Vad säger ni? Kom igen nu då. Ok, ni får 25.000 tusen då... Snälla... Någon...?")
Tomer verkar vara en bra andremålvakt, framför allt mentalt och socialt, och har redan visat att han kan gå in och stå enstaka matcher vid behov och göra det bra. Så han behåller jag gärna, så får vi se vad några år med svensk målvaktsskolning kan göra på sikt.

* På backsidan är Wovven och Wikström för gamla för att vara intressanta för andra klubbar, Anttonen för gammal och för skadebenägen, Hagge för ojämn (och dessutom har han knappt fått chansen att visa upp sig på sin bästa position. Jag när också en misstanke om att de andra klubbarna gärna ser att ÖSK behåller honom, pga hans förmåga att orsaka straffar, självmål eller vansinnespasningar till fria motståndaranfallare, men jag har inte fått det bekräftat än...), Eidur platsade inte ens i Brage och Lumbana och Wiktorsson har inte utmärkt sig tillräckligt mycket.
Kvar är Berisha, och han ser jag en risk att vi tappar. Det vi kan hoppas på är väl att han har varit skadad en hel del, och därför inte kunnat utmärka sig tillräckligt mycket.

* På mittfältet har Saied varit duktig, men är för omeriterad än så länge. Övriga mittfältare har antingen underpresterat eller varit för ojämna. Möjligtvis ett frågetecken för Ibrahim och Yasin, som även om de inte har fått chansen att visa upp sig så mycket verkar ha självförtroende nog att själva tycka att de är bra för superettan. Grahn lär knappast heller följa med ner om han kan undvika det. Och för klubbens bästa borde ÖSK göra vad de kan för att hjälpa honom - han lär knappast bli mer motiverad i superettan, och vi har redan sett hur lite en omotiverad Grahn tillför.

* På anfallsidan har William varit outstanding, men har skademeriter som möjligen avskräcker andra klubbar. Tror dock att han sticker till något av Göteborgslagen fort som en avlöning om han får chansen.
Haddad... Ja, vad ska man säga om Haddad som inte redan har sagts...?
Rama har haft en tung säsong, men har spetskompetens nog att bli en tillgång för samtliga klubbar i allsvenskan. Dessutom vill han utomlands på sikt, så han går garanterat för underpris efter säsongen.
Astvald har stor potential, men har i ärlighetens namn inte kommit upp i nivå sen 2010. Kan möjligen vara intressant för något av bottenlagen i allsvenskan nästa år, typ någon av nykomlingarna, som behöver få allsvensk rutin för en billig peng. Tror han skulle må bra av att bygga upp självförtroendet igen ett år i superettan, men förstår om han vill ha en nystart någon annanstans.
Holmberg kan bli hur bra som helst, men är kanske inte riktigt redo för allsvenskt spel match efter match än. Möjligtvis om någon annan klubb har sett hans potential och har råd att låta honom stå på tillväxt ett år. Vi bör dock göra allt för att behålla honom i så fall.
Hasani har nytt kontrakt och är inte tillräckligt bra för att någon ska köpa loss honom, och Crespo är ju som bekant bara bara här på lån.
Örebro mr olafski
2012-09-03 22:55
Räknar kallt med att Grahn försvinner till hösten och det är ju bra just nu sprider han bara negativ energi. Blev förresten klart om han hade kallat oss supportrar för ett gäng luffare? Eller var det bara någon som drev??
AIK Antidif
2012-09-03 22:12
Ta hand om Crespo
Örebro Conjuration
2012-09-03 21:42
Kul för Samuelsson att det går bra för han i Degerfors :) blev halvt förkrossad när han blev utlånad, han har aldrig fått chansen här på riktigt vilket är tråkigt för vi vet alla hur duktig han är. Vilket som så får vi tillbaka honom till nästa säsong och då har vi ett riktigt tungt anfallsvapen :)
Örebro Valderinho
2012-09-03 20:31
@örebroar´n:

Ja, tack själva som får honom i form till nästa år.
Örebro SHP Örebro
2012-09-03 20:29
Varsegod
Degerfors örebroar´n
2012-09-03 20:25
Tack o tack Sjögren för lånet av P Samuelsson, 2 mål hittills i kväll
Örebro 'den Oumbärlige
2012-09-03 20:24
Förresten sa Sjögren i samband med Grahn-övergången:

- Vi har fört samtal med Tobias under en längre tid. Klubben är oerhört stolta över att kunna presentera detta nyförvärv som ytterligare stärker vårt mittfält. Med denna rekrytering har vi definitivt ett av Allsvenskans bästa mittfält.

Så tragikomiskt när man tänker på det i efterhand.
Örebro ÖSK Fans
2012-09-03 20:24
Berisha med?
Örebro ÖSK-Boldt
2012-09-03 20:23
Jag menar Crespo och Samuelsson. Första bokstäver. CS. Counter Strike. Kontra och Strika nästa säsong utav bara hvete.
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-03 20:21
den oumbärlige//

Men var skulle Grahn vara i närheten av att tjäna samma pengar som i ÖSK? Med hans ego är det väl troligare att han står ut ett år i SE, blir bosman, får en signonsumma av någon stackars klubb och kanske halva lönen han har idag? Han börjar ju ha åldern emot sig också.
Örebro ÖSK-Boldt
2012-09-03 20:21
Fan. Vi skulle behållt Samuelsson och skitit i hasani.Nu har han gjort kvällens andra balja. Crespo och Samuelsson på topp nästa tack. Ska vi verkligen inte ta hem nån som gjort 5-6 mål på kort tid.
Benny Böckling
2012-09-03 20:20
Samuelsson tvåmålsskytt, jävlar va viktig han blir till nästa år.
Örebro 'den Oumbärlige
2012-09-03 20:11
ÖSK Fans// Jag är säker på de utländska spelarna är närmast dra, förutom Grahn - som jag tar för givet drar i vinter.

Sen finns det möjlighet att ÖSK släpper en av sina målvakter. Eller försöker i alla fall. Jag behåller helst Tomer.
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-03 20:09
Mr.Milton//

Tror nog snarare floskel-Janne börjar oroa sig för sin egen framtid. Vem vill ha en kickad bankdirektör som haft fel på varje prognos i sitt nuvarande arbete och driver ett företag (ÖSK) som befinner sig i fritt fall?
Örebro ÖSK Fans
2012-09-03 20:01
nu när det blir super 1an till 90% vilka tror ni lämnar?

Min gissning är att Grahn och Valdet är dom som är mest sugna att röra på sig..Tror ni ÖSK har ekonomi att ha ambitionen att gå upp direkt?
Örebro Mr. Milton
2012-09-03 19:47
"Skit ska skit ha" som det brukar heta.

Jag har den senaste tiden varit kritisk till ÖSK:s kommunikation (eller snarare brist på den). JK:s inlägg är ett välkommet steg framåt och bör således också hyllas.

"Ära den som äras bör" får bli det positiva slutordet denna gång.

Edit: Stavfel
Örebro Bastard on Parade
2012-09-03 19:46
Samuelsson har återigen gjort mål för Degerfors.
Annons: