/fotboll/osk/forum/2368.aspx/fotboll/osk/forum/2368.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Conjuration
2012-09-16 17:27
Bollinnehavet är alltså marginellt bättre... Av alla petitesser inom ÖSK denna säsong så värderar jag detta högst.
Postat via SvenskaFans-appen
Mr X
VÄLKOMNA TILL SÖDERTÄLJE NÄSTA VECKA. GLÖM INTE ATT DET ÄR FRI ENTRE 22SEPTEMBER PÅ LÖRDAG. DEN FRIA ENTREN GÄLLER ÄVEN BORTA SUPPORTRAR

Ursäkta capslock
Mr X
VÄLKOMNA TILL SÖDERTÄLJE NÄSTA VECKA. GLÖM INTE ATT DET ÄR FRI ENTRE 22SEPTEMBER PÅ LÖRDAG. DEN FRIA ENTREN GÄLLER ÄVEN BORTA SUPPORTRAR

Ursäkta capslock
Mr X
2012-09-16 17:26

Ursäkta capslock
Minatankar
2012-09-16 17:24
Massor av olika och starka synpunkter har funnits långt innan uppropet kom till och långt innan dess jag själv engagerade mig på detta forum om nu detta skulle ha någon betydelse. Har fått mycket respons för att jag tillfört fakta som kunnat undanröja felaktiga slutsatser och spekulationer och att jag varit seriös i debatten, vilket jag naturligtvis uppskattar eftersom det har varit och är min ambition.

Uppropets ambition är att fånga upp det gemensamma i alla dessa synpunkter, att strukturera dem och att samlas kring några viktiga punkter som gör att vi i en konstruktiv och positiv anda kan samarbeta med alla som vill ha en nystart.

Jag tror att alternativen till vår ambition och till uppropet inte gagnar klubben.
Örebro Bulten i Boo
2012-09-16 17:19
Vad gäller bollinnehav-snittet så har det ökat till ett ännu högre ösk-favörsnitt efter de två senaste matcherna. 52,3 - 47,7 i ösk:s favör sett till de 21 spelade matcherna. Troligtvis kommer ösk att åka ur allsvenska med ett totalt spelövertag-snitt. Har det nånsin hänt förr att något lag haft det?

Jag har skrivit det förut och skriver det igen: ÖSK har aldrig någonsin kommit sist i allsvenskan. Låt det inte bli så i år heller! Det finns alltid nåt att kämpa för! :-)
Örebro colona
2012-09-16 17:15
Mina tankar//
Jag lägger ner.
Hopplöst att komma någon vart med denna diskussion.
Minatankar
2012-09-16 17:07
Namn: colona
Sänt: 2012-09-16 16:53
//
Det är du som säger att han är en av initiativtagarna trots att forumreglerna säger att man ska vara anonym på denna sajt och inte heller avslöja andra. ÖSK-Karl känner inte igen sig i din beskrivning, säger han.

Initiativtagarna till uppropet är många. Det är ett begränsat antal av oss som valt att träda fram med våra namn. Dessutom finns flera av initiativtagarna på olika platser på listan. Det innebär att du inte kan dra de slutsatser du gör.

Återigen, det kan mycket väl vara så att det finns fler av de medlemmar och aktieägare som finns på listan som har samma uppfattning som ÖSK-Karl vad gäller ansvarsfrihet. En revisor uttryckte för två dagar sedan spontant till mig att han skulle rösta mot ansvarsfrihet. Om det blir så eller inte, är en helt annan fråga. Det är hur som helst ingen fråga som överhuvud taget diskuterats inom ramen för uppropet.

Örebro colona
2012-09-16 16:53
Mina Tankar//
Jag ifrågasätter bara hur man ena stunden är en av initiativtagarna till ett upprop där man vill ha en konstruktiv dialog med styrelsen, för att i nästa stund jobba för att styrelsen inte ska få ansvarsfrihet, kallar personer för öknamn mm.
Jag har lite svårt att få detta att gå ihop.
För övrigt kan även jag instämma i allt som står i uppropet.
Minatankar
2012-09-16 16:13
colona (Örebro) // Det är naturligtvis ok och bra att du som alla andra kan ställa frågor och ha synpunkter. Det är ju därför forumet finns till. ÖSK-Karl har själv skrivit att han skrivet på uppropet precis som hundratals andra. ÖSK-Karl har som alla andra supporters ändå all rätt att ensam eller tillsammans med andra driva åsikter som inte har med uppropet att göra. Ingen kan sätta munkavel på någon. Är övertygad om att det bland både initiativtagare och alla andra som skrivit på finns supportrar med en rad olika synpunkter i en rad andra frågor. Uppropet kan liknas med att vi röstar för högertrafik i en folkomröstning men ändå röstar på olika partier.
Örebro Grixx
2012-09-16 15:53
Varit borta några veckor och kurirat kulturskatter runt världen och har inte haft möjlighet att hänga med på forumet. Jag har skrivit på uppropet då Minatankar skrivit att det endast är punkterna i uppropet som gäller och ingen dold agenda utanför detta. Alla åsikter utöver punkterna får andra alltså diskutera som privatpersoner.

Jag själv tror att det är punkter som alla kan skriva under på även ÖSK och styret...alltså inget kontroversiellt. Däremot blir det en tydligare önskan om vad många vill ska förbättras och även det tror jag klubbstyret enbart är positiva till.

Man har gått vilse i allas viljor och fallit in in diverse fallgropar. Principer och arbetssätt som kanske tidigare fungerat börjar leda fel. Man har själva insett att misstag har gjorts och att det måste bättras.

Jag håller fullt och fast med Kalle att man inte outar någon i forumet om personen inte själv vill det. Hur enkelt som helst att förstå och att respektera. Det spelar ingen som helst roll att man har motstridiga åsikter eller är förbannad hit eller dit.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-09-16 15:16
@colona:

Att du tror dig utge mitt rätta namn när du skriver att jag står som trea på listan, den du då försätter i eventuell fara är den som verkligen står som trea på listan. Du har ingen aning om vem jag är, skicka det i så fall genom pm.

Läste du inte vad jag nyss skrev, jag vill ha saker och ting granskade, det har inte med det allmänna upprpopet att göra.

Admin/
Är du vaken? Läs då vad colona skriver om namn och lista, brukar ge lång IP-spärr. Vad tror du den den verkliga trean på listan tycker om detta?
Örebro colona
2012-09-16 15:02
ÖSK-Karl //.
På vilket sätt har jag försökt skrämma dig ?
Jag kan lova dig att jag absolut inte ingår i styrelsen, långt därifrån. Jag är bara en vanlig supporter som har gått på ÖSK;s matcher sedan lång tid tillbaka och varit med om både med- och motgång.
Du svarade inte på frågan hur dina senaste inlägg går ihop med uppropet.
Jag vet att det är du som står som nr 3 på listan.
.
2012-09-16 14:40
@colona:

Står jag som nummer tre på listan, nä, så snabb kan jag inte ha varit. Men säg mig vad har jag skrivit för ogrundade påståenden. Tillhör du dem som blev sur att vi som tidigt var ute och varnade för framtiden redan 2010? Dessutom Jan, eller vem det nu är i ÖSK:s styre som döljer sig bakom nya nicket Colona, har jag skrivit att Jan Karlsson begått tjänstefel? Jag vill ha det granskat, inget av det han målat upp till sponsorer stämmer. Är det verkligen lagligt att få företag att satsa pengar på något som visar sig vara ett falsarium?

Var har jag skrivit att Sjögren alltid ljuger? Att han har gjort det ett antal ggr är väl något som alla vet, lex Astrit.

Du verkar tillhöra de som nu börjar darra om inte styrelsen får ansvarsfrihet, det är min högst personliga åsikt att de/du inte skall få det. Men tro mig, jag är inte lättskrämd,, tvärtom.
Örebro Haxel
2012-09-16 14:33
Inför kalmarmatchen..

Är "Crespo" fortfarande på landslagsuppdrag?
Örebro colona
2012-09-16 14:18
ÖSK-Karl //
Hur stämmer dina senaste inlägg ihop med det så kallade uppropet där man betonar att man vill föra en konstruktiv dialog med den nuvarande styrelsen ??
Eftersom du står som nr 3 på listan antar jag att du haft stort inflytande över vad som skulle stå i uppropet, eller är det som vanligt när det gäller dig att du gömmer dig bakom ditt nic och sprider en massa rykten och ogrundade påståenden? Är det konstruktivt att kalla någon för Bagdad-Janne , att anklaga någon för tjänstefel , att Sjögren alltid ljuger mm mm .
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-16 14:13
Denna bild på muntergökarna gillar jag ;0)
2012-09-16 13:22
@D´Artagnan (hopplös):
Visst är det så, även Minatankar har ju inte haft helt lätt att få reda på fakta trots sina kontakter, kunskaper och inte minst envishet. Men när det kommer till punkten om styrelsen skall få ansvarsfrihet är det ju mycket enkelt att någon, t.ex jag säger nej och att det då blir en omröstning. Skulle förvåna mig mycket om mötesdeltagarna nu när allt skit börjar komma fram beviljas ansvarsfrihet.Det är en oerhört viktig fråga, utslaget kan vara skillnaden mellan ny tvångsnedflyttning eller inte.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-16 13:03
Grixx // Vi vanliga medlemmar har svårt att ta en diskussion på möterna. Faktaunderlaget hålls inom klubben. Vi ser bara resultatet utåt.
Det kräver väldigt mycket av analyserande av gamla siffor som på mötet kan vara inaktuella.
2012-09-16 12:20
Förövrigt skulle jag vilja få frågan prövad om Bagdad-Janne begått tjänstefel.
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-09-16 12:14
Mycket bra inlägg av samtliga jag läst mellan 09:52 och 12:04, intressant för mig som tjatat sedan 2010 om bl.a ansvarsfrihet. Kan inte fatta om vi medlemmar återigen skall ge styrelsen ansvarsfrihet. De sitter där bl.a för att det är så fiiint. Tror få av dem har sådana ÖSK-hjärtan som merparten av oss som skriver här har.

De har "försnillat" ett enormt kapital och varumärke, en klar majoritet av dem i styrelsen har utan att blinka medel till att betala tillbaks merparten av det klubben förlorat på deras misskötsel som jag i grunden tror beror på ointresse. Heder till Melin som inte orkade se skutan sjunka utan hoppade av. Tyvärr hade han dock behövts.

Jag kör ett eget upprop trots att jag även är med i det stora. NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN.
Örebro Grixx
2012-09-16 12:04
D´Artagnan// Jag håller med att årsmötena är enormt svåra att föra diskussioner i. De blir lite som årsstämmor i större bolag.

Det går men det krävs både ett stort mod och att man är insatt i allt för att hålla igång en vettig diskussion under årsmötet. Alla är lite tagna av stundens allvar för även styret verkar obekväma och rädda för att diskutera lite djupare.

Jag vet inte om det finns någon riktigt bra lösning när det som på årsmötena ändå är ganska mycket folk samlat....men som sagt de lite mindre medlemsmötena är mycket bättre.

Trots det så kan även de bli bättre. För visst verkar det ibland som att folk vill framföra åsikter men hoppas att någon annan gör det. Är det sedan så att man ensam tar upp flera saker så blir man själv trött på att höra sig....och säkerligen andra i sällskapet....och dämpar sig.

...sedan infaller moment 22 om mötena blir populärare och väldigt mycket större vilket hindrar diskussionerna. Det är dock inte ett jätteproblem ännu;-)
2012-09-16 11:37
Grixx // Det är ytterst få diskussioner på årsmöten. Beslut som tas är mycket formella, t ex om ansvarsfrihet men väldigt lite om mål och hur dom uppnåtts. Mål och hur verksamheten ska bedrivas lyser med sin frånvaro. Både på medlemsmöten med ÖSK Fotboll och årsmöten Spelarinvest. På begäran hade SI en diskussionsstund senast, den placerades som en förövning före årsmötet, och då kan inga beslut fattas.
Örebro Grixx
2012-09-16 11:27
Minatankar// Imponerande om du skrev texten på mobil nu...men det kanske var på en "padda" eller liknande :-)

Bra text för övrigt.

Brukar också rekommendera folk att gå på medlemsmötena. Det finns absolut alla möjligheter att komma till tals och diskutera både före, under och efter mötet....och inte minst under fikapauserna. De större årsmötena är svårare att nå fram i medan de emellanliggande är mindre och bjuder helt naturligt på mer personliga och avslappnade möten/diskussioner.

Att ungdomar inte går kan till viss del bero på att de tycker att det är gamlingar som sitter där och beslut och diskussioner ligger över deras huvuden. Det kan nog stämma men det tycker även många andra också...och det är väl även det som uppropet vill ta tag i genom att förbättra öppenheten.

Kritiken kommer nog alltid att ligga där vad man än gör. Utanförskapet finns ju på alla plan vare sig man är åskådare eller anställd och alla saknar info till och från. Det viktiga är det inte alltid behöver handla om ökad mängd information utan snarare en förbättrad.

Olika medlemskategorier, aktieägare och samarbetspartners som inbringar inkomster eller andra plus förväntas få individuell info. Lite mer info och med guldkant allt efter insats, oftast pengar men kan vara annat. Säkerligen blir mycket information därmed separerad för olika gruppkategorier och väldigt svår att få en helhet över....spec för normalmedlemmen.

...men för att återgå till ungdomarna så kan både ekonomi och intresse spela en stor roll. Det finns för mycket att lägga tid och pengar på. Kyrkor och föreningar med sjunkande antal medlemmar brukar söka oortodoxa lösningar med diverse kringarangemang. Att man har arrangemang för matcherna är ju inget nytt. Det är mer ibland och mindre ibland. Frågan är vad man ska hitta på för happening på medlemsmötena....eller i första hand hur man får ungdomar att bli medlemmar över huvud taget....vilka morötter fungerar?

Vilka är ungdomar?... det är också en intressant fråga. 16-18-20 år?
Skulle vi hänvisa till medlemsmötena så är 30-35 år och nedåt ungdomar.
Bara en förbättring där skulle kunna göra att en 20-åring inte känner sig helt vilsen:-/

Svartvitt forever// Instämmer
Örebro Svartvitt forever
2012-09-16 10:58
Mina Tankar//
Helt klart har denna sida fått ett lyft av kunskap och seriositet sedan du började skriva här. Tack för det.
Minatankar
2012-09-16 09:52
Grixx (Örebro)
//
Jag har varit med sedan feb-mars i år för att ta del av vad de många supportrarna diskuterar på detta forum och jämföra det med de tysta medlems- och årsmötena där ytterst få ställer frågor kring strategier, policys, organisation, kommunikation eller ekonomi. Många tycker att det är obehagligt att ställa sig upp och prata i sådana sammanhang.

Det finns också ett stort behov att få framföra sina frågor, synpunkter och idéer på det rent sportsliga, som t ex laguttagningar, taktiska upplägg, spelmodell mm. Här finns inget bra forum för alla supportrar att få en dialog med klubbens representanter.

Min uppfattning är att många av de som inte går på föreningsmöten gör det därför att de tycker/tror de är formella, ointressanta och mossiga. Jag har också den uppfattningen att många av de som går på sådana möten anser att supportrar på olika forum inte är några att lyssna till och ta på allvar. De anses ofta vara unga, arbetslösa och ibland t o m huliganer. Inget kan vara mer fel. Det finns både klubbmöten och inte minst forumdebatter som kan vara mycket givande.

För det första vet jag sedan tidigare att det bland unga supportrar finns mycket kunskap och insikt, oavsett om de har jobb, är arbetslösa eller studerar. För det andra har jag insett att det på bl a detta forum finns många medlemmar, aktieägare och partners som också går på klubbens möten och har väl så "tunga" professioner och uppdrag i samhället som styrelseledamöterna. Många av dem deltar inte med egna inlägg, men de läser vad som skrivs.

Däremot kan man konstatera att flera av klubbens representanter och "gamla" ÖSK:are, vid flera tillfällen viftar undan den debatt de aldrig deltar i.

Ett exempel är att man på Örebro Spelarinvests årsmöte ifrågasatte av vi var så få som stod upp för våra åsikter. Nu när vi är ca 400 supporters, inkl de som inte bekräftat sina namnunderskrifter, är inte heller det bra för en del.

Upplever att det ofta är supportrar som inte själva står upp för något men som kan ha synpunkter i den lilla församlingen. Tror inte på det. I en demokrati, i en förening och i ett företag är det viktigt med en öppen debatt som stimuleras och uppmuntras.

Som jag och många upplever det idag så "säger" man: Ska du ha några synpunkter ska du vara medlem eller aktieägare, annars kan du vara tyst. Och är du redan medlem eller aktieägare kan du vara tyst ändå.

Min kärlek till klubben som jag haft sedan unga år, gör att jag inte kan sitta still och tyst och se på detta.

De inlägg som sker här med jämna mellanrum och där man inte skiljer på sak och person och där man kränker personer i ÖSK eller varandra, menar jag minskar alla chanser att ledning och styrelse ska ta del av alla kloka synpunkter på detta forum och om de ändå skulle göra det, ta det på allvar.

Därför är jag mycket noga med att aldrig delta i den formen av "debatt". Jag håller mig till fakta och till synpunkter där man visar andra respekt.

Örebro Retarded Jimmy
2012-09-16 09:43
@Conjuration:

Vaknade du hemma eller på akuten= ;0)
2012-09-16 09:41
@Bulten i Boo:

Min förklaring är att Du inte fattar det mest elementära. Liknelse: Om Du hyr en lägenhet har underhåll och funktionen hos den med dig att göra. Fungerar inte avloppet klart det påverkar dig som hyresgäst.
Örebro Grixx
2012-09-16 09:27
Försöker läsa ifatt och konstaterar att inläggen sinat drastiskt men att det rasslade till under senaste kvällen/natten.

Folk verkar ha svårt för att ta till sig texter på ett hyggligt sätt. Konfrontation verkar ligga många nära. Det borde gå att diskutera utan att ta till tjuvnyp,nålstick eller klämma på ömma punkter i onödan. Allt som oftast verkar inläggen escalera till rena käftsmällar. Nu blev det väl inte hela vägen dit upp denna kväll.

Vill man föra fram något och diskutera så är det osmart att skriva något vettigt och samtidigt strö salt och provocera. Givetvis har vi alla gradskillnader när vi triggas igång men flera konfrontation skulle kunnat undvikas och diskussionerna frodats.

Minatankars´s tid som tyckare i forumet har varit relativt kort. Utan att ha fått det bekräftat så är känslan den att han inte "hängt" här innan som läsare. Därför tror jag att han ibland ser ut som ett frågetecken när han ser hur nicken reagerar mot varandras inlägg. Bitvis är vi som ett oformbart gäng på en arbetsplats eller gammal skolklass där alla har sina positioner efter många års nötande tillsammans.
peter_tjärnqvist
2012-09-16 09:15
allt handlar väl inte om flaggor och att hoppa? A och O i vår kultur har alltid varit engagemang i spelet, timing, sångval, mentalitet och en helvetes röststyrka.

(till snubben som sa att vi har dålig klack)
Annons: