/fotboll/osk/forum/2358.aspx/fotboll/osk/forum/2358.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:30
Saywee/

Jovisst, är väll tyvärr ca en 3 års period som vi får se fram emot innan ÖSK ev. är tillbaka ordentligt.

Tänkte mer i ett första skede nu fram tills nästa säsong drar igång igen.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-24 22:24
Lekiller // Man kan inte byta ut hela styrelsen på en gång. Normalt byts den ut succesivt med någon/några nya per år.

Ska hela styrelsen bytas då måste hela styelsen avgå. Skulle det ske tror jag vi förlorar de flesta sponsorer, dom har ju köpt ÖSK som ett skyltfönster. Och mer eller omöjligt att rekrytera nya spelare. Spelarna vill ju veta om dom får lön även nästa år.
AIK Saywee
2012-09-24 22:22
Lekiller ...

För mig handlar det om c:a de närmaste tre åren, och som jag tidigare skrivit så kan man inte byta ut hela styrelsen, det funkar inte, men det måste rensas, för det finns så mycket som måste förändras och så många som inte har något större intresse för klubben idag, om jag hört eller läst rätt.

Jag vill ha en styrelse där alla, ALLA (!) jobbar hundra % för ÖREBRO SPORTKLUBB !!

Så är det bara ....
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:15
Lite svårt att se vart Ur-ÖSK vill dra denna fråga?

Man måste väll se på saken på lite längre tid än typ 2 veckor.
ÖSK kommer nog förmodligen (hoppas jag har fel) åka ur allsvenskan och då är det viktigaste att man är redo och de förändringar som behöver göras är klara och hyfsat injobbade när superettan drar igång igen efter nyår.

Visst, man skulle kunna byta ut hela styrelsen och börja om på nytt totalt, tyvärr så kommer man då tappa det man förhoppningsvis har lärt sig under de 2-3 säsonger som har varit. De misstag som har gjorts måste ju ha lärt de inblandade någonting.

Sen kan jag hålla med om att nytt blod och synsätt behöver tillföras ÖSK:s ledning.

Men som sagt, vi kan ju avvakta uppropets arbete ett par månader till innan vi kan dra några större slutsatser.

Hoppas alla som har åsikter kommer på det höstmöte som är på gång. Men som vanligt så är det lättare att sitta här på forumet och skriva och kräva saker och ting.
AIK Saywee
2012-09-24 22:09
Jag önskar en mycket kommunikativ valberedning, som kan ge tydlig och öppen info om vilka kandidater som är valbara, samt att det blir många svartvita själar som avgör klubbens framtid !
Minatankar
2012-09-24 22:00
D´Artagnan (hopplös)
//
Håller med dig om att det finns sociala koder och nätverk som många tar hänsyn till. Så tänker emellertid inte jag. Jag vill visa alla människor respekt men kan aldrig tänka mig att inte jobba för det jag tror är bäst för ÖSK p g a några sociala nätverk.

Ur-Öskare
//
Du skriver att vi är enbart 350 (ca 400 inkl obekräftade). Andra har sagt att vi tidigare bara var några få. Är övertygad om att skulle vi vara 1.000 skulle det också kritiseras för att vara för få. Själv tycker jag 350-400 är en hygglig siffra.

Du skriver vidare; "Ett sådant uppror skulle då ha som avsikt att få de båda ordföranderna att tillsammans med VD lämna sina uppdrag med omedelbar verkan".

För det första har styrelse och ledning gjort många bra saker under årens lopp. För det andra skulle ett sådant uppror från din och andras sida skapa ett gatlopp som kanske är värre än det Juholt fick vara med om. Tror du då att det är lätt att få andra förtroendevalda att ställa upp?
AIK Saywee
2012-09-24 22:00
@D´Artagnan (hopplös):

Ännu bättre är väl att alla som har rösträtt, vet vad de röstar på när den framtida styrelsen skall röstas fram, för det blir ju ändå de som fattar besluten under kommande mandatperiod, eller vad det heter ?
AIK Saywee
2012-09-24 21:55
RJ, 21.41,

Genitränaren gör allt för att sänka Blowit, all heder, en äkta gnagarsjäl finns kvar i hans kropp.

9 IFK Göteborg 23 6 11 6 30 34 -4 29
10 Åtvidaberg 23 7 7 9 40 38 2 28
11 Mjällby 23 6 9 8 27 30 -3 27
12 Sundsvall 23 6 8 9 27 31 -4 26
13 Syrianska FC 23 7 4 12 24 34 -10 25
14 Gefle 23 6 7 10 18 29 -11 25
15 Örebro 23 3 6 14 23 40 -17 15

OK, kanske blir konstigt med denna inklippta tabell, vi har 10 p (c:a tre matcher) till kvalplats, men det är hela 6 lag som kämpar om att undvika kval, som är högst 4 pinnar ifrån.

Detta kan sluta hur som helst, men vi måste vinna, vinna, vinna !

Kämpa SPORT, ge inte opp !!!
2012-09-24 21:48
Det bästa och enklaste sättet att få till ett bättre ÖSK är att komma med bra förslag som många andra också tycker är bra.
Lägga fram dom på höstmötet och får stöd där. Styrelsen och ledningen kan inte stå emot bra och genomförbara förslag som har ett brett medlemsstöd. Troligen blir dom glada för nu händer det inte så mycket.
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-09-24 21:47
@D´Artagnan (hopplös):

Jag kunde banne mig inte kunnat sagt det bättre själv :-)
Minatankar
2012-09-24 21:44
Namn: Ur-Öskare
Sänt: 2012-09-24 21:15
//
Vill också att du ska veta att det är ganska många som under lång tid bett mig personligen att säga och göra saker, även bland mina gamla vänner. Jag har bett dem att de inte ska skjuta mig framför sig utan själva vara aktiva medlemmar, aktieägare och supporters.

Det tycker jag gäller många, även här på detta forum. Det är lätt att vara anonym och kräva en massa saker men sedan aldrig själv träda fram och ta ansvar för sina synpunkter. I mitt fall har jag i alla sammanhang, förutom här där man måste använda pseudonym, framträtt med mitt namn.

Jag tycker det är bra av alla dem som skrivit under Uppropet. De visar att man vill ÖSKs bästa och att de med Uppropet också vill ta ett ansvar.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-24 21:41
Genitränaren och hans lag fick bara 0-0 mot GAIS. Nu är de bara 4 poäng från kvalplats.

Otrolig otur att ÖSK går så dåligt i år. Hade varit skönt att bara segla förbi Alvbåge & co upp i tabellen ;0)
2012-09-24 21:38
Ur-ÖSK:are // Läser att Du vill kicka styrelsen. Då är det detta som gäller:
Den styrelse som sköter verksamheten är styrelsen för ÖSK Elitfotboll AB. Den består av 8 personer.
Fyra av dessa är tillsatta av ÖSK Fotboll, övriga 4 av Spelarinvest.

Vill Du påverka SI platser i styrelsen kan du köpa aktier, tror ca 5 Mkr räcker för att få majoritet. Dom har ingen valberedning, där är det antal aktier och ryggdunkningar som gäller.

Vill Du påverka ÖSK Fotbolls 4 platser så kommer Du först på höstmötet och lägger fram förslag. Vettiga förslag får säkert stöd av andra medlemmar.

Sedan är det lämpligt att gå till valberedningen med förslag på namn. Du bör först vidtalat personerna så dom är villiga att ställa upp. Det behövs troligen bara ett eller två namn för man byter inte alla 4 varje år.

Sedan går Du på årsmötet. Där kan Du också föreslå personer och engagera tillräckligt många medlemmar att rösta på ditt förslag.

Nu är det så att Örebro är en liten håla med sociala koder och det är nog ytterst få personer med rätt kompetens som ställer upp till omval utan att bli föreslagna av valberedningen. Kanske inte ens ishockey-Fahlander. Det kallas att kuppa in en person. Kuppas man in kan man förlora en del av sitt sociala nätverk.

Världen är fan mej inte lätt. Man har ett formellt och ett socialt regelverk man måste följa annars är det kört. Det finns ett undantag från den regeln och det är att man har MYCKET pengar som man vill satsa. Då köper man majoriteten i SI.

KOM PÅ HÖSTMÖTET. JAG STÖTTAR BRA FÖRSLAG SOM GÅR ATT GENOMFÖRA.
AIK Saywee
2012-09-24 21:38
Det viktigaste är att det blir en FÖRÄNDRING !!!

Vad vi än tjafsar om eller jobbar för , så måste det ske "stora" förändringar, det är vi väl alla övertygade om, det kommer förstås ta lite tid, men får inte dröja för länge eller att vi envist låter det vara som det alltid varit.

Nej nu är det nog, nu måste något hända, tyvärr djädrigt snabbt ....
Örebro Valderinho
2012-09-24 21:29
Hoppet är det sista som överger en. Än så länge finns chansen.
3 poäng mot Norrköping och vi är på spåret igen.
IFK Norrköping J-Sudden
2012-09-24 21:23
Minatankar:

Behöver jag ens svara på det? Tabellen ljuger aldrig..
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-09-24 21:23
Ur-Öskare//

Tro mig, jag kan förstå din frustration, men är säker på att Uppropet gjort styrelsen och VD milt uttryckt darriga. Det tror jag gör att de förhoppningsvis tänker om och i fortsättningen gör rätt. Tycker Uppropet nått ut bra i media och som någon/några påpekade, det har ju bara börjat!
AIK Saywee
2012-09-24 21:19
Kardinalen, ja just det ja, glömde bort att vår styrelse (med många personer som kanske har ÖSK-anknytning) till slut sparkade Sixten, men det var väl en till, som var med på gulligullmötet, typ Sjögren, eller vem det var, men han är ju fortfarande kvar, fast han är på väg bort ,,,

.. envisheten hos styrelsen kostade oss mer än vi kan tro ...
Minatankar
2012-09-24 21:17
Sänt: 2012-09-24 21:12
//
Du är fri att starta vilka upprop eller uppror du vill.
Om vi är 400 eller 800 är inte det viktiga.
Det räcker med att en enda supporter har en bra fråga, idé eller synpunkt för att den ska tas på allvar och respekteras. Det är en av många saker vi jobbar med.

Du behöver inte be om ursäkt för att jag är engagerad. Det är vi många som är.

Jag tycker det är bra med ditt engagemang men ber dig att inte blanda dina egna önskemål med beskrivningar av vad uppropet kommer att bidra med.
Örebro Ur-Öskare
2012-09-24 21:15
KCMartin: Då får vi hoppas du får rätt. Men det är nog näst intill omöjligt att få så här gamla hundar att sitta.
Kardinalen
2012-09-24 21:12
@Saywee:

Saywee, det var ju Sixten som skulle ha möte nummer 2 med supportrarna. Som du kanske vet var det flera personer med ÖSK-anknytning som ville att han skulle få sparken. Bland annat var det folk på dettta forum som mobbade Sixten med att i flera månader upprepade gånger kalla honom för "den envise" och en massa andra tossigheter. Ett upprepande ältade gynnar dock inget konstruktivitet....
Örebro Ur-Öskare
2012-09-24 21:12
Minatankar: Du får ursäkta mig, märker att du är mycket engagerad. Jag har uppnått en alldelse för hög ålder för att själv kunna starta ett upprop, då hade det hetat uppror. Det tror jag lockat betydligt fler underskrifter. Jag kan läsa att det enbart är dryga 350. Ett sådant uppror skulle då ha som avsikt att få de båda ordföranderna att tillsammans med VD lämna sina uppdrag med omedelbar verkan. Det är de som bär det yttersta ansvaret. Jag tycker det de gjort näst intill är att betrakta som förskingring. Dessutom gjort så oerhört många människor ledsna och besvikna. Jag är övertygad om att det finns många goda krafter inom och utom klubben som man kan ersätta denna trio med på dagen.
AIK Saywee
2012-09-24 21:07
Det gäller att jobba för, att alla tänkbara medlemmar, sponsorer, etc,
som kan välja ledamöter vid årsmötet, har en riktigt bra och tydlig info om de olika "kandidaterna" och vad de verkligen vill och möjligtvis kan åstadkomma, samt vilket ansvar de kan ta på sig för ÖSK´s framtid.

Heja SPORT !!!
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-09-24 21:04
Ur-ÖSKare //

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter..
Uppropet har samlat ca 350-400 underskrifter inklusive de som inte är bekräftade.

Initiativtagarna har visat på sin site att de fått igång en dialog med VD:n och dessutom har flera planerade aktiviteter. Styrelsen har kommenterat uppropet i NA som dessutom också har skrivtit om det.

Så jag tycker att gensvaret är jättebra. Min egna förhoppning är att vi alla, supportrar, styrelse VD, spelare och alla andra skall jobba för klubbens bästa.
Om någon som tidigre inte gjort rätt, lyssnar tar till sig kritik och förändrar sitt beteende så finns det ingen anledning till att kräva personförändringar.

Om man däremot gör tvärtom, så kan det bli aktuellt men där ärvi inte än och styrelsen lyssnar ju faktiskt just nu. Då skall vi ta tillfället i akt och säga vad vi tycker.

Och Jan Karlsson kan inte slå några "blå dunster" i ögonen på någon av oss, lita på det. Tvärtom upplever jag honom just nu som väldigt öppen.

Detta kommer att ge resultat. Men Rom byggdes inte på en dag..
Minatankar
2012-09-24 20:58
Ur-ÖSK:are
"Jag tyckte det låg i sakens natur att ställa de skyldiga inför rätta."

//

Menar du att Uppropet ska vara en domstol och sätta sig över medlemmar, aktieägare och årsmöten? Det som gått snett måste styrelsen också ta ansvar för att reda ut och inte lämna klubben med stora problem mitt under säsong. Det är viktigt med kontinuitet i nästan alla lägen.

Det ligger inte alls i sakens natur att vi som vill bidra med tips, förslag och konkret hjälp ska leka domstol och fälla några skyldiga. Förstår din frustration. Den känner vi alla mer eller mindre. Men vi tror på konstruktivt samarbete, inte på konfrontation. Ansvaret får styrelsen ta genom att ställa allt tillrätta och i mötet med medlemmar och aktieägare på årsmötet. Allt annat vore anarki.
Minatankar
2012-09-24 20:50
Sänt: 2012-09-24 20:37
//
Bra med synpunkter, tips och konstruktiv kritik. Men att efter 20 dagar förvänta sig att vi ska nå resultat är enligt min mening att vara helt orealistisk. Att skriva att Uppropet är ett fiasko tycker jag dessutom är felaktigt och gagnar verkligen inte ÖSK och supportrarnas intressen.

Det har skrivits flera stora artiklar i frågan, vi har haft möte med vd och på torsdag med bl a ordföranden. Du måste väl låta oss träffa dem innan du kan prata om ett fiasko. Och ledning och styrelse måste väl få tid att genomföra det de tycker är bra? Ingen kan tvinga dem. Det är styrelsen som bestämmer. Vi har många konkreta punkter vi kommer gå igenom på torsdag men vi vill att styrelsen och ledningen i ÖSK ska vara de första som får ta del av dem. De ska inte behöva läsa om dem i tidningen eller på webben.

Men så fort vi har haft mötet kommer vi informera alla intresserade.

Ska man åstadskomma något konstruktivt går det inte att skapa motsättningar och polemik.

Får jag fråga dig vad som gjort att din strimma av hopp släcktes snabbt? Vad har vi gjort eller sagt eller inte gjort eller inte sagt som får dig att känna så? Vi har ju knappt börjat!
AIK Saywee
2012-09-24 20:40
Minatankar, jag vet självklart att man inte skall leta syndabockar, för då hade man haft ett annat budskap, men jag vill att uppropet, som jag skrivit under på, är mycket tydligt, framförallt för de, som kan tänkas vilja, orka ta ställning till årsstämman och besöka denna.

Det är väl då man kan rensa, för nuvarande styrelse är jag mycket tveksam till, inte hela, men tillräckligt många ledamöter ...

... och jag är väl knappast helt plötsligt själv om detta?
Minatankar
2012-09-24 20:39
Namn: J-Sudden
Sänt: 2012-09-24 20:36
Minatankar

Klart jag kan! Jag är en god man.
Tippar: Örebro-Norrköping 2-3
//
Men om bästa laget ska vinna är det ju klart från början att det är ÖSK.
Hur kan du då tippa 2-3? ;-)
Örebro Ur-Öskare
2012-09-24 20:37
Minatankar: Det trodde jag var underförstått. Jag och två vänner skrev under uppropet, äntligen händer det något sa vi. Jag tyckte det låg i sakens natur att ställa de skyldiga inför rätta. Men säg mig gärna vad du menar med possitiva tankar, när de tydligen inte är menade som personförändringar i den ledning som förstört vår klubb. Skall vi bara svälja all den sorg de ställt till med styrelsen och övriga anställda ? Jag tror det är ytterst få som kan tänka possitivt om detta. Tydligen skall samma styrelse få fortsätta förstöra vår klubb. Jag är mycket överraskad att samma styrelse och VD fortsätter att skämma ut sig och ytterst drabbar det vår klubb. Jag är ledsen att behöva skriva det, men jag tycker uppropet blev ett fiasko och vet att jag inte är ensam om det. Den strimma av hopp som jag och andra kände släcktes tyvärr snabbt. Heder åt er att ni försökte, men jag förstår att herr Karlsson är en slipad man som snabbt tog udden ur uppropet.
IFK Norrköping J-Sudden
2012-09-24 20:36
Minatankar

Klart jag kan! Jag är en god man.
Annons: