/fotboll/osk/forum/2344.aspx/fotboll/osk/forum/2344.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2012-09-25 12:49
Bastard on Parade //

Inga motargument där... :)

Jag skulle också gärna se att Tomer fick chansen istället. Även om jag inte heller ser honom som en förstemålvakt att bygga på, så tror jag han skulle göra ett minst lika gott jobb som Sandqvist.

Min invändning mot Tomer är att han är för oskolad och flaxig för att ge stabilitet och grundtrygghet till försvaret, men Sandqvist är inte ett dugg bättre på den punkten. Han rör sig och agerar visserligen mer som en skolad målvakt ska göra mellan tillfällena, men i skarpa lägen är han lika passiv som Tomer är flaxig, så det skapar ingen som helst trygghet ändå.

Däremot har säkert P-O försökt skapa lite kontinuitet med att konsekvent matcha Sandqvist, och den tanken kan jag köpa, även om det tyvärr inte har gett resultat nog.
Örebro Bastard on Parade
2012-09-25 12:12
Telle//

Samtidigt har Chencinski hållit nollan 2 gånger av 8 spelade matcher. Hans räddningsprocent på 70% är förvisso inte heller särskilt imponerande, men till skillnad från Sandqvist så försöker han åtminstone röra på sig för att stoppa bollen.
Örebro Telle
2012-09-25 11:40
Fråga: Hur kan Gefle, som bara har gjort 18 mål framåt, ligga 10 poäng före oss i tabellen när vi har gjort 23 mål?

Svar: Deras målvakt Mattias Hugosson har en räddningsprocent på 78 % och har hållit nollan 8 gånger på 23 försök.

Jonas Sandqvist har en räddningsprocent på 63 % och har hållit nollan en (1) gång på 15 försök. Det är den näst sämsta räddningsprocenten av alla 27 målvakter som har stått i årets allsvenska. (Den ende som har sämre siffror är Erik Dahlin i IFK Göteborg, och han har bara stått 7 matcher.)

Jag vet att man till skillnad från i ishockey ska ta räddningsprocent i fotboll med en stor nypa salt - eftersom det är så pass mycket färre skott per match i fotboll spelar slumpen en större roll i statistiken. Siffrorna säger självklart heller inget om vilken hjälp målvakterna fått av utespelarna i försvaret, eller om målen de har släppt in har varit rena målvaktstavlor eller fantastiska skott som har varit omöjliga att rädda.

Men efter tillräckligt många matcher ger de ändå en viss indikation på hur läget ligger. Och statistiken säger följande:

Hugosson i Gefle släpper in ett av fem skott, och håller nollan var tredje match.

Sandqvist i ÖSK släpper in var tredje skott, och håller nollan var femtonde match. 25 av de 26 andra målvakterna i allsvenskan har bättre statistik. Samtliga som har spelat 10 matcher eller mer har det. Faktum är att en räddningsprocent på 63 % bara skulle räcka till en 23:e plats av 25 i superettan. (Ja, ja, jag vet att man inte kan jämföra så, eftersom det är olika nivå på spelet, men faktum kvarstår - i förhållande till sin liga är det en riktigt usel siffra.)

Ser man bortom statistiken, och hävdar att det bara är meningslösa siffror som inte ger en rättvis jämförelse, utan istället bara ser till spelet på planen ser jag i Hugosson en erfaren och stabil målvakt av hög allsvensk klass. I Sandqvist ser jag en målvakt som ser ängslig och passiv ut i de flesta situationerna, och som släpper in i snitt nästan två mål varje match som nästan samtliga ser aningen för enkla ut. Med liten eller ingen hjälp av försvaret, ska jag dock lägga till till hans försvar, men det ändrar inte på sakfrågan - vi behöver en ny målvakt.
Minatankar
2012-09-25 11:00
Roligast är det att slå Malmö FF och IFK Göteborg beroende på hur spelare, styrelse och journalister uppträtt under årens lopp.

Glömmer aldrig den kända sportjournalisten i Malmö som ondgjorde sig över att ÖSK spelade så defensivt. Det gjorde han samma år som ÖSK vunnit näst högsta divisionen med fler mål än jag tror någon annan klubb presterat...

Av någon konstig anledning har jag alltid uppskattat Stockholmslagen. Tror att det beror på att de alltid visat ÖSK respekt och uppskattat att komma och spela i Örebro.

När det gäller övriga lag, t ex IFK Norrköping, har jag delade känslor. Under många år levde de gamla "gubbarna" på läktaren i Parken på att klubben vann SM för 50 år sedan. Men visst, nostalgi och stolthet är viktigt.

Kan ändå tycka att det är kul om det går bra för IFK Norrköping så att inte Allsvenskan domineras av de tre storstadsregionerna.

Men mot ÖSK får de stryk. :-)

Örebro kenya
2012-09-25 10:49
De e vi som är Örebro! Krossa Peking.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 10:10
@Saywee:

Hehe ;)
Örebro pemo
2012-09-25 09:58
Saywee// OK, du skall få en usel:
Stockholmarn till göteborgar´´n:
Har ni rekor?
G: Rekor? Vad är det?
S: Ja, sånt man eter.
G: Maneter? Nä, det serverar inte vi.

En vits så dålig att den nästan bränns.
The Breez Lynard Skynard
AIK Saywee
2012-09-25 08:46
RJ, joo det blir dom, som TOY, då kan man njuta länge av den goda smaken ... seghet är inte alltid av ondo, även om styrelsen borde vara lite kvicktänkt ibland, iallafall någon gång ;)

Nej nu blir det jobbet ....
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 08:36
@Saywee:

Blir inte räkor sega i ugen?
AIK Saywee
2012-09-25 01:03
OK, godnatt, men om ni vill lyssna på en fantastisk låt, även om det är OT ...

... så blir det LIFE GOES ON, Gerry Rafferty ..

pemo, ge mig ett svartvitt svar .... pm, eller ...

Heja SPORT !!!

(NU MÅSTE RÄKAN UT UR UGNEN)
AIK Saywee
2012-09-25 00:40
Regnet kom in över gattet för några timmar sedan, i morgon förmiddag kan ni kanske få det i mittens rike, men på onsdag, då tar vi tre poäng mot Peking, så är det bara och 2-0 till Sport som vanligt, vädret blir vackert och giganterna kämpar i strålkastarnas sken :)

Heja SPORT, ngu !!!
AIK Saywee
2012-09-24 23:55
Lekiller, 23:37,

jag har hört/läst så mycket om Sixten´s förlängning, att jag inte vill skriva om detta, men några i styrelsen borde lämna beslutsfattandet omedelbart. (OBS att jag skriver Sixten, han kanske inte var så jädra envis som jag inbillade mig, förlåt alla som jag stört sig på detta ältande om "den envise").

Undrar om jag snart vågar mig på lite måltjöt,
något som jag hållit inom mig någon vecka ....

... jag vill ju inte tjata eller dra på mig avstängningar,
våldsfavorisering och personpåhopp tänker jag inte pyssla med,
för det är ju utanför sunt förnuft,
sådan behövs ju inga skrivna regler för ....

Heja SPORT !!!
Örebro Lekiller
2012-09-24 23:37
Ja, tankegången och diskutionen runt förlängningen av Sixtens kontrakt skulle vara intressant att få höra. Fanns ju ändå sett utifrån en hel del saker som motsade sig en förlängning. En dålig avslutning på säsongen. Gryende missnöje i truppen. Motsättningar. En dålig trend bland de unga i laget. En förlustrad och dålig trend som var historisk. (dock inte långvarig eftersom det bara blev värre) m.m. ÖSK:s motdrag mot allt detta var att enbart konstatera att man spikat truppen för sent körde på i samma hjulspår med Sixten i fören ytterliga en tid. hallelulja
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Ur-Öskare
2012-09-24 23:33
Jag har absolut inte skrivit att hela styrelsen skall bytas ut. Däremot de högst ansvariga för den missär vårt kära Ösk hamnat i. Denna trio är de båda sryrelseordföranderna samt VD. Har ej heller förstått varför det är två ordföranden. VD måste ju förbrukat allt förtroende hos åskådare och företag. Några har skrivit vad jag är ute efter. Det är mycket enkelt, så fort som möjligt bli av med de som förstört vår klubb. Självklart bärs huvudansvaret av nämda trio. Varför skulle det leda till anarki ? Ersätt de båda ordföranderna med en person, måhända den lämliga personen redan sitter i styrelsen. VD måste vara mycket enkelt att finna en lämpligare.
AIK Saywee
2012-09-24 23:29
Jag vill ha tydlig, ärlig information om vilka jag som medlem kan välja när det är dags för val av människor som kommer att styra över ÖSK´s framtid, det är det som jag vill veta, ingenting annat, i denna fråga.

När blir valet?

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2012-09-24 23:24
Det vore intressant att ta del av protokollen där styrelsebesluten fattades ...

1 - där kontraktet med Sixten förlängdes

2 - där han fick "sparken"

... vem/vilka tyckte vad, majoriteten beslutade, men vad tyckte än den ena och än den andra, jag har hört många versioner, men förstår hur känsligt detta kan vara ...

Rensa i ogräset, innan det tar över !
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-09-24 23:19
Jag tycker att MinaTankar har en mycket bra poäng.

Om man inleder ett drev mot den befintliga styrelsen och klubbledningen och tvingar dem kuppartat att avgå. Vem vill då representera ÖSK under dessa premisser?

AIK Saywee
2012-09-24 23:15
Lekiller, jag tror att jag förstår dig, för vi tänker ofta ganska lika.

Det viktiga är att vi rensar ut "rötäggen", för dessa finns verkligen inom "dagens styrelse" om jag förstår de forumskribenter som jag har stort förtroende för.

Jag vill inte att man byter ut hela styrelsen, verkligen inte, men det är banne mig dags att vi börjar byta ut de som inte kan föra ÖSK som klubb framåt, uppåt !!!
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:51
Vet inte vad som är svårt att förstå? Att göra en massa jättestora ändring just nu kommer inte rädda ÖSK denna säsong hur akuta dessa förändring än må vara. Det är mycket viktigare att man gör rätt och igenomtänkta förändringar som är klara och injobbade när det är dax för nästa säsong och grunden för den kanske 3 år långa perioden som nu ligger framför ÖSK. De fel och misstag som har gjorts är jätteviktiga att man tar lärdom av och inte upprepar igen. Det innebär att någon eller ett par av dem som upplevt dem måste vara kvar i alla fall till en början. Så därför förstår jag inte vad Ur-ÖSKare är ute efter?
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2012-09-24 22:37
Lekiller, OK, vet inte om jag förstår dig riktigt, men när det gäller ÖSK har det varit akut, hela året.

När det gäller årets sportsliga framtid så är det akut, mycket akut!!!

När det gäller den framtida styrelsen, som skall lotsa ÖSK mot ett guld "senast" 2015" så är det inte lika stressat, men alltid lika angeläget och ganska bråttom !
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:32
D´Artagnan/

Självklart så kan man inte byta ut hela styrelsen på en gång.

Det var det jag försökte få fram förut.
AIK Saywee
2012-09-24 22:31
Två enkla frågor från mig, är det någon som kan svara kortfattat

Vad är "höstmötet "och vad innebär detta?

När väljs ÖSK´s framtida styrelse?
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:30
Saywee/

Jovisst, är väll tyvärr ca en 3 års period som vi får se fram emot innan ÖSK ev. är tillbaka ordentligt.

Tänkte mer i ett första skede nu fram tills nästa säsong drar igång igen.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-24 22:24
Lekiller // Man kan inte byta ut hela styrelsen på en gång. Normalt byts den ut succesivt med någon/några nya per år.

Ska hela styrelsen bytas då måste hela styelsen avgå. Skulle det ske tror jag vi förlorar de flesta sponsorer, dom har ju köpt ÖSK som ett skyltfönster. Och mer eller omöjligt att rekrytera nya spelare. Spelarna vill ju veta om dom får lön även nästa år.
AIK Saywee
2012-09-24 22:22
Lekiller ...

För mig handlar det om c:a de närmaste tre åren, och som jag tidigare skrivit så kan man inte byta ut hela styrelsen, det funkar inte, men det måste rensas, för det finns så mycket som måste förändras och så många som inte har något större intresse för klubben idag, om jag hört eller läst rätt.

Jag vill ha en styrelse där alla, ALLA (!) jobbar hundra % för ÖREBRO SPORTKLUBB !!

Så är det bara ....
Örebro Lekiller
2012-09-24 22:15
Lite svårt att se vart Ur-ÖSK vill dra denna fråga?

Man måste väll se på saken på lite längre tid än typ 2 veckor.
ÖSK kommer nog förmodligen (hoppas jag har fel) åka ur allsvenskan och då är det viktigaste att man är redo och de förändringar som behöver göras är klara och hyfsat injobbade när superettan drar igång igen efter nyår.

Visst, man skulle kunna byta ut hela styrelsen och börja om på nytt totalt, tyvärr så kommer man då tappa det man förhoppningsvis har lärt sig under de 2-3 säsonger som har varit. De misstag som har gjorts måste ju ha lärt de inblandade någonting.

Sen kan jag hålla med om att nytt blod och synsätt behöver tillföras ÖSK:s ledning.

Men som sagt, vi kan ju avvakta uppropets arbete ett par månader till innan vi kan dra några större slutsatser.

Hoppas alla som har åsikter kommer på det höstmöte som är på gång. Men som vanligt så är det lättare att sitta här på forumet och skriva och kräva saker och ting.
AIK Saywee
2012-09-24 22:09
Jag önskar en mycket kommunikativ valberedning, som kan ge tydlig och öppen info om vilka kandidater som är valbara, samt att det blir många svartvita själar som avgör klubbens framtid !
Minatankar
2012-09-24 22:00
D´Artagnan (hopplös)
//
Håller med dig om att det finns sociala koder och nätverk som många tar hänsyn till. Så tänker emellertid inte jag. Jag vill visa alla människor respekt men kan aldrig tänka mig att inte jobba för det jag tror är bäst för ÖSK p g a några sociala nätverk.

Ur-Öskare
//
Du skriver att vi är enbart 350 (ca 400 inkl obekräftade). Andra har sagt att vi tidigare bara var några få. Är övertygad om att skulle vi vara 1.000 skulle det också kritiseras för att vara för få. Själv tycker jag 350-400 är en hygglig siffra.

Du skriver vidare; "Ett sådant uppror skulle då ha som avsikt att få de båda ordföranderna att tillsammans med VD lämna sina uppdrag med omedelbar verkan".

För det första har styrelse och ledning gjort många bra saker under årens lopp. För det andra skulle ett sådant uppror från din och andras sida skapa ett gatlopp som kanske är värre än det Juholt fick vara med om. Tror du då att det är lätt att få andra förtroendevalda att ställa upp?
AIK Saywee
2012-09-24 22:00
@D´Artagnan (hopplös):

Ännu bättre är väl att alla som har rösträtt, vet vad de röstar på när den framtida styrelsen skall röstas fram, för det blir ju ändå de som fattar besluten under kommande mandatperiod, eller vad det heter ?
AIK Saywee
2012-09-24 21:55
RJ, 21.41,

Genitränaren gör allt för att sänka Blowit, all heder, en äkta gnagarsjäl finns kvar i hans kropp.

9 IFK Göteborg 23 6 11 6 30 34 -4 29
10 Åtvidaberg 23 7 7 9 40 38 2 28
11 Mjällby 23 6 9 8 27 30 -3 27
12 Sundsvall 23 6 8 9 27 31 -4 26
13 Syrianska FC 23 7 4 12 24 34 -10 25
14 Gefle 23 6 7 10 18 29 -11 25
15 Örebro 23 3 6 14 23 40 -17 15

OK, kanske blir konstigt med denna inklippta tabell, vi har 10 p (c:a tre matcher) till kvalplats, men det är hela 6 lag som kämpar om att undvika kval, som är högst 4 pinnar ifrån.

Detta kan sluta hur som helst, men vi måste vinna, vinna, vinna !

Kämpa SPORT, ge inte opp !!!
Annons: