/fotboll/osk/forum/2342.aspx/fotboll/osk/forum/2342.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2012-09-26 10:45
Jag har inte hunnit läsa NA ännu, men tycker det är väldigt märklig hur Astvald gick från startelvan i fel position till att inte ens höra till truppen som yttermittfältare när Per-Ola spelar Holmberg och Alimi på de positionerna (som gör sig mycket bättre på andra positioner).

Om det stämmer att Astvald inte har fått någon förklaring så är det oerhört dåligt av Per-Ola. Jag gillar många sidor av det man har fått se av Per-Ola, men det finns mycket som jag inte förstår alls. Det spekuleras om att Wille är aktuell från start. Han var heeeeeeeeeeeeelt slut efter sitt inhopp mot Kalmar. Hur kan han vara aktuell för spel från start samtidigt som Rama måste spelas i form i U21 efter en mindre skada? Antingen så är Per-Ola inte konsekvent alls, eller så finns det fler anledningar till Ramas petning än hans fysiska status.

Samtidigt förstår man givetvis att anledningarna till petningar inte kommer ut i media, men spelarna måste alltid känna till sådant. Jag vill minnas att någon Helsingborgare sade att Per-Ola hade en tendens att placera vissa spelare i frysboxen. Det är knappast hur man får ut maximalt av spelartruppen. Visst måste han markera mot dålig inställning och attityd (om det nu har varit så), men hur ska det ändra på spelarna som hamnat i frysboxen? ALLA måste dra åt samma håll, inte bara de 11 som startar. Jag avskyr när vissa spelare har så stort förtroende att de får spela på ovana positioner när de inte är mycket bättre än spelarna som de konkurrerar med. Jag är övertygad om att en naturlig yttermittfältare som Astvald skulle prestera bättre än Alimi på högerkanten.
Örebro go_osk (Spela Haginge som högerback)
2012-09-26 10:42
Matta//

Jag håller med dig. Samtidigt så måste vi komma ihåg att det alltid finns två sidor på myntet. Jag tror att det är väldigt lätt att i ren frustration och besvikelse projicera kritik mot någon annan, tränaren i det här fallet. Kritiken behöver inte alltid vara befogad. Istället för att gå ut och grina i NA så borde Astvald lägga sin energi på att prestera på träningarna.
Minatankar
2012-09-26 10:39
Namn: Matta
Sänt: 2012-09-26 10:22
//
Det kan finnas andra förklaringar än de du får läsa i tidningen.
Örebro Telle
2012-09-26 10:25
D'Artagnan // Ja, det finns onekligen en hel del för klubben att ta ifatt vad gäller talangutvecklingen de senaste åren.

Mina tankar // Kloka ord som vanligt. Känns bara lite märkligt att tänka på att ÖSK plötsligt är klubben som riskerar att bli sönderköpt om/när vi trillar ner i superettan. Det ska ju egentligen vara vi som så här års spekulerar kring vilka spelare som kan bli lämpliga att värva billigt från bottenlagen.

Hur blev ÖSK plötsligt det svaga, sjuka gamla djuret vid vattenhålet som de jagande rovdjuren skiljer ut från flocken för att det är det lättaste bytet att fälla?

Retarded Jimmy // Tackar, skönt att få det bekräftat. Instämmer helt i det du skriver. Jag saknar verkligen Nordin i det avseendet, då han kunde gå på genombrott även centralt på mitten. Att göra sin gubbe kan vinna rätt många meter vid rätt tidpunkt.
Örebro Matta
2012-09-26 10:22
Läser NA. Markus Astvald går från ordinarie till inte ens på bänken. Han för fotbollen ingen förklaring, inte ett ord från PeO.

Åh, vad är det med fotbollstränare? Hur tror de att de skall skapa förtroende, trivsel och självförtroende utan att ha en dialog med spelarna? Hur kommer det sig att sånt som är självklart på alla andra arbetsplatser inte funkar alls i fotbollsklubbar? Ändå är fotbollsspelare extremt utsatta. De arbetar live och alla har en åsikt om hur de presterar. Deras insatser recenseras i största tidningen och av alla fans.

Hade högre tankar om PeO, men han verkar vara av samma skrot och korn som de flesta andra tränarna. Hur tänker han?
Örebro Trivseltorsten
2012-09-26 10:21
Ja, ska Kalle gå någonstans får man fasen hosta upp lite pesos då han förlängde kontraktet i våras.
Örebro Lekiller
2012-09-26 10:10
Minatankar/ Hoppas ni jobbar stenhårt för att föra fram detta till ledningen i ÖSK. Börja vi tappa spelare som Kalle och andra unga så finns risken att vi får se ÖSK falla ihop som ett korthus. Visa att man vill bygga ÖSK runt dem och ge dem bra skäl till att spela för ÖSK även i superettan är grymt viktigt!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-26 10:05
@Telle:

Nej du har rätt. Han har haft chanser centralt utan att imponera där heller. Han gjorde ett starkt inhopp borta mot Åtvidaberg. Utöver det har han varit rätt medioker.

Framför allt tycker jag han är för långsam och tar sig sällan förbi sin antagonist när han utmanar. Tekniken brister rent "dribblingsmässigt" även om han i andra sammanhang har bra teknik.

Han kan få till rätt bra inspel från kanten när han får operera i lugn och ro på yta. Oftast efter ÖSK bytt bollsida och deras backlinje inte hunnit flyttat över. Å andra sidan kan nog rätt många få till fina inspel så länge man får slå dem i lugn och ro.

Jag inbillar mig att både Sixten och Peo lät/låter han spela på kanten pga hans tvåvägsegenskaper för att ge ytterbacken och mittfältet mer understöd. Genom att ÖSK vill dra in yttrarna i banan i spelet utan boll för att täta till och där Alami är mer van att spela än att t ex dra in Astvald in i banan Bara en gissning dock.

Örebro Telle
2012-09-26 09:38
mr olafski 00.01 // Du har en poäng i att Alimi, precis som många andra spelare, har fått flytta fram och tillbaka, istället för att kunna spela in sig på en position. Men även om han har varit ute på kanten en hel del, där han uppenbarligen inte kommer till sin rätt, har han väl även fått spela centralt några gånger? (Eller är det jag som är ute och cyklar nu? Den här säsongen har jag ju suttit med ansiktet begravt i händerna och vaggat fram och tillbaka större delen av matcherna, så jag har kanske inte sett så mycket av spelet egentligen... ;)
Minatankar
2012-09-26 09:20
Kalle Holmberg jagas av andra klubbar enligt dagens Na - se länk.

Det är alltid så att de bästa, erfarna spelarna och de som är unga och lovande, är intressanta för andra klubbar.

I varje läget måste klubben tänka på spelarens bästa vad gäller fotbollsmässig utveckling mm. Med andra ord gäller det att inte sätta sig på tvären om en spelare vill gå vidare under rådande kontraktstid, men naturligtvis begära bra betalt av köpande klubb. Detta är alla parter införstådda med från början, det är spelets regler.

Om klubben inte har en positiv inställning till spelarens fortsatta karriär kommer man få svårt att rekrytera spelare eftersom de flesta kan tänka sig en fortsatt karriär i andra klubbar, inte minst utomlands.

I ett läget där ÖSK tappar både soliditet och likviditet är emellertid risken stor att man antar ett för låg bud. Det finns andra möjligheter att rätta upp ekonomin än att sälja de bästa spelarna. Att sälja de bästa spelarna har man gjort de sista två åren, med känt resultat.

Jag har tidigare skrivit om att Nordin och andra spelare av motsvarande kapacitet, är värda ca 3 mkr per år för ÖSK, dvs ca 15 mkr med ett 5-årskontrakt, oavsett om andra klubbar erbjuder 5-10. Då har jag räknat in sportsliga resultat, effekter på publik, partners, PR, möjligheten att värva andra spelare om man redan har bra spelare, risken att man kan förlora fler av de bästa spelarna när någon slutar, intäkter man får vid internationellt spel och den försämrade ekonomi man får vid spel i Superettan.

På samma sätt gäller det att tänka nu. Om vi ramlar ur Allsvenskan och ÖSK ska ha någon chans att komma tillbaka inom rimlig tid, är spelare som Kalle, Berisha, William m fl nyckelspelare, som man behöver göra allt för att behålla. Man behöver visa dem hur viktiga de är. Har man inte redan gjort det i befintligt kontrakt behöver man erbjuda ett nytt.

Vet för övrigt att även andra yngre ÖSK-spelare just nu är av intresse för andra klubbar.

Om den teoretiska chansen till fortsatt spel i Allsvenskan försvinner, behöver spelarna känna att klubben gör en riktig nystart som får dem att tända till på nytt.

Det är för att samla allt engagemang och alla krafter för en sådan nystart som projektet "ÖSK-supporters för nystart i fotboll" och Uppropet kommit till.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-26 08:37
På tal om Yasin så kallas han in att möta Brasilien
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-26 08:26
Astvald gråter ut i dagens NA pappersbilaga för att han inte längre är med i truppen/startar. Han anser sig inte fått någon motivering från Peo. När Hasani kom fick han höra att Hasani skulle spelas in och petades. Nu tycker han det är fel att Hasani spelar eftersom han inte är bättre än honom själv och att det är fel att han spelas bara för att han värvats. Antyder vidare att han kan vara i en annan klubb i morgon eller spela ut kontraktet nästa säsong.

** Hm..Trodde det var Peo;s styrka - Kommunikationen. Men Astvald lär nog få höra efter dagens artikel.

'' Nej Atsvald - Du må vara bättre på kanten än Hasani men det är en helt annan klass i bollmottagande/fördelandet mellan Hasani och dig. Därför är han mer lämpad som toppforward. Du fick snarare en tid på toppositionen i brist på andra spelare.

I övrigt rapporteras att både William & Grahn är redo att starta idag.

Väl mött på BA!

Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-26 06:56
Telle // När det gäller Yasin har ÖSK en hel del att bevisa hur man gör en icke ordinarie div 1 spelare till startspelare i AS.
Det blir ett svårt trick när AS-tränaren inte vill veta av U21/Talangtruppen (tänker på den förra tränaren).
Örebro Conjuration
2012-09-26 03:09
Match idag! Har uppfunnit en ny grej, livsinsatser! Om vi vinner mot Norrköping så ska jag rensa takrännorna. Bör kanske göra det ändå sett till hur mycket det regnat på sistone. I vilket fall är jag optimistiskt inför matchen, Yasin avgör med matchens enda mål!
Örebro mr olafski
2012-09-26 00:01
@telle kan hålla med om att alimi inte vart den toppvärvning han målades upp som. Men har han någon gång under hela Säsongen fått spela på sin naturliga position?
Atletico de Madrid
2012-09-25 23:09
Tror på poäng imorgon! IFK Norrköping saknar en rad spelare plus att ni är på G!
Örebro Telle
2012-09-25 22:36
Tycker att Alimi har glimrat till ibland, korta stunder, då han visat att han har en hel del fotboll i sig egentligen, men han har varit alldeles för ojämn för att få godkänt.

Han målades upp som något av en stjärna som skulle axla Nordins mantel offensivt, och man påstod från klubbledningens håll (har för mig att det var Sjögren) att man hade velat värva honom länge och var väldigt nöjda med att äntligen få hit honom. Utifrån de förutsättningarna anser jag det vara närmast en fiasko-värvning så här långt. Men det kanske säger mer om Sjögrens och fotbollskommitens insatser i år än Alimis, jag vet inte riktigt...

Yasin vill mycket, och tar många bra löpningar utan boll, men har fortfarande en hel del att bevisa när han väl får bollen i närheten av motståndarnas mål. Håller med Retarded Jimmy om att han känns lite för tunn ännu, särskilt i avslutsfasen. Men den som rent bokstavligt är tunnast av alla, Kalle Holmberg, tar ju för sig mer och mer för varje match, så det finns kanske hopp ändå... :)
Örebro mr olafski
2012-09-25 22:25
@retarted Jimmy jag har ingen superkoll på Landskrona men det är möjligt att det var så. Dock var han väl huvudtränare i Landskrona om jag inte är ute och cyklar för Som assisterande så skulle han ju inte få en lika framträdande roll. Skulle vara spännande i alla fall. Dock som sagt så känns det inte som ett jätterealistiskt scenario
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 21:46
@D´Artagnan (hopplös):

Jag vet inte? Jag är ingen anhängare av Alimi. Men det finns andra spelare jag hellre se på flanken än Yasin och Alimi. T ex Antonnen och Astvald.
2012-09-25 21:34
@Retarded Jimmy:

Tänk så olika man kan tycka !!! Vad har Alimi presterat på all speltid han fått.?
Örebro Grixx
2012-09-25 20:53
Retarded Jimmy// Det lustiga i elfsborgsmatchen var att Tomer fick beröm för ingripandet han gjorde för att någon sekund därefter släppa in turskottet.

Turskott? Ja det var väl det det var. Ishizaki sa det och att sådana här bollar går aldrig in annars.

Intressant fråga är det i vart fall om Tomer gjorde det enda rätta i situationen eller inte. Snabbt var han ute i vart fall och hindrade friläge men sedan fick Ishizaki bollen och chansade iväg den...in i målet.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 20:47
@mr olafski:

Var det inte lite uppror bland spelarna mot Henke i Landskrona?
Örebro DaSa
2012-09-25 19:42
Hoppas att ÖSK granskar hur HBK och Trelleborg gjort efter de åkte ned förra året. Sen tar de efter HBK och undviker göra samma misstag som Trelle, enkelt!:)

Är inte relatiskt att Nordin kommer tillbaka till ÖSK nästa säsong, men till 2014 så är det nog mycket möjligt.
Örebro mr olafski
2012-09-25 19:32
Henke Larsson kanske vore något som assisterande tränare haha :) känns kanske inte så realistiskt men coolt vore det. Kanske PeO kan locka honom ?
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 19:10
@D´Artagnan (hopplös):

Tycker inte Yasin tillfört särskilt mycket i A-lagsmatcherna även om han funkat bra i U21. Ok, han fixade en straff och gjort ett mål väl- Men rent spelmässigt känns han tunn. Tycker faktiskt Ibra presterade mer. Åtminstone offensivt.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-25 19:07
@Bastard on Parade:

Tomer har "lugnat ned sig" i U21 och hans utflykter utanför boxen är betydligt färre nuförtiden. Förmodligen instruktioner från Anders/Peo som dämpat hans utrusningslusta med små marginaler. Ingår i skolningen ;0)
2012-09-25 18:29
Jag hoppas Yasin tar över Alim plats i stratelva en gång för alla.i
Örebro Lekiller
2012-09-25 18:19
Bastard/ sorry om ja missa en tabbe på Tomer. Sandquist har ju gjort betydligt fler i alla fall.
Örebro Bastard on Parade
2012-09-25 17:48
Lekiller//

Chensinski gjorde väl någon tavla mot Norrköping? Kan inte minnas någon mer tavla så här spontant bortsett från Elfsborg förstås.

Jag tycker inte Chensinski är något bra val heller. Han känns fladdrig och osäker i många utav sina ingripanden, men så länge han får stopp på bollen och gör sitt jobb så är han ett bättre val än Sandqvist.
Örebro Lekiller
2012-09-25 17:18
Kan tänka mig att Sandquist målvakts spel stjälper mer än vad det hjälper backlinjen i många fall. Som någon skrev så har han väll spelat upp sig nu mot slutet och kan väll inte ensam lastas för de mål han släppt in. Det som är skumt är hur grymt ojämn han har varit. Som i matchen mot AIK så var han hysad i första sen kom en totalt huvudlös utrusning som sänkte hela ÖSK i slutet av första och sen i andra så var han en fantom igen. Killen är närmare 2 meter men jag tror aldrig ja sett honom greppa en höjdboll på hela säsongen när han blir attakerad. Boxar nästan allt istället. Tomer gjorde väll igentligen bara en riktig tabbe som jag kan minnas och det var rensningen mot Elfsborg som Izizaki aldrig mer kommer få samma träff på. Ingenting i jämnförelse med Sandquist alla blunders. Tycker Tomer borde få chansen igen. Killen är riktigt seriös och vill utveckla sig. Kör ofta extra träning. Såg honom i ett par u21 matcher och såg där inte alls lika fladdrig ut som han gjorde när han kom hit. puu långt inlägg. hehe
Annons: