/fotboll/osk/forum/2325.aspx/fotboll/osk/forum/2325.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-10-15 20:07
ÖSK-Karl,

Nu är vi inte helt överens eller så funderar jag på vad som är på gång ....

"Mina barn var tonåringar på 90-talet. Fanns tre matcher de aldrig fick gå på i fotboll. Samtliga var mot Stockholmslagen. Idag tar jag heller inte med mig barnbarnen mot Malmö och Helsingborg. Däremot upplever jag att IFK Göteborg sköter sig bra i Örebro?

1, vilka tre Stockholmslag menar du, för AIK ingår väl inte i detta förbud, de är ju från Solna?

2. I Skåne frodas rasismen, så det förstår jag.

3. Göteborgs blåvita änglar, är fortfarande inga änglar, jag tror att de har flest avstängda supportrar i hela Sverige, de håller stilen, sedan 1970 :(
AIK Saywee
2012-10-15 19:53
Dejmon, jag vet att vi kan tjafsa som fan mot varandra, men då är det säkert gammalt groll, våld, eller att vi varit otydliga, eller något annat?

Men jag instämmer i, att klacklösa matcher, är inte lika intressanta,
som matcher med klackar, i den tid vi nu lever i för tillfället.

Men vi måste får bort de idioter som sabbar för klubben, skrämmer publik, dvs de som gillar våld och annat jädra onödigt trams.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-15 19:48
@Dejmon:

Trots min höga ålder är jag uppväxt med att inte gilla Degerfors, Västerås och KB Karlskoga. Det sitter djupt hos de som är infödda Närkingar och samma sak hos motståndarna. Bortsett från Västerås har dock klimatet ändrats i Örebro gentemot Degerfors och Karlskoga. Numera garvar vi väl mest åt dem?! Speciellt som de kör med hata Örebro även när de möter andra klubbar.

Vet heller inte om det var bättre för. Hade det tvivelaktiga nöjet att bevittna kravallaerna som liten när Blåvittfans stormade planen på gamla Vallen, dessutom på första parkett på innerplan.

En äldre man (ÖSK-fantast) berättade för mig vilken oerhörd fight det var runt 50/60-talet när ÖSK spelade SM-final i bandy mot Göta. Började med att tåget från Karlstad råkade stanna bredvid ÖSK:arnas tåg på perrongen i Örebro. Flaskor haglade mellan vagnarna. Sedan fortsatte slagsmålet i Uppsala.

Den stora skillnaden är väl att förr sparkade man inte på någon som låg, när hatramsorna gjorde entré på idrottsarenorna vet jag inte. Men allt var långtifrån bättre förr.

Synd bara att inte varje match kan vara lika publikt trevlig som den mot Leksand i fredags. Nu vann ju tyvärr fel lag. Men att det alltid skall vara lugnt på arenorna har jag för länge sedan gett upp med. Mina barn var tonåringar på 90-talet. Fanns tre matcher de aldrig fick gå på i fotboll. Samtliga var mot Stockholmslagen. Idag tar jag heller inte med mig barnbarnen mot Malmö och Helsingborg. Däremot upplever jag att IFK Göteborg sköter sig bra i Örebro?
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:39
@Saywee:

Det var detta jag började spekulera kring också samt funderade (öppet på forumet då) om vilken väg som egentligen är bäst att gå. Detta är också väldigt intressant för mig. Synd bara att det ska urarta i att folk lägger ord i munnen på en och blandar äpplen med päron fort det diskuteras något som kan vara känsligt för vissa på detta forum för detta är faktiskt väldigt intressant för vår framtida utveckling...
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:26
@Bulten i Boo:

Tror jag ber att få avsluta denna diskussion med dig nu då det för mig är ganska ointressant att sitta och leta fel i andras inlägg snarare än att försöka svara på sakfrågorna.

Grixx
Nej. I grunden tycker jag det bästa vore om alla kunde känna sig säkra och trygga på fotbollsarenor om det nu inte är så. Det bästa vore även om vi slapp rasistiska yttranden eller könsord och liknande på arenor. Menar dock att jag kan ha förståelse för att vissa dåligt valda ord kan komma ut ibland då supportrar nu för tiden har ett betydligt starkare känslomässigt band till klubben än vad de hade för 20 år sen och tidigare rent allmänt (enligt vad jag tror iallafall). Äntligen ett nyanserat inlägg i sakfrågan som fick en att tänka till lite...
AIK Saywee
2012-10-15 19:14
Dejmon, det kan kanske verka lite knepigt från min sida och jag väljer sällan sida, utan utgår från mina egna tankar och min egen erfarenhet, men jag förstår vad du skriver och hur du tänker i klackarnas förmåga att höja publiksiffror.

Vilket nic som skrivit vad har inte så stor betydelse i min värld, jag siktar oftastt in mig på texten när jag bemöter ....

Detta med olika klackar har faktiskt betydelse, precis som du skriver, så är det bara, de drar till sig publik, där har du troligtvis helt rätt, för de klackfria matcherna, vi hade innan Kubanerna uppfanns var ju inga publikhöjdare precis, om det inte var ett derby förstås, i så kallad "omodern tid".

Tänk er den allsvenska matchen TFF-ÖSK på Vångavallen, när det begav sig, ena klacken 20 huttrande TFF´are i ett hörn och på andra sidan Jocke och en kille i kostym.

Jag förstår vad du menar och du har inte helt fel i detta, men när det vankas våld, hatramsor, farlig pyro och annat trams, då är det också ganska många som "drar sig" för att se fotboll live.

Det är faktiskt svårt detta,
A Vad är det som lockar publik?
B Vad är det som skrämmer bort publik?
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:13
D'artagnan
Skall man börja jämföra med matcher på 50-60-70-talet får man kanske även ha med i beräkningen hur allsvenskan såg ut då, hur os/vm-framgångar påverkade intresset, vilka lag som spelade där, hur många supportrar eyravallen tog in då, vilken karaktär just den matchen där publikrekordet slogs (derby i högsta serien mot degen), hur priserna såg ut på arenan då, hur mycket annat folk hade att roa sig med på den tiden osv. Det är kanske relevant men då får man ju även ta med andra faktorer.

Diskussionen startade f.ö. med att en person talade om att bojkott vore ett bra sätt att få folk att inte använda okynnesord under matcher för er som inte minns. Jag ansåg att det var fel väg att gå och givetvis började då diskussionen handla om bengaler och supportervåld, precis som vanligt, eftersom jag ansåg att det var fel. Snacka om att vissa här använder sig av översittarfasoner för att vissa åsikter inte passar dem. Testa att skapa er en egen uppfattning istället och argumentera som vuxna människor.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-15 19:04
@Dejmon:

Det där får väl stå för dig. Min upplevelse är att många femåringar har en mycket god uppfattning om sina medmänniskors okränkbarhet, alla människors lika värde och allas vår rätt att utveckla våra förmågor oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning, bara för att nämna några saker som bör utgöra grund i vårt demokratiska samhälle.
Precis som Johan Esk så träffande beskriver så tycks många av dagens allsvenska publik ha missat just dessa så grundläggande värden, gäller såväl ståplats som "tjocka feta sittplats"...
Örebro Grixx
2012-10-15 18:59
Dejmon// I från att ha varit en ren gubbsport så har fotbollen långsamt försökt att nå fler grupper för att öka publikintäkterna. Familjerna är en sådan grupp. Är din ide'' den att lite hardcore är bättre än att familjerna ska trivas och gå på matcherna. Fotboll är en tuff sport där återhållsamheten med vissa saker för att familjer ska gå är mesigt...?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Dejmon
2012-10-15 18:57
ÖSK-Karl
Jag tänkte faktiskt på den matchen när jag skrev igår men tänkte att nån annan kunde få ta upp det. Just Leksand har ju alltid varit ett väldigt folkkärt lag som kan dra väldigt mycket folk till matcherna, men tyvärr ett av väldigt få lag som har det så. Sen är chansen ganska stor att vi trots (eller kanske tack vare?) "hatstämpeln" i matchen mellan ÖIK och VIK får väldigt höga publiksiffror i denna match med. Precis som alltid mot VIK. Då är också de flesta medvetna om risken för bråk, hätska ramsor osv. Konstigt det där.. Precis likadant kommer det vara mot Bofors borta på fredag där det kanske finns ännu mer utpräglat hat mellan de olika supportrarna. Även här precis som vanligt både hemma och borta.. Hur kan det komma sig att det är så?
Örebro Dejmon
2012-10-15 18:49
Ja precis. Under en gyllene tider-konsert på 2000-tale..t. Eller i en match mot degen för hundra år sen om du så vill men intresset och förutsättningarna förändras givetvis konstant och det jag skrev handlar om nutid, eller under min livstid om det blir lättare för dig då, om det nu var så svårt att förstå.

Förstår att mitt nick och mina tidigare inlägg gör att vissa grinollar har svårt att läsa vad jag skriver och att det sticker i ögonen på er att det faktiskt finns folk med andra åsikter än era egna men kom igen nu fan, är det så svårt att läsa och svara på argumenten istället för att bara dunka varandrai ryggen och söka fel i detaljer? Många här har ju fan sämre argumentationsförmåga än femåringar.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-15 18:38
I fredags slogs det publikrekord på BA!!! Dock i den på detta forum förbjudna sporten. Vi satt över den mycket rikliga Leksandsklacken. Inga hatramsor därifrån. I pausen rörde sig alla fans fritt i gångarna, allt var lugnt och städat och som sagt, publikrekord.

Tyvärr lär det bli annat på onsdag när Västerås kommer. Då lär det bli kravallstaket och hatramsor som vanligt.

Vad jag vill ha sagt är att det går att slå publikrekord utan hat, slagsmål och så kallade firmor.
Örebro D´Artagnan (hopplös, jobbar inte på kansliet)
2012-10-15 18:07
Dejmon // Din verklighetsuppfattning avviker från många andras. Dina bakgrundsfakat faller platt till marken. Mycket ordbajs också

Fakta: Publikrekordet på Eyravallen kom till långt före bråk och bengaler på läktarna. Många föräldrar hade med sina barn. Framgår bl a av inlägg på detta forum.
Örebro Dejmon
2012-10-15 17:20
Förbundet och många andra vill också gärna påstå att det var Sveriges framgångar i EM/VM under början av 90-talet som fick svenska folket att få upp ögonen för allsvensk fotboll men detta stämmer ju inte alls med tanke på att publiksiffrorna fortfarande var skit fram till slutet av 90-talet när bl.a sthlm-klubbarna fick sina organiserade supportrar som tillsammans skapade en hype kring allsvenskan. ÖSK hade även sina största framgångar någonsin under början av 90-talet och ändå saknades dessa barnfamiljer och publiksiffrorna var usla om man jämför med dagens läge. Då ska man också ha i åtanke att allsvenskan utökades för några år sen och vi därmed beredde plats för lag som inte alls har samma supporterskara som de lag som fanns innan.

Men för all del bojkotta på ni och fortsätt tro att detta kommer fylla våra läktare eller fortsätt försöka få bort alla känslor kring sporten så kan vi som faktiskt vill gå dit fortsätta göra det tills ni lyckats döda allsvenskan helt och hållet.
Örebro Dejmon
2012-10-15 17:03
BiB
Jag utgick från min egen upplevelse av hur det såg ut på 90-talet sen skrev jag ju faktiskt som du själv skriver "alla svenska klubbar" vilket egentligen är betydligt fler än de allsvenska klubbarna. Borde kanske förankrat min frågeställning med fakta men grundtanken i mitt inlägg kvarstår och jag är säker på att de flesta förstod vad jag menade (samt att jag även har rätt i det jag skriver även om siffran var lite kryddad). Men klart det är lättare att peka på detaljer i ett inlägg om man vill blunda för själva sakfrågan...

Vart fanns alla dessa barnfamiljer på den tiden innan det faktiskt blev lite känslomässiga band mellan supportrar och klubbar?

Enligt min uppfattning verkar det snarare som att hets mellan klackar och "hatmatcher" som derbyn och liknande är det som drar folk till arenorna.

Jag tror också att det kommer bli som många av er här inne vill tillslut med nya integritetskränkande lagar, enbart sittplats osv. Skillnaden är att jag är ganska säker på att det är detta som kommer ta död på svensk fotboll och inte att någon visar sina känslor på läktaren. Publikunderlaget finns som sagt inte och efter ni lyckats jaga bort de som verkligen älskar sin klubb kommer ni komma på att det faktiskt är ganska tråkigt med svensk fotboll i allmänhet. Då är vi tillbaka på 90-talet igen om inte värre.
Örebro D´Artagnan (hopplös, jobbar inte på kansliet)
2012-10-15 16:24
Ska vi få till ett bättre ÖSK krävs det att MÅNGA ställer upp i egna höga personer på möten.
Kör hårt, vi är många som tycker lika och som stöttar varandra
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-10-15 16:19
Mattias69 // bra svar, hoppas flera har samma tankar.
Örebro Mattias69
2012-10-15 15:17
@D´Artagnan (hopplös):

Jag är anmäld till mötet och kommer ÖSK med tillräckligt bra svar på hur man ska rusta för framtiden och för återtåget till Allsvenskan så kan jag mycket väl tänka mej medlemskap i ÖSK för att stötta och att teckna mej för ett nytt abbonemang nästa år. Men allt sådant beror också hur ÖSK kommer att sköta kommunikationen med sina supporters och vilka svar man kommer att ge till supportrarna på deras frågor.
2012-10-15 14:46
Retarded Jimmy //Utgår från att Du kommer på Dialogmötet för att diskutera detta med klubben !!!
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-15 14:31
@widemarsh ,@Telle

Ja precis.
100 (75) för stå
150 (100) för sittplats röd
200 (150) för sittplats gul

Siffrorna i parantes för ungdom/student/pensionär

Högre än så ska det inte kosta i SE tycker jag, Tom detta är lite dyrt kan jag tycka i SE

2012-10-15 14:00
Många av de funderingar som ventileras här på forumet kan man direkt diskutera med VD och ordförande på dialogmötet i smband med matchen mot IFKG. SISTA ANMÄLNINGSDAG ÄR PÅ TORSDAG I DENNA VECKA

Kom igen NU!!
Örebro widemarsh
2012-10-15 13:50
Hoppas ÖSK inte gör misstaget att ligga kvar med biljettpriserna på AS-nivå. Det tror jag man kommer tappa mycket publik på. Förra gången gick det an, för då skulle vi bara ner och vända efter att ha blivit justitiemördade av förbundet. Men nu har vi spelat ner oss själva och vi vet inte hur länge det dröjer innan vi kommer upp igen. För att få tillbaka Örebropubliken behöver man få ett vinnande lag, och lägga priserna på en nivå som motsvarar produkten.

100:- för ståplats, vuxen är en bra SE-nivå. Kommer man ju till och med in på Allsvensk fotboll för på Sthlm Stadion. Sen lägga övriga priser i paritet med den sänkningen. Falkenberg, Värnamo, Landskrona m.fl. kan omöjligt vara lika "prisvärt" som ex. AIK, Malmö, Helsingborg, Elfsborg.
Örebro Telle
2012-10-15 13:31
Retarded Jimmy //

Ja, och förra sejouren betalade man gärna lite extra för att stötta ÖSK i kampen mot fotbollsförbundet, som de flesta upplevde hade flyttat ner oss under lite tveksamma omständigheter för att statuera exempel.

Nu har man ingen gemensam yttre fiende att skylla på, tvärtom verkar de flesta i marginalpubliken istället förvånade och besvikna över att klubben själva har försatt sig i den här situationen helt i onödan. Det ökar knappast betalningslusten nästa år.

Skall bli intressant att se om kärnpubliken som brukar köpa abonnemang fortsätter av gammal trogen vana, eller om fler väljer att gå på lösa matcher mot de lite namnkunnigare lagen istället. Jag föreställer mig att utfyllnadslagen i superettan inte lockar lika mycket som utfyllnadslagen i allsvenskan.

Fast i slutändan hänger det nog ändå väldigt mycket på hur trovärdigt ÖSK agerar under vintern.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-15 11:29
@Marquis de Sade:

Säger/skriver man "publiksiffror på 2-3000/match i genomsnitt för alla svenska klubbar" så menar man väl det? För ALLA svenska klubbar.. I själva verket låg snittet för hela 90-talet runt 5.000. Dubbelt så mycket som den angivna siffran. ÖSK:s snitt under 90-talet ligger t ex långt över "2-3000/match". Men, kom gärna med statistikuppgifter vilka visar att ditt påstående har någon verklighetsförankring!
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-15 10:41
Angående publik skall det bli intressant och se hur ÖSK kommer agera runt biljettpriserna i SE. Förra sejouren var ÖSK, om jag minns rätt, SE dyraste lag att se då man i princip behöll AS-biljettpriserna ograverat i SE. Kommer ihåg AIK:are som (2005) chockades över ÖSK priser och det var klart billigare att se AIK i Stockholm än ÖSK i Örebro.

Samtidigt behöver ÖSK pengar så det är ett svårt läge att bestämma sig. Höga biljettpriser innebär inte per automatik större intäkter. Och hur mycket är man beredd att betala för att se match mot produkterna Falkenberg, Varberg, Ängelholm osv (Saywee får ju en drömsäsong därnere på västkusten ;) )

Tycker "Osynliga handen" varit inne på rätt väg när han istället menar att man måste öka intäkterna på matchdagen på andra sätt. Och det innebär inte bara att kränga mer korv utan han är inne t ex på prisdiskriminering. T ex vissa bänkrader kan vara bredare, ha stoppning osv. Dyrare, men bekvämare platser med mer service för de som vill betala för det osv. Inte helt ovanligt i t ex England.
Örebro Marquis de Sade
2012-10-15 09:53
... men värst av allt BiB kansle är att du snarare förankrar dejmons spekulerande, med fakta: det var riktigt dåliga siffror. och plockar du bort några sthlms och gbg derbyn så är du snart nere på 2-3000.

om man inte räknar för noga.

Örebro Bulten i Boo
2012-10-15 07:31
@Dejmon:

Det värsta som finns, Dejmon när man anför något som tänkt stöd för sin argumentation, och detta "något" sedan avslöjas som fullständigt ryckt ur luften. Det här är allsvenska snittet för respektive år under 90-talet:
1990 4.608
1991 4.435
1992 4.194
1993 4.838
1994 4.859
1995 5.653
1996 4.993
1997 5.546
1998 5.647
1999 7.216
Hur stämmer det ihop med "publiksiffror på 2-3000/match i genomsnitt för alla svenska klubbar"? Om man argumenterar på så lös grund, då finns det en uppenbar risk att omgivningen uppfattar allt framöver som kommer ur ens mun (tangentbord), även det "sanna" som tilltaget med en rejäl nypa salt..
Örebro Dejmon
2012-10-14 22:48
Tränar inte ÖSK fortfarande oftast på andra planer är BA's? Vet att man gjorde det hela tiden i början när PeO kom iallafall och tog för givet att det handlade om att klubben då började lyssna mer på spelarnas synpunkter alt att dessa vågade träda fram med en ny tränare. Vore ju ganska konstigt om dom då "bytt ner" sig igen till BA's plast? Har dock inte varit nere på arenan under träning på länge så kan ju såklart vara så.

Även under Sixtens tid valde man iofs att träna på riktigt gräs från och till ute i mosås bl.a under vissa perioder.. Kommer inte ihåg om detta berodde på att man kanske höll på och lägga om eller liknande på BA eller om det kanske var för att förbereda sig för "naturgräsmatcher" men ända sen dag ett verkar ju nya plasten ändå varit skit rent ut sagt.
Örebro Karlstruum
2012-10-14 22:36
Retarded Jimmy m fl: Om det är sant det du påstår att ÖSK-spelarna var nöjda med att träna på Ekäng för att den är bättre. Om det är sant, då är det horribelt. För jag spelade en bortamatch mot ÖSK Söder där och det konstgräset var okej, men inte alls i samma klass som som dom mattorna vi lirar på annars. Så, om hela vårt lag var "sura" över att mattan var dålig när vi kom till Ekäng så kan jag bara tänka mig hur urusel BA är. Skulle ju vara som att en kock skulle komma till jobbet och får en smörkniv att skära köttet med. Hur bra du än är, så med dåliga arbetsförållande/tillhyggen kan du aldrig prestera på ett bra sätt. Om BA har samma matta till nästa år antar jag att matchbollarna byts ut också. Nästa år ska vi lira med Statoilbollar. Billigt också, man får ju en gratis efter tre tankningar. Något som VD-Jan lär gilla.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Dejmon
2012-10-14 22:17
Grixx
Då måste jag ju fråga var alla dessa barnfamiljer var innan ståplatspubliken lyfte svensk fotboll på det glada 90-talet? Med publiksiffror på 2-3000/match i genomsnitt för alla svenska klubbar samt noll känsla kring sporten i allmänhet borde ju arenorna varit fullsmockad av barnfamiljer då?

Jag förstår din poäng men håller inte riktigt med för det enda jag hör är att det antingen är för dyrt för barnfamiljer att gå på fotboll eller att det kanske är spännande att se ett par matcher om året och då mot just lag som Djurgården och AIK t.ex som paradoxalt nog har mest "hata-ramsor" och supportrar med "pubertalt beteende" som det skrevs om här nedan. Förklara hjärna detta fenomen för mig.. Kan det vara så att barnfamiljer i regel har annat för sig och endast prioriterar allsvensk fotboll då det passar dessa familjer ekonomiskt, tidsmässigt och liknande snarare än att nån skriker nått fult ord på ståplats eller att nån gubbe får raseriutbrott på domarn på sittplats? (dessa är seriösa frågor. Jag har mina aningar men vet inte säkert)

Jag tror vissa kommuner skjuter sig själva i foten nu när det byggs arenor som tar in 50.000 pers och ska jaga bort "pubertala supportrar" till förmån för barnfamiljer och liknande popcorn-publik för jag tror inte det publikunderlaget eller intresset finns här i Sverige.

Har Inte haft tid att kolla runt efter krönikan så kollar upp det imorgon om denna diskussion fortfarande är aktuell.
Annons: