/fotboll/osk/forum/2323.aspx/fotboll/osk/forum/2323.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2012-10-10 18:58
Det står ju inget nytt i artikeln. Hoppades att det skulle stå att Grahn ville bryta kontraktet men står ju nästan tvärtom. Han kommer att vänta så länge som möjligt och hittar han ingen som matchar hans 150 000kr/mån så kommer vi få dras med honom även nästa säsong. Som jag har skrivit förut så motsvarar 150 000kr/mån fem stycken genomsnittsavlönade SE-spelare.

Att hoppas att vi skall få betalt är naivt, enda chansen som jag ser att vi skall bli av med honom är att han får ett USA kontrakt.
Örebro Bastard on Parade
2012-10-10 17:40
@Bulten i Boo:

Jag jublar högt om vi blir av med Grahn. Känns hemskt att känna så om en ÖSK-spelare, men det är så det är tyvärr. Även om jag tycker det vore fantastiskt skönt om Grahn lämnar så har jag rätt att vara kritisk till upplägget med kontraktet. Han kom visserligen som bosman, men tror du inte han har plockat ut en signon-bonus?

Jag hoppas innerligt att ÖSK inte betalat ut signon-bonusen i sin helhet utan att den är villkorad per säsong som han spelar i ÖSK. Eftersom det är professionella ÖSK vi talar om så lär det givetvis vara en utopi.

ÖSK har troligen betalat en signon i tron att få behålla Grahn i 2 år. Utöver det har han fått en fin lön. Då är det katastrofalt om Grahn ensidigt får bryta kontraktet vid en degradering om han fått signon baserat på en kontraktstid på 2 år. ÖSK har då haft en budgeterad kostnad per år som helt plötsligt blev ganska mycket högre för Grahn.

Spekulationer givetvis, men när det rör sig om ÖSK och kontraktsskrivningar har man god anledning att utgå ifrån ett worst case scenario.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-10 17:29
@Bulten i Boo:

Skulle vara intressant att veta hur mycket Grahn har kostat klubben per spelad match? Alltså om man tar alla kostander med sign on, lön, försäkringar etc och delar med antalet matcher han deltagit i. Han har väl i snitt varit avstängd var fjärde match och därutöver skador.

Geniala klausuler har ÖSK alltid skrivet. (Almebäck,Astrit, Kim Olsen). Det gemensamma i alla är att makten alltid lämnats till spelaren.
AIK Saywee
2012-10-10 17:04
Kardinalen, 09:32,

tråkigt, när supporten behövs som mest verkar den försvinna :(

Sälj Grahn fort som fahn !
Örebro Bulten i Boo
2012-10-10 15:54
@Bastard on Parade:

Vad jag förstått så kostade Grahn ingenting i övergångssumma, så att man inte får något vid en ev övergång till en annan klubb är väl enbart en logisk följd? Finns det någon på detta forum som levt i den tron. Kan inte tänka att han tänkt sig annat än att lämna ÖSK som Bosman (som han väl gjort vid alla(?) sina tidigare övergångar). Eller alternativt gratis genom någon klausul likt denna som nu nämns.
Så mycket som det gnällts på Grahn på detta forum så borde väl alla gnällare nu vara nöjda med en sån här utveckling!? För, om kontraktet bryts så blir ju ÖSK också befriat från alla löpande Grahn-kostnader vilka lär vara höga om det som skrivits på forumet stämmer...
Örebro Mattias69
2012-10-10 15:07
@Bastard on Parade:

I Grahns fall är väl besvikelsen över hans insatser i förhållande till hans lön så stora att man nog får dra en lättnades suck och vara glad att bli av med lönekostnaden istället för att gräma sig över missade försäljningspengar.
Örebro Marquis de Sade
2012-10-10 15:02
Grahn har inte bara kostat oss otroligt mycket pengar i lön osv. Är övertygad att han dessutom indirekt kostat oss en allsvensk plats hur mycket den nu är värd i pengar.

Grahn om du läser här: dra åt helvete och lämna tillbaka pengarna.
Örebro Bastard on Parade
2012-10-10 14:27
@pemo:

Man undrar ju vilka fler som har sådana där klausuler. Tror ingen blir missnöjd om Grahn lämnar, men det måste vara det dyraste kontraktet ÖSK har skrivit med råge om han kan lämna gratis efter en säsong.
Örebro pemo
2012-10-10 14:02
Jaha, då var det dags igen
Örebro Karlstruum
2012-10-10 12:41
Conjuration: Tv4 Sport har inprincip sänt varje match som HBK, Hammarby och något mer lag varit med i. Känns som vi kommer bli högprioriterade där. Visst, man missar kanske en del matcher, men mestadels lär dom sända oss. Hoppas jag iaf.
Örebro Conjuration
2012-10-10 12:27
Alla dessa landslagsuppehåll :( kul dock att Almebäck blev uttagen :) Farligt med superettanspel. Det påverkar våra chanser negativt att vinna SM guld 2015. Hur blir det med ÖSK streaming i superettan? Det är väl inget som csports bryr sig om?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2012-10-10 10:29
ÖSK-Karl // Då blir det ju lika nästa år. Att ha ÖSK som tröst menar jag. Då spelar ju de också i en serie under eliten. ;)

Men jag hoppas att någon ser potentialen i ÖSK trots allt. Vi är ju kvar i Svenska cupen! Visserligen ramlar vi ur av egen kraft och får kanske inte samma " vi-mot- dom-känsla" som när vi tvångsförvisades, men om laget visar för oss fans att det verkligen finns en anledning att ta det till sitt hjärta igen, så kan nog 2013 trots allt bli ett spännande år.

Fast det förutsätter att någon i organisationen är lite PR-sinnad också.
Tänk om vi sen kunde få ett trendbrott i fotbollen och fick se fler skott på mål. Nu skall det ju dribblas och försöka med instick i mitten. Och det har vi ju sett hur det har gått.

Så trösten inför nästa år är väl att vi inte blivit utskåpade så ofta. Utan oftast fallit på den egna impotensen framför mål. Hoppas verkligen att den som tränar ÖSK nästa år ( PEO ? ) vågar prova lite olika platser för de kvarvarande spelarna och inte bara håller fast vid inkkörda spår.
Förslag att göra Astvald till modern högerback. Haddad til mittback och Leonidsson tilltorped på topp.

Men vad vet jag? Är ju bara en blåögd supporter som alltid vill att ÖSK skall vinna.
Trots kvarvarande målvakter.......
Örebro widemarsh
2012-10-10 10:27
Kardinalen// Inte en ramsa på hela matchen stämmer inte riktigt, under första halvlek sjöngs det faktiskt några ramsor. Däremot var andra halvlek helt död. Kändes som att Tomers utrusning var väldigt knäckande på klackens vilja att sjunga.
Kardinalen
2012-10-10 09:32
@Saywee:

Nej, klacken var jäkla död. Inte en enda ramsa på hela matchen, vad jag kan påminna mig där jag stod alldeles intill. Luften har tydligen gått ur Kubanerna.

Men, däremot tyckte några i klacken det var kul att (okej, något skämtsamt) håna Simon Helg och Oscar Berglund.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-10 09:10
Jag tycker uppriktigt synd om er som inte har ÖHK som tröst. Vet inte vad jag skulle ta mig till om inte de fanns.

Gällande ÖSK har jag en liknande känsla som när någon närstående gått bort. Det har jag upplevt två ggr. Den sista var lika utdragen som det ÖSK presterat i två år. Man visste att det oundvikliga till slut skulle komma. Frågan är om man även skall gå till BA den 2/11 och där lägga blommor på plasten?

Skämmes styrelsen, Jan Karlsson, Sjögren och Sköldmark. Vet att det inte bara är jag som ni satt i denna hemska känsla.

Tur trösten alltid funnits hos anhöriga, i detta fall hos ÖHK.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-10 08:34
@Telle:

Han hade väl förmodligen 6 månaders uppsägningstid och då kunde ÖSK lika gärna låta honom utföra uppgifter under den tiden.
Örebro Telle
2012-10-09 23:19
Att vår sportchef fortfarande har det officiella sportsliga ansvaret, trots att han är sparkad, och trots att han uppenbarligen redan har varit upptagen med sin egen rekryteringsprocess för sitt nästa jobb, känns väldigt märkligt, minst sagt.

Undra på att folk ställer sig i en neutral klack och INTE hejar på ÖSK... :)

Hur många tror att Sjögren har varit 100 % motiverad på slutet? Är han som folk är mest borde han väl om inte annat vara aningen, aningen bitter för att han får bära hundhuvudet åt styrelsen, när han själv inte haft det mandat som en sportchef borde ha fått? Och även om han är lojal och mån om att göra ett snyggt avslut, som jag är övertygad om att han är, i och för sig, så har han bevisligen ändå inte den sportsliga helhetssyn som hade behövts under sommaren och hösten för att styra upp situationen.

Antingen får man ersätta honom direkt, eller så väntar man väl tills efter säsongen med att sparka honom? Har klubben verkligen så extremt lite pengar kvar att de inte har råd med hans uppsägningstid?
Örebro Telle
2012-10-09 23:01
BiB //

Jag var liten bollkalle i Forward på den tiden. Matcherna mot ÖSK i ettan då var årets höjdpunkt, minns jag. Den känslan satt i även sen när man blev äldre och spelade själv - att möta ÖSK var alltid speciellt, och man var alltid lite extra taggad. Det är ju annars lite av ett problem, att småklubbarna i stan har lillebrors-komplex och att ÖSK har storebrors-varianten.

Nu tror jag inte Forward orkar riktigt ända fram i år, men eventuella derbyn mot dem och Degerfors nästa år blir inga gratispoängsmatcher. Som någon skrev innan kommer man i varje fall få anstränga sig lite för att visa att man är det bästa länslaget.

Dejmon //

Delar inte alls din uppfattning om att det skulle vara så farligt att en Djurgårdare eller två vill se på allsvensk fotboll trots att de pluggar i en annan stad än hemstaden. De kommer på en kul ide som ger ÖSK den kanske enda positiva tidningsartikeln på ett halvår, och som tack för hjälpen får de se en match mot ett annat lag lite billigare. Ett lag som inte många örebroare (eller ens Sundsvalls-bor för den delen) bryr sig om att se även om de skulle få göra det gratis. Ser inte riktigt problemet, faktiskt.

Jag håller däremot med dig helt om att klubben borde visa mer uppskattning till de trogna supportrarna i den egna klacken. Det blir lite styvmoderlig behandling att ta dem för givet, särskilt nu när det går tungt resultatmässigt. Men det har ju varit ett problem även tidigare, att ÖSK inte riktigt har tagit sina supportrar på allvar. Man får bara hoppas att det blir bättre nästa år.

Att släppa in folk gratis är för övrigt kanske det enda sättet att locka folk de återstående hemmamatcherna. Frågan är väl bara om klubben har råd med ytterligare förluster.
Örebro pemo
2012-10-09 22:31
Förra gången när vi kastades ut, så trodde jag på ett snabbt återtåg, då vi ju trots allt hade ett allsvenskt lag som kom åtta ( tror jag ). Nu känns det mycket värre. Men jag tror inte att vi kommer att räknas till favoriterna i SE nästa år och det kan vara av godo. Om de som är kvar visar lite hjärta och framför allt ser till att hemmaplanen blir en ointaglig borg, så kommer nog publiken tillbaka.

Jag vill hellre se ett lag som vinner och kämpar i toppen på SE än ett håglöst slarvigt lag som liger sist i allsvenskan. Så nog kommer jag att fortsätta åka in till Örebro 2013 och gå på fotboll. Nu kanske man t.o.m. kan uppgradera sin sittplats till "nya" läktaren, då jag antar att antalet sponsorbiljetter minskar en hel del.

Att det sedan måste skäras i spelartruppen är förståligt. Hoppas bara att det blir rätt spelare som blir kvar. Men tyvärr lär vi väl få dras med Hasani nästa år också.

Slutligen en liten fundering. Hur kan det komma sig att det är så många tonåringar som spelar elitseriehockey, men endast ett fåtal som platsar i något allsvenskt fotbollslag? Visserligen är ishockey en liten sport globalt sett, men ändå? Är det verkligen så stor skillnad? För inte är väl ÖSK ensamma om att bara ha en tonåring på planen?

AIK Saywee
2012-10-09 21:50
Dejmon,

helt rätt, ofta växer man med åren ...
Örebro Dejmon
2012-10-09 21:37
Saywee
Sen kan man ju växa på olika sätt också och inte bara i antal.

Ett rejält stålbad är kanske vad denna klubb behöver, vad vet jag.
AIK Saywee
2012-10-09 21:15
Dejmon, det är bra om Kubanerna ökar i medlemsantal, men det jag upplevt i år, de gånger jag besökt eller skådat Västra stå, känns inte som en ökning av "hela klacken".

Men jag hoppas liksom du att vi tar nya tag på alla håll och kanter 2013.
Örebro Dejmon
2012-10-09 21:01
Saywee
Fast att klacken inte växer är nog en sanning med modifikation. Jag skulle inte dra sådana slutsatser just nu iallafall. Klacken har vuxit konstant de senaste säsongerna och kommer förhoppningsvis fortsätta göra det även i S1. Tror även kubanerna, vilka ju är den största delen av klacken, ökat sitt medlemsantal konstant de senaste säsongerna. Folk sörjer väl just nu, eller är arga/besvikna och stannar hemma, vad vet jag.
AIK Saywee
2012-10-09 20:48
Dejmon, heder till dig och till de som verkligen försökte!

Det som oroar mig är dock att det verkar som att klacken inte växer längre, snarare tvärtom.
Örebro Dejmon
2012-10-09 20:46
ÖSK-Karl
Samma här men likväl pinar jag mig bort till arenan för att stå och frysa samt med vetskapen om att vi nästan garanterat förlorar mot lag som Sundsvall, gefle eller *insert valfritt lag*. Men nu längtar jag bara tills denna säsong ska vara över hela tiden. Hockeyn är väl det ända som har hållt mig hyfsat glad vad gäller det sportsliga i denna stad och redan imorrn har vi ju en supermatch, fast på hovet då, mot stjärnor som murray, landeskog m.f. att se fram emot och ändå känner jag mig hoppfull om att vi kan vinna (sjuka kontraster). Och som du skriver knäcke hemma på fredag sen Bofors nästa fredag.

Tack och lov för hockeyn de senaste säsongerna kan jag säga för annars hade nog många ÖSKare gått bärsärk...
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-09 20:35
Dejmon//

"ÖSK-Karl
Måste vara nått med vädret e.d.

Faktum är att jag ganska ofta håller med dig i saker du skriver men då kommenterar jag oftast inte för dessa "jag-håller-med"-inlägg känns ganska överflödiga i allmänhet och i ditt fall i synnerhet.

Men vi kommer garanterat ha våra duster även i framtiden trots detta så oroa dig inte ;) "

Tror inte det blir så många duster. Känner mig mest uppgiven vad gäller ÖSK-Elitfotboll. Inte ett dugg kul att få rätt på varje punkt som jag och en del andra började varna för sommaren 2010. Är helt tom. Har heller ingen direkt kontakt med någon insider i ÖSK längre. I veckorna befinner jag mig oftast ganska långt ifrån Örebro numera, även vissa helger.

Numera försöker jag få schemat att gå ihop med ÖHK:s matcher, längtar till fredag och en utsåld hall!
Örebro Dejmon
2012-10-09 20:27
Telle
Studenter/pensionerer/ungdomar har redan subventionerade priser konstant på behrn arena och jag har aldrig hört nån klaga på detta. Det vi, eller iallafall jag, skriver om nu handlar om subventioner på redan subventionerade biljettpriser (hur konstigt det än låter).

Orkar inte kolla upp siffrorna exakt nu men för mig som "vanlig" ÖSK supporter, vuxen då, kostar en ståplats på västra 130 kr, en sittplats 250 har jag för mig. För en student kostar detta 70 kr eller 170 beroende på stå eller sitt.

" Neutrala klacken" betalar 80 kr för en sittplats (eller 100 då 20 kr tydligen går till deras "tifoverksamhet"). Jag som "vanlig" ÖSKare skulle alltså få betala 170 kr för deras plats om jag vore student. Så bara för jag valt att heja på ÖSK och inte Djurgården mot valfritt lag (förutom Djurgården då) hädanefter ska jag betala 70 kr mer per match. Låter rimligt..

Jag förstår eran poäng i att det kan va bra reklam med dylika jippon och jag håller med att subventionerade priser kan vara bra i vissa lägen men för mig är inte detta ett sådant läge och vi har redan bra rabatter på vår arena.

Så jävla dåligt vi spelat och med den "oflyt" vi haft hela denna säsong plus stora delar av förra borde det isåfall va gratis för alla i detta läge och vi som ändå betalar för oss borde fan få medalj.
Örebro go_osk (Spela Haginge som högerback)
2012-10-09 20:16
Jag är ganska säker på att det var första och sista gången som vi fick se den neutrala klacken på Behrn Arena. Jag tycker hur som helst att ÖSK istället borde visa uppskattning gentemot den trogna skaran som besöker hemmamatcherna regelbundet. Studenter har det redan bra som det är. Att betala 70 kr för en ståplatsbiljett är löjligt billigt. Om det nu är så jobbigt att stå tillsammans med hemmasupportrar så får man väl betala vad det kostar för en sittplats.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-09 20:15
@Saywee:

Tack! Ja, jämnt brukar det vara när lagen möts. Året innan de två 0-0-matcherna mot Forward under vårt mycket fina uppflyttningsår 1988 blev det 2-1 till ÖSK respektive 1-1 i de två matcherna. I de fem senaste tävlingsmatcherna mellan Forward och ÖSK så har alltså lagen vunnit varsinn och tre har slutat oavgjort. På dessa fem matcher har vardera lag gjort 3 mål, så väldigt målsnålt har det varit...
Örebro Dejmon
2012-10-09 20:12
Grixx
Nu verkade ditt inlägg inte så jätteseriöst men kärnan i detta är (för mig då) att då betalar dom också samma pris för "produkten" som resten av oss i publiken alt får gratis biljetter av klubben om deras respektive är spelare men då hyllar dom å andra sidan knappast en tveksamt dömd frispark/hörna/straff i våra motståndares favör heller. Det är just detta jag tycker är knepigt att klubben verkar vilja primera före oss supportrar.

ÖSK-Karl
Måste vara nått med vädret e.d.

Faktum är att jag ganska ofta håller med dig i saker du skriver men då kommenterar jag oftast inte för dessa "jag-håller-med"-inlägg känns ganska överflödiga i allmänhet och i ditt fall i synnerhet.

Men vi kommer garanterat ha våra duster även i framtiden trots detta så oroa dig inte ;)
Annons: