/fotboll/osk/forum/2310.aspx/fotboll/osk/forum/2310.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bulten i Boo
2012-10-16 07:15
@Saywee:

Saywee// Jag måste också, om än motvilligt erkänna att jag har upplevt ett sorts "skimmer" runt AIK precis som Blåvitt hade under 80-talet med UEFA-cup-gulden och allt (men givetvis har ÖSK alltid funnits typ på plats 1-99 på min lista). Fotbollslaget alltså. När det gäller publiken är det en annan sak även om jag förstås inser att den stora majoriteten består av "vanliga hyggliga människor". Men, så finns den där minoriteten.... Normalt när man går på Råsunda och ser AIK-ÖSK så står man ju så långt ifrån hemmapubliken, så man hör ju inte alla okvädningsord och allt annat. Men, för mig blev AIK-ÖSK i vänskapsmatchen (observera ordet "vänskap") på Skytteholm inför förra säsongen, kan det varit i februari, då när Turina släppte in den löjliga bakåtpassningen en lärdom i det avseendet. Könsorden haglade och när någon ÖSK:are, typ Bedoya gick hårt men sjysst in i en närkamp så förvandlades stora delar av publiken på läktaren till som vore de deltagare på typ ett nazistmöte i Nürnberg 1939. Mitt minne och min upplevelse från den matchen, alltså. Skrämmande
AIK Saywee
2012-10-16 00:24
Dejmon, vi är ibland inte överens, men ikväll är vi lite överens om den sortens verksamhet . ..

"men jag tycker precis som du att den verksamheten kan hållas långt borta från arenorna"

... instämmer till 100 %, minst !!!

Tyvärr har "verksamheten" med fotboll att göra :(
Örebro Dejmon
2012-10-15 23:59
Saywee
Ja jag är nog ganska insatt i den verksamheten eftersom olika sub-kulturer alltid intresserat mig och jag känner folk i alla dessa fyra firmor som jag nu skrev om. Nej jag avskyr dem inte, det är människor precis som vi fast med en hobby och en sorts fanatism som är väldigt svår för en utomstående att förstå, men jag tycker precis som du att den verksamheten kan hållas långt borta från arenorna (vet att du inte gillar våld men så skrev du faktiskt ;)) och jag tycker också det är förjävligt när oskyldiga eller utomstående blir inblandade.

Men tycker fortfarande inte detta har särskilt mycket med fotboll att göra. Skrev bara det inlägget för att diskussionen kom upp och nu måste jag sova :) Godnatt.
AIK Saywee
2012-10-15 23:50
God natt Dejmon, sov gott :)
AIK Saywee
2012-10-15 23:47
Dejmon, långt inlägg och tänkvärt från dig, jag märker dessutom att du är ganska insatt i vissa sammanhang ...

... jag hoppas att du liksom jag, bara AVSKYR dessa falanger Wisemen och Firman Boys och allt vad "dessa töntiga fega kräk" vill kalla sig, som bara sabbar för fotbollen!

Bort med fanskapet, från arenaorna och dess närhet, eller hur ?

Låt "fotbollen" växa, bli en glädje, en underhållning en fest och etc etc

Låt Fotboll bli en glädje i framtiden !!!!!
Örebro Dejmon
2012-10-15 23:34
Edit: tar bort detta inlägg då det egentligen bara känns konstigt att diskutera denna verksamhet på ett fotbollsforum.
AIK Saywee
2012-10-15 23:02
ÖSK-Karl,

tycker du att IFK´s "bröder" är ett trevligt gäng, hur många matcher har du sett i Göteborg, före under och efter match?

Jag har en hel del att förmedla, men avvaktar ...

.. på vilket sätt är det en "viskning" att slå en medsupporter medvetslös för att han tycker det är onödigt med rasistiska tillmälen?!?!
AIK Saywee
2012-10-15 22:55
Hatet lever vidare, jag loggar ur (en stund), för våldet, haten, skiten, finns i all framtid kvar på arenorna, i samhället och även i detta forum:(

Hoppas bara att inga åskådare som påpekar att rasism är onödigt, slås medvetslösa och att fans slipper pissa i blomlådor i Norrköping.

Det börjar med något litet snesteg, sedan är fanskapet på väg mot ???
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-15 22:50
@Saywee:

Inte var du på plats och såg kravallerna när AIK spelade Europamatch?

Tycker illa om det du skriver att ÖSK:s värstingar gjort sig skyldiga till, men det är ju en viskning i förhållande till AIK:s stora svans.

Nu måste jag slagga :)
AIK Saywee
2012-10-15 22:45
Men snälla ÖSK-Karl om du skriver om "klubben", hur blir det då ...?

"Det är ju lags hulliganer vi skriver om här, Inte själva klubben."

... jag bara undrar ...
2012-10-15 22:45
Läs länktipset och det är långtifrån det värsta AIK-hulliganerna ställt till med senaste åren.Första jag googlade fram. Om de inte vore så sammansvetsade med SvFF i.o.m Råsunda och snart nya arenan hade de dömts att spela inför tomma läktare många gånger.

Finns inga som är i närheten av vad värstingarna i AIK:s svans beter sig. Det går inte att blunda för, oavsett om man håller på klubben eller ej.
AIK Saywee
2012-10-15 22:40
ÖSK-Karl, 22:34,

jag delar inte din uppfattning i denna fråga, det beror ju på vad man själv upplevt live, eller?

Inte vad man läst eller hört från bästa kompisar, jag tror att du börjar överdriva lite ....
2012-10-15 22:34
@Saywee:

Nää, jag hatar inte AIK, en av mina bästa kompisar håller på dem, men skämms så för fansen att han aldrig ser dem live. Det är ju fakta. Inget annat lags fans har betett sig så illa som AIK:s de senaste åren. De t.o.m skar hästarna med rakblad i samband med kravaller i en Europamatch förra året, gick till attack mot motsåndarnas ledare och kastade stora stenar in i spelarbussen. Det är ju lags hulliganer vi skriver om här, Inte själva klubben.
AIK Saywee
2012-10-15 22:22
22:22 jag vill fira något med raketer en gång till i livet
AIK Saywee
2012-10-15 22:20
ÖSK-Karl. jag förstår att du hatar AIK , men jag upplever inte helt, men till vissa delar det du skriver och det gör mig mycket ledsen, för jag vill ju inte att huliganer, firmor och andra idioter och våldsverkare skall sabba för de lag vi gillar ....... oavsett vilket lag det är?
AIK Saywee
2012-10-15 22:02
ÖSK-Karl?

Huliganfirmor har väl inget med fotboll att göra ,eller har de?

Våldsverkare har inget med fotboll att göra, eller har de?

Hur tycker du att ÖSK´s gulliga fans betedde sig, där någon misshandlade en kille som inte gillade rasistiska tillmälen?

Stor klack, stor svans, liten klack, liten växande klick ...

... och ÖSK´s fans pissade hit och dit och krossade rutor på egna bussar i Norrköping, och då handlar det fortfarande bara om en liten beskedlig pubertal klack eller vad fan det är ?
2012-10-15 20:59
@Saywee:

AIK svans av olika hulliganfirmor. De har ju under senare år verkligen skämt ut svensk fotboll i diverse Europacupmatcher. Var ju t.o.m tal om lång avstängning av AIK för vad dess fans ställde till med på och runt Råsunda. Tyvärr Saywee, AIK är den klubb som har de i särklass värsta fansen i Sverige just nu.

Stenkastning på motståndarnas bussar, familjer som tvingades stängas in på Råsunda och med stor polisbevakning sedan kördes direkt till Arlanda för att flygas hem till Rosenborg. Listan kan göras längre. Bl.a av vad jag själv bevittnat från dessa i Örebro. AIK är absolut det lag jag inte skulle ta med mig barnbarnen på.

Nä, nu är det dax för lite jobb innan det blir sängdax. På onsdag blir det tur o retur från Jönköping för att se Örebro-Västerås live :) Blir inte kul att bevittna AIK:s svans i en eventuell kvalserie i vår :(
AIK Saywee
2012-10-15 20:45
Vore intressant att se en topplista över avstängda så kallade fans.

Jag tror att bajen leder, tätt åtföljda av "änglar", eller tvärtom
men det är bara en gissning från min sida ...

... bara mina egna erfarenheter, men de kan ju naturligtvis vara helt felaktiga, det har hänt tidigare
AIK Saywee
2012-10-15 20:39
ÖSK-Karl, 20:28,

jag är inte lika säker på detta som dig och det handlar faktiskt inte om att jag till vissa delar gillar Gnaget....

... men på vilket sätt skulle de vara värst?

AIK är ingen firma, det är en gammal svensk anrik fotbollsklubb!

Firmor och idioter och våldsverkare har inget med fotboll att göra, oavsett vilken klubb de härjar i !!!
2012-10-15 20:28
@Saywee:

Jodå Saywee, AIK ingår bland de tre. De är väl den "firma" som härjar klart värst i Sverige, då som nu?
Örebro Dejmon
2012-10-15 20:26
ÖSK-Karl och Saywee
Ber att få återkomma med svar lite senare eller imorgon! (Saywee tror det menades att dessa sköter sig bra i Örebro och det kan jag hålla med om, har aldrig varken hört eller sett att IFK Gbg ställt till problem i staden de senaste åren. Sen bildades ju faktiskt AIK på Östermalm och spelade på stadion ihop med Dif innan Råsunda invigdes så det är lite upp till var och en vad man vill påstå att det är för stad de tillhör antar jag. Även AIKare är ju kluvna om detta. F.ö. Fick precis Hammarby ca 50 nya avstängningar, eller domar, mot sig efter aff-matchen så tror nog dessa leder den kategorin med råge även om dessa nummer i detta fall inte har så stor betydelse enligt mig). Se nu hann jag ju med ett svar ändå!

Hata Västerås! ;)
2012-10-15 20:25
Vi äldre här inne måste väl kunna vara ärliga nog att säga att allt inte var lugnt förr heller. Var med på det "glada" 80-talet när Västeråsarna kastade golfbollar på oss i ÖIK-klacken. 70-talet när Des Moroney till publikens jubel drog på sig TRE tvåminutersutvisningar under samma byte. I samma match(Kenty) drog han upp tröjan på en kaxig känd kille som jag glömt namnet på och pucklade på honom.

Många kom och tittade för att se alla Desfighter.

Det som hände bland publiken uppmärksammades inte på samma sätt. Media hade inte alls samma bevakning och inga kort och filmer förekom utanför arenan.

Det som blivit värre är att allt blivit råare, hulliganer ger sig på oskyldiga o.s.v. Idrottens svans följer samhällsutvecklingen. Är väl snart bara i USA, som mig veterligen inte våldet gjort entré ännu. Undrar varför?
AIK Saywee
2012-10-15 20:24
@Dejmon:

Vi tjötar vidare och jag håller med dig till vissa delar, faktiskt!

Skall vi ha klackfria matcher i framtiden, skall ståplatspubliken bort helt och hållet för all framtid?

Det enda jag inte kan eller vill acceptera är våld, våldstendenser eller en massa annat sabb för klubben och de som älskar fotboll, vare sig det är barnfamiljer eller hardcorefans.

Livstidskubanen Saywee hoppas på en FAN-tastisk svartvit framtid:)
AIK Saywee
2012-10-15 20:07
ÖSK-Karl,

Nu är vi inte helt överens eller så funderar jag på vad som är på gång ....

"Mina barn var tonåringar på 90-talet. Fanns tre matcher de aldrig fick gå på i fotboll. Samtliga var mot Stockholmslagen. Idag tar jag heller inte med mig barnbarnen mot Malmö och Helsingborg. Däremot upplever jag att IFK Göteborg sköter sig bra i Örebro?

1, vilka tre Stockholmslag menar du, för AIK ingår väl inte i detta förbud, de är ju från Solna?

2. I Skåne frodas rasismen, så det förstår jag.

3. Göteborgs blåvita änglar, är fortfarande inga änglar, jag tror att de har flest avstängda supportrar i hela Sverige, de håller stilen, sedan 1970 :(
AIK Saywee
2012-10-15 19:53
Dejmon, jag vet att vi kan tjafsa som fan mot varandra, men då är det säkert gammalt groll, våld, eller att vi varit otydliga, eller något annat?

Men jag instämmer i, att klacklösa matcher, är inte lika intressanta,
som matcher med klackar, i den tid vi nu lever i för tillfället.

Men vi måste får bort de idioter som sabbar för klubben, skrämmer publik, dvs de som gillar våld och annat jädra onödigt trams.
2012-10-15 19:48
@Dejmon:

Trots min höga ålder är jag uppväxt med att inte gilla Degerfors, Västerås och KB Karlskoga. Det sitter djupt hos de som är infödda Närkingar och samma sak hos motståndarna. Bortsett från Västerås har dock klimatet ändrats i Örebro gentemot Degerfors och Karlskoga. Numera garvar vi väl mest åt dem?! Speciellt som de kör med hata Örebro även när de möter andra klubbar.

Vet heller inte om det var bättre för. Hade det tvivelaktiga nöjet att bevittna kravallaerna som liten när Blåvittfans stormade planen på gamla Vallen, dessutom på första parkett på innerplan.

En äldre man (ÖSK-fantast) berättade för mig vilken oerhörd fight det var runt 50/60-talet när ÖSK spelade SM-final i bandy mot Göta. Började med att tåget från Karlstad råkade stanna bredvid ÖSK:arnas tåg på perrongen i Örebro. Flaskor haglade mellan vagnarna. Sedan fortsatte slagsmålet i Uppsala.

Den stora skillnaden är väl att förr sparkade man inte på någon som låg, när hatramsorna gjorde entré på idrottsarenorna vet jag inte. Men allt var långtifrån bättre förr.

Synd bara att inte varje match kan vara lika publikt trevlig som den mot Leksand i fredags. Nu vann ju tyvärr fel lag. Men att det alltid skall vara lugnt på arenorna har jag för länge sedan gett upp med. Mina barn var tonåringar på 90-talet. Fanns tre matcher de aldrig fick gå på i fotboll. Samtliga var mot Stockholmslagen. Idag tar jag heller inte med mig barnbarnen mot Malmö och Helsingborg. Däremot upplever jag att IFK Göteborg sköter sig bra i Örebro?
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:39
@Saywee:

Det var detta jag började spekulera kring också samt funderade (öppet på forumet då) om vilken väg som egentligen är bäst att gå. Detta är också väldigt intressant för mig. Synd bara att det ska urarta i att folk lägger ord i munnen på en och blandar äpplen med päron fort det diskuteras något som kan vara känsligt för vissa på detta forum för detta är faktiskt väldigt intressant för vår framtida utveckling...
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:26
@Bulten i Boo:

Tror jag ber att få avsluta denna diskussion med dig nu då det för mig är ganska ointressant att sitta och leta fel i andras inlägg snarare än att försöka svara på sakfrågorna.

Grixx
Nej. I grunden tycker jag det bästa vore om alla kunde känna sig säkra och trygga på fotbollsarenor om det nu inte är så. Det bästa vore även om vi slapp rasistiska yttranden eller könsord och liknande på arenor. Menar dock att jag kan ha förståelse för att vissa dåligt valda ord kan komma ut ibland då supportrar nu för tiden har ett betydligt starkare känslomässigt band till klubben än vad de hade för 20 år sen och tidigare rent allmänt (enligt vad jag tror iallafall). Äntligen ett nyanserat inlägg i sakfrågan som fick en att tänka till lite...
AIK Saywee
2012-10-15 19:14
Dejmon, det kan kanske verka lite knepigt från min sida och jag väljer sällan sida, utan utgår från mina egna tankar och min egen erfarenhet, men jag förstår vad du skriver och hur du tänker i klackarnas förmåga att höja publiksiffror.

Vilket nic som skrivit vad har inte så stor betydelse i min värld, jag siktar oftastt in mig på texten när jag bemöter ....

Detta med olika klackar har faktiskt betydelse, precis som du skriver, så är det bara, de drar till sig publik, där har du troligtvis helt rätt, för de klackfria matcherna, vi hade innan Kubanerna uppfanns var ju inga publikhöjdare precis, om det inte var ett derby förstås, i så kallad "omodern tid".

Tänk er den allsvenska matchen TFF-ÖSK på Vångavallen, när det begav sig, ena klacken 20 huttrande TFF´are i ett hörn och på andra sidan Jocke och en kille i kostym.

Jag förstår vad du menar och du har inte helt fel i detta, men när det vankas våld, hatramsor, farlig pyro och annat trams, då är det också ganska många som "drar sig" för att se fotboll live.

Det är faktiskt svårt detta,
A Vad är det som lockar publik?
B Vad är det som skrämmer bort publik?
Örebro Dejmon
2012-10-15 19:13
D'artagnan
Skall man börja jämföra med matcher på 50-60-70-talet får man kanske även ha med i beräkningen hur allsvenskan såg ut då, hur os/vm-framgångar påverkade intresset, vilka lag som spelade där, hur många supportrar eyravallen tog in då, vilken karaktär just den matchen där publikrekordet slogs (derby i högsta serien mot degen), hur priserna såg ut på arenan då, hur mycket annat folk hade att roa sig med på den tiden osv. Det är kanske relevant men då får man ju även ta med andra faktorer.

Diskussionen startade f.ö. med att en person talade om att bojkott vore ett bra sätt att få folk att inte använda okynnesord under matcher för er som inte minns. Jag ansåg att det var fel väg att gå och givetvis började då diskussionen handla om bengaler och supportervåld, precis som vanligt, eftersom jag ansåg att det var fel. Snacka om att vissa här använder sig av översittarfasoner för att vissa åsikter inte passar dem. Testa att skapa er en egen uppfattning istället och argumentera som vuxna människor.
Annons: