/fotboll/osk/forum/2300.aspx/fotboll/osk/forum/2300.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-10-27 16:44
Peo inför matchen mot IFK Göteborg.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-10-27 15:54
Kollar på Bundesligamatchen Freiburg - Dortmund på Eurosport 2. De spelar trots att det vräker ner snö och att bollen knappt studsar eller rullar. Uppstår en del komiska situationer.
Örebro _Adde_
2012-10-27 15:50
BoP// Jo visst, därför hamnade han där. Han togs in som spetsspelare och visst gjorde han 8 mål förra säsongen. Men jag tycker inte han har levererat, vet att många andra tycker det. Bra att man ser saker på olika sätt.

Jag tycker att man ofta stirrar sig blint på antal mål han gjort, men jag hävdar att han genom sin brist på "fotbollstänk" stannat upp otaliga anfall som eventuellt hade kunnat leda till så mycket mer. Dessutom har han inte haft fysik för allsvenskan vilket jag tycker är helt oacceptabelt! Det tyder på bristande proffessionalitet i mina ögon.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-27 15:50
Häcken-KFF 1-2 med några minuter kvar känns ju heelt rätt! Jag vill ju se svenska lag med framgång i CL och vem vill se Häcken-Bàrca på Rambergsvallen i februari-dimma och frost? Hoppas på Elfsborgs-torsk imorron (korrigering: spelas på måndag) och AIK-vinst, för februarimatchen mot Bàrca vill jag helst se på Friends Arena (eller "Frösunda") !! :-) ps. Har ju följt bygget av den imponerande arenan till och från jobbet i tre år nu, så kvällens invigning känns onekligen lite epokgörande. Tänk att Sverige nu får en fotbollsarena som tar 50.100 åskådare för match på gräs och i lägst +15 graders temperatur ÅRET OM!! Hade givetvis helst sett att det var ÖSK som spelade sina CL-matcher mot Bàrca där (när februarifrosten ligger tung över BA och vi flyttar våra matcher dit och kör 200 bussar från Örebro) och om inte annat så kan man iaf drömma om det... ds.
Örebro Conjuration
2012-10-27 14:10
Det känns verkligen overkligt att vi spelar i superettan kommande säsong, för mig existerar bilden av ÖSK enbart i allsvenskan. Kommer bli konstigt att ställa om sig till vintertid fast fotboll efter en lång allsvensk sommar.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-27 13:27
I dagens pappers NA analyserar man på två helsidor hur ÖSK kunde ramla ut genom att man tittar och bedömer nyförvärv från 2011 och 2012. Det är sammantaget 24 st man tittar på. 11 får godkänt. Bäst betyg får Kalle. Rama får väl godkänt iom de även väger in säsong 2011
AIK Saywee
2012-10-27 12:38
En scout är alltid redo !!!
Örebro Grixx
2012-10-27 11:54
Saywee// Sorry...rättade till den konstiga ordalydelsen nu...hoppas jag;-)
Örebro Grixx
2012-10-27 11:48
Retarded Jimmy// Jovisst, det går det inte att kalla det en exakt kopia mellan spelarna men grejen är att talang inte är så lätt att träna till sig medan kondis osv fixar man rel lätt.

Emras övergång finns det många berättelser om och bla en där sportchef hör fel och tror sig förhandla om en annan spelare...vad som är sant får väl ansvariga skriva om i framtiden. Emra gjorde i vart fall några snygga saker i HBK och folk var besvikna som vanligt i ÖSK att vi gett bort spelare.

När Emra var här senast så var han ensam om att rädda klubben kvar i Sv. cupen mot just HBK....vi var annars helt utspelade av dom i den matchen. En viss Bedoya tog slut fort efter mycket löpande i onödan. Många av spelarna i matchen var sådana som en del tyckte borde vara med i AS-startelvan. En klar obalans blev det och många yra hjärnor sprang omkring utan att tänka.

...så otroligt synd att han inte tränat stenhårt och skaffat sig en hårdhet i kropp och vilja för att vara en toppspelare. Han tycker säkert att han tränar bra men ser inte själv att det behövs mer....

...men det kan finnas tusen andra anledningar till varför han inte når dit han borde kunna nå.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-27 11:28
11
AIK Saywee
2012-10-27 11:26
Grixx, jaadu jag hade ju för mig att jag tidigare läst något om Taaler (som alla andra från ÖSK?) men vet inte om det fortfarande gäller i under pågående bantning eler kommande förändringar.

Vem kan tänkas ansvara för eventuell scouting utanför Norden månntro?
Örebro Grixx
2012-10-27 11:16
Saywee// Hej, jag förmodade bara att du läst den infon som kommit i ämnet från ÖSK och det som kommit fram i forumet genom bla dina frågor. Det enda namn som nämnts är Arvi Taaler som får lön som anvarig för scoutningen i Norden.

Tidigare jobbade han ju inte heltid med detta utan hade andra uppgifter också och det var väl det som blev en kontrovers i klubben 2011 när han tyckte att han borde jobba heltid med detta för klubbens bästa.

Det gick ju så långt att han var på väg ut ur klubben pga detta men sedan blev man överrens. Vad klubben hade för planer innan har man inte framfört vad jag vet.

Kanske ville man inte ha så stor satsning på detta med en avlönad heltid, kanske hade man ett annat namn eller kanske fanns det ett annat tänk med att sprida lönemedel till flera scouter som skulle avlönas?

När vissa namn dykt upp på spelare så har det varit tips från diverse personer med ÖSK-anknytning eller anställdas kontaktnät. Tidigare har det nämnts ett löst hållet scoutingnät där tips kommer in men hur och om det finns någon fastlagd ersättning för arbetet det är jag undrande över. Det med biljetter brukar ju vara sådant trams som alla klubbar har som billig ersättning för allt möjligt.

Det har ju ibland talats om en del andra klubbars scoutarbete när det gått bra för dom klubbarna men oftast så handlar det om stora övergripande ideer men sällan om upplägget i detalj.

För klubbens del så ska det ju göras omorganisationer och folk måste sluta eller gå ner i tjänst pga minskade inkomster i Superettan. Vad är viktigast nu att göra. Vissa saker kan ju låta väldigt viktiga men en del saker som känns lite beige är ändå saker som måste göras och avlönas. Intressant och svårt arbete.

Kan folk tänka sig att gå ner i tjänst eller sänka löner i den omfattningen som behövs så finns kompetens kvar. Måste folk gå så försvinner kanske några viktiga kuggar i organisationen. Jag undrar var den stora skillnaden i arbetsbörda mellan AS och S1 ligger. Sådan jätteskillnad är det ju knappast.

Lönemässigt så har spelarna mindre lön men hur styrt dettta är i kontrakten vet jag inte. Vissa matchers minskade säkerhetspådrag är knappast några enorma pengar...men många bäckar små.
AIK Saywee
2012-10-27 09:49
Namn: Grixx Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2012-10-26 19:07
Saywee// Jag förmodar att du vet namnet på den person som får månadslön för scoutning i ÖSK. Jag antar att det bara handlar om en person. Resten är väl "löst" folk som tipsar och möjligen får biljetter för besväret...eller?

Grixx, jag vet inte riktigt vem som har scoutingansvaret för tillfället och hur man jobbar med scouting i ÖSK, eller tänker jobba med denna ständigt viktiga del i framtiden.

Många tips ges ju via detta forum, men inte tror jag att det blir några gratisbiljetter, för detta?

Har för mig att Taaler skulle han en roll i scouting, men som vanligt vet man aldrig riktigt hur det fungerar ... för tillfället.

Scouting är oerhört viktigt, hela tiden, oavsett säsong eller ej, allt kan hända och ju fler som finns i ett "nätverk" ju bättre, men någon måste kanske ha det yttersta ansvaret och förmedla/samordna det som borde förmedlas/samordnas.

Vad innebär egentligen scouting?
Örebro ÖSK Fans
2012-10-27 09:23
Axén få hit dina favoriter Reuben Ayarna och Nordin G så får vi super1ans bästa mittfält..det duger gott i allsvenskan också!!
AIK Saywee
2012-10-27 08:51
4
Ljungskile Oskar
2012-10-27 06:22
SuperEttan har ett forum här på Svenska Fans för er som missat det. Joina gärna diskussionen om landets näst bästa serie!

Hemsidelänken finns längst ner på Sverige-sidans vänstermeny.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-27 00:25
@Grixx

Nordin dominerade dock i Rynninges division och blev vald till seriens bäste spelare innan han kom till ÖSK. Vilken division Emra skulle dominera i dag skulle jag nog låta vara osagt.

Sägs att dagen Emra såldes för xx miljoner (har glömt beloppet) var Halmstads kassörs lyckligaste dag. Han skrattade hela vägen till banken och skrek "Prisa Gud".
Och det var ändå under en period han tränade elitmässigt

Örebro Grixx
2012-10-26 22:55
Den dagen Emra bestämmer sig för hårdträning så är han ett namn att räkna med. Han är bara 25 år och har alla möjligheter i sin egen hand. Talang har han så att det räcker och blir över.

Utan att göra några övriga liknelser så kunde man för några år sedan se en viss Nordin med mycken talang....men otillräckligt tränad för AS.

Örebro Retarded Jimmy
2012-10-26 22:23
@Bulten i Boo

Älskar din humor :))))))))
Örebro Bulten i Boo
2012-10-26 20:50
Någon som känner till Emras nuvarande status? En fulltränad Emra vore väl inte fel i Superettan?
Örebro D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
2012-10-26 20:17
Saywee // Berras var en av mina favoriter men hans situation hade inget med kvotering att göra. Det hade mer att göra med en dålig coach
Örebro Grixx
2012-10-26 20:01
BP har extremt svårt att bli ett fast allsvenskt lag och väldigt svårt att dra publik...trots sin stora satsning på ungdom och lokala förmågor. De borde springa i åttor runt AIK och DIF men har inte en chans.
AIK Saywee
2012-10-26 19:33
D´Artagnan,
troligtvis har jag inte fattat, men jag gillade Berra, det var en artist, tror inte att han var jättedyr.

Tror du att alla från Kräcklinge börjar gå på BA om någon spelare därifrån skulle spela i ÖSK?
Örebro Grixx
2012-10-26 19:16
D'Artagnan// Publikintresset kan bli väldigt stort pga lokala stjärnor men förlitar man sig för mycket på dessa så minskar intresset ändå pga att man inte klarar av allsvenskan utan spelar i S1 istället.
Örebro Grixx
2012-10-26 19:07
Saywee// Jag förmodar att du vet namnet på den person som får månadslön för scoutning i ÖSK. Jag antar att det bara handlar om en person. Resten är väl "löst" folk som tipsar och möjligen får biljetter för besväret...eller?
Örebro D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
2012-10-26 19:06
Saywee // Du har inte fattat, det handlar inte om kvoteringar av talanger utan om ekonomiska realiteter. Eko realiteter omfattar även att bygga upp ett pubikintresse runt ÖSK. Det är ytterst få åskådare som kommer från Island, Balkan och Afrika för att se ÖSK. Men med några spelare från Köping så får vi nog några fler åskadare.

ÖSK saknar ekonomi att rekrytera merparten av spelare utifrån, man har inte dragningskraften som kan kompensera bristande ekonomi, scoutingen av spelare långtifrån är dyr och mer riskfylld. Att satsa på lokala talanger är ett sätt att överleva i AS. Det har även klubbar som MFF, IFE, DIF m fl insett.

De som tror man att en hel AS-trupp ska kunna bemannas med lokala talanger har dåliga kunskaper om hur dagens AS trupper är hoppsatta.

Men med en stabil och bättre ekonomi (byggd på lokalt intresse) kan kanske vi kan då och då värva en stjärna som både kan locka bättre talanger och mer publik.

Vad menar jag och andra med lokala. Just nu konkurerar vi med Peking, IFE, MFF m fl om samma talanger. Gefle räknar väl med att rekrytera lokala talanger från hela Norrland.

Inför denna säsong var det många talanger som lämnade klubben. En del här på forumet säger dom var inget bra, skit samma dom spelar inte i AS nu. JAG tycker att det räcker med att man är lovande, bli kallad till landslagsläger, är bäste man i den serien man spelade i, osv. Det är mycket bättre än det tomma U21 hål vi nu har. Jag är övertygad att flera i Neirkes distriktlag och vann den nationella cupen i somras kommer bli med än talanger. Så blev det förra gången det begav sig.
Örebro Bastard on Parade
2012-10-26 17:59
_Adde_

Tycker inte du att Valdet Rama faller in under gruppen spetsspelare? Visst, i år har han väl inte gjort särskilt många glada men det är ju för att han inte fått spela pga icke sportsliga anledningar. Jag menar att det är just spelare av Ramas kaliber som ska tas in utifrån.
Minatankar
2012-10-26 17:58
Namn: _Adde_
Sänt: 2012-10-26 17:42
//
Håller med dig vad gäller balansen och tillgång på spelare.

Vill emellertid att det ska vara fler talanger från närområdet som ges chansen om man nu ändå rekryterar ca 60 spelare under 3 år.

Och de som kommer från andra håll i Sverige eller från utlandet behöver vara bättre scoutade så att sannolikheten att de tar plats i laget ökar.
AIK Saywee
2012-10-26 17:51
Bra _Adde_, vi bör vara vaksamma och flexibla och ha förmågan att scouta "rätt" spelare, inte bli för fokuserade på något som verkar vara rätt för tillfället. Lurigt, det är vad det är. Finns det inte tillräckligt bra lovande lokala talanger, får vi kanske rota blad Afrikas artister ...

...inte någon slags lokal kvotering, jag gillar nämligen inte kvoteringar.

Svartvitt är svart och vitt :)
AIK Saywee
2012-10-26 17:45
Vem eller vilka ansvarar för, eller jobbar med scouting i ÖSK?

Sådant är och har iofs alltid varit viktigt, men speciellt viktigt i nuläget, eller?

För man kan ju inte fortsätta att chansa, på videogrejer, hörsägner och liknande ...
Annons: