/fotboll/osk/forum/229.aspx/fotboll/osk/forum/229.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-03-21 16:07
Nu är röstningen om vilka som ska upp på vänsterspalten igång.

Anders Karlsson är inte med eftersom att han är given.

De spelare som redan finns här till vänster kommer att bli kvar. Vi röstar alltså om tillägg.
Örebro Alltid Örebro
2017-03-21 15:59
Hade exempelvis Djurgården värvat igbo och plessis hade det stått spaltmeter om "Djurgårdens stjärnvärvningar" och hur de nu är en titelkandidat.
Örebro Alltid Örebro
2017-03-21 15:51
Att Aftonbladets experter rankar ÖSK lågt är väll inget nytt. De överskattar alltid Stockholmslagen och har fått för sig att rolig fotboll (Häcken och Östersund) per automatik är framgångsrik. Av spelarna ÖSK "tappat" så är det bara Crespo och Astrit som kan ses som förluster (spelet kan dock bli bättre utan Astrit). RÅP var ok förra året men knappast oersättlig. Broberg var rent av kass och tog snarare upp dn plats på kanten då Axen absolut skulle starta med honom hela tiden. I peincip alla experter har säsong efter säsong sagt att ÖSK är svårplacerade och att det kan sluta både i botten å toppen. Likt förbannat placerar de alltid ÖSK i botten ostället för toppen. De vet att de tappar läsare om DIF å Bajen placeras i botten i förhands tipset.
Örebro Gamla Trä
2017-03-21 15:47
Jag inser nu när jag läst igenom min post att den låter ganska okunnig utan någon som helst analys i vad vi fått och förlorat i förhållande till behov, styrkor och svagheter. Men det togs inte heller upp av Alfelt och därför så halkade det bort när jag bemötte hans kommentarer också. Jag tycker att vi har gjort relevanta värvningar till stor del. Jag hade hellre sett en vänsterback istället för ett City-lån, bara att hoppas att jag har fel på bägge punkterna. Annars så tycker jag att ÖSK haft TVÅ generella problem de senaste säsongerna. Det ena är en backlinje som inte varit på topp, det andra är att våra svackor varit för djupa. Backlinjen tror jag i viss mån är en tränarfråga, men jag är ändå väldigt nöjd med bytet Moberg - Plessis. Jag har VÄLDIGT svårt att se att det skulle göra oss svagare, eftersom jag inte var så begeistrad i Moberg. Vad det gäller de långa svackorna så rör jag mig lite mot mer filosofiska gissningar, angående lite luddiga begrepp som "härförare" och en "kollektiv ryggrad". Så slött som det var en del matcher förra hösten, det tycker jag var skamligt. Man kan få göra en dålig match, man kan få ha en formsvacka i några matcher till och med. Men nånstans måste någon ryta till och laget måste ta sig i kragen. Återigen kan tränarna göra en del (bänka dem som inte ger 100%, oavsett status), men det är till viss del också en mentalitetsfråga som man måste ha på planen. Man hade kunnat tro att RÅP och Almebäck skulle varit fina kandidater för att ha de här egenskaperna - men det har vi inte sett de senaste 3 åren (1 för iron-mike). I Rogic och Mårtensson har vi fått två fd lagkaptener och i Plessis en spelare som varit med i grupper som spelat på en väldigt hög nivå. Jag hoppas vi har fått in en del av de egenskaperna som krävs för att få igång en grupp som hänger lite med huvudet. Någon som hade gett Broberg en sån jävla hårtork i höstas för sitt bristande intresse. Det är naturligtvis upp till bevis, men återigen ser jag ganska positivt på förändringen som skett.
Örebro Grohl
2017-03-21 15:42
Gamla Trä//

Det jag menar är att spelarna du räknat upp mycket väl kan göra succé, Ayaz tror jag är en av dem, men de är inga beprövade kort såsom de vi tappat, varken du eller jag kan säga om Mbombo eller Plessis blir bu eller bä. Därav har vi - precis som Alfeldt skriver - tappat i kvalitet, på pappret. Jag har därför svårt att säga emot honom, eller t.o.m. idiotförklara honom som du gjorde.

Jag hade i dagsläget tagit Crespo, RÅP och Astrit alla dagar i veckan framför Besara, Igbo och Mårtensson. Men därmed inte sagt att det inte kan bli bättre ändå.

Örebro Gamla Trä
2017-03-21 15:30
@Grohl:

Jag håller inte alls med, på flera punkter. Typ alla. Om jag skulle lägga ett tips om ÖSK skulle jag utgå från föregående år, där vi några år i rad hamnat runt samma position. Sen skulle jag fundera på om vi är starkare eller svagare i år. Vi har tappat kvalitet i Astrit (som dock spelade ungefär halva säsongen förra året). Crespo & Broberg presterade i princip ingenting av värde förra säsongen. Sen jämför jag med vad vi har fått in, så tycker jag snarast att vi ligger på plus. Besara, Omoh, Ayaz (du räknade spelarförluster från sommarfönstret, då räknar jag spelare in från samma tid , det verkar väl rättvist) Mårtensson och Rogic, Plessis och Kennedy I. Ja, på pappret tycker jag truppen ser något mer homogen ut, lite bredare, lite starkare. Mycket nytt...hälften av de spelare vi har pratat om på plus och minuskontot här kommer ju från förra sommarfönstret, så de har ju haft lite tid på sig att spela in sig i laget. Nya sen förra säsongen? Typ fyra spelare, känns väl fullt normalt rotationsmässigt. Rasade ihop under hösten - man kan inte argumentera mot det som fenomen, däremot vore det vansinne att inte ifrågasätta relevansen. Ett lag som inte "har något att spela för" i ingenmansland i tabellen, som saknar sin fixstjärna (till stor del) och som bytt flitigt under sommarfönstret - är deras höstform relevant för kommande säsong? Jag skulle svara nej. Om du vill svara ja, så åberopar jag den starka våren vi gjorde och hävdar att det är ett argument för att vi kommer gå väldigt bra i år.
Nej, ett rimligt tips borde väl vara någonstans i mitten, där vi huserat tidigare. Tycker man att glaset är halvfullt kan man höja en del och vice versa. Men att som utgångspunkt sänka oss till bottenstrid utan bättre belägg tycker jag är klent.
Örebro Grohl
2017-03-21 15:01
Gamla Trä //

Alfeldt tycker jag skriver bra, att han tippar oss lågt ser jag inte som något superkontroversiellt (även om jag håller med om att vi bör vara före Giffarna och Jkpg).

Jag kan inte heller säga emot hans argument.

* Rasade ihop under höstsäsongen (Kan väl ingen säga emot)
* Många nya spelare (Samma här)
* Tunnats ut på kvalitet (RÅP, Astrit, DG, Crespo, Broberg, av beprövade kort har vi istället fått in Besara, Igbo och Mårtensson. Jag skulle säga att vi möjligen fått upp kvantiteten, vilket kan vara nog så viktigt, Men att säga att vi tappat i spetskvalitet är inte helt fel såhär innan säsongen börjat)

Summa för mig är att en 13:e-plats känns ungefär lika trolig som en 5:eplats. Troligen hamnar vi mitt emellan, d.v.s. 9:a.
Örebro Marta (hane)
2017-03-21 14:05
Grohl/ Kan va så.. men har för mig att någon hintade rätt hårt åt Kalle-hållet. Aja.. vi får kanske se vad det lider. Störst penga-potential har nog Crespo, med sina internationella kvaliteter.
Örebro Gamla Trä
2017-03-21 14:05
Appropå Kalle...jag är glad att vi skeppade honom vidare, tyckte inte han var något att satsa på. Tycker han verkar vara sympatisk och är dessutom laglojal osv på planen, så absolut inget ont om hans karaktär. Men enligt mig saknade han det lilla extra för att lyckas på en så pass hög nivå som allsvenskan. Framförallt farten i rycket, när han behöver skaffa sig en meter för att få igenom skottet. Jag brukade göra en liknelse mellan Holmberg och Messi - det är förvisso en tuff måttstock, men för att få fram vad jag menade att han saknade: När messi vickar in åt höger för att skjuta får han alltid igenom skottet. Antingen hinner han innan den utsträckta foten kommer fram, eller så skjuter han över den eller drar tillbaka skottet bakom den. Holmberg sköt alltid på foten. Jag har aldrig sett en forward få så månnga skott borttäckta som Holmberg. Det är naturligtvis inte otur. Det är klart att jag kan ha fel, kanske kan han fortfarande utvecklas (fast han inte gjorde det under de 3-4 åren man såg honom i ÖSK) - men att han sprutat in mål på försäsongen är inte ens en indikation på att något förändrats. Kalle var alltid het på försäsongen. Ni vet hur Ricky Bruch på sin tid brukade kallas "världsmästaren i skåne", där han kunde hiva iväg diskusen i närheten av världsrekordlängder en enslig, kulen och dimmig oktobermorgon hemma på träningsanläggningen. Lite så var Holmberg. När de andra inte var på 100% i motivation eller form under försäsongen, när vädret inte var inbjudande, innan allvaret börjat - då var han tillräckligt bra.

En annan sak jag funderade på, har inte varit här på forumet på några dagar - har Aftonbladets serietips nämnts? Jävla skymf alltså, av en sällsynt okunnig klåpare, Alfelt. Tydligt att deras "gyllene generation" på sportbladet börjat gå vidare (Bank är väl pappaledig, Niva lägger mer krut på TV-sändningar, Laul har dragit till USA för att vara hemmaman och nyktra till, Fränden sitter väl kvar i Paris, lite oklar över vad hon gör där nu när Zlatan och det svenska intresset försvunnit). Om det inte varit på tal iallafall; Örebro tippat på 13'e plats efter lag som Sundsvall, Bajen och Jönköping. Hade definitivt inte velat byta trupp med något av dem tre lagen. Motivering:

"Tunga spelarförluster under vintern gör att frågetecknen hopar sig för ÖSK som ju också rasade ihop rätt rejält under höstsäsongen. Tränarparet Alexander Axén och Axel Kjäll har att jobba med en trupp som förändrats ganska mycket från förra säsongen och åtminstone ser det på pappret ut som att den tunnats ut på kvalitet."

Örebro Grohl
2017-03-21 13:42
Marta//

Jag har för mig att det som sas var att vi fick bra vidareförsäljningsklausul på någon av sommarens försäljningar, Kalle känns rimligast men hade det varit Crespo hade jag inte gråtit :)
Örebro Alltid Örebro
2017-03-21 12:39
Ger mig på att tippa årets tabell... slänger med en kort motivering bakom varje lag :)

1. Malmö. Bäst trupp, mest resurser. Allt annat är ett fiasko dör dem.
2. IFK Norrköping. Bra ballanserad trupp som är ihopspelta.
3. IFK Göteborg. Grovt underskattade i år. Har ekonomiska beskymmer men stark trupp som förstärkts med bra lån av spelare.
4. ÖSK. Optimistiskt, men tror att vi är underskattade då många inte vet något om våra nyförvärv. Vi kommer överaska.
5. AIK. Överskattade. Bra trupp på pappret men dåligt uttänkt utan spetts längst fram. Räcker ej med Goitom.
6. Elfsborg. Känns tråkigt stabila. Kommer vara med å slåss om topp 5 utan att ha chans på guldet. Något som i slutändan gör att de tappar i slutet pga besvikelse.
7. Häcken. Överskattade. Är ostabila och spelar bara bra om motståndarna bjuder in till spel, något hälften av lagen i AS ej gör.
8. Djurgården. Blir ett stabilt mittenlag. Kim lyfter dem från botten men resten i den truppen är allt för grått å tråkigt.
9. Kalmar FF. Kommer slåss på nedre halvan. Har till vissa delar en bra trupp (Elm bröderna) å till vissa delar en riktigt dålig trupp.
10. Östersund. Årets mest överskattade lag. Likt Häcken presterar de mot lag som vill spela fotboll. Alla vet detta nu å kommer att anpassa spelet samt stänga igen ytorna.
11. Hammarby. Värvat Hammad. I övrigt lika blekt som förra året.
12. J-Södra. Saknar spetts utan Chibiki. Kommer få slåss för att hålla sig kvar men är tillräkligt stabila för att lyckas.
13. Sirius. Slåss för att hålla sig kvar, kan lika gärna åka ur.
14. GIF Sunsvall. Slåss för att hålla sig kvar, PA dibba cmvar viktig för deras frsmgång förra året.
15. Halmstad. Slåss för atg hålla sig kvar, klen trupp.
16. AFC Eskilstuna. Slåss för att hålla sig kvar.

Samanfattande slåss MFF, Peking å Göteborg om guldet. I botten är det hugget som stucket vem som åker ur från plats 13-16. Tror på ett roligg år för ÖSK med några bottennapp och överaskande vinster. Vi kan slå alla men tyvärr också torska mot i princip alla.
Örebro alfrepe
2017-03-21 11:08
Är det nån som vet om årskortet gäller för kvällens U21-match.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Aspen.
2017-03-21 11:06
Se ÖSK:s hemsida om kvällens intressanta match på BA. Kjell verkar vara less på att ligga i botten på tabellen så han har kallat in främlingslegionen.
Örebro Marta (hane)
2017-03-21 09:55
Hittar det ju fasiken inte nu.. men visst är det sagt i en intervju med Simon o Magnus.. kanske i ett avsnitt av sportklubben?
Örebro Marta (hane)
2017-03-21 08:18
Förlåt att jag tar upp en äldre tråd här... men en kort fråga bara: Visst är det sagt att vi fick en rätt fin vidareförsäljningsklausul gällande Kalle? Alltid något att glädja sig åt i sådana fall.. utöver att det är riktigt kul att även ödmjuka spelare kan lyckas.
Loppan i Axens skägg
2017-03-21 01:46
@Aspen.:

Gör forumet en tjänst och släpp det där nu. Admin har redan svarat.
Prata fotboll istället!
Örebro Aspen.
2017-03-20 23:22
@Vinter:

Om det är sanning så kallas det klarspråk.
Örebro T8
2017-03-20 21:11
Det är ju sen gammalt att man inte pallar se upptakten och fotbollsgalan. :)
Örebro Björn är facit
2017-03-20 18:45
@Loppan i Axens skägg:

Synd när det finns sån potential och hype inför denna säsong..
Loppan i Axens skägg
2017-03-20 18:34
@Björn är facit:

Håller med. De ska inte ha en gammal fotbollspelare som ställer frågorna. Han kändes duktigt obekväm.
Örebro adde787
2017-03-20 18:27
Någon mer här som spelar Football Manager med ÖSK? Själv har jag spelat 4 omgångar och ligger fyra i tabellen efter två segrar och två oavgjorda mot Miljon FF och Djurgården. Sköld och Igbaonanike har haft svårt att göra mål. Istället är det Besara och Omoh som har levererat. Plesis har också varit grym som def mittfältare
Örebro Pedretti - Admin
2017-03-20 18:25
@Hitta avslut!!:

Jag tror målsättningen är topp 8.
Har ingen vettig motivering till varför men att ambitionen alltid ska vara hög samtidigt som man kan vara beredd på att det inte går helt rätt.
"Hoppas på det bästa, förbered för det värsta"
Örebro Björn är facit
2017-03-20 18:21
Pinsamt dålig upptaktsträff.... vad är det för nivå på frågorna?
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-20 18:17
Tabelltips blev ingen succé på forumet. Vrider till det lite och undrar istället vad en rimlig målsättning tabellmässigt kan vara? Förra året (2016) så var målsättningen topp6. Samma i år?
Örebro adde787
2017-03-20 13:13
Vilken legend, Alec är grym på upptaktningsträffen!
Örebro Sport!
2017-03-20 12:56
På tal om skytteligavinnare - en bettingsajt ger 41 ggr pengarna för kennedy. samma som för Sköld...
hursomhelst verkar de inte tro särskilt mycket på någon av dessa då Jonathan Ring bara ger snäppet mer i vinst, fast 51 ggr pengarna för en mittfältare som spelar för Gençlerbirligi får väl ändå ses som ett tecken på att de tror att han har väldigt stor potential!
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-20 11:21
Snart dags att våga sig på att tippa den Allsvenska sluttabellen 2017? Här har ni min. Har delat upp den i tre skikt. Placeringarna är på ett ungefär: Malmö FF AIK Östersund FK BK Häcken IFK Norrköping IF Elfsborg IFK Göteborg Örebro SK Kalmar FF Djurgården Hammarby IK Sirius Halmstads BK AFC Eskilstuna GIF Sundsvall Jönköping Södra
Örebro pemo
2017-03-20 11:02
Nja, jag tror inte att Crespo har "huvud" för större ligor. Hade han det, så hade han varit kvar i AIK. Eller rättare sagt, då hade AIK haft större tålamod med honom.

Visst har Häcken pengar och en hel del namn, men de fick bara 1-1 mot oss och stryk av Östersund, så att de med någon form av automatik blir ett topplag i allsvenskan ser jag inte så säkert.

Att värva spelare som bara har ett halvår kvar på kontraktet brukar inte vara så dyrt och är därför inte så stor chansning.

OK, nu har jag debatterat gamla ÖSK-spelare, så nu gör jag som Benny och ser fram mot premiären och årets ÖSK:are
:=)
Örebro Benny Böckling
2017-03-20 10:42
Crespo har potentialen att bli hur bra som helst inget snack.

Att Kalle skulle göra så mycket mål i Peking kunde jag aldrig tro däremot. I ÖSK spelade han mest omständigt med 100 bolltapp per match och när han fick chansen i anfallet tyckte jag ändå inte att han tog den. Men ett miljöombyte till ett bättre lag det är klart att det gjort honom gott.

Men nu tycker jag det nästan det börjar bli lite tjatigt med allt fokus på ex ÖSK-spelare hos våra konkurrenter som gör mål. Vi har ju DG för den delen som också ser bra ut och gör mål.

Nej vi får vara nöjda med det vi har och och glädjas åt att vi på pappret har en av allsvenskans mest spännande trupper. Ja, åtminstone mittfältet och uppåt. Att Kennedy vinner skytteligan blir ett solklart bet.
Örebro Gnocchi
2017-03-20 10:30
@Loppan i Axens skägg:

Det var en skoj grej. Åström tog död på ryktena om Elon-trycket. Det kommer bli i färg.
Annons: