/fotboll/osk/forum/2284.aspx/fotboll/osk/forum/2284.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-10-29 12:17
BoP, 12:09,
bra inlägg som vanligt och jag delar din oro och tveksamhet i vissa delar.

Det jag förstått, är, att styrelseledamöterna inte har lön, men de har kanske ett arvode från någonstans, eller nöjer de sig med ideellt arbete och reseersättning och ett säsongskort, eller liknande på BA?
AIK Saywee
2012-10-29 12:09
Vad det beträffar scouting tycker jag nog att man skulle kunna ha ett nätverk av många personer som är intresserade av att bidra till tips om lämpliga svartvita giganter, eftersom jag genom årens lopp läst, bara på detta forum, en massa bra tips om talangspelare som verkligen visat sig bli stora namn eller andra "veteraner" som helt enkelt bidragit med sin rutin och passat in bra i "olika lag".

Dvs sådana "entusiaster" som tycker om att titta på fotboll, i Närke, i Sverige, i Norden, i Europa och i världen och ingå i ett "nätverk" som helt enkelt tipsar någon/några som ansvarar för detta.

Tycker alltså att scouting, är så viktigt, att jag önskar, att många kan deltaga i detta, sedan är det ju förstås "några få" som får ta beslutet om vad som kan vara värt att kika/satsa på?
Örebro Bastard on Parade
2012-10-29 11:55
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)

Nu hängde inte jag riktigt med i vad Larsen sade. Hade fotbollskommittén ersatts av fotbollsrådet? Fotbollsrådet består i sin tur av dels 3 styrelseledamöter (varav Larsen och Gawelin sitter på fotbollskompetens) och sedan antar jag det var tränare + sportchef + scoutingansvarig men osäker på den delen också. Skyller på bristfällig förståelse av danska.

Styrelseledamöterna är ju inte avlönade. Frebran var ju inte sen med att påpeka att de som varit med och beslutat/tagit fram beslutsunderlag om rekryteringarna inte är kvar nästa år (Sixten, Mosander, Sjögren), men hon glömde ju bort att det var styrelsen som förlängde Sixtens kontrakt så sent som förra året och får ta på sig ansvaret för en mångmiljonkostnad i år för att reparera det misstaget.

Jag är lite orolig över hur det kommer bli med beslutsunderlag inför kommande rekryteringar. I grund och botten tycker jag det är rätt att tränarna får ett större ansvar eftersom det är de som tar ut laget och vet vilka pusselbitar som saknas i deras spelidé. Däremot är jag tveksam till om tiden räcker till för att de ska kunna scouta spelarna rätt. Jag tror det är oerhört viktigt att kunna scouta spelare i deras hemmamiljö för att få så stor kunskap som möjligt om spelarens egenskaper både på och vid sidan av planen.

Jag har full förståelse för att Gawelin och Larsen inte har möjlighet att scouta spelare själva, men då måste kompetensen finnas hos de som tar fram beslutsunderlaget och de personerna måste i sin tur ha 100 fullt stöd av styrelseledamöterna. Hur säkerställer ÖSK att de som ska ta fram det beslutsunderlaget har rätt information och kompetens? Finns resurser för att spelarna ska kunna scoutas på rätt sätt?
AIK Saywee
2012-10-29 11:54
En scout är ALLTID REDO !!!
Örebro Lekiller
2012-10-29 11:48
En positiv sak ifrån dialogmötet måste väll ändå vara den nya synen på det så kallade fotbolls rådet.

Skulle bestå av 5 personer varav Larsen, Westman och Gawelin tydligen ska stå för fotbolls kompetensen. Detta skall ge tydligare linjer och snabbare beslutsvägar.

Om jag fattade rätt.

Ända gången som det hetta till lite var när Nordahl ifråga satte om dessa tre herrar verkligen har den rätta tiden att hinna med att följa med i alla svängar och skapa sig bra uppfattningar om de spelare som de skall titta på.

Larsen visste eller ansåg inte att det kanske var hans främsta uppgift att åka runt och studera en massa olika spelare utan att det mer är de som skall ha hand om scoutingen som har detta ansvar och att han sen måste kunna lita på deras rapporter. Vilket jag nog kan hålla med om till viss del.

Scoutingen kommer att skötas av de tre tränarna, PEO, Alec, Mr. X och Arvi Taaler.

I övrigt så erkände ju ÖSK med främst Lars Larsen att man varit alldeles för dåliga på många områden. Kontrakts skrivning, förhandlingar om nya spelare mm. Någon man hoppas skall bli bättre med det nya fotbollsrådet.

En del frågor svamlades väl bort men överlag ok svar.

Kan väll tycka att 1 h var lite torftigt med tid kanske. Men svårt att hålla ett sådan här möte konstruktivt om det blir allt för långt kanske.

Tydligen så var man på och ville förlänga med Bedoya, Almebäck och Nordin redan 1 år innan de lämnade. Men de vägra ens diskutera frågan. Ger väll en lite inblick i att det alla gånger inte är så lätt kanske. Dock så framgick ju inte vad ÖSK erbjöd dessa herrar och man kan väll ifrågasätta om 1 år i förväg är typ 6-7 månader försent.

Det viktigaste tycker jag ändå nu är att ÖSK tar till sig kritik och lyssnar på de olika tankar och ideer som finns. Sedan är det ju alltid lättare att sitta bredvid och ha åsikter, svårare att genomföra dem sedan kanske.

Larsen och även Frebran erkände att de följer med och läser de olika forum som finns. Vilket säkerligen innebär att framför allt Larsen är inne här på svenskafans och läser då och då. är ja väll kanske mer tveksam till. Hon läser väll det som kommenteras på NA som högst. Men ja kan ju ha fel.
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-29 11:38
@D´Artagnan Det är väldigt smart att koppla ihop dessa 2! Både när det gäller ansvarstagande och snabbare beslutsprocess.

När det gäller Fotbollskommittén så anser jag att de måste åka och kolla på spelarna som tagit sig igenom Scoutning-processen. Annars utnyttjas ju inte deras kunskap i annat än att läsa rapporter...
AIK Saywee
2012-10-29 11:34
I dagens NA finns "Noterat från mötet med ÖSK-ledningen"

Kortfattat återgett från mig och därunder mina spontana kommentarer

- ÖSK kommer att anställa en traditionell assisterande tränare

Då blir det tre + de som har andra tränaruppgifter, men de kanske försvinner, jag menar då målvaktstränare, tillslagstränare och ev andra tränare?

- Något om ett fotbollsråd som skall bantas, men "det skall bli tydligt vem som värvat spelare"

När jag tänker på detta, så utförde väl bara Sjögren det praktiska jobbet, men han fick klä skott för värvningarna även om han inte fattade dessa beslut?

- Scoutingansvaret ska framöver ligga på tränartrion.

Kommer de att ha tid med sådant?

- Med anställningen av Ljung och Axén hoppas ÖSK att relationen till de lokala klubbarna skall bli bättre

Det var på tiden!

- Förslaget från dagen "Låt Jan Karlsson göra det han är bäst på och bli marknadschef på heltid"

Det kanske är på tiden?

- Ordet för dagen: "Privatkonsumenter med volym ska prioriteras", sa vd Jan Karlsson när publiktappet diskuterades.

Jahaja, där sprack Karlsson´s intresse för mig och kanske några till, för jag har ingen större volym :(

Tja, ungefär så ...
Örebro D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
2012-10-29 11:19
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) // Vet inte vem som föreslog VD som marknadschef. Jag tycker dock det verkar vara bra med en kombinerad VD och sportchef. Skjuter tyngdpunkten till det sportsliga. Men VD måste även ha avtals och ekonomisk kompetens / erfarenhet. Magnus Erlingmark?
2012-10-29 10:53
@D´Artagnan

Förlåt att jag addresserade det väldigt arga inlägget till dig! Känslorna tog bara över...

2012-10-29 10:53
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) // Instämmer helt.
2012-10-29 10:51
Ge Tomer utegångsförbud utanför straffområdet och kontrakt även nästa år. Duger som en av två målvakter. Hans attityd ett stort plus.

Sunkan kan lånas ut till Degerfors (som har målvaktsproblem). Tyvärr svår att släja så det kommer att kosta en del.
2012-10-29 10:51
@D´Artagnan

Marknadschef ska Jan Karlsson INTE bli. På den positionen behövs i en entreprenör som kan ge klubben ett nytt tänk.

Ju mer jag tänker på det desto mer förbannad blir jag över organisationen. Vad fan gör fotbollskommittén som förtjänar lön?

I mina ögon har hela organisationen varit så JÄVLA nöjda med sig själva sedan 2010. Ett år då de utan ansträngning lyckades få ihop en bra trupp och tänkte "Fan vad lätt det här är att driva en lyckad klubb". Det de inte insåg eller vägrade inse var att det inte var deras förtjänst. Det hela byggde på tillfälligheter och slump. Och detta i en stad som törstar efter sport och älskar fotboll. Att det inte är 10 000 på varje match ska ses som ett misslyckande bara det!
2012-10-29 10:30
Kardinalen // Om Rama går gratis nästa vecka så sliipper ÖSK lönen för c a 7 månader på gisningsvis drygt 100kkr inkl sociala. Vilket gör nästan 1 Mkr.
2012-10-29 10:27
Saywee / Det närmaste gult kort var:

- förslag att Jan Karlsson blir markadschef och att kombinerad VD och sportchef anställes
- att fotbollskommiten borde ut och se aktuella spelare i matcher, inte bara lita till rapporter. Detta såg inte inte Larsen som fotbollskomittens uppgift
Örebro Lekiller
2012-10-29 10:19
Rama är för rolig.

Anledningen till att han blivit bänkad framför allt nu under PEO är ju för att han helt enkelt inte platsar. Tror inga andra allsvenska lag har varit jätte intresserade av honom på länge nu. Är bara Cabrera som snackar en massa skit för att kunna fiska fram någon ny klubb till Rama.
Kardinalen
2012-10-29 09:54
Nåja, Valdet Rama har kontrakt fram till sommare 2013. Så, att som agenten Cabrera säger, att Rama går "gratis efter säsongen" lär inte hända. Jag tror inte ÖSK släpper Rama utan få någonting tillbaka. (Om det inte är så att Rama har inskrivet i sitt kontrakt att han kan bryta det vid degradering till Superettan, förstås.)
Örebro Haxel
2012-10-29 09:08
Saywee/
Ja, bort med divorna!
Men det måste kännas fint för alla goa öskare som konkurerat ut "världsstjärnan".
AIK Saywee
2012-10-29 09:02
Haxel, ja, alla divor skall bara rensas bort, hör inte hemma i vårt fina lag, där lagspelet borde prioriteras, framför egna utflykter.

"- Inga kommentarer om det, däremot kan jag säga att han känner sig misshandlad i Örebro. "

Alla misshandelsfall bör väl anmälas?
Örebro Haxel
2012-10-29 08:55
(D)rama om situationen i Örebro (eller är det agenten Oliver som gråter ut?).
Snacka om divafasoner!
AIK Saywee
2012-10-29 08:23
Sinivalkea, tackar

Apropå dagens nyhet i NA, som knappast är en nyhet, för det har väl ändå alla förstått en längre tid ...

"ÖSK värvar ny målvakt"

Vår målvakt (Tomer) har en förmåga att ibland spela lite väl långt ut från mållinjen, men han var duktig i går och höll nollan.

Med det är bättre än att göra som Alven, spela bakom (innanför) mållinjen.
IFK Göteborg Sinivalkea
2012-10-29 08:13
Grattis till segern. Ni får ta nya tag. Precis som vi,
Lycka till nästa år!
AIK Saywee
2012-10-29 07:53
Delades det ut några gula kort vid gårdagens dialogmöte ?
AIK Saywee
2012-10-29 07:49
Redan i kväll blir det SE på BA.

Tror att matchen kan bli ganska publik, men väl ändå inte som vid gårdagens 2811 på arenan, eftersom vädret tjafsar.

Traktorerna från andra sidan bergen, startade tidigt i morse med snökedjor och liknande och Axel Kjell skall väl dit och kolla in läget, liksom troligtvis även P O Ljung.
AIK Saywee
2012-10-29 07:42
"Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-10-28 16:33 Ändrat: 2012-10-28 16:42:35
@ Saywee
Sänt: 2012-10-28 12:04

Ja du får det ju rätt bra nästa säsong. Alltid något plåster på såren. Landskrona/Göteborg är väl också inom relativt körbara köravstånd?"

Får la även bli Jönköping och Ängelholm inom "köravståndet" till bortamatcher, dvs om Landskrona räknas dit, typ max två timmar med min ferrari :)

Kanske t.o.m. Värnamo hänger kvar?

(den dära "citeringsikonen" verkar inte funka nuförtiden (?), så det blev kopiera/klistra)
Örebro Grixx
2012-10-28 20:49
Retarded Jimmy// Mittåt spelade in det mesta från mötet så han renskriver nog och lägger ut det under kvällen skulle jag tro...

edit: verkar inte ha kommit något därifrån under kvällen, det var kanske för lite nytt?
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-28 20:41
Blåvitts klack stod kvar länge efter matchen och krävde svar på hur de kunde förlora.

" Det var också väldigt tyst i Göteborgs omklädningsrum efter matchen, en talande tystnad. Sportchefen Håkan Mild såg allt annat än nöjd ut.
– Bittert, sade målvakten John Alvbåge som spelade med Örebro förra säsongen.
Örebros tränare Peo Ljung var mer uppåt efter segern. Han hade redan blicken fäst mot nästa säsong i superettan.
– Klart att vi vill komma tillbaka så snabbt som möjligt men det är besluten i vinter som bestämmer mycket om hur stor vår chans kommer att vara, sade Ljung."
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-28 20:32
@Minatankar

Tack för info. @Grixx var inne också på att det förmodligen kommer en del i NA. Ska läsa sammanfattningen på hemsidan och i NA imorgon. Bra med raka frågor!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2012-10-28 20:17
Mattias// Stellan är tillbaka! :)
Minatankar
2012-10-28 20:12
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-10-28 16:59
Så ?? Ingen som var på dialogmötet och kan dela med sig lite info?
//
Tror det blir stor artikel i Na i morgon eftersom deras sportchef Anders Uddling var med på mötet.

Kan berätta att det på dialogmötet kom upp flera frågor och synpunkter som aldrig brukar komma upp på medlems- och årsmöten och som var tuffa och raka.

Är imponerad av att det var så många medlemmar och supportrar som ställde frågor och uttryckte synpunkter.

Initiativgruppen för uppropet kommer med rapport i morgon på sin hemsida men också från möte efter matchen med föreningens valberedning.
Örebro Mattias69
2012-10-28 20:05
Ytterligare ett rekord ÖSK slapp. Det tackar vi för.
Annons: