/fotboll/osk/forum/2257.aspx/fotboll/osk/forum/2257.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-11-10 22:34
Kan inte SF göra något åt detta förbannade lorealelände.
Kommer aldrig att köpa en produkt med det märket!

Jag är ganska flexibel i övrigt, men har en enda annan låsning ...

... hellre soppatorsk än att jag tankar min bil med bensin från "X"
Örebro ÖSK Fans
2012-11-10 21:48
Einar

vad är det för bomb? vet du något ? eller snackar du bara skit?
AIK Saywee
2012-11-10 21:45
@Farsen fortsätter (igen):

Farsen, ja det blev en dyr snedträff :(

I morgon är det Farsens Dag, förmodar att du inte önskar dig en slips :)
Örebro Einar B
2012-11-10 21:38
Haddad måste ju ha världens bästa agent om det stämmer....
Örebro Einar B
2012-11-10 21:36
För vissa spelare händer det saker i karriären.
Det var inte jättemånga år sedan Mikael Lustig blev så jävla uppsnurrad av Porokara att Hasse Aro tog upp fallet på Efterlyst.
Nu, hyllad hjälte efter att ha besegrat Messi och oc.
Ge inte inte upp Haginge. Ge inte upp.....!!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2012-11-10 21:04
Förra året var bomben Grahn! Vilken jävla landmina! Har slipsarna lärt sig nåt?
Örebro Lekiller
2012-11-10 20:57
Retarded Jimmy/ rykten säger ju att Sandquist själv vill lämna vilket i så fall gör att saken löser sig själv. Hur som helst skall det bli spännande att följa silly fram till nästa säsong. Kan kanske ske en hel del de närmsta veckorna.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Retarded Jimmy
2012-11-10 20:10
@Telle:

Som jag ser det att det verkar vara är att han jobbar med målvaktstränaren/Peo att tajma sina utrusningar bättre. Att han alltför ofta befinner sig för långt ut (Inte bara vid utrusningar).

Förmodligen fick det en rekyl och väckte en medvetenhet hos Tomer som sedan börjar göra precis tvärt om. Stå kvar för länge. Vilket hände t ex ett par ggr mot MFF varav en gång vid straffen.

Men med tiden kommer det balansera upp sig.- Det viktiga är att man är medveten om vad som måste förbättras.

ÖSK som har en ytterst ansträngd budget i nuläget är bara korkade om man försöker gå ut och värva en förste-målis med de kostnaderna det kan innebära. Givet att Tomer fortsätter att jobba med positionsspelet så tror inte jag att han enbart räcker till i SE utan också i AS. Tomer har visat (bla i Twitter) att han är ytterst motiverad att lära och söka ständig förbättring. Sedan finns det en annan sak jag gillar med nordamerikaner och att det är att de alltid visar en jäkla vinnarvilja. Det hade Bedoya och det visade Tomer mot MFF.

Vad ÖSK ska satsa på är en yngre potentiell målis som kan duga att stå enstaka backup matcher i SE och främst utvecklas i U21.

Priset är att man måste köpa ut Sankan. Alternativt fortsätter man med Sankan som reservmålis. vilket jag skulle rekommendera sett ur ett ekonomisk perspektiv. Och sedan chansa på att Tomer håller större delen av säsongen utan skada. Chansa på att köra utan hängslen när det gäller målvakterna helt enkelt. Sedan när man går upp i AS(!)köper man ut Sankan som då bara har ett år kvar. Men eftersom ÖSK har deklarerat att man söker ny målis har man sannolikt andra planer.

Det mindre goda alternativet är att man värvar en förstemålis och sedan köper ut Tomer eftersom det skulle bli billigare att köpa ut då han enbart har ett år kvar på kontraktet medan Sankan har två. Förmodligen har Sankan högre lön också (gissar). Det Tomer har visat förutom att han har potential och har utvecklats mycket på bara en säsong är att Tomer verkar vara en personlighet som för med sig mycket gott i en grupp. Och det är inte att förakta.

Är Sankan Sjögrens värvning? Hade han Eidur-glasögonen på sig?
Örebro Grixx
2012-11-10 20:00
combatspenat// :-)
Örebro combatspenat
2012-11-10 19:54
Telle, Jag har arbetat med snowboardåkning de senaste 7 åren och skriver nu en bok i ämnet. Han ser inte ut som en omskolad snowboardåkare utan en oskolad målvakt.
Benny Böckling
2012-11-10 19:53
Vad är det för bomb du mummlar om Einar?
Örebro Einar B
2012-11-10 19:49
Bra med Gifflarna i vår serie. Sex säkra pinnar....... Eller inte. Vi brukar dock inte torska mot dom. Oavsett matchbild.
Någon som hört något om bomben?
Örebro rirobban
2012-11-10 17:24
Ja Oscar Berglund har inget att göra i ÖSK i alla fall, hur mycket han än tjatar så skulle han bara vara en ny Sandqvist.

Mina målvaktsförslag är:

Jakob Rinne
Oscar Jansson
Viktor Noring

Självklart duger Tomer som förstamålvakt i superettan, men Rinne skulle sitta bra fint alltså!
Örebro Telle
2012-11-10 17:09
Om inte annat gör det kanske att vi slipper Haginge som mittback efter manglingen i våras, han gör sig onekligen bättre längre bort från eget mål... :)
Örebro Telle
2012-11-10 17:08
Och det är onekligen underhållande för publiken att se en sådan målvakt, så visst finns det positiva saker med det också. Profiler bland spelarna i laget är alltid välkomna, inte minst när man letar sponsorer. Det gäller bara att ta med sig magsårsmedicinen... :)
Örebro Lekiller
2012-11-10 16:32
Telle/ Behöver väll inte vara fel att vara lite kamekazi ibland heller. Ryktet sprids att det gör ont att gå in i duell med Tomer. Vilket kan göra att en forward tvekar den där lilla extra sekunden som kan vara avgörande.
Örebro Telle
2012-11-10 16:17
Lekiller //

Absolut, onödiga straffar drar alla målvakter på sig då och då, även de allra bästa i världen. Straffen mot Malmö hade Alven eller någon annan självklart också kunnat dra på sig - det var knappast första gången en allsvensk målvakt tajmar en utrusning fel.

Med Tomer vågar jag dock påstå att det händer oftare än nödvändigt. Inte just att han drar på sig straffar, men att han satsar för fullt och inte riktigt har koll på kombinationen boll, med- och motspelare och sin egen position.
I mina ögon ser han ibland mer ut som en omskolad snowboard-åkare än en riktig målvakt.

Men som sagt, får han bara ordning på spelförståelsen och positionsspelet kan han bli hur bra som helst. Som du skriver jobbar han nog på det för fullt, med hjälp av Anders Karlsson. De fyra sista matcherna såg ju riktigt bra ut, till exempel.

Vi är helt överens, han kommer göra ett kanonår i superettan.
Örebro KCMarten
2012-11-10 15:41
@Telle:

Ok, Telle.

jag får ge dig rätt där ;-)
Örebro Miroslav kuba
2012-11-10 15:20
Satsa på Tomer som förstamålvakt!! Byt ut Sandqvist till en bättre andra målvakt det är min åsikt i målvakstfrågan !!
Örebro Lekiller
2012-11-10 15:06
Telle/ Straffen är ju som det är. Sådant som händer alla målvakter och ska man börja räkna på alla målvakter så görs det väll tabbar både här och där. Tror Tomer är medveten om detta och arbetar mycket med det. Är väll en av anledningarna att system med att alternera mellan 2 målvakter i fotboll är så svårt. Är stora ytor som skall täckas och man måste snabbt kunna avgöra när man skall gå ut eller stå kvar. Att vara rätt placerad och ha den rätta känslan får man bara igenom att stå kontinuerligt och mycket. Självförtroende är minst lika viktigt för en målvakt som för en forward. Skillnaden är att en målvakts misstag straffas mycket hårdare. Misstänker att det är någonstans här emellan som Sandquist och Tomer fastnade denna säsong. Sandquist i självförtroende delen till stora delar och Tomer med den rätta känslan. Tomer verkar ju vara en sådan kille som går mycket på instinkt och satsar allt han har för sin klubb. Totalt orädd. Han kommer säkerligen klara av att stå för ÖSK i superettan nästa år!
Örebro ÖSK Fans
2012-11-10 14:16
Då var det klart!!!!!!! Haddads Facebook " Sista dagarna med världens bästa gäng=(=(=("

Lycka till i fortsättningen Andreas!!! Du hade varit en av dom bästa anfallarna i allsvenskan om inte skadorna stoppat dig..

tack för allt!
Örebro Telle
2012-11-10 13:54
KCMarten //

Nu är du orättvis. Han har sagt mycket positivt om sin egen förmåga som mittfältare och människa också... ;)
Örebro Telle
2012-11-10 13:53
Lekiller, den närkingska älgen //

Ja, bortamatchen mot Elfsborg var matchen precis innan Sundsvall. Det var ett klassavslut av Ishizaki, inget snack om det, men det går inte att komma ifrån att Tomer hamnade snett i positionsspelet
- Han stod långt ut i straffområdet när Ishizaki fick en öppnande passning från mittplan och löpte sig fri. Ishizaki tog ner bollen och lobbade på två tillslag, mycket snyggt, medan Tomer fastnade på halvdistans och blev överlobbad.

Det var som sagt snyggt gjort av Ishizaki, och det finns säkert andra målvakter i allsvenskan som också hade blivit överraskade i den situationen. Men precis som du skrev, Lekiller, så har Tomer en aktiv spelstil, och då måste man också kunna läsa spelet bättre, och bättre kunna bedöma när man måste backa hem mot målet eller när man ska stå kvar för att skära av yta.

Att släppa in två sådana mål, två matcher i rad, i det utsatta läget som ÖSK befann sig i då, är inte ok i min bok. De fyra poängen hade vi behövt bättre. (Sen kan man ju visserligen spekulera om hur matcherna hade slutat ändå, men i varje fall...)

Med det sagt är jag den förste att erkänna att han var riktigt bra de följande fyra matcherna, så jag ser som jag nämnde innan gärna att han får stå i superettan. Jag tror han kommer bli grym nästa år. Men räknar man med straffen som han orsakade mot MFF när han rev ner Daniel Larsson (som visserligen var dåligt slagen och Tomer räddade, men sån tur har man inte vid varje motståndarstraff...) är det ändå tre misstag av matchavgörande karaktär på sex matcher. Min poäng är att han behöver slipa på positionsspel och spelförståelse, och tona ner sin "våghalsighet" eller vad man nu ska kalla det, under tiden i superettan, annars kommer han inte hålla i allsvenskan när vi väl är uppe igen. Ett allsvenskt bottenlag har helt enkelt inte råd med sådana misstag varannan match. Visst är han en artist i sina bästa stunder, men han är fortfarande en artist som måste sitta i skolbänken ett tag till innan han är klar.
Örebro KCMarten
2012-11-10 13:48
Grahn är ett mycket passerat kapitel för mig. Hans åsikter är inte värt ett dugg.

Allvarligt talat så har jag aldrig hört Grahn säga något positivt om något annat än sina egna kontrakt, då i samband med att han undertecknat dem.
Örebro ÖSK Fans
2012-11-10 13:46
Lekiller

Mycket har varit under all kritik med Grahn med =)
Örebro den närkingska älgen
2012-11-10 13:04
Lekiller

Han var ju rejält på mellanhand vid Ishizakis mål mot Elfsborg borta också.'

Vet inte om det varit uppe här inne tidigare men någon skrev på NA-sportens blogg om att man försökt få till en stor intervju med Grahn om slutet i klubben men att Grahn nobbat det. Tydligen skall Grahn inte ha synts till på träningarna på träningarna när PeO började bygga lagets unga stomme inför näsa år. Han skall också ha sagt till NA:s reporter att "Det är mycket som varit under all kritik".
Örebro Lekiller
2012-11-10 12:04
Telle/ Kan bara minnas två lobbar som Tomer släppt in. Eller två lobbar som kan klassas som missar. Ibland så måste man faktiskt ge målskytten cred för ett bra avslut också. Den första är mot Elfsborg med Izizakis superflyt skott ifrån halva plan. Den andra var mot Giffarna hemma om jag.minns rätt. Både gångerna missar av Tomer. Sen kan jag faktiskt inte komma ihåg någon mer. Det var en till mot Giffarna men det räddade han ju. Att vara aktiv och med i spelet mycket är Tomers spelstil. Så är det ju bara.
Örebro KCMarten
2012-11-10 11:29
Ops, såg att ni redan hade avhandlat Haddad igår. Nåja som sagt, lycka till Haddad.
Örebro KCMarten
2012-11-10 11:27
Haddad på väg bort, vilket i sig inte är så förvånande.

Snacka om floppvärvning..

Han dominerade en försäsong för att sedan vara skadad i två säsonger. Han kan ju inte gärna skylla på konstgräset heller med tanke på att det var magmusklerna som krånglat mest.

Lycka till i en ny klubb Haddad.
AIK Saywee
2012-11-10 11:17
Grixx, jag har sett Stojan Lukic många gånger genom de senaste årens lopp och senast i onsdags. Det är så jag baserar min målvaktsönskan för tillfället. Men han verkar ju vara klar för HBK, eller hur det blev?

Men instämmer att scouting, genomtänkt och bra scouting, typ a la AIK vore något för ett framtida bättre ÖSK, eller?
Annons: