/fotboll/osk/forum/223.aspx/fotboll/osk/forum/223.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pedretti - Admin
2017-03-25 10:04
@Hitta avslut!!:

Lundberg kommer inte spela som en följd av ett rött kort mot Sirius i en U-21 match.

Sema och Ayaz kommer nog inte starta men chansen finns att någon av dem finns på bänken när matchen startar.
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-25 09:59
Vilka är borta från dagens match? Ring?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brandao
2017-03-25 09:54
Idag vill jag se en Ayaz som tar fler rätt beslut. Tycker han allt för ofta borrar ner huvudet i marken och bara kör.

Jag vill se Igbo från start med Besara.

På sikt vill jag att Brendan ska spela högerback istället för Martin L som är långsam och kommer dra på sig många frisparkar och säkert någon straff. Har sett dom tendenserna redan på försäsongen och mot Häcken hade han tur att domaren friade många gånger.

---Brendan----Almebäck---Plessis----Ring

Så vill jag ÖSK ställer upp i Allsvenskan.
Örebro Minatankar
2017-03-25 09:37
ÖSK har kontroll över vattenfrågan så vi bör kunna koppla av den, åtminstone. Laget har spännande potential i de individuella spelarna. Nu gäller det att man får ut effekten i lagspelet, så att 1+1 blir 3. Det vill jag se innan jag kan bli någorlunda avkopplad ??
Örebro Brandao
2017-03-25 08:54
Vattenförbudet gäller väll bara Örebro? Man måste väll kunna anlita någon form av tankbil från annat län?
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-03-24 21:28
@Bastard on Parade:

Just detta och jämfört med Elfsborg har jag skrivit om härinne i flera år om. Kanske inte är lätt och det kan också ha gjort försök i kulisserna som inte jag känner till naturligtvis.

Men om man värvar en spelare (eller för all del också¨en egen produkt) på tre år och betalar en lön som motsvarar en medelgod spelare. Och låter han fortsätta spela på det kontraktet, även om denne presterar bra mycket bättre än vad den lönen motsvarar, ända in i sista året så är risken väldigt stor att han dels känt sig underbetald länge men också att han går till en klubb som viftar med sedelbuntarna. En klubb "som förstår vad jag är värd". Då är det risk att ÖSK, även om de i sista stund dyker upp med ett lika bra erbjudande kommer nobbas.

Crespo kan jag förstå att man väntade med utifrån hans skadehistorik. Men det finns andra spelare historiskt man kanske borde ha börjat prata med betydligt tidigare, erbjudit ett bättre kontrakt.

Osynliga handen har i tidigare artiklar för några år sedan visat att det är mer ekonomiskt att behålla en bra spelare på sikt, och höja hans lön än att släppa honom (billigt eller som Bosman) och leta efter en ny med samma kapacitet
Örebro Minatankar
2017-03-24 19:21
@Vinter:

Jag litar också på Simon o co. Utgångspunkten för vår diskussion var det som Bastard on Parad tog upp vad gäller risktagande. Diskussion var mer principiell. Någon undrade ju varför vi inte vunnit SM på alla år. Och då försökte jag bidra med en analys över tiden.

Örebro Alltid Örebro
2017-03-24 19:10
@Vinter:
Litar också på det styre vi har nu då de säger att ambitionen är att vi ska bli ett stabilt topplag som slåss om Europaplatser. Problemet är (som osynliga handen säger) att det inte hänt särskilt mycket de senaste åren. Ekonomin blir sakta men säkert bättre men är långt ifrån den ett stabilt topplag behöver. Det sportsliga har en så länge inte höjts avsevärt så man kan ju bli lite frågande till om vi har rätt taktik? Klubben ska inte satsa allt och konka om det går dåligt (måste finnas säkerhetslinor) men att satsa på guld, och riskera att åka ur om det skiter sig, är i min värld att föredra framför att ständigt hamna 9-10. Jag byter utan tvekan 1 SM guld mot att riskera 1 år i superettan. Alla som skriver här älskar ÖSK och vill se laget spela. Marginalsupportern vill dock se bra fotboll och framförallt ett vinnande lag. Jag har många bekanta som jag inför varje säsong måste övertyga "att i år har ÖSK ett lag som kan vinna allsvenskan". De vill nämligen inte gå och se "tråkiga Örebro som aldrig vinner något å helt saknar smbitioner". Extremt frustrerande att höra.
Örebro Vinter
2017-03-24 18:34
hmmm.. Så vi ska först genomlida tio "hästsvansar" innan den elfte lyckas? År 2135? Näe, litar mycket hellre till det styre vi har nu!! Om nu någon glömt så ledde "hästsvansens" yviga ledarskap till tvångsdegradering.
Örebro Minatankar
2017-03-24 18:25
@Aspen.:

Självklart krävs det hur som helst kompetens, dvs kunskap (utbildning/erfarenhet), vilja och förmåga. Till det hör hårt arbete.

Men det som skiljer visionären från förvaltaren är ofta risktagandet som vi diskuterade. Visionären tenderar att ta för höga risker och förvaltaren för låga. Men det behövs en visionär för att driva arbetet framåt och en förvaltare att hålla honom/henne på mattan :-)
Örebro Aspen.
2017-03-24 18:18
@Bengt-Erik Gårdefors mustasch:

Historiskt har vi Örebro Basket, Örebro Vollyboll och även KIF Örebro alla har vunnit medaljer
Örebro Aspen.
2017-03-24 18:15
@Vinter:

Ska man lyckas krävs även kompetens och hård arbete, bara visioner räcker inte alltid.

Sedan kan en satsning i det korta perspektivet vara mindre lyckad men på sikt bli riktig bra.

Var hade i stått utan BA nu?
Örebro Minatankar
2017-03-24 17:40
@Vinter:

Tänk så rätt jag fick på en gång :-)
Det går kanske 10 visionärer på en som lyckas.
Saken är bara den att det gå minst 20 förvaltare på en som lyckas.
Örebro Alltid Örebro
2017-03-24 17:22
Det finns en loosermentalitet i Örebro och en viss sanning i när folk driver med "De går aldrig". Bara att titta på det här forumet där många inte bara tror att vi ska sluta typ 10 utan nästan också är nöjda med det. Ja, man ska vara realistisk men det är ändå en tävling och jag förväntar mig alltid att ÖSK spelar för att vinna allsvenskan. Skiter egentligen i förutsättningar och realistiskt tänk när det kommer till placeringar, allt annat än Europaplats är en besvikelse då vi inte uppnått något resultat utsn det. Och vi vill väll ha resultat?
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2017-03-24 17:09
Det är väl detta som är pudelns kärna. Om en organisation har negativa historiska erfarenheter av att spänna bågen så är det inte så lätt att skaka av sig detta. Sedan finns det något allmänt närkingskt som säger att man inte ska tänka stort (och jante). Jag ser inga hållbara positiva exempel från Örebros elitidrottshistoria att inspireras av, gör ni? Det uppenbara är förstås Örebro hockey, men det framstår som ett luftslott som är byggt på tveksamma pengar.
Örebro Vinter
2017-03-24 16:59
@Minatankar:

Vill minnas att det fanns en man med hästsvans som hade "höga visioner" om och med ÖSK för dryga tiotalet år sedan :-)
Hagges vänsterfot
2017-03-24 16:42
@Benny Böckling:
Mbombo Sköld och Kennedy lägger swishen på 30kr för varje mål. Edit: Vore lite smått ironiskt om Jansson gör 2 grova tabbar och Fagerström gör 4 monster räddningar och 2 straff räddningar. Då skulle Axen få tänka.
Örebro Brandao
2017-03-24 16:40
@Hagges vänsterfot:

Haha! Jag har inte börjat med biran än:) ok, bland dom bästa i första halvlek.. Finnarna är riktigt dåliga bör sägas..
Örebro Benny Böckling
2017-03-24 16:34
Fagerström ska stå för Mariehamn imorgon alltså..

Bara en sån sak
Örebro Minatankar
2017-03-24 16:33
@Brandao:

Sportjournaliser, tränare, spelare, supportrar och alla andra ser olika på spelare.
Vad beror det på?

Faktorer som spelar in tror jag är hur man själv spelade fotboll en gång i tiden. Nästan alla av oss har spelat fotboll och beroende på vilken position vi hade i laget och på vilket sätt vi spelade, tror jag det påverkar vår syn på andra spelare.

Vidare har det betydelse om man själv spelat på "korpnivå" eller elitnivå och om man då fått en inblick i taktikgenomgångar och snacket i omklädningsrummet som kan vara av vitt skild karaktär.

Sedan handlar det om referenser och preferenser i övrigt. Jämför man insatser med spelare i svenska divisioner eller med Messi i Barcelona? En god inblick i internationell fotboll kan endera innebära att man ställer för stora krav på svenska spelare eller att man nedvärderar dem orättfärdigt.

Eller så ser man avgränsat på respektive spelare och inser inte att tränaren vill att spelarens specifika kvaliteter ska komplettera laget i övrigt. Det senare tror jag är särskilt svårt att bedöma för oss på läktaren som inte är med på alla träningar och som inte vet hur tränaren lagt upp taktiken och varför han tagit ut laget på visst sätt anpassat till flera faktorer.

Tror också att psykologiska parametrar spelar in. Har man en favoritspelare av något skäl är det lätt att överskatta hans kvaliteter och underskatta hans brister. Men ibland kan det ju också vara tvärtom att man är särskilt kritisk till den man tycker sig kunna väl.

Ja, det var lite analytiska och filosofiska utsvävningar. Men sådan är jag ibland för den som ännu inte upptäckt det hehe.

Hagges vänsterfot
2017-03-24 16:31
@Brandao:

Bäst på plan? Ta de lugnt med fredagsbiran nu.
Hoppas verkligen inte vi går för Batan.
Örebro Brandao
2017-03-24 16:28
Hitta avslut

Vi tycker olika helt enkelt...

Örebro Brandao
2017-03-24 16:28
Hitta avslut

Vi tycker olika helt enkelt...

Örebro Hitta avslut!!
2017-03-24 16:26
Hahah herregud!! Bäst på planen? Av mig får han 2/5. Ungefär som alla andra. Ja jisses...
Örebro Brandao
2017-03-24 16:10
Hitta avslut

Har inte Batan varit bra!? Du driver med mig?... Han var bäst på plan i första halvlek...

Snacka om att man ser fotboll olika..
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-24 16:08
Nä du har inte missat något. Skrev bara en märklig personlig önskan :)
Örebro Minatankar
2017-03-24 16:05
@Hitta avslut!!:

Jag vet inte att någon i ÖSKs organisation uttalat intresse för Batan. Däremot att man varje dag får massor av förslag på spelare. Inte kan man dementera alla dem eller alla rykten som supportrar skapar. Eller har jag missat något?
Örebro Hitta avslut!!
2017-03-24 15:54
Jag är på plats i Tyresö och kollar Bajen - Ilves. Batan är inte alls bra och jag tycker det vore riktigt dumt att gå efter honom. Det vore lugnande med nån form av dementi från ÖSK. I övrigt imponerar inte Bajen för fem öre.
Örebro Restalundsv
2017-03-24 15:51
Gården har visserligen värvat etablerade bra spelare. Men vissa utav dem gör bara någon säsong till och de kan inte sälja spelarna heller. De går för SM-guld inom 1-2 år. Vi har däremot ändå värvat spelare som kan ge en slant och som är under 30. Omoh, Ayaz, Rogic är ändå unga och spännande, de kan ge en slant till klubben i framtiden. Finns även andra spelare. Jag tycker ändå man har satsat lite iår, trots spelartapp.
Örebro Minatankar
2017-03-24 15:48
Namn: Bastard on Parade
Sänt: 2017-03-24 15:16
//

Som vanligt en bra skrivning som bygger på att du är insatt både i det sportsliga och ekonomiska.

Mycket krävs för att höja ÖSKs omsättning till minst det dubbla. Inte minst handlar det om att lyckas i spelarförsäljningar, som i sin tur bl a bygger på kloka kontraktsskrivningar.

Jag vill kort uppehålla mig vid sättet att tänka. Så länge ledare, styrelse, medlemmar, aktieägare och supportrar tänker i smått, dvs 1-9 mkr för en spelare, kommer också resultatet bli i smått. Klubbar som säljer spelare för ett antal tiotal miljoner kronor tänker också i stort.

Ska jag sälja en begagnad bil eller vad ni vill och själv anser den inte vara så mycket värd, kommer jag inte heller få så mycket betalt. Om jag däremot själv utstrålar en tro på dess kvalitet och höga värde, ökar chansen att jag får bättre betalt. Detta låter kanske både naivt och ovetenskapligt, men alla som sysslat med försäljning vet att detta är relevant.

Men har man höga visioner, ambitioner och mål i Örebro är det många som slår ner på dem och tycker att man är i det blå. Jag tror inte på den överdrivna svenska ödmjukheten. Jag vill se att man sticker ut hakan lite mer med glimten i ögat.

Kunde Island slå England i fotboll är allt möjligt. Kunde Zlatan bli en av världens bästa spelare är allt möjligt. Kunde han göra 4 mål på England är allt möjligt. Kan Växjö, Halmstad, Kalmar, Borås och Norrköping vinna SM, så kan även Örebro! Allt är möjligt om man tänker stort. Men då får vi inte vara nöjda om vi får 5 miljoner för en spelare. Vi behöver tänka 15, 25 och 35! Eller mer :-)
Annons: