/fotboll/osk/forum/2227.aspx/fotboll/osk/forum/2227.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-11-26 09:24
Minatankar, 09:04,

ja det är faktiskt väldigt få, som under de senaste åren inte ville ha några förbättringar.

De flesta har ju konstant hoppats på bättre tränare, bättre kommunikation, att talangerna får växa i klubben och att konstgräset byts ut mot en bättre matta.

Det är några få som tjatat emot detta eller delar av dessa, av någon anledning ...

... tänk om klubben hade lyssnat på ÖSK-Karl, han var tidigt ute, nu känns det lite sent, men å andra sidan, bättre sent än aldrig :)

Heja SPORT !!!
Minatankar
2012-11-26 09:04
Namn: Telle
Sänt: 2012-11-25 23:24
//

Det är uppenbart att du, jag och många andra gör samma analys.
Till detta kommer analysen kring hur klubben organiserats, kommunikation mm.

Upplever att man nu lyssnar, tar till sig och rättar till flera saker. En proffsig tränartrio, bättre kommunikation, talangsatsning och nytt spelunderlag till våren, är några exempel.

Nu återstår att se över hela organisationen med förening, aktiebolag och Spelarinvest ur en rad aspekter.

AIK Saywee
2012-11-26 08:09
@Conjuration:

Tja, frågan är snarare om vi någonsin i framtiden kommer att möta något av dessa lag?

Två åker ur
Ett kvalar ur
SvFF plockar ut ett som fuskar

.... och de kommer aldrig åter till AS !!!

(samtidigt som ÖSK spelar permanent i AS och i "Europa")
Örebro Telle
2012-11-26 08:04
Saywee //

Tack, tack! :)
Örebro Conjuration
2012-11-26 08:04
Är jag den enda här som inte är mentalt införstådd med att det blir spel i superettan? Jag väntar fortfarande på att se spelschemat med matcher mot Malmö, Göteborg, Djurgården & Elfsborg osv.
AIK Saywee
2012-11-26 07:47
Telle,

av mig får du en svartvit tumme, för "gårdagens inlägg" :)
Örebro Telle
2012-11-25 23:24
Nstein 15:30 //

Träffande inlägg... :) Tror däremot inte att det är någon fara - Tobias Grahn är inte över på offensiv planhalva särskilt ofta. Reklamskyltarna på den sidan matchar inte hans pannband...

Minatankar //

Mycket bra inlägg flera gånger om under eftermiddagen. Det 17:12 sammanfattar det hela väldigt bra på några få rader. Hoppas utvalda personer i styrelsen läser det, begrundar, skriver ut det på kansliets skrivare och sätter upp det någonstans där de ser det varje dag. Fjärde våningen, kanske...? ;)

Godzilla Hårddisksson 16:18 //

En stor anledning till att ÖSK har gått ut och sagt att man ska satsa på lokala talanger i fortsättningen är att man har gjort slut på större delen av sitt egna kapital. Man har förmodligen helt enkelt inte råd med något annat just nu.

Kapitalet har försvunnit nästan helt, inte för att man har "toksatsat" utan som en följd av att man har varit dumsnåla och sparat in på helt fel saker. De spelare man skulle vilja behålla har man erbjudit mer eller mindre pinsamma löner i sammanhanget, och när de sen har lämnat klubben har man fått ersätta dem med betydligt kostsammare och dessutom sportsligt sämre lösningar.

Det är inte bara "stjärnor" som Grahn som har kostat pengar. Vad tror du att det har kostat att betala Almebäcks ersättare Eidur lön i två år när han knappt har spelat en minut? Riku Riski som skulle ersätta Bedoya?? Henri Belle? Anthony Flood? Denis Abdulahi? Bruno Hay Pinet? Lägger man ihop lönekostnaden för alla snål-lösningar som har kommit hit de senaste åren utan att ge någon som helst valuta på planen för pengarna (och med en omsättning på närmare 60 spelare är de många) och adderar mångmiljonförlusterna för att sparka två tränare, tappa en kvarts miljon i publikintäkt per hemmamatch och gå miste om alla miljonerna i minskade inkomster från sponsorer och svenska fotbollsförbundet för degraderingen ur allsvenskan, så ser man några av följderna när ett företag tror att man kan spara sig ur problem.

ÖSK prioriterade att spara ihop ett högre eget kapital framför att satsa på en trupp med högre sportslig kvalitet i vintras. Det gick ju så där...
Benny Böckling
2012-11-25 21:59
Kardinalen// Okey. Tackar för svaret!
Kardinalen
2012-11-25 21:50
@Benny Böckling:

Preliminärt spelscema släpps någon gång i december. Däreftrer ska klubbarna komma med förslag och önskemål. Och tv-bolagen säga sitt. Så, i januari 2012 spikas det.

Förra säsongen släpptes det "första preliminära schemat" 12/12.
Benny Böckling
2012-11-25 21:37
Någon som vet när man brukar släppa spelschemat till superettan? Eller man kanske skulle fråga på Vulkanernas forum, dom borde ju lärt sig efter alla år. Nä, jag testar här.
AIK Saywee
2012-11-25 21:05
@Helsingborg_FCK:

.... kanske, men vi är på G.

Vad är ultras för nå´t, som blommar nere i Skåne ???
Örebro Trivseltorsten
2012-11-25 21:00
Helsingborg_FCK/

Suck, Heifare som behöver bekräftelse..inte första gången jag sett ett sådant inlägg direkt. Men du ska få svar, jag tycker alla de lag du listar är före Helsingborg utom möjligvis Elfsborg. Sedan är både MFF och Söderkisarna i superettan före er med i sådan lista. För den sakens skull är det dock inte inte tyst på era läktare, det är rätt bra drag ibland.

Spårat ur? Eller nöjd med svar?
Helsingborg Helsingborg_FCK
2012-11-25 20:34
ärligt talat så är det inte direkt nån chock. ni har alltid varit en lättviktare inom det ämnet.
AIK Saywee
2012-11-25 18:11
Helsingborg_FCK

- ärligt, vårt läktarår var ingen höjdare
- klackåret var inte heller någon höjdare

... men det finns flera i klacken som verkligen bryr sig och jobbar och sliter ...

... all heder till dessa som orkat, trots det elände som drabbade oss av någon (o)förklarlig (?) anledning.

Vi hejar på SPORT och är snart tillbaka i AS, där vi hör hemma.
AIK Saywee
2012-11-25 18:00
Helsingborg_FCK,

har du med avsikt utelämnat MFF i din egna toppfemlista?
AIK Saywee
2012-11-25 17:57
Vi vill nog själva hålla en seriös nivå,
det är enligt våra regler som "gästsupportrar" bör hålla en "låg ton"

Det jag funderar över är ...

... vad är ultras ?

... mäts röststyrkan i decibel ?

... är uppförande och ordning intressant ?

Helsingborg Helsingborg_FCK
2012-11-25 17:48
Nu när allsvenskan är slut vore det kul med lite ransankan av varje lag. Jag syftar på läktaren/klacken. Hur har läktaråret varit för er? För mitt HBG kan jag säga att vi tagit flera kliv framåt. röststyrka o mentalitet har vi ALLTID haft. men nu börjar även antal och ultras blomma på våra läktare. inom något år är vi förmodligen bäst i hela sverige. hade förvånat mig något enormt om inte så var fallet. fast det finns en del att jobba såklart, JUST NU, med året som varit skulle nog en topp5 lista se ut så här.

1: AIK
2: DIF
3: HBG
4: IFK
5: Elfsborg

Tänk på att hålla en seriös nivå så det inte spårar ur.
AIK Saywee
2012-11-25 17:18
Minatankar,

det du skriver 17:12,

känns så självklart att det bara är underligt att "organisationen" ÖSK inte levt upp till dessa ideala förhållanden tidigare.

Problemet(problemen) finns var?
Minatankar
2012-11-25 17:12
Om man menar att det är svårt att rekrytera och behålla spelare i ÖSK, behöver man göra en riktig kartläggning av orsakerna och därefter prioritera åtgärder som gör att detta underlättas.

Man kommer långt med att man tar initiativ till att kontakta spelare, ha attraktiva tränare och en attraktiv spelidé, ha en spännande målsättning, kommunicera med spelarna när de väl är här och att ha flera personer som jobbar med de sociala frågorna så att man trivs i klubben och i Örebro.

Satsningen på Peo, Alec och Axel är helt rätt. Nu gäller det att bygga vidare.
Minatankar
2012-11-25 17:05
Namn: Godzilla Hårddisksson
Sänt: 2012-11-25 16:18
Det är väl rätt uttalat att ÖSK ska satsa långsiktigt på lokala talanger? Tror det är helt rätt väg att gå. Hellre några år i Superettan med ekonomin intakt än toksatsning alá Norrköping för ett antal år sedan. Tålamod!
//
Det gäller att både gasa och bromsa samtidigt. Jag ser en långsiktig talangsatsning som ett mycket gott alternativ till att låta nästan 60 spelare passera klubben under 3 år, varav de flesta utifrån.

De få rekryteringar utifrån som man nästan alltid behöver göra, bör i stället vara av allra högsta kvalitet så att chansen till positiva effekter optimeras. Det är oftast en billigare satsning i längden än att göra som ÖSK gjort de senaste 2-3 åren, vilket kommer att innebära en skillnad på klubbens ekonomi mellan 2011 och 2013 på ca 30 mkr.
AIK Saywee
2012-11-25 16:43
Godzilla, jag tror att klubben satsat långsiktigt på lokala talanger mer eller mindre sedan 1908, jag börjar tröttna på satsningar som inte leder till toppplaceringar i AS.

Tror på en "mix", svarta och vita eleganter och giganter, gamla och unga, som vill orkar och kan kämpa, för klubben, klubbmärket, fansen och publiken.

Men som Grixx skriver, dagens verkligheter och framtidens turbosamhälle förändras så snabbt, att ...

GOK !!!
Minatankar
2012-11-25 16:39
Grixx
//
Om och hur man satsar är väl inte schabloner? Håller med dig om att man behöver vara snabb i beslut och handling och dessutom ha god framförhållning.

ÖSK Fans
//
Vet ej. Tror det blir försiktigt.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-11-25 16:18
Det är väl rätt uttalat att ÖSK ska satsa långsiktigt på lokala talanger? Tror det är helt rätt väg att gå. Hellre några år i Superettan med ekonomin intakt än toksatsning alá Norrköping för ett antal år sedan. Tålamod!
AIK Saywee
2012-11-25 16:15
Vad den nuvarande styrelsen hittar på, beror delvis på om den lärt sig läxan, för det är väl i stort sett samma styrelse som vi haft under de felaktiga åren?

Men i mars 2013, har många som vill, kan och orkar, samt bryr sig, möjlighet att påverka styrelsens sammansättning, ialla fall till viss del.
Örebro ÖSK Fans
2012-11-25 16:06
minatankar..

Håller helt med dig! Har du fått några indikaioner på vilken sorts satsning det blir?
Örebro Grixx
2012-11-25 16:01
Minatankar// Schabloner om hur man gjort tidigare och hur man ska göra framledes blir lika fyrkantiga i jämförelse. Mycket kloka personer i en proffsig organisation som agerar proffsigt i alla skiftande frågor är alltid det viktigaste. Omvärlden förändras så mycket hela tiden att många bra idéer snabbt blir värdelösa.
Minatankar
2012-11-25 15:44
DaSa o Grixx
//
Örebro Spelarinvest AB har många miljoner som nu inte används p g a skattedom som innebär att vinster beskattas men förluster inte får dras av. Därför behöver Spelarinvest läggas ned så att vi blir aktieägare direkt i ÖSK Elitfotboll AB.

Att välja en försiktig väg är också en chanstagning. Det har man gjort de senaste åren med känt resultat. Jag föredrar 75 % kalkylerat och offensivt risktagande framför 75% försiktighet.
Örebro Nstein
2012-11-25 15:30
Om nuvarande styrelse är kvar kommer den etablerade mittfältare som vi alla skriker efter förmodligen bli ....
Grahn igen, då man nu pratat ut om det och man efter en ännu större sign-on bonus och ännu bättre kontrakt kommit överens om att Tobbe bara får skrika på domaren om det blir ett domslut mot honom på offensiv planhalva.
Örebro Grixx
2012-11-25 14:59
Minsta lilla felsatsning kommer att ge en smäll i bakhuvudet. Ekonomin nu blir riktigt tight och går vi inte upp omgående men satsar så kommer det att tära riiktigt ordentligt och hindrar ytterligare satsning.
Örebro DaSa
2012-11-25 14:26
Minatankar/ Har vi råd att ta in tre allsvenska spelare? Vill de komma till klubben nu när vi skall spela i SE? Jag tycker vi skall värva SE-klass, typ Brandeborn, Nkilli och Rinne i år. Eventuellt krydda med Crespo om spelarInvest tar den ekonomiska risken. Sen om vi går upp så förstärker vi med tre allsvenska toppnamn.
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: