/fotboll/osk/forum/2215.aspx/fotboll/osk/forum/2215.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-12-11 07:11
Skönt att Telle är tillbaka, jag blev faktiskt lite orolig ett tag ...

Du är min forumkung och därför tog jag ut dig som "släpande Forward" i mitt forumlags startelva, troligtvis får du spela hela matchen :)

Dina inlägg är alltid mycket läsvärda, går liksom inte att skrålla förbi ...
Örebro Trivseltorsten
2012-12-11 02:05
Mittfältaren måntro?
Minatankar
2012-12-10 23:28
Telle
//
Bra att du tagit debatten med fattning. Jag har inte sett att någon skrivit att du kränkt honom. Däremot kan en person eventuellt känna sig kränkt om han/hon inte har självdistans och god självkänsla.

Själv menar jag att han är en offentlig person. Min poäng har varit att man kan skrämma bort offentliga personer oavsett om de är politiker, företagsledare eller fotbollsspelare om man blir utsatt för tillmälen och nedsättande omdömen under lång tid. Jag menade inte att du gjort det i din satir, utan att den publiceras under en period då han av andra varit utsatt för sådana kommentarer.

Jag tycker, som jag skrivit till dig i personligt meddelande, att du på allmän begäran ska publicera din satir igen nu när vi haft debatten och förhoppningsvis alla förstår och fått göra sina synpunkter hörda.

Örebro Telle
2012-12-10 23:13
Oj, det verkar ha skrivits en hel del sen igår... Nej då, jag är inte alls bortskrämd, däremot lite bortskämd, med allt stöd jag fått. Tack för det, allihop.
Nej, jag har bara haft för mycket att göra för att hinna med att skriva eller uppdatera mig sen i går eftermiddag.. Jag får väl kontra med ett par monsterlånga (och helt humorfria...;) inlägg nu när jag har tid en stund igen. Läs den som orkar, scrolla den som inte gör det. Gbgdeg, gå och ta en pilsner så länge, för det blir nog en del svåra ord nu... ;)

Det sägs ju att bra satir ska engagera och beröra, så jag får väl ta debatten som uppstod igår som ett gott betyg. Vad gäller det omdiskuterade inlägget vill jag förtydliga att ingen har bett mig ta bort det, varken öppet på forumet eller via pm (tvärtom har flera bett mig lägga upp det på nytt på annat håll istället), och ingen har heller uttryckt sig hotfullt eller ens otrevligt mot mig. Jag valde själv att ta bort det, eftersom ett par medlemmar här inne verkade anse att det gick över gränsen från att vara roligt till att vara kränkande mot en enskild spelare, Jonas Sandqvist i det här fallet. Som jag skrev redan i går var avsikten med inlägget att underhålla er som läser här inne, inte att kränka någon, så därför tog jag bort det för att undvika att någon tog illa vid sig. (Satir och medkänsla är visst ingen bra kombo... ;)

Själv tycker jag nog att det är något av en storm i ett vattenglas. Mitt inlägg var så tillspetsat att det tydligt framgick att det var menat som satir, och förutom ett par harmlösa gliringar om att Sandvist ser ut som en filmstjärna ur en 30-talsfilm (vilket väl får anses som en komplimang mer än en förolämpning) innehöll det inga kommentarer mot hans person utan bara skämt om honom i den offentliga rollen som målvakt i en allsvensk fotbollsklubb. Det innehöll inga glåpord eller tillmälen, och i princip heller ingen kritik som inte redan framförts i NA, där han kallats allt från skotträdd till sämst, eller här på forumet där han och många andra spelare kallats betydligt värre saker än så, särskilt under och efter matcherna.

Sandqvist har haft en tung säsong, och fått kritik från många håll under året, så man kanske kan tycka att det var att strö salt i såren att skämta om hans insatser nu när säsongen är över, men ämnet är ju faktiskt aktuellt i allra högsta grad eftersom spekulationerna om var han spelar nästa säsong (oavsett om det blir ÖSK eller inte) pågår för fullt. Så sent som tidigare samma kväll hade det i samband med en färsk artikel i NA skojats här på forumet om att "ingen allsvensk klubb väl skulle vilja betala för honom", vilket var huvudorsaken till att jag med glimten i ögat ville påpeka motsatsen.

Det som skiljde mitt inlägg från alla andra som redan skivit om Sandqvist under året, och förmodligen det som stack lite i ögonen, var att det var extra långt. Det verkar som att några har tolkat det som att det därför var extra elakt menat också, men det var aldrig avsikten, utan bara ett sätt att göra det intressant och roligt att läsa. Att skriva att någon är skotträdd eller agerar passivt för typ sjunde gången kändes varken roligt eller konstruktivt, för det har som sagts redan gjorts av NA och andra här inne. Att skriva att någon är skotträdd eller agerar passivt på 16 olika sätt, var och ett kopplat till en av de 16 olika allsvenska klubbarna som skulle kunna köpa honom, däremot... Det är en så dum och absurd idé att det blir roligt i sig att någon faktiskt gör sig besväret att göra det. Formen för skämtet blir alltså en del av vad som gör skämtet roligt, med andra ord, eftersom det skapar ett intresse hos läsaren att läsa vidare ända till klubb sexton. Eftersom det är ett så överdrivet tilltag blir det också extra tydligt att det är skämtsamt menat, anser jag, eftersom ingen vettig människa som vill såga någon på allvar skulle välja att göra det på det sättet.

Om jag får slå på min egen bongotrumma lite grann tycker jag själv att det var bra satir, som balanserade på gränsen utan att gå över den, precis som bra satir ska göra. Utan att jämföra kvaliteten på något sätt kan man se och höra betydligt elakare saker än så om offentliga personer dagligen i humor-, parodi- eller satirprogram på tv och radio. Så länge skämten inte gör över gränsen får man som offentlig person och "kändis" tyvärr nog försöka gilla läget sådana gånger, och kanske till och med försöka se det som lite smickrande att det läggs tid och kraft på att häckla en. Om inte annat är det ju ett bevis på att man berört både häcklarna och deras publik på ett eller annat sätt, annars hade ju ingen tittat på det eller läst det.

Och ja, Sandqvist och samtliga av hans lagkamrater i ÖSK klassar utan tvekan in som både offentliga personer och "kändisar". De har har valt att mot väldigt bra betalning uppträda uppemot 30 gånger per år inför en livepublik med förväntat snitt på allt från tre till tiotusen personer, som dessutom sänds på tv över hela landet, som stöts och blöts av x antal fans på nätet, och som dessutom följs och bedöms av en av landets största lokaltidningar med storleksordningen 100.000 läsare. Hur många artister, musiker och skådespelare i Sverige har samma möjligheter att nå ut till allmänheten och sin publik? Hur många politiker har lika många intresserade människor som aktivt följer ens arbete och insatser lika engagerat och noga? Att med det som bakgrund inte klassa en allsvensk fotbollsspelare 2012 som en offentlig person känns lite förlegat, enligt min mening, och det enda det medför är att sänka statusen på allsvenskan gentemot andra ligor och Champions leauge genom att bekräfta myten att man klassas som offentlig och känd först när man blir utlandsproffs och omskrivs regelbundet i Aftonbladet.

Så, nog om inlägget nu. Den intressanta diskussionen som öppnades upp som en följd av allt det här handlar egentligen om vad och hur man ska skriva på forumet. Det får bli i nästa inlägg däremot, för det här börjar bli lite väl långt...
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-10 22:36
Yasins fantastiska assist.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-12-10 22:22
Jag saknar Telle, synd man inte kopierade hans satirinlägg, de borde bevaras till eftervärlden.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-12-10 22:19
@Conjuration:

Du blandar nog ihop det med förra årets silly, när Brädan o tror jag ÖSK Fans släppte bomben Grahn?!, jag bävar när denna skall brisera.
Örebro Valderinho
2012-12-10 22:02
Varför kan man inte byta ut konstgräset på vårsäsongen.Låter ju helt puckat att man ska ha det kvar fram till uppehållet, finns ju ingen som tjänar på det..
Örebro Conjuration
2012-12-10 21:55
Den här mittfältaren det pratas om.

Är det Tobias Grahn? Har hört rykten om att hand förra klubb släppte honom.
2012-12-10 20:50
ÖSK Fans//

Låter bra :). Är det ett etablerat namn?
Örebro ÖSK Fans
2012-12-10 20:34
ösk krille

mittfältaren har fått ett kontaktsförslag....
Minatankar
2012-12-10 20:31
Fick upp ett gammalt inlägg på fel sida och svarade. Inte aktuellt nu och därför borttaget :-)
Örebro Leper
2012-12-10 20:13
Jag tror inte vi gör klart med några nyförvärv förrens vi gjort oss av med de kontraktsbundna spelare vi inte vill ha kvar, typ Eidur, Sankan, Alimi (?) m.fl.
Speciellt med tanke på ekonomin och att truppen ska bantas till 19 man.
Örebro Valderinho
2012-12-10 20:09
Ahmed Yasin assisterade till 1-0 målet mot Jordan, som också blev slutresultatet.
Nästa match är den 13 Dec mot Syrien.
Degerfors gbgdeg
2012-12-10 20:01
Torsten ni gnäller alltid:)
Rallyfinnen allt är möjligt i Degerfors som seriesegrarna 2013 tex men ditt namn kan förknippas väldigt mycket med innebandy er nationalsport hehehe
2012-12-10 19:19
Något nytt på värvningsfronten?
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-10 19:05
DaSa // Dragen slutsats av VD vecko mail är :

Man har nu en kontrollpunkt för hur sponsor/partner försäljningen har gått. I samband med detta sätter man en preliminär budget för 2013.
VD uttalande "Den blir som alla säkert redan räknat ut, oerhört tight". Min slutsats av uttalnadet är att man sålt mindre än man hoppas på.
Örebro DaSa
2012-12-10 18:46
"Avslutningsvis kan jag säga något om budgeten för 2013. Den blir som alla säkert redan räknat ut, oerhört tight. Vi kommer inte bygga en organisation för Superettan, vi kommer bygga en organisation för framtiden som gör sin start i Superettan."

Är det bara jag inte förstår vad som menas ovan? Ordbajseri som vanligt?! Gillar ideén med VD breven men känns som Jan kan vara lite tydligare.

Sen förstår jag inte varför vi väntar tills i sommar med att byta mattan. Om alla är överens så är det bättre att byta direkt i vår, kan väl inte ta mer än max 1-2 v att byta mattan?!
Örebro DaSa
2012-12-10 18:39
Vore riktigt kul om Kalle stannar! Tror det blir perfekt för honom med ett år i SE, fortsätter hans utveckling så kommer han dominera nästa år.

Sen så är jag avundsjuk på hur väl Norrköping verkar skötas nuförtiden. Hade hoppats att ÖSK skulle bli nya Elfsborg men nu så känns det som Norrköping är ljusår före. De gör sunda och smarta värvningar. T.ex. så verkar de vara villiga att skriva dyra kontrakt med klasspelare som t.ex. Astrit, Peter Larsson och nu Ari Skulason och Ludwig. Är fortfarande bitter att vi inte knep Ari istället för Grahn förra året. Får hoppas att vi revanscherar oss lite på transfermarknaden denna gång.
Örebro Trivseltorsten
2012-12-10 18:38
Som närking gnäller man väl till med 4:e då ;)

do ´h!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-10 18:32
[Q2UOTE=Trivseltorsten]Bilden från osynliga handen säger mig att vi enligt rimlig logik placerar oss topp 4 nästa år =) #Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.[/QUOTE]
Glasklart Torsten!
f(x) = 19,56 In(x) - 7,24
R^ = 0,47
Glasklart som sagt, sämst fyra blir det!
Örebro Trivseltorsten
2012-12-10 18:23
Bilden från osynliga handen säger mig att vi enligt rimlig logik placerar oss topp 4 nästa år =)

#Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-12-10 18:04
Jag tycker personligen att det fina med det här forumet är just att det är hyfsat befriat från hånande glåpord mot de egna spelarna. Men självfallet ska humor ha en plats i detta finrum men var gränsen går mellan humor och rena elakheter är väl upp till betraktarens öga. Censur är dock oavsett vad närmast alltid förkastligt. Synd att man inte hann läsa det så infamösa inlägget!
Ruskigt skönt förövrigt att Holmberg verkar bli kvar,han tror jag väldans,väldans mycket på.
Örebro Lekiller
2012-12-10 17:49
Kalle tycker att det var ett par spelare som inte riktigt gjorde sitt jobb och det de skulle för ÖSK förra säsongen men att man nu behållt de bästa. Sen nämner han att det typ bara är Haddad och Grahn som lämnat. Hehe
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2012-12-10 17:37
Kände helt enkelt att jag måste ha med en finne i forumlaget och med tanke på Rally, så kan det bli fart på vänsterkanten :)

Vill ha en snabb kille som inte lufsar bort till hörnflaggorna ...
Örebro Rallyfinnen
2012-12-10 17:10
gbgdeg// Jag förstår inte hur du kan förknippa mitt namn med innebandy, men allt är väl möjligt i Degerfors.

Jag kan iallafall titulera mig som forumets Samuel Wowoah, då Saywee placerat mig på vänsterbacken. =)
IFK Göteborg Sillstryparen - igen
2012-12-10 16:45
Intervju med Kalle Holmberg om fortsättningen i ÖSK och allsvenska klubbars intresse.
Minatankar
2012-12-10 16:16
Telle, du har personligt meddelande.
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-10 16:05
Society, you´re a crazy breed
I hope you´re not lonely without me
Society, have mercy on me
I hope you´re not angry, If I disagree
AIK Saywee
2012-12-10 15:39
@gbgdeg:

Jag tänker inte säga något, det är ju meningslöst när ingen lyssnar, fast jag måste nog skriva att jag inte förstår ....
Annons: