/fotboll/osk/forum/2189.aspx/fotboll/osk/forum/2189.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Leper
2012-12-17 21:45
Några funderingar/frågor:

- Okey, vi chansade med Grahn som nyförvärv. Men hur kom det sig att han fick så vansinnigt mycket betalt? Har hört 4-5 milj. totalt med sign on och lön. Vem beslutade att "lägga alla ägg i en korg" på en sån chansning som honom?

- Eidur. Say no more, han skulle ersätta Almebäck, gå rakt in i startelvan. Har säkert kostat en hel del. Hur (vem) kunde vi scouta så fel?

- Varför har vi fått så lite betalt för de vi sålt, alt. ingenting? jag menar Almebäck, Bedoya , Porokara. Killar som spelade i landslag!

- Sandqvist. Samma där, hur scoutade vi där? Magnus Kihlberg sa tydligen direkt att han håller typ div. 3-klass

- Brunet Hey Pinot? Anthony Flood? Hur scoutade vi där? Vem är ansvarig?

Många fler frågor finns.
Örebro Telle
2012-12-17 21:45
Det var till exempel så Paulinho försvann, även om inte många känner till det. Uppäten av Folke.

True story...
Örebro Telle
2012-12-17 21:44
BiB //

God tanke, men din idé faller på att vi inte har råd med att köpa mat till spelarna längre. Dessutom äter Jan Folke bara upp allt ändå...
Örebro Bulten i Boo
2012-12-17 21:37
@gbgdeg:

Det där var faktiskt riktigt roligt (kanske inte så dumt med en hovnarr till hustomte!) och kan faktiskt ge oss lösningen på hela problemet: Om alla spelare lägger på sig tio-femton kilo så kan vi göra oss av med fem-tio spelare utan att behöva banta truppen alls!!
Örebro Telle
2012-12-17 21:36
Kardinalen //

Det jag vände mig emot var följande formulering:

"Jodå, styrelsen, vd, sportchef, Spelarinvest och dylika personer styr och ställer i klubben. På något annat sätt vill i alla fall inte jag ha det. "

Jag vill inte ha det på det sättet som det har "styrts och ställts" på slutet.

Spelarinvest har spelat ut sin roll, eftersom deras kapital inte är tillgängligt på samma sätt längre i och med den nya skattedomen. Den konstruktionen som en gång skapades just för att få in nödvändigt kapital i klubben är bara en organisatorisk belastning nu som kostar mer än det smakar.

Självklart ska vi ha styrelse och vd, men styrelsen bör bestå av ledamöter som antingen har fotbollskompetens utöver affärskompetensen, eller som klarar av att utse en sportchef som har den om de själva saknar den.

Och angående just sportchefen ska vi självklart också ha en sådan, men han/hon bör ha sportslig kompetens, pondus nog att utöva den, erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (så vi slipper höra kommentarer i stil med "Jaha, ska man inte skriva kontrakt som löper ut samtidigt för lagets samtliga nyckelspelare? Oj, då... Ja, det får vi ta med oss till nästa år..."), och ett brett kontaktnät så vi slipper pinsamma värvningar som Bruno Hay Pino och Eidur Sigurbjörnsson samma sommar som vi siktar på pallplats och medaljer.

Dylika personer... Ja, jag vet inte vilka som räknas in dit riktigt. Magnus Sköldmark? Resten av Fotbollskommiten som gjorde ett sånt top notch-jobb med årets trupp?

Vi har olika uppfattningar, uppenbarligen, men själv anser jag inte att man kan förklara bort de två senaste årens resultat med en axelryckning och kommentaren "Du'rå...?"
Degerfors gbgdeg
2012-12-17 21:32
Bulten i bo :är det sporten dom försöker slå ihjäl varandra med pinnar?
Degerfors gbgdeg
2012-12-17 21:30
Jimmy : har ni problem med truppen mycket tjat om banta truppen o nu dina konstiga inlägg om att inte bara örebroare är tjocka eller misstolkar jag ?
Örebro Bulten i Boo
2012-12-17 21:29
@gbgdeg:

Käppaspel? Känner vår hustomte till det? " - Varför gör de på detta viset?" piper han..
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-17 21:24

Som sagt, inte alltid lätt att hålla formen ;)

"Den trefaldige guldbollen-vinnaren, VM:s bästa målskytt genom tiderna och en av fotbollens främsta spelare någonsin, vägde 118,4 kilo för några månader sedan."
Degerfors gbgdeg
2012-12-17 21:21
Bulten i bo : Tyst det är här man hör nästan hur du trallar runt här men oj va tyst va gör närkingarna ikväll ,måste kolla text-tv men ojoj öhk deras hockeylag spelar och förlorar igen nu kommer dom hem snart o då blir det sura miner igen o då måste gbgdeg vara snäll som bara han kan......oj Bofors vann 9-0 är dom bra må tro?
AIK Saywee
2012-12-17 21:18
Kardinalen,

"jodå, styrelsen, vd, sportchef, Spelarinvest och dylika personer styr och ställer i klubben. På något annat sätt vill i alla fall inte jag ha det. Du har ju självklart lite grann att säga till om. Gör det på rätt sätt, bara. "

Det kanske är så som "ledningen" i vårt kära ÖSK skall se ut, som du beskriver, men det handlar ju framförallt om vilka personer som representerar dessa olika fenomen, det är där skon klämmer, det är helt enkelt till stora delar fel personer, inte alla, men alltför många !!!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-17 20:54
@Saywee:

Som en liten tomte som tultar runt här är han...
Örebro Leper
2012-12-17 20:45
@Kardinalen:

Okey, för dig blir det:
Aldrig förr har så få haft så få att tacka för så mycket....
Örebro Bulten i Boo
2012-12-17 20:38
@Saywee:

Tomte röd: - Tomten ska va rövit, det vet ju varenda jäkel, se dig omkring bara, hur många tomtar ser du som är grå? Jag bara frågar?
Tomte grå: - Varje svensk som har koll på sin historia vet att tomten är grå, färgen som man får när man blandar svart o vitt. Din tomte är ju bara nåt som Coca Cola hittat på!
Tomte röd: - Aktare! Försök inte begränsa mina åsikter!
Tomte grå: - Aktare själv! Försök inte begränsa MINA åsikter!
Kardinalen
2012-12-17 20:38
@Leper:

eller också Örebro IK år 1999.

Lite sans i sitt perspektiv på saker och ting, tack!
Örebro Leper
2012-12-17 20:26
Aldrig förr har så många haft så få att tacka för så lite!
Kardinalen
2012-12-17 20:20
@Telle:

Vadå, du vill INTE ha en styrelse, vd och sportchef som styr ÖSK i framtiden??

Vilken form av styre vill Du ha?
Minatankar
2012-12-17 20:14

Se länk.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-12-17 19:54
@Kardinalen:

Du kan ju bolla med siffror hur mycket som helst. Skulle vara intressantare om du tog fram statistik på hur många medaljlag som två år efter just medaljen, äker ur med dunder och brak. Dessutom med en betydligt sämre ekonomi, trots att man tappat/sålt sina bästa spelare. Det kallar i alla fall jag som totalt haveri och fiasko.
Örebro Telle
2012-12-17 19:53
@Kardinalen:

Med tanke på både det sportsliga och det ekonomiska resultatet de två senaste åren så vill jag nog ha det på ett lite annat sätt, faktiskt...
Örebro Butterix
2012-12-17 19:53
@Telle:

WORD!!!!!
Örebro Butterix
2012-12-17 19:52
Tjafsa inte mot varann. Rädda klubben i stället. Ställ i stället frågan till ledningen:

Varför vill ni begränsa medlemmarnas rättigheter att ha 51% av rösterna i styrelsen genom att kräva 75% av rösterna vid beslut!!

Är detta ytterligare en av Folkes illaluktande julklappar till röstboskapet på årsmötet?

Power to the people! John Lennon
Örebro Telle
2012-12-17 19:51
@Kardinalen:

Som du säger är det ju minst två klubbar per år som åker ur. Och nej, det är självklart inte ett haveri att åka ur allsvenskan i sig. För klubbar som är förväntade bottenlag på grund av begränsade resurser och/eller begränsade trupper.

För en klubb som har den officiella målsättningen att bli sämst trea, att spela cupspel ute i Europa varje år, och inte minst att vinna SM-guld inom tre år, däremot, så jo, då är det ett fet-haveri.

Och visst måste alla klubbar banta när de åker ur, på grund av minskade intäkter från SvFF och sponsorer, men i ÖSK:s fall handlar det också om att man har gett två tränare förlängt kontrakt som man sen såg sig tvungna att bryta, att man har en bolagsform som orsakar utgifter för polisinsatserna, att man sålde Bedoya till en klubb som inte hade råd att betala hela summan för sig och att man felsatsat så grovt på truppen att man blödde en kvarts miljon per hemmamatch då en stor del av publiken inte längre ville betala för att se på när laget förlorade sig igenom säsongen.
Örebro colona
2012-12-17 19:15
Saywee 18:39//
På vilket sätt har jag försökt begränsa dina åsikter ???
Att kalla någon för stalker när denne försöker kommentera ett påstående på forumet upplever jag som ett sätt att begränsa andra åsikter.
Kardinalen
2012-12-17 18:51
@Saywee:

Jodå, styrelsen, vd, sportchef, Spelarinvest och dylika personer styr och ställer i klubben. På något annat sätt vill i alla fall inte jag ha det. Du har ju självklart lite grann att säga till om. Gör det på rätt sätt, bara.
Degerfors gbgdeg
2012-12-17 18:46
Rätt igen o igen
AIK Saywee
2012-12-17 18:45
När det gäller ÖSK, så är det fortfarande styrelsen som härskar, vi som inte har många slantar kan inget göra, eller tänker jag fel igen?
AIK Saywee
2012-12-17 18:39
Alla har väl sina egna åsikter, vilket jädra tjafs om detta?

Får jag ha mina egna åsikter utan att oftast andra försöker begränsa mina egna åsikter?

Vad är det för jädra trams.

Skriv vad ni tycker,
jag bemöter bara,
eller svarar,
eller ignorerar,
eller skrållar,
eller?
Örebro Leper
2012-12-17 18:35
ÖSK-Karl 16.58:

"Visst är det varningsflagg, helt rätt,, speciellt när det var Hans Melin. Finns två historier om varför. Antingen Sixtens förlängning, annars Folkes härjningar i och utanför styrelsen. Vi får nog aldrig veta sanningen."

Eller båda, plus några till.
AIK Saywee
2012-12-17 18:35
Jaja, nu orkar jag inte tjata längre, klubben är troligtvis mycket välskött, kunde inte ha haft bättre ledning eller spelare, ekonomin är det säkert ingen större fara med, publiken kommer nog tillbaka och klacken växer säkert, liksom sponsor-skaran. Problemet var bara att vi åkte ur allsvenskan. Himla oflyt?

Men vi återtågar enkelt utan att förta oss.

Hoppas att detta inlägg faller de flesta i smaken :)
Annons: