/fotboll/osk/forum/2184.aspx/fotboll/osk/forum/2184.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-12-20 09:54
Enligt dagens NA, rubriken ...

"Överens: Alimi lämnar Örebro"

... vore trevligare att läsa om vem som inte vill lämna ÖSK utan snarare ansluta till våra giganter.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-20 09:45
En anledning till att vi inte hör något om nyförvärv är troligen att man först måste skapa plats i truppen genom att bli av med ett antal spelare.
I dagens NA skriver man att Alimi och Tomer är på väg bort men inget är klart. Här i forumet tittar vi mest på det enkla - att köpa nya spelare. Men först måste utrymmer skapas genom att bli av med ett antal spelare. Det är nog inte så enkelt.
AIK Saywee
2012-12-20 09:22
Minatankar, ja framtidstron blir "så mycket bättre" och roligare, fast man kan ju även lära av historien och diskutera den. Vem var det nu åtetrigen som började tjöta om Sixten, jag hade nästan glömt honom.

Bra att uppropet kämpar och jobbar vidare för förbättringar, för det återstår en hel del innan vi kan berömma eller lovorda kommunikationen och arbetet med att ha en trupp färdig i tid, för att ta några exempel.

Jag hoppas att var och en kan skriva det de känner för och inte begränsas för sina åsikter oavsett den finns glädje eller besvikelse i inläggen.

Du är nog trots allt elände vi upplevt, en OU :).
Minatankar
2012-12-20 07:58
Har tagit del av inlägg på detta forum en längre tid och också varit aktiv med inlägg sedan i våras. Är imponerad av många inlägg vad gäller fotbollskunskap, kreativitet och engagemang.

Förstår att alla är besvikna och att missnöjet och frustrationen behöver få utlopp. Bra också när detta kan omvändas i konstruktiva förslag och ett engagemang som innebär att man på olika sätt försöker bidra med något positivt.

Om spelarna förlorar en match förstår vi alla att de kan vara besvikna och förbannade. Samtidigt vet vi hur viktigt det är att omvända de känslorna i positiv kraft inför nästa match. Och så fortsätter man med att blicka framåt.

Jag upplever att tiden nu är passerad för att man ska kritisera spelare, tränare, ledning och styrelse för det som redan hänt för länge sedan. Sedan sommaren har man skaffat tre nya och mycket kompetenta tränare, man har bestämt att förbättra scouting och snabba upp beslutsprocesser, beslutat om att intensifiera talangutveckling i närområdet, tagit steg framåt vad gäller information och kommunikation, beslutat om nytt konstgräs mm.

Vi i initiativgruppen för Uppropet jobbar sedan en längre tid med att nu få klubben att också bli mer öppen, organisationen enklare och tydligare och inflytande för medlemmar och aktieägare större.

Ett öppet medlemsmöte har redan genomförts och ett nytt är på gång i februari innan årsmöte den 12 mars.

Var och en väljer naturligtvis hur de vill stötta klubben. Själv tror jag det är bra om vi är så många som möjligt som blickar framåt, hjälper till och tar upp konstruktiva förslag både på detta forum och på kommande möten med ledning och styrelse.

Mer om Uppropets arbete kan du läsa på länken.

AIK Saywee
2012-12-20 01:04
RJ

"Personligen föredrar jag ändå Peo före Sixten av andra skäl."

Då är vi kanske två, flexibilitet före envishet, eller?
AIK Saywee
2012-12-20 01:02
Så mycket bättre :)
AIK Saywee
2012-12-20 01:00
@Valderinho:

Instämmer verkligen, du har blivit en OU :)
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-20 00:58
@Valderinho:

Det är möjligt men Flood var en temporär hastvärvning för att backa upp Pålle. Inget långsiktigt förvärv. Men visst var det en flopp. Jag håller med. Frågan är ju också hur lång tid man la ned på scouting. Han kanske råka göra en bra insats i den enda (?) match man fick se honom i?

Hur som helst. Det finns mycket jag inte gillar med Sixten men han visade ändå (faktiskt) att han kan skapa ett bra lag med bra material och kontinuitet om han får de förutsättningarna. Han tappade hela centrallinjen i laget och fick i princip inte en enda ersättare i samma klass. Berisha är möjligen den närmaste. Om man sedan lägger till alla skadorna på det så kan det inte ha varit lätt oavsett tränare.

Personligen föredrar jag ändå Peo före Sixten av andra skäl.
AIK Saywee
2012-12-20 00:55
@Valderinho:

Instämmer, illa värre ....
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-20 00:53
@Saywee:

Ugnen blir på söndagkväll! Men traditionsenligt tjöt härinne mellan varven ;)
AIK Saywee
2012-12-20 00:51
Det som oroar mig lite beträffande kvällens tjatt är inte att våra framtidsmän Axén och Kjäll deltager, utan att även Sköldmark skall vara med.

Det känns liksom att klubben (=styrelsen) bestämt sig för att även Sköldmark skall ingå i framtidens nya ÖSK, det gör mig orolig., fast det vågar inte klubben kommunicera, tror jag, men jag vet ju inget förstås, har liksom inga fakta, det är bara en känsla ...

... det kan ju vara en intressant fråga, hur länge är du anställd av ÖSK, Magnus ?
Örebro Valderinho
2012-12-20 00:45
För att ta ett krisexempel så var det faktiskt Sixten som var över och scoutade Flood, vi vet ju hur det gick..Man skulle önska lite sjukdomsinsikt uppe på kansliet hursomhelst.
AIK Saywee
2012-12-20 00:44
RJ, va kul att du är vaken, har du oxå ugnen igång?

I kväll gjorde jag ett studiebesök i Behrn Arena, allsvensk toppmatch (?), ÖSK vann med 10-2 mot Borlänge.

Varm choklad och ostmackor i ryggsäcken och lite till som värmde förutom spelet.

Heja ÖSK !!!
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-20 00:43
@Valderinho:

Förmodligen för att då han förlängde, sommaren 2011 hade inte raset börjat än och inte ens han trodde det skulle rasa på detta vis. Och kanske för att han inte hade bättre erbjudande? Jag har inget svar.
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-20 00:40
Eller för att ens tala om Almebäcks ersättare som Sjögren kom dragande med...
Örebro Valderinho
2012-12-20 00:38
Jag hoppas och jag tar ett tv-citat "med framtiden blir allt bättre". Nu med PeO, Kjäll och Axén som ett bra första steg och ett avstamp! Och med Uppropet har jag saker och ting förbättrats.
AIK Saywee
2012-12-20 00:38
Valderinho, 23:53,

det var riktigt rolig läsning och det ligger mycket i det du skrev,
men förkortat skulle jag nog vilja skriva att budskapet är ...

MONEY TALKS

bland spelare, kanslister och styrelseledamöter, med flera.

Fast jag känner att fansen ger järnet för klubben i sina hjärtan och betalar en hel del av dessa talande slantar.
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-20 00:32
@Valderinho:

Jag är/var ingen Sixten-fan men rätt ska ändå vara rätt. Faktum är att Sixten flera ggr varnade klubben att man överskattat tredjeplatsen 2010 och att det inte skulle vara något självspelande piano. Det är inte heller Sixten som i tid sumpade att skriva nya kontrakt med trion som försvann + Nordin vilket ledde till att de (nyckel)spelarna sprang omkring hela säsongen med huvudet under armen och var rädd om benen. Samma styrelse som gav honom fortsatt förtroende drog också undan mattan för laget med ett extremt klåpigt skött spelarstall. Klubben kunde inte heller skaka fram en ersättare värt namnet för Haddad eller Anttonen då de gick långtidsskadade. Jämför HeIF:s agerande i liknande situationer. Haddad var strategiskt viktig för hela Sixtens anfallsspel. Sixten var den förste som offentligt stack ut huvudet och sa att det är omöjligt att bygga ett lag med en omsättning på mer än 50 spelare på mindre än tre säsonger.

Örebro Valderinho
2012-12-19 23:53
Ni kan läsa det här eller scrolla, men det här är inte byggt på fakta utan känsloyttringar. Eller en blandning av dom två. Ja..läs om ni vill.

ALLA Slipsknutar tar åt sig äran för att det var dom som förde klubben till en 3:e plats 2010. Men det fårskallar däruppe på kontoret glömmer är att utan Spelarinvest pengar hade vi varit ungefär där vi är idag..

Dom vet inte hur man skriver bra kontrakt med spelare. Dom behövde Spelarinvest pengar för att göra värvningar som Alvbåge och Olsen. Men ledningen är lika dåliga utan pengar som med. Varför? Jo. Dom kan bara skriva bra kontrakt när pengar finns. Annars blir det pannkaka av allt. T.ex. Anthony Flood och Brunt Hay Pino och andra panikvärvningar.

Vad vill jag säga. Jo vi följer Spelarinvest . Nu när inga pengar har funnits på, ja sen vi värvade Alvbåge och Olsen bl.a så har det burit rätt ner i källarn. Vi red på vågen sålänge som kontrakten fanns och kunde med hjälp av konstgjord andning värva några guldkorn, som Bedoya och Almebäck(det var snarare Almebäck som vill hit än tvärtom) Ändå tar dom åt sig äran av 3:e platsen däruppe på kontoret..

Ut med gammalt skräp som inte kan fotboll och kan skriva bra kontrakt och har ett brett kunnande för hur saker ska skötas i en fotbollsklubb. Alla tidigare bankdirektörer som Jan.K kan inte ett skit om fotboll och det speglas i dag av att vi spelar i Superettan. Finns många fler uppe på kontoret som tror att det är någon slags bankverksamhet. Sälja spelare billigt och lägga på bank och vänta på framtiden och låt pengarna växa. Men det blev tvärtom. Vi förlorade kunnande på fotbollsplan. Förlorade publikintäkter, sämre placeringar. Sämre tv-pengar och placeringspengar osv. Var kommer denna strategi ifrån att tro att pengarna växer på bankfacket istället för att satsa och behålla dom spelarna man vill ha i god tid och sedermera kunna sälja för betydligt mer än en spottstyver av vad man kunnat få. Jag köper inte att man behöver två för tanga och spelaren inte ville förlänga. ÖSK hade god tid på sig att förlänga med Bedoya t.ex. Men man var för fega för att satsa..

Denna klubb kan symboliseras med den försiktiga generalen. Men det man en gång har haft kan gå i stöpet på kort tid. Våga satsa, så kommer publiken tillbaka. Eller rimmar SM-guld senast 2015 med att sälja alla bra spelare för en skitsumma för att man var så inkompetent att skriva bra kontrakt tidigt. Eller att man för den skullen haft en strategi. Förlänger du inte nu med 2 år kvar på kontraktet så säljer vi dig nu. Istället har vi fått sätt kontrakten gå ut och flera spelare har gått som bosman.
Bedoya sa själv att klubben kunde ha signat ett längre kontrakt från början. Men man var för fega. Jag har hört så mycket skit från klubben senaste åren. Det värsta var nog Ajderevic "kontrakt". Där Sjögren sa att det var ett flerårigt kontrakt. Men senare framkom det att Ajdarevic kunde bryta det. Inte konstigt att Sjögren inte fick mer befogenheter. Men det största kängan ska Styrelsen ha då det är dom som tillsätter en Sportchef. Vari ligger fotbollskunnandet i det? Att ha en personal som man vet gör ett skitjobb ändå får fortsätta på sin post. Sen att man hade två sportchefer ett tag var ytterligare signal på att Sjögren inte kunde sköta sitt jobb, utan man tog in en till sportchef(Sköldmark) på provanställning för att Sjögren inte hade tid. Som skulle ansvara för "sportrelaterade affärer) Men för guds skull, anställ en riktig Sportchef istället för att det blir mellanmjölk av det hela.Nötter!(Styrelsen)..

Ps. Vilka av styrelsen som rösta för att Sixten skulle få förlängt kan ju fundera vad sjutton ni gör i vår klubb egentligen, när det gått åt fanders tidigare. Vad tror ni skulle hända? Att Sixten skulle få en Lidners knäpp och vinna Allsvenskan eller? Om det nu var så lite som skiljde, varför väljer man då att föra igenom förslaget. Ni som röstade för att Sixtens skulle stanna kan dra åt från vår älskade klubb, ni har säkert förstört ännu mer som inte framkommit. Det är på tiden att ni biter i det sura äpplet och ställer era platser till förfogande. Det är det minsta ni kan göra.
AIK Saywee
2012-12-19 23:47
Kardinalen,21:01,

jag är dock ganska intresserad av hur Sköldmarks arbetsdagar kan tänkas se ut. Du verkar vara lite insatt i hur han jobbar och vilka försäljningar han har lyckats riktigt bra med under några år för ÖSK. Kan inte du beskriva lite redan nu, innan chatten startar, vad han har jobbat med och hur han jobbar. Det vore riktigt intressant.Så kan vi ju sedan kolla om det stämmer med svaren på de frågor han kan tänkas få.

Det kan väl inte vara svårt för dig att skriva vad han har jobbat med, eller? För jag vet inte .....
Örebro Leper
2012-12-19 22:56
Telle:

Håller med. Klart att det ifrågasätts hur arbetet sköts när vi hade alla förutsättningar att hänga med i toppen på Allsvenskan men istället åker ur och hamnar i superetten.
Något är det som är allvarligt fel.
Örebro Telle
2012-12-19 22:43
Om jag måste välja tar jag nästan hellre att folk är tjuriga och gnäller för gnällandets skull, även om det inte är ett dugg konstruktivt, och även om det blir rundgång ibland här inne på forumet, än att man rycker på axlarna åt att klubben åker ur allsvenskan, trots de goda förutsättningar som ledningen själva hade byggt upp fram till 2010.

Att alltid försvara det nuvarande styret oavsett vad som händer, och att bara koncentrera sig på vilka tillmälen som ledningen har fått stå ut med här inne, medan man helt ignorerar de oftast sakliga argumenten till varför det gått åt skogen för dem, känns inte heller särskilt konstruktivt.

Jag är, precis som Leper skrev, helt övertygad om att samtliga inblandade i ÖSK:s ledning har gjort sitt allra bästa. Även de som har blivit uppsagda, Lennart, Sixten och Lars, har garanterat gett allt de kunnat för att det ska gå så bra som möjligt för klubben. Men bevisligen har det inte räckt till. Det är inte en åsikt utan fakta, eftersom vi har åkt ur allsvenskan efter en av de sämsta säsongerna någonsin.

Man kan tycka att det är naturens gång och att det alltid händer minst 12,5 % av klubbarna varje år, som Kardinalen skrev för någon dag sedan, men med den inställningen kan vi ju lika gärna lägga oss ner och självdö. Man ska inte driva en klubb på elitnivå om man accepterar det som en ursäkt för att inte försöka förbättra klubben när det går dåligt.

Den sportsliga kompetensen har varit för låg och organisationsformen för tungarbetad. Alltså måste det förändras. Punkt.

Det behöver inte nödvändigtvis innebära att folk måste avgå, men det måste innebära att man antingen tillför mer fotbollskompetens i styrelsen, eller ändrar organisationsformen i den meningen att de sportsliga besluten tas av någon med den kompetensen.

Kontraktsskrivning, truppens sammansättning både på kort och lång sikt, kommunikationen med supportrar och media, talangutveckling och målsättningen med den... Listan kan göras lång på punkter som inte verkar ha fungerat särskilt bra de senaste åren. Varför skulle vi alla inte vilja att det fungerar bättre?
Örebro Leper
2012-12-19 21:53
Kardinalen:

Du verkar klart bitter över att endel undrar vad vissa personers arbetsuppgifter är?

Jag är helt övertygad om att all anställd personal på ÖSK gör sitt bästa.
Kardinalen
2012-12-19 21:01
@colona:

Tror att det är några på forumet som inte är ett dugg intresserade av att få veta att Sköldmark faktiskt arbetar för ÖSK:s bästa. De vill hellre låtsas vara okunniga om Sköldmark, så att de kan fortsätta gnälla här på forumet. Gnälla för gnällandets skull....
Minatankar
2012-12-19 20:50
Namn: Leffe-boy
Sänt: 2012-12-19 18:48
//
Välkommen till forumet. Många frågor har diskuterats, bl a denna. Men det är bra med nya som skriver här så man kan få ytterligare tankar och idéer.

Själv menar jag att det viktigaste för att bygga upp ett lag är att behålla de bästa spelarna. Det har klubben misslyckats med de sista åren. Därför är det än mer angeläget att man nu lyckas med de två spelare du nämner, som båda har kontrakt över nästa år.

Om en spelare under kontrakt ändå ska säljas, bör ÖSK kräva betydligt större summor än vad man hittills lyckats få ut. Det upplever jag de flesta på detta forum vara överens om.

Alla spelarkontrakt behöver innehålla villkor för vinst av serie, att spela kvar i serien eller om man ramlar ur. Spelare som vill skriva kontrakt där de har rätt att bryta dem under vissa villkor, bör man göra allt för att inte skriva med. Tror de inte på sig själva och på laget bör de inte vara med från början. Är de med och spelar ner oss till lägre serie, så ska klubben i kontraktet kräva att de också är med och spelar upp oss inom ramen för kontraktets tidsomfång.

Vad har du själv för synpunkter på detta?
Örebro Leffe-boy
2012-12-19 18:48
Är ny på öskforumet så undrar om någon hört några rykten om vilka som lämnar ösk till nästa säsong? Finns det chans att killar som Berisha och Holmberg blir kvar fast att vi spelar i superettan?
Benny Böckling
2012-12-19 18:37
@A-CK:

Källa på det? Fast det skulle ju ändå inte vara något större tapp...
Örebro colona
2012-12-19 18:26
Uppesittarkväll med Sportklubben Live i morgon kväll. Medverkande av bl.a Magnus Sköldmark, Axel Käll och Alexander Axén.
De kommer att svara på insända frågor.
Perfekt läge för alla som undrar vad till exempel Sköldmark gör på dagarna.
Passa på nu alla som vill ha info.
Degerfors gbgdeg
2012-12-19 18:07
Kul med en riktig vän välkommen À-CK ,man måste vara hårdhudad om man ska överleva i den här kitteln.

Saywee . Nu vissar du klass pöjk:) ,har fått välling så humöret blivit bättre:)?
KRILLE ingen av dom hade platsat i ö-k eller i vackra Degerfors :)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-19 17:43
GAIS slår på stort, 3 nya spelare klara.
Annons: