/fotboll/osk/forum/2177.aspx/fotboll/osk/forum/2177.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 22:47
@gbgdeg:

Jo, som du antyder så har Örebrohandlarna enligt rykte köpt in ett stort parti griskött från Degerfors. "Skitbilligt" som min kompis sa'
Minatankar
2012-12-21 22:44
Namn: Bulten i Boo
Sänt: 2012-12-21 22:43
//
Tror du har rätt i det.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 22:43
@Minatankar:

Ja, besynnerligt är det. Min egen gissning är att det kommer från journalisterna. Att de skriver "proffs" när de egentligen menar "utlandsproffs" som en sorts förenkling av bekvämlighetsskäl. Och på den vägen är det..
Minatankar
2012-12-21 22:41
Armend Alimi är en stor bollbegåvning som har det lilla extra. Tyvärr lyckades han inte av olika skäl i ÖSK. Synd. Vi kan bara tacka honom för hans insatser och önska honom lycka till!
Örebro Rallyfinnen
2012-12-21 22:35
gbgdeg//
God jul på dig också.

Jag antar att du försöker få oss att sluta äta dina kusiner? ;-)
Degerfors gbgdeg
2012-12-21 22:34
Vill önska mina svartvita vänner god jul

HOPPAS SKINKAN SMAKAR SKIT
Örebro Leper
2012-12-21 22:12
Visionen;

Håller med dig helt, du verkar veta vad du pratar om.
3 år...
"Vi fick inte mer betalt eftersom det bara återstod 5 månader av kontraktet".
Har vi hört den förrut? Almebäck, Bedoya någon?
Minatankar
2012-12-21 22:11
Namn: Bulten i Boo
Sänt: 2012-12-21 21:01
//
Jag är i den mogna ålder att jag väl känner till den bakgrund du beskriver, dvs något som var aktuellt för flera årtionden sedan. Desto större anledning till att det är besynnerligt att denna beskrivning lever kvar och dessutom i hög utsträckning även bland unga människor som inte ens var födda då. :-)

Örebro Visionen
2012-12-21 21:53
Leper//
Javisst är det kort. Jag hade också gärna velat ta det för givet men så som det har sett ut så vågar jag inte göra det när det kommer till ÖSK. Inte just nu i alla fall. Jag har inte förtroende för någon på kanslit, utom Erik och han jobbar inte med detta.

Valderinho & Jonte R//

Först och främst vill jag säga att jag har aldrig någonsin sätt Christer Lipovac spela. Jag vet inte mer om honom än det som jag kan 'googla' fram så att säga. Så min uppfattning just nu kring just denna spelare är begränsad. Men av att tyda den infon som går att finna om honom/hans fotbollskarriär, så kan det vara ett guldkorn som har vaskats fram. Men som känt så är han fortfarande bara 16 år gammal och mycket kan hända.

Självfallet finns det många aspekter att ta hänsyn till under förhandlingar. Men som i alla förhandlingar mellan två parter, så vill ingen gå därifrån med en dålig känsla/besvikelse. Men båda är i ett läge där de kan rent ut sagt utnyttja varandra. Klubben vill ha spelaren till så låg kostnad som möjligt medan spelaren kan vill ha bra förutsättningar för sin karriär.

Nu till sak,
Den genomsnittliga lönen för en Allsvensk fotbollsspelare är mellan 50 000kr – 60 000kr.

Utan att ha sätt kontraktet men med den misstro jag har gentemot den sittande ledningen i dessa frågor, vågar jag tro följande;

Christer Lipovac har fått en form av utbildningsbidrag (för en 16 åring ca 10 000kr) som ersättning. Lipovac ingår ej i A-truppen förens säsongen 2014 och fram tills dess är han utlånad till KIF.

Hade jag som 16 åring Landslagsman fått besked om både nationellt som internationellt intresse för mig, erbjudits provspel i England och Holland osv. tecknat ett 5 års avtal med sådana förutsättningar med ÖSK.... Aldrig i livet!

Jag tar upp detta då jag ser hur ÖSK har dumsnålat genom åren och inget har förändrats. När vi alla tryckte på och uppmana ÖSK till satsning och kände att nä men nu jävlar får vi gehör....så blev vi av med det vi ville behålla och fick behålla det vi inte ville ha (Sixten) och in kom Grahn???
Man satsa på William Acksåskadad och Nej inte skadad nu igen Haddad! Behövde vi värva spelare för att fylla de tomma läktarna?

När det är läge för investering lex Astrit, Bedoya osv. Har man valt att inte gå in då man såg det som för riskabelt/korkad investering. Istället är man villig att riskera stort ekonomiskt och sportsligt på en kontraktsförlängning (Sixten) och på en 31 (32) årig Grahn? Så går det när dumhet når nya höjder!

När det gäller talanger, ungdomar, så är en väldigt viktig fråga, säkerhet. Med säkerhet innebär att talangen genom kontraktet i första hand får sin utbildning och sitt uppehälle tillgodosett. Där denne erbjuds villkor utefter de behov som en ung och lovande spelare kan tänkas ha. Vilket inte alltid är plånboken. Har vi rätt faciliteter, har vi rätt kompetens har vi rätt förutsättningar för en talang att utvecklas och ta det stora steget från talang till proffs? Detta är viktigt för en ung spelare dennes familj, vänner osv.

Att svara på behov är inte ÖSKs starka sida oavsett vem/vad det gäller (spelare, sponsorer, supportrar osv.). Därav köper jag inte att ledningen alltid har gjort vad de har kunnat (detta är en rak lögn) när det gäller kontraktsförhandlingar.

Tränarteamet har redan i mitt tycke (fast vi inte ens har en match med dessa i bagaget) lyft ÖSK väldigt mycket. Jag lägger stor tillit till dessa herrar och jag vågar tro på dem. Samtidigt vill jag avvakta årsmötet och utkomsten av det innan jag ropar hej.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 21:52
@Leper:

Ni skämtar väl båda antar jag. Utless menar ni väl, eller utled?
Örebro Leper
2012-12-21 21:41
@Benny Böckling:

Utsett? Du menar väl utsatt?
Örebro Ösk-groda
2012-12-21 21:36
Skrev ju det som ett skämt......eftersom det går så knackigt för hockey gänget ....å då flög "djävulen" i mig att det kanske något/ra S hade lånats dit he he
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 21:28
@ Ösk-groda:

Då får vi bussa Kalle på dem, haha!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 21:24
@Benny Böckling:

Positiva klubben har sammanträde igen?
Benny Böckling
2012-12-21 21:11
2011 blev Örebro utsett till Sveriges bästa idrottsstad. Say no more...
Örebro Leper
2012-12-21 21:10
@Retarded Jimmy:

ÖSK kan bara tacka! Hockeyn hade en chans att ta över i stan, tur att dom inte tar den.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-21 21:01
@Minatankar:

Ja, lite lustigt är det. En uttryck och en formulering som lever kvar från den tid då flera av oss här på forumet bara var barn och ungdomar, dvs sextio- och sjutiotalen. Då var det få om ens några som kunde livnära sig på på sitt fotbollsspelande genom att vara kvar i Sverige, utan om man skulle kunna göra det så behövde man bli "proffs" och det kunde man bara bli "ute i Europa" (som om inte Sverige låg i Europa som någon skrev här förut). Ett undantag (till "ute i Europa") var väl Hallsbergssonen Björn Nordqvist som var en av de första svenskarna om inte den förste som sökte proffslyckan i det stora landet i väster?
Örebro Ösk-groda
2012-12-21 20:51
Hockey gänget kanske har lånat några S från ÖSK ???? :-)
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-21 20:39
Och eliserien i hockeyn ser allt mer avlägsen ut...Verkar som om de kommit in i ett "ÖSK-2011 syndrom"
Örebro Leper
2012-12-21 20:05
Alimi klart att han försvinner och om det stämmer att Eidur lånas ut till Island plus att Tomer SÄLJS(!!) till Tel Aviv så har vi helt klart skapat utrymme för ett bra nyförvärv!

En etablerad riktigt bra målis plus en fätherre på mitten önskas!
Örebro Lekiller
2012-12-21 19:59
Valderinho/ Tycker vi kan vänta med att såga Sköldmark allt för mycket innan han har fått visa vad han kan göra. Tycker han ger ett mycket rakare intryck än vad Sjögren gjorde och han vågar säga saker. Ingen vet hur mycket han har kunnat påverka tidigare och vad han gjort och inte gjort.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-12-21 19:43
Konstigt att både spelare, tränare, sportjournalister och supportrar menar att när en fotbollspelare spelar i annat land så är/blir han ett proffs. Alla elitspelare i Sverige är redan proffs, dvs professionella och lever på sin fotboll. :-)
Örebro Valderinho
2012-12-21 19:38
@Leper:

Vi får hoppas det inte är Sköldmark som gjort det misstaget. Annars är han rökt. Jag tyckte han uppvisade en ganska stel fasad i uppesittarkväll, inte en sportchef som jag vill se som har sluga idéer men samtidigt kan vara "offentligt" lagd och bekväm med det jobb man har. Jag tycker att enda orsaken till varför Sköldmark är sportchef just nu, är för att det inte finns någon annan bättre att tillgå. Samt att han värvades troligen för att han spelat med ÖSK tidigare i karriären, och gulligull har gjort att man tagit in honom..Tråkigt i så fall. Att man inte kan anställa en riktig sportchef med en bred fotbollskunskap utan man tar in en billigare person som kliar dom andras ryggar..
Örebro Leper
2012-12-21 19:24
Visionen:
Kloka ord, håller med dig. Ska vi utveckla och sälja alt. dra nytta av en bra spelare på plan så låter 3 år kort för en 16-åring.
Tar för givet att ÖSK känner till det nya tillägget du skrev om.
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-21 19:12
@D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang):

Det var inte riktat mot dig. Utan allmänt att det till och från ropas på spelare som folk egentligen (med kanske något undantag) har koll på.

F.ö tycker jag som dig och värdesätter en egen bra akademi och tycker det är viktigt att ha spelare med lokal anknytning. Sedan anser jag att man måste värva spets emellanåt också.

Örebro Jonte R
2012-12-21 17:45
Visionen// Tack för uppdateringen. Då finns det numera inga rättsliga hinder. Sedan kan det som nämnts tidigare finnas andra skäl.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Valderinho
2012-12-21 17:41
"– Självklart vill man spela utomlands nån gång och bli proffs, men det gäller att ha tålamod. Allsvenskan är en bra start för en ung kille i min ålder, säger Christer om sin framtid."

Då kan det vara så att spelaren i fråga inte vill binda upp sig mer än 3 år till att börja med om nu inte vi skulle gå upp i Allsvenskan under dessa år.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-21 17:22
Bra förslag om polisbevakningen.
Benny Böckling
2012-12-21 17:00
Tack o hej!
Örebro Visionen
2012-12-21 16:49
Minatankar, Jonte R & Valderinho//

Jag har alltid kött på bena när jag uttalar mig,
Enligt bestämmelserna som spelarföreningen (kollektivavtal) och Svff har samt de internationella ramverket FIFA så ligger det till som följande;

"§ 6 Avtal för spelare under 18 år
Fr.o.m. 2012-05-01 kan avtal med spelare under 18 år träffas för en period upp till fem (5) år. För avtal med löptid överstigande tre (3) år förbinder sig arbetsgivaren att i skälig tid före avtalets tillkomst lämna information gemensamt framtagen av parterna till spelarens legala företrädare med innehåll på så sätt som framgår av bilaga 4."

Bilaga 4 är i sin tur ett dokument som vårdnadshavare för spelaren som är under 18 år skriver under och där med bekräftar att den gemensamt framtagna informationen har nått till denne. I detta dokument som är en halvsida långt kan den som vill utläsa att Huvudregeln enligt FIFA och Svff är att arbetsgivare INTE får ingå spelaravtal med fotbollsspelare under 18 år som överstiger tre (3) år. Såvida det inte finns undantag i kollektivavtalet, ett undantag som har trätt i kraft 2012-05-01.

Med andra ord är det OK enligt rådande bestämmelser att ingå spelaravtal med fotbollspelare under 18 år som överstiger tre (3) år men max fem (5) år.

Ska ÖSK ta tillvara på talanger och bygga något kring det så krävs det enligt min uppfattning att man håller sig uppdaterad på alla fronter gällande ungaspelare samt att ÖSK ingår avtal på en period som överstiger 3 år med dessa. Annars är vi inget annat än en farmaklubb. Jag har i alla fall högre ambitioner än det!

http://www.spelarforeningen.com/avtal/kollektivavtal-herr/
Annons: