/fotboll/osk/forum/2174.aspx/fotboll/osk/forum/2174.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-12-22 21:39
Leper, vilket jädra tjafs, jag skriver väl vad jag tycker och anser fortfarande att alla andra bör våga skriva det de tycker.

Vill inte att åsikter skall begränsas utöver de tydliga forumregler som gäller.

Vi bor ju i Sverige, eller?
AIK Saywee
2012-12-22 21:37
Jag hoppas att alla,
som inte har alla fakta,
i alla (=samtliga) fall,
ändå vågar skriva det de tror,
det de tycker,
eller det de hoppas på :)
Örebro Leper
2012-12-22 21:35
Saywee:
"Jag trodde att det var ett diskussionsforum, där det står de flesta fritt att uttrycka sina känslor och åsikter. "

Håller med. Samtidigt måste de som inte håller med få utrycka en annan åsikt.

Det som är trist är personliga påhopp för att någon tycker annat än vad man själv tycker. Folk som inte kan acceptera att någon t.ex. har kritik mot ledningen...
Du har ju varit kritisk mot en del saker och jag tycker det är trist att du blir fult påhoppad ibland för det.
Minatankar
2012-12-22 21:34
Jag håller med att man ska hålla sig till fakta om man beskriver fakta om en annan människa. Tycka till står alla fritt men det behöver bygga på fakta eller så får man ange att man spekulerar.

Ska man vara riktigt noga har Munken inte skrivit att Nordin varit borta från matcher. Han skrev att han varit skadad i perioder. Och fakta är att Nordin själv uttryckt att han varit skadad även fast han har spelat. :-)

AIK Saywee
2012-12-22 21:33
Leper och Bulten, visst hade Bulten rätt i sitt påpekande, men så här skrev jag om vi skall vara riktigt petnoga och skickade mitt inlägg innan Bulten ändrade sitt inlägg ...

"Det är många som inte har fakta eller kött på benen, hehe,
på SF svartvittt får man se upp, så att man inte skriver fel.

Kan skrämma bort vem som helst, men inte mig :) "

Detta syftade ju naturligtvis mest till Munken, varför jag så småningom blev ganska förvånad när jag läste Bulten´s motlägg,

Fan vad krångligt allt verkar bli, men jag har ganska gott om tid att klura och fundera kring än det ena och än det andra.

Fast det förändrar inte min klara uppfattning om att alla skall våga skriva det de tycker.
Örebro Grixx
2012-12-22 21:31
Det måste väl vara helrätt att punktera fakta som är fel. Det finns olika sätt att göra det.

Säger man att någon är dum i huvudet för att han har fel så är det knappast ok...men har man en annan åsikt än någon men inte får framföra på vilka grunder man baserar sina fakta då faller ju hela iden med att diskutera.

Det blir ju rena skitdiskussionerna om det bara är att köra på med fria fantasier och rykten....utan hygglig fakta i argumenten.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-22 21:28
@Saywee:

Saywee// Är det vad du tror (eller trodde)? Att jag ville "skrämma bort" skribenten "munken"? Själva tanken känns fullständigt absurd. Skulle jag vilja "skrämma bort" någon för att (dennes) "inlägg inte (stämmer) med det (jag) vill läsa"? Absurt. Du Saywee tycker i skrift en massa olikt mot vad en massa andra skribenter skriver. Är din avsikt med ditt "oliktyckande" att du vill skrämma bort(!) de som tycker annorlunda än du för att det de skriver inte stämmer med vad du själv tycker och med vad du själv måhända vill läsa? Finns ett ordspråk som lyder: Genom sig själv känner man andra.
Örebro Leper
2012-12-22 21:20
Helt rätt av dig Bulten att påpeka felaktigheten i att Nordin var borta mycket pga skada.
AIK Saywee
2012-12-22 21:14
Egentligen var jag nog, vid närmare eftertanke, mest inne på att det håller på att bli så svårt att ha åsikter för många gamla och eventuellt nya skribenter, eftersom det är så petnoga med fakta, historia och annat tjafs.

Jag trodde att det var ett diskussionsforum, där det står de flesta fritt att uttrycka sina känslor och åsikter.
AIK Saywee
2012-12-22 21:09
@Bulten i Boo:

Vill inte att du skall sluta skriva här, men hota inte med sådant, för det gjorde jag och fick verkligen fan för detta, några skrev att det stod mig fritt att lägga ned. Så det är knappast en bra idé, fast några brukar byta nic så att man tror att de la ner, men inte fan vet jag om de gjorde detta?

Vad som är rätt eller fel vet väl bara den som vet sanningen, bakom det man beskriver, som kan vara rätt eller fel. Trodde bara att du vill skrämma bort munken för hans inlägg inte stämde med det du ville läsa.

Eftersom du efter ett antal minuter ändrat i din text, kanske jag skulle bemöta ditt inlägg annorlunda, vid närmare eftertanke ....

Vi kan väl alla skriva det vi har i å-tankarna, eller?
Örebro Bulten i Boo
2012-12-22 20:54
Saywee// Vill du att jag ska sluta skriva här? Var det fel av mig att påpeka att det inte är sant att Nordin varit skadad "långa perioder" de senaste två åren? Svara ärligt nu utan att börja tramsa om "petimetrar och andra modereringar" osv
AIK Saywee
2012-12-22 20:50
@Bulten i Boo:

Admin sköter sitt, jag ropar aldrig på hjälp därifrån, men nuförtiden är det så många som kommer in och skriver om att man inte får skriva än det ena och än det andra om man inte har fakta, eller om historiska grejer, det börjar bli lite skrämmande med petimetrar och andra modereringar ...

Faktafel får absolut inte förekomma i ett diskussionsforum, ej tillåtet ;)
... snälla skriv vad ni tycker, forumreglerna är väl busenkla, eller?

Skall vi bara leta fel eller anmärka på varandra, tja, varför inte, det kan ju föra oss till forumtoppen :)
Örebro Bulten i Boo
2012-12-22 20:44
Saywee// Vad menar du? Jag upplever det som illvilligt skrivet av dig. Om jag ser ett faktafel, ska jag då inte kunna skriva ett i mina ögen helt sjysst replikerande inlägg till detta? Om du tycker att jag därigenom ev bryter mot forumregler så får du väl anmäla mig till admin.
AIK Saywee
2012-12-22 20:23
@Bulten i Boo:

Det är många som inte har fakta eller kött på benen, hehe,
på SF svartvittt får man se upp, så att man inte skriver fel.

Kan skrämma bort vem som helst, men inte mig :)
Örebro Bulten i Boo
2012-12-22 20:06
@munken:

Möjligen har någon annan redan replikerat på detta, men "skadad till och från väldigt långa perioder senaste två åren" är ju rena lögnen, se statistik. Om man spelar 26 matcher av 30 ena året och 23 av 30 nästa, hur går det ihop med att man är "skadad till och från väldigt långa perioder"?? Sex varningar 2012 = avstängd 2 matcher och 4 varningar 2011 = avstängd 1 match vilket innebär att han var borta pga skada högst 5 matcher 2012 och 3 2011. Dock var han väl bänkad ett antal av de 5 återstående matcherna han inte spelade i år, så så vaddå skadad "långa perioder"?
AIK Saywee
2012-12-22 20:05
@KCMarten:

Jag tar denna favorit i repris, för det är så mitt i prick !!!

Fast vi optimister tror ju ändå att framtiden ger oss det vi behöver, historiskt skall vi inte älta problemen, bara blicka framåt, uppåt, jag tror att det grejar sig ändå, på något sätt, för inte kan vi harva flera år så som Öster, Norrköping och Landskrona, utanför Allsvenskan, där vi ändå hör hemma, nej knappast :)

Det är så himla taskig tajming för ÖSK, först i mars kan vi börja med att byta ut tröga styrelseledamöter, och sedan förnya styrelsen under några år.

Sådant tar tid ....
.. men jag ger fanimej inte upp, tror, hoppas och önskar ett mycket snabbt återtåg :)
AIK Saywee
2012-12-22 19:04
@KCMarten:

Kommunikation är inte ÖSK´s starkaste grej, med de är på gång och har faktiskt blivit bättre, påstås från vissa håll, gläds åt framtidens möjligheter, ingenting är omöjligt, hösten 2014 badar vi på Stortorget i gamla fina ÖREBRO :)

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2012-12-22 18:59
KCMarten, aha, jag är nog lite trög i julbestyret ...

... men se upp med att vara sarkastisk, ironisk eller på något sätt förlöjliga eller kriticera ÖSK´s organisation, för då får du jobba hårt mot moderatorer som vill begränsa det du skriver ...

... bara ett litet tips från mig, i glada juletider :)
Örebro KCMarten
2012-12-22 18:53
Saywee //

Jag var sarkastisk och menar att klubben jobbar baklänges. Gör man det blir nästa steg snarare div 1 än Allsvenskan.

Detta eftersom Klubbledningen vägrar lyssna och ständigt envisas med att göra om samma misstag om och om igen..
AIK Saywee
2012-12-22 17:58
KCMarten, ursäkta jag vill verkligen inte märka ord, men vad menar du med divi 1?

"Med hårt arbete och ett uttalat mål mot att etablera oss i Div 1, så kommer vi lyckas. "
Örebro hemvändarn
2012-12-22 17:28
KKalle förlängde i år.
Örebro Visionen
2012-12-22 16:06
KCMarten & Telle//
Visst är det förfärligt! Kontrakt är grundläggande inom elitfotbollen. Eftersom ÖSK kontrakten verkar bäst mätta amatörer medan 'proffsen' (dem man ser framtid i både sportslig och ekonomisk) väljer andra bud och kvar lämnar dem en sinande plånbok för vi får inget för dem.

Ang. kontraktsfrågorna

Vart brister det, den senaste kontraktsförlängningen med en betydande spelare tillskriver jag Nordin (inget ont om Lumbana men ni förstår vinken). Innan Nordin var det väl Almebäck som förlängde med 1år (?). innan Almebäck var det? Jag kan faktiskt inte minnas på rak arm.
Viktigt att lyfta fram är även att både Almebäck och Nordin förlängningen skedde på spelarnas välvilja och inte på ledningens kompetens eller förmåga att uppfatta och tillgodose behov & krav.

Sedan har vi självklart förlängt med våra duktiga 'gubbar' men det har väl knappast varit en ansträngning.

Vill återigen poängtera att ÖSK har haft så pass svårt att tillgodose de behov som involverade parter har/har haft och uppfylla de krav som dessa har haft, att jag är helt övertygad om att ledningen har helt enkelt skitigt fullständigt i att ens försöka. De har haft sin utarbetade linje och vägrat kompromissa/utveckla denna. En form av mall som dessa lägger fram för spelarna istället för att ta sig den tid som jobbet kräver och ger dem, att sätta sig ner och ordentligt gå igenom samt skräddarsy avtalen.
Fotboll är en lagsport och Fotbollsspelare är ett individuellt prestationsbaserat yrke. Vilket självfallet kräver prestationsbaserade avtal och ersättningar. En kompetent ledning ser individen i gruppen helt enkelt och agerar utefter individens prestation och gruppens bästa.

Scenario:
Jag sitter på ett utgående kontrakt samtidigt som jag har lyft mig själv och många med mig under kontraktstiden. Jag har utvecklats, skördat triumfer på plan och varit en injektion för fans, sponsorer och kollegor. Jag blir kallad till förhandling. Vad tror ni går i huvudet på mig då? Vad ska jag förvänta mig att min ledning/min chef (som ska veta och kunna allt om det jag gör, det är ju min chef) har att komma med i det nya kontraktsförlaget?

Jag är övertygad om att våra f.d. spelare inte har känt sig uppskattade, inte fått någon/tillräckligt med morot för sina ansträngningar, inte upplevt att ledningen har sett dem spela ens då kontraktsförslaget inte lever upp till dess prestation. Speciellt när de jämför ÖSKs kontraktsförslag och de konkreta förslag de får från konkurrenterna. Varför har konkurrenterna kunnat se och värdera våra spelare så pass annorlunda än vår egen ledning? För det måste vara här det ligger då alla (!) verkar vara ivriga på att lämna oss... iaf om man väljer tro på ledningens förklaring. En förklaring som egentligen skapar fler frågetecken då man undrar om spelare vantrivs och vad det i så fall kan bero på.

Jag är även starkt övertygad om att skapar en klubb en fungerande miljö för både individuell och kollektiv utveckling och är den trygga axeln att luta sig mot så har den klubben bra förutsättningar inte bara för att behålla spelare (synnerligen när andra inhemska lag rycker i dem) utan även för att knyta till sig nya förmågor.

När ledningen väl bestämt sig för något är det antingen för sent eller helt fel. Detta är resultatet av ett ansvarslöst, arrogant och inkompetent beteende på sin arbetsplats! Man tar inte sin uppgift på allvar helt enkelt och man hoppas att någon annan kommer och gör jobbet åt en. Det är väl troligtvis så det har gått till när alla i ledningen verkar ha gjort allt tillsammans och därför har vi ingen att sikta på och de själva ingen att lyfta fram som ansvarig för någonting! Det är ett hån mot oss alla!

Men återigen (och på Saywees optimistiska uppmaning) så hoppas jag på en ljusare framtid!
Örebro KCMarten
2012-12-22 16:04
Saywee //

Med hårt arbete och ett uttalat mål mot att etablera oss i Div 1, så kommer vi lyckas. Vi jobbar just nu hårt för det genom att bryta spelarkontrakt med spelare som platsar högre upp och anpassa kostnadskostymen.

Dessutom värvar vi en hel mängd juniorer och talanger som kan slå igenom i ÖSK i SE/Div 1 som sedan kan bryta kontrakten eller gå som bosman, rätt upp i Allsvenskan hos någon annan klubb, utan att ÖSK får mer betalt än möjligtvis utbildningsbidraget.

Örebro KCMarten
2012-12-22 15:57
Telle //

Paulinho får hemlängtan och sticker
Alimi får hemlängtan och sticker
Haddad får hemlängtan och sticker (18 mil..)
Bedoya vägrar förlänga och drar nästan som bosman
Almebäck vägrar förlänga och drar nästan som bosman
Porokara drar som Bosman
Alven drar som Bosman

Även om läget "just nu" är ansträngt så beror det på att man historiskt vägrat göra något åt situationen och vägrat inse sin inkompetens runt kontraktsförhandlingar.

ÖSK river gärna kontrakten och "tycker synd" om dem som har hemlängtan och önskar Bosmanspelarna "lycka till". De egna medlemmarna och supportrar ger man däremot sjutton i och stjärnorna säljer man för kaffepengar eftersom de inte vill förlänga.

Sorry, men läget är som det är p.g.a av tidigare misslyckanden. Tyvärr så ser jag inte att det tåget har ändrat riktning. ÖSK måste sänka kostnader genom att sälja tillgångar för att de misslyckats realisera vinster på tillgångarna tidigare. När dessa sen är borta finns det inget att realisera, så när de nu sänkta kostnaderna ändå drar iväg är krisen ett faktum. Vad gör man då utan tillgångar?

Nej bryta kontrakt och önska Bosmanspelare lycka till är inte rätt modell..
AIK Saywee
2012-12-22 15:46
Telle och KCMArten se bara upp med att älta gammal eländig historia, nu när vi optmimistiskt, enligt önskemål skall blicka framåt ...

Heja SPORT, gå för ett snabbt återtåg, dä årner säj allti :)
AIK Saywee
2012-12-22 15:15
KCMarten och Telle, jag kan bara hålla med er, vi behöver en sportchef eller liknande, som kan både köpa och sälja och skriva konstrakt,
Örebro Telle
2012-12-22 13:56
Den sista spelaren som jag kan komma på på rak hand, där man kände att ÖSK gjorde en bra försäljning, är väl Dragan Djukanovic 1998. Är fortfarande förvånad att någon ville ha honom... :)

Niklas Skoog-försäljningen till MFF 2001 var nödvändig för att undvika konkurs, förstod man i efterhand, men jag minns att jag ändå tyckte att det kändes surt att sälja lagets största stjärna till en allsvensk konkurrent. Det ska mycket till för att det ska vara ok, enligt mig.

Sen dess kommer jag inte på någon just nu. Missar jag någon? Annars är det alltså 11 år sen senast. 14 år om man inte räknar Skoog-affären.
Örebro Telle
2012-12-22 13:44
KCMarten // 13:17

Håller med helt, rent principiellt. Kontraktsskrivning och försäljning verkar vara ett stort mörker i ÖSK. (Vad hände förresten med P2 till slut? Någon som vet?)

Men just nu tror jag inte att man anser sig ha tid att invänta eventuella försäljningar. Det är uppemot tio spelare man vill göra sig av med, och nästan samtliga har varit antingen anonyma eller direkt misslyckade i ÖSK. Jag tror inte att många av dem är lättsålda i dagsläget, och väntar man för länge att göra sig av med dem kan det nog bli farligt dyrt på lönekontot, nu när intäkterna plötsligt minskat radikalt.

Dessutom, om man väntar för länge med att frigöra kapitalet som behövs till de utlovade tre nyförvärven, så finns det förmodligen bara "skiten" kvar att välja på när det äntligen är dags. Modell ÖSK anno 2011 och 2012, med andra ord.

Men visst förstår jag vad du menar. Trots att vi har haft ett stort antal klasspelare i laget under 2000-talet är antalet spelare som vi faktiskt har fått betalt för sorgligt lätträknade. Och antalet spelare som vi fått RIMLIGT betalt för vill jag inte ens tänka på...
Örebro KCMarten
2012-12-22 13:17
ÖSK fortsätter att snåla sig in i en ekonomisk kris..

För att minska lönekostnaden släpper man Alimi gratis trots två år kvar på kontraktet. Jag är helt övertygad om att Alimi redan hade klart med nya klubben när kontraktet bröts, Så återigen står ÖSK med dumstruten och får inget tillbaka.

Vad sägs om att ha lite is i magen i förhandlingarna någon gång..

Annars kan man väl vara ärlig och säga till alla spelare att hos ÖSK får man hyfsad men låg lön, men man behöver aldrig oroa sig för att det skall vara svårt att lämna, för klubben river så gärna kontrakt.

Varför skriver ÖSK kontrakt överhuvudtaget?

Som man agerar räcker det väl med att ge spelaren en vanlig projektanställning..
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 10:57
Alimi har redan en ny klubb

Edit: Där var jag sen ;)
Annons: