/fotboll/osk/forum/2162.aspx/fotboll/osk/forum/2162.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro KCMarten
2013-01-06 13:03
@Sogen:

Vissa saker kanske är bäst oredovisade. Jag vet också varför Sköldmark fick gå från GAIS, men tänker inte hänga ut dem här. Jag nöjer mig med att konstatera att han inte är rätt man för sportchefsrollen.
Minatankar
2013-01-06 12:59
Jag tycker inte att man ska hålla på att lyfta fram gamla saker från arbetsgivare flera år tillbaka i tiden. Det tar man hänsyn till när man anställer någon. Nu ska man ta ställning till vad Magnus gjort under de år han varit i ÖSK, vad han gör nu och vad han kan tänkas bidra med framöver.

Jag har den uppfattning att det är få som känner till vad Magnus gjort och gör.
Vet bara att sportchefer är begränsade av styrelsens ekonomiska ramar men att man samtidigt har rätt att ha höga krav på en sportchef i en elitklubb.
Örebro Leper
2013-01-06 12:51
@Sogen:

Undrar också!
Örebro Sogen
2013-01-06 12:43
vad är sköldmarks GAIS grejer, som är mindre smickrande?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lekiller
2013-01-06 12:35
Vill bli av med var väll egentligen bara Grahn och till viss del Sanktan. De som ligger risigt till är väll de som haft svårt att ta en plats förra året. Man glömmer ju lätt att Wirtanen och Kush redan har lämnat också. Annars lär väll Josef, Eidur, Abdulahi m.fl. få det jobbigt att va kvar. Astvald har ju haft det tungt en längre tid nu och kanske skulle må bäst av att testa något nytt.
AIK Saywee
2013-01-06 12:08
Jag vill gärna ha en en ny målvakt till och dessutom Crespo, då blir det 25 spelare i vår dagsaktuella 23-mannatrupp.

Därefter kan jag, vi och Sköldmark spekulera/koncentrera oss på vilka 5 eller 6 spelare som skall mobbas bort från ÖSK.

Vilka eleganter/giganter vill ni bli av med och varför?
AIK Saywee
2013-01-06 11:36
Instämmer med DaSa i Skölmarksdebatten och tyvärr sitter GAIS-historierna kvar i mitt minne, det var inga snygga meriter precis.
Minatankar
2013-01-06 11:33
Utvecklingskurvan för en fotbollsspelare går sällan rakt upp. Den går upp och ned som för de flesta av oss. Viktigast är att man över tiden ändå tar två steg framåt efter det att man tagit ett steg bakåt.

Min grundsyn ligger fast; det är mycket högre sannolikhet att man når framgångar om man behåller de bästa spelarna, jämfört med att man ska värva nytt. Det är bättre långsiktigt att satsa på unga talanger i närområdet än att låta en mängd dussinspelare från när och fjärran passera klubben under några få år. Och de få man ska värva bör hålla högsta kvalitet och vara nyckelspelare på nyckelpositioner.

Inte desto mindre kan den spelare som var ur form i fjol blomma ut i år. Inte minst kan de tre tränarna betyda mycket för att en spelare ska få individuell träning, individuell coachning, självförtroende och komma i form.

Jag tycker därför inte att det är självklart att man bara ska pytsa iväg alla spelare som inte varit på topp i fjol. Och hur många var det egentligen som hade en hög lägstanivå? För mig var det endast 5 i hela truppen, nämligen Berisha, Saeid, Holmberg, Atashkadeh och Crespo. Kanske kan även Wikström och Hasani räknas med.

1-2 av de spelare som underpresterade i fjol skulle kunna göra succé i år. Vill bara föra in den aspekten i diskussionen.

Ett exempel är Valdet Rama. Hans defensiv har varit under all kritik liksom hans bristande förmåga att spela fram lagkamrater. Samtidigt har detta varit priset för hans offensiva styrka. Om han tidigare värderats till ca 15 mkr och nu till knappt någonting, skulle jag i alla fall överväga att ge honom ett nytt tvåårskontrakt och satsa allt på att utveckla hans lagspel. Det kan skapa både sportsliga och stora ekonomiska framgångar för klubben. Men det bygger ju förstås på att Valdet tror på sig själv och på ÖSK och att tränarna tror på att de kan utveckla Valdet.

Örebro DaSa
2013-01-06 11:31
Såklart det är bra. Min poäng var att Sköldmark inte gjort ngt bra innan Rama är såld. Att han försöker sälja honom antar jag att alla sportchefer skulle ha försökt:)
Örebro Lekiller
2013-01-06 11:11
Är det inte bra om man lyckas få ut ett par kronor för Rama? Att han ska komma tillbaka å glädja oss här i Örebro kan du nog glömma ganska så hårt.
Örebro DaSa
2013-01-06 10:38
lekiller/ Om man inte vet mera om de affärer som du räknade upp så är det omöjligt att avgöra om Sköldmark gjort bra affärer. T.ex. så kanske Grahn erbjöds en årslön för att lämna?! eller att vi kanske kunde ha fått ut en slant för Alimi?! Att han nästan sålt Rama är väl inget plus heller. Nej, jag tror att vi måste ha bort honom från organisationen. Mest för att alla andra klubbar klarar sig med en sportchef men även att jag tror att duon Sköldmark/Sjögren är brända i fotbollsSverige efter deras affärer senaste åren. En annan sak som jag tycker är konstigt är att ingen på detta forum ifrågasätter att vi i dagens besparingstider tillsätter en ny tjänst som fystränare för U- lagen. Är inte Thomas kompetent att träna a- laget så tycker jag att han skall få lämna, än han är en legendar!
Örebro ÖSK Fans
2013-01-06 10:35
Asbjörn

ser bra ut..tycker dock att samuelsson och Wille är för skadebenägda så jag skulle vilja ha in en anfallare till( crespo)
Örebro DaSa
2013-01-06 10:26
Asbjörn,/ Håller med om din sammanställning förutom att jag tror/ hoppas att Yasin säljs. Då kommer Ibra ta den trupplatsen. Sen tror jag även att Astvald kommer att lämna, detta baserat på hans speltid efter sommaren och lite rykten.
Örebro Asbjörn#10
2013-01-06 10:04
Många som frågar sig hur många nya spelare som skall tillkomma samt hur många fler som skall lämna, själv känner jag mig ganska säker på att följande spelare kommer att utgöra den trupp på 19 namn som skall representera svartvitt 2013:

Oscar Jansson
En till målvakt

Patrik Haginge
Magnus Wikström
Ilir Berisha
Samuel Wowoah
Christoffer Wiktorsson
Ayanda Nkili

Boris Lumbana
Emil Berger
Mohammed Saeid
Tobias Nilsson
Daniel Bamberg
Marcus Astvald
Ahmed Yasin
Kalle Holmberg

Shpetim Hasani
Peter Samuelsson
William Atashkadeh

Ej önskade spelare under kontrakt:
Jonas Sandqvist
Valdet Rama
Josef Ibrahim
Eidur Sigurbjörnsson
Denis Abdulahi

Dvs en målvakt återstår att värva, Nkili skall bli officiell samt 5 spelare ska lämna/säljas/lånas ut för att truppen ska vara nere på 19 spelare.

Det är väl sagt att truppen ska vara 19-20 spelare, så Josef Ibrahim blir förmodligen sista spelare in i truppen om den istället landar på 20 spelare.
Örebro Lekiller
2013-01-06 09:46
Svårt att säga att Sköldmark gjort det dåligt sedan han tog över efter Sjögren. Visst många beslut har kanske varit självklara att tas men i alla fall. Han fixa så Grahn försvann. Lyckades lösa bort en misslyckad Alimi med 2 år kvar på kontraktet. Sålt en i många ögon osåldbar Tomer med mindre än 1 år kvar på kontraktet plus att Sanktan är på g bort. På g att sälja Rama. Inga jätte pengar kanske men ändå. Plockat in han Åtvidaberg Tobias och Nkili finns i kulisserna. Mer kloka beslut än Sjögren lyckades med på 2-3 år. Sen hur mycket Sköldmark är ansvarig för allt vet man inte. Tycker även att han har en mycket rakare stil utåt i media än vad Sjögren någonsin visade. Sen om han ändå inte är rätt man på denna post kan i alla fall inte jag säga. Jag har ingen anning och det tror ja det är flera här inne som inte har koll på Sköldmarks historia och hans tid i Gais m.m. Han har förmodligen lärt sig av tidigare misstag och alla har ju rätt till en ny chans. Men vem vet, han kanske igentligen inte vill ha sportchefs rollen men har tagit den nu bara för att någon måste ha den rollen.
AIK Saywee
2013-01-06 02:23
Valderinho, instämmer,

Urban Hammar skulle bli perfekt för klubben :)
Örebro Valderinho
2013-01-06 02:13
Säger Urban Hammar som sportchef. Kompetent inom området men framförallt kunnig om fotboll.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 01:30
@Saywee:

Sköldmark är väl inte sportchef formellt? Sist jag läste jobbade han med marknadsfrågor och spelarförsäljningar. Han sa i en intervju "Förenklat kan man säga att Sjögren ansvarar för spelare in och jag för spelare ut". Sedan beskrev han en del i sitt jobb på marknadsidan i uppesittarkvällen i fjol. För mig blev det rätt tydligt vad han jobbar med.

Sen kan det ju sluta med att han blir sportchef formellt. Om man nu ska ha en sådan roll. Tycker det vore på tiden att ÖSK tillsätter en sådan eller förklarar vem som skall ha det ansvaret.
AIK Saywee
2013-01-06 01:28
@Trivseltorsten:

Krya på dig Torsten !!!
Örebro Trivseltorsten
2013-01-06 01:22
Nordahl tar över efter Sjögren och min feber ska släppa taget om min kropp.
Där har ni mina önskningar om natten.

Nordahl lär ju ha ett gott namn i Milano så kan vi få hit några sköna italienare med rakade ben och pippofrilla. Feberyrsel?
AIK Saywee
2013-01-06 01:06
Gooey, 00:52,

Rama och Sankan verkar rimliga att plocka bort, fast de är fortfarande kvar, Sköldis, vår ende sportchef tv, har inte lyckat sälja dem hittills.

Men truppen är nog inte klar än på ett tag om man inte sätter fart som attan nu när helgerna snart är över.

Någon, några skall in och några skall rensas bort.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 00:52
@Saywee:

Rama kan man väl mer el mindre räkna bort liksom Sankan. Sen vet man ju inte om det plötsligt kommer bud på spelare som man helst vill behålla. T ex Kalle
AIK Saywee
2013-01-06 00:31
@Gooey Nutballpuff:

Enligt Mittåts aktuella spelarlista, så finns det 23 spelare idag, lägger man till en målvakt så blir det 24. Då återstår en rensning av 4-5 spelare om det skall bli 19-20.

Truppen är troligtvis långt ifrån klar ...värvar man fler än en målvakt skall väl ännu fler bort?
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 00:29
@Saywee:

Ja på ledarsidan är jag mycket nöjd. Känns också att det inte skulle vara samma katastrof om Peo t ex slutade då Axen skulle (gissar jag) ta över på ett naturligt vis och med Axel som ass. Men den kompetensen och arbetssätt Peo nu för in i ÖSK finner jag ovärdelig.

Fattar inte hur HeIF kunde kicka honom

AIK Saywee
2013-01-06 00:24
"Årets" svartvita värvningsbomb hittills,
är väl Alexander Axén ?

Han kan bli guld värd :)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 00:23
Btw - Förutom en målvakt till undrar jag om ÖSK lurar på något mer förvärv eller är man nöjda? (Givet att man inte tappar någon man tänkt behålla)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 00:21
@Saywee:

Ja! Hoppas vi slipper svinkylan iaf. Det blir kanske stamp-stamp på västra ;)
AIK Saywee
2013-01-06 00:17
Då blir vi iallafall två :)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 00:16
@Saywee:

Gjuten!
AIK Saywee
2013-01-06 00:04
19 dagar kvar till premiären mot Vasalund !!!
Annons: