/fotboll/osk/forum/2147.aspx/fotboll/osk/forum/2147.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-01-13 10:34
Minatankar, 10:21,

tack, det är ungefär detta vi är många, som tjatat om i åratal, tänk om någon förståndig i den sega styrelsen hade läst här, och dessutom förstått innebörden av det de läst ...

... men det verkar äntligen kanske vara något stort på gång, synd bara att man skall behöva lära sig mest av alla misstag.

Nu tror jag dock på en gyllene framtid :)
Minatankar
2013-01-13 10:21
Många av de spelare som har de extra kvaliteterna och även de mindre vanliga, är ofta personer som rör sig i utkanterna av eller utanför de s k ramarna. Med ramar menar jag disciplin, att hålla överenskommelser, att vara som alla andra, att ingå i ett sedvanligt mönster etc.

Detsamma gäller i skolan och ute i arbetslivet, t ex bland entreprenörer och innovatörer. Människor som utvecklar en verksamhet, t ex fotboll, agerar inte som alla andra utan tvärtom, gör det ovanliga som i bäst fall får andra att ta efter.

Samtidigt bygger ett lagspel som fotboll också på disciplin, metoder och lagarbete. Men har man "bara" sådana spelare så räcker det sällan till framgångar. Framför allt blir det sällan någon publikfriande fotboll.

Om ett lag å andra sidan enbart innehåller spelare som Valdet och Nordin, funkar det inte heller. Det blir för mycket individualism och för lite kollektivt tänkande.

Därför är det kombinationen av dessa två kategorier spelare som krävs. Det ställer speciella krav både på spelare, tränare, ledning och styrelse. Man behöver kompromissa, se varje individ, ge individuell träning och coachning, ge stor frihet i kombination med tydlig gränsdragning.

Ska ett lag bli framgångsrikt enligt ovan, kräver det att hela klubben genomsyras av detta tänk och denna kultur. Är osäker på hur det är i ÖSK idag. Vet bara att detta är viktigt för alla lag och en svår men nödvändig uppgift att få både lagspelaren och konstnären att trivas.
AIK Saywee
2013-01-13 10:18
En grej jag som livstidkuban klurade lite över tidigare i veckan, är ju naturligtvis hur det kommer att se ut på västra stå och på bortamatchernas bortasektioner 2013.

En bra klack som är relativt stor och gärna växer, är en en bra tolfte spelare, stödjer sitt lag och är dessutom lite extra publikdragande.

Det som oroar mig lite är att det verkar så dött på Kubanernas hemsida, men jag tror å andra sidan, att en sådan sida främst lever under säsongen, laddar och kämpar, hemma som borta när det börjar dra ihop sig till matcher.

Är det någon annan kuban som vet om det är något på gång i klackled?
AIK Saywee
2013-01-13 09:56
Fotboll är ett lagspel, på, men även utanför plan, trivseln har ganska stor betydelse.

Jag tror att det blir bättre med trivseln, dels lite pga bantningen,
men främst genom de nya svartvita ledarna:)

Hoppas att vi alla kan trivas tillsammans, när vi nu först skall ta det dära jädra kuppenguldet, därefter återtåga till Allsvenskan, sedan fira serieguldet inom snar framtid :)

Heja SPORT !!!
Örebro Svartvitt forever
2013-01-13 08:54
När Rama kom hit var han som en kalv på grönbete. Det var roligt att spela fotboll, att förnedra motståndarna med klacktunnlar och att göra solomål. Han verkar också ha haft Sixtens fötroende 2011 att få vara just Rama, trots att Mosander vid ett Spelarinvestmöte på en fråga talade om hur mycket svårare det var jämfört med 2010, då alla spelare visste sina positioner och höll dem. Han talade då om problemet med "de nya killarna", och alla förstod att han syftade på Rama.

Sen måste det ha skurit sig ordentligt mellan Sixten och Rama. Rama blev ju offentligt utpekad som syndabock av Sixten efter förlusten mot Djurgården borta trots att han själv fixat och gjort på på straff och stått för det enda positiva i anfalllsväg. Därefter förstår man om inget var som förut.

När P-O sen tog över verkade Rama gå en ny vår tillmötes och var grym i de första matcherna. Men sen vet jag inte vad som hände. Rama hamnade i frysboxen och P-O klagade på att han tränade för dåligt.

Trist hur som helst och det beror väl inte bara på en person att vår nästa stora utlandsexport nu går för kaffepengar.
Örebro rirobban
2013-01-13 03:38
[quote]
Till 3/4 delar kommer vi förmodligen ha samma backlinje i år. I övrigt har jag väldigt svårt att förstå ditt svammel runt åtta kilo.
[/quote]

Vem har skrivit något om backlinjen? Jag skrev att ett "försvar" varit dåligt under 2012. Och med försvar menar jag inte bara backlinjen utan försvaret över hela banan. Knappast bara backarnas uppgift att försvara, det är ett helt lags uppgift. Men det klarade inte "laget" att göra under 2012. Så vem som svamlar vet jag faktiskt inte...
Örebro rirobban
2013-01-13 03:30
Men för att förtydliga så menar jag att Rama helt enkelt sett för lätt ut under säsongen 2012. En Rama som gick ned 8-9 kg till 2012 blev ett lätt byte för de allsvenska försvararna. Sen finns det såklart fler faktorer än det, men en början är det alltid...
Örebro rirobban
2013-01-13 03:27
Gooey Nutballpuff //

Nyktra till och läs inlägget igen så kanske du förstår bättre!
Örebro KCMarten
2013-01-13 02:45
Det fanns en kille med nr 25 på ryggen som ger den ena smörpassningen efter den andra och skapar ytor. Han spelade i Blåvitt förra säsongen..

Det syns också på filmen att Nordin var med i princip varenda anfall. Då var vi kräsna och tyckte att Nordin var dålig 2011. Med facit i hand så saknades han enormt under 2012. Frågan är hur mycket vi tappade av Rama när Nordin byttes ut mot Grahn. Rätt mycket tror jag. smörpassningar byttes ut mot gnäll och gula kort.

En tanke.. En spelare gör inget lag, men en bra framspelare kan göra ett effektivt anfall.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-13 02:31
@rirobban:

Till 3/4 delar kommer vi förmodligen ha samma backlinje i år. I övrigt har jag väldigt svårt att förstå ditt svammel runt åtta kilo.

Örebro Lekiller
2013-01-13 00:30
Håller med om att det som gjorde att ÖSK åkte ur allsvenskan var ett genom uselt försvars spel med en i flera år misshandlad backlinje och två alldeless för ojämna/dåliga målvakter. Man borde ha kunnat skrapa ihop de poäng som krävdes utan en Rama i toppform.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro rirobban
2013-01-12 23:35
Valdet Rama hade samma roll (som säsongen 2011) långt in på säsongen 2012 också, men misslyckades. Tycker han hade mycket otur med domslut och mycket annat, borde ha fått med sig 2-3 straffar, som i stället bedömdes som filmningar. En filmning var väl solklar iofs. Tycker hans största misstag var, och detta har jag tjattat om länge nu, att han gick ned 8(?) kg! Allsvenskan är en fysisk liga där lite extra tyngd faktiskt bara är positivt. Rama skulle ha varit mera vältränad under 2012? Detta är ett påstående som jag tycker är fel. Han såg både snabbare, starkare och mer teknisk ut under 2011. Rama skulle ha behållit sina "extrakilon" så hade han haft styrkan att fortsätta dominera allsvenskan!

Dock hade vi åkt ur även med en Rama i 2011-formen. Offensiven var inte det stora problemet 2012, utan framförallt en bollrädd målvakt som stod och kasta in bollarna i det egna målet, och ett försvar som inte liknande någonting.
Örebro Leper
2013-01-12 23:10
Visionen;

Exakt! Han fick skit för defensiven och lackade då ur. Hade han fått spela sitt spel och laget anpassat sig efter honom hade han nog visat andra takter.
Kanske hade vi varit kvar i Allsvenskan då?
Örebro Leper
2013-01-12 22:06
Kanske vi skulle låtit Valdet göra det han är bra på. Han ska jobba offensivt, men jag tror att det låste sig för honom när han fick för stora krav på sig att jobba defensivt.
När han inte tog jobbet defensivt fixk han skit från tränaren och han tappade sugen.
Om vi hade låtit honom fått fria tyglar att göra det han är bra på kanske det hade blivit annorlunda. Dvs övriga i laget hade fått täcka upp får honom bakåt.
Örebro Visionen
2013-01-12 21:52
Saywee

Sant, det blev helt galet med Valdet.

Jag personligen gick från helt positivt överraskad till totalt negativt överraskad säsongen efter.

2011 'lekte' en otränad Valdet i Allsvenskan. Förhoppningarna var stora till 2012 men det blev bara fel, väldigt underligt.

Jämför man Valdets statestik för säsongerna 2011 och 2012 så är det nästintill hårresande för mig. Exempel, 2011 hade Valdet 71 skott på 28 starter, 2012 - 16 skott på 21 starter! Vart tog viljan/passionen vägen? Såklart hade 2012 speciella omständigheter men Valdet var ju den spelaren som kunde förändra en matchbild på egen hand...

Något vi (ÖSK) inte verkar kunna motivera honom till längre alternativt att han inte kan motivera sig själv längre hos oss med start säsongen 2012.

Sorligt...
Örebro Leper
2013-01-12 21:44
Kollade just på Visionens länk om Valdet.

Shit vad bra han kan vara! När han vill så är han alldeles för bra för Allsvenskan.

Man kan ju undra varför det blev som det blev med honom. Är det vi (ÖSK) som har lyckats slarva bort en sån talang eller har han svagt psyke?
AIK Saywee
2013-01-12 21:19
Leper, 21:03,

jag har tänkt på samma grej, även lite liknande angående Valdet.

De är ju inte på väg framåt , uppåt i karriären hos svartvitt.

OK, Valdet trixade lite 2011, men 2012 blev han väl lite för egoistisk, å det är ju inte helt bra i ett lagspel ...

Trivdes inte i klubben, verkar bli reapris, eller?
Örebro Visionen
2013-01-12 21:18
@widemarsh:

Javisst, när jag såg honom spela var min tanke... hur har vi lyckats komma över denna spelare?! Vilken lirare! Utan tvekan allsvenskans bäste på det han gjorde offensivt när humöret var inställt på spel.

Tack för klippet det har plåstrat hjärtat ett x antal gånger, alltid ett nöje att se det.
Örebro Leper
2013-01-12 21:03

En tanke, kan det bli så att vi inte blir av med Sankan?

Jag menar, hur attraktiv är han på marknaden efter förra säsongen? Han har kontrakt två år till och risken är väl att han har ganska bra betalt.
Är han beredd att gå ner i lön för att få spela i t.ex. en div. 1 klubb eller accepterar han att vara 2:e målis i ÖSK och plocka ut en bra lön?
Örebro widemarsh
2013-01-12 20:58
Visionen// Är det något som kan göra att ÖSK ska få hyfsat betalt för Valdet så är det väl de där klippen från 2011. Mycket fotbollsgodis som jag hade äran att få klippa ihop till den där videon. Inte många ÖSK-spelare senaste åren man har kunnat göra lika sevärda videor med från en enskild säsong.

Killen har klass, synd att han inte verkar ha den rätta inställningen. Då hade han kunnat gå långt. Kommer nog sakna honom i ÖSK, trots allt.
Örebro Visionen
2013-01-12 20:44
Saywee//
2011

Jag saknar den Valdet, den Valdet som fick MFFs forum att löpa amok!

http://www.youtube.com/watch?v=GzTIH_W7wW4
AIK Saywee
2013-01-12 19:59
@Brus-Nilsson (Tobias Nilsson är en renhårig kille):

Vad tusan fick jag 8-1 ifrån, det blev ju 8-0 !!!

Minnet spökar, men så mycket synd om degen tyckte jag inte, att de fick ett minneslöst och felaktigt tröstmål som de aldrig fick ...

8-0 blev det 2006 och jag längtar riktigt mycket efter årets tre derbyn :)
Örebro Brus-Nilsson (Tobias Nilsson är en renhårig kille)
2013-01-12 19:34
http://www.svenskafans.com/fotboll/115651.aspx
AIK Saywee
2013-01-12 19:29
@svartvitthjärta:

Undrar vilken säsong som var succésäsongen för Rama I ÖSK?
Örebro svartvitthjärta
2013-01-12 19:27
Såg på ett forum för St Gallen att "behovet" av Valdet Rama diskuterades. Någon hade lagt ut ett drygt tre minuter långt Youtubeklipp, bla från succèsäsongen i Svartvitt.
AIK Saywee
2013-01-12 18:35
@Benny Böckling:

Du syftar förstås på nyförvärv eller försäljningar, men vi får la tjöta om annat kring fotboll och ÖSK under väntans tider.

Snart är det dags, inte lång tid kvar, jag längtar efter en lagbild på nya ÖSK :)

10 arbetsdagar återstår innan premiärmatchen mot Vasalund, det börjar bli ont om tid, eller?

Fan, vad segt det är som vanligt ... snart skall vi spela cupmatcher.

Jobba ÖSK, jobba !!!
AIK Saywee
2013-01-12 17:59
Minatankar, egentligen räcker det med en femetta :)
Benny Böckling
2013-01-12 14:45
Dåligt med rykten... Ingen som har nåt?
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-12 12:44
@Minatankar:

Tycker "Uppropet" kan lägga in en "Vi kräver Crespo" punkt ;)
Minatankar
2013-01-12 12:40
Gillar Crespos spelstil. Svårt att sätta ord på den men jag attraheras av spelare som är annorlunda än de flesta vad gäller stil och kroppsspråk.

Han spelar på ett internationellt sätt, som många spelare i England gör.
Delar uppfattningen att det är en sådan spelare som kan locka publik och bli mycket populär. Så både av sportsliga, marknadsmässiga och ekonomiska skäl är han en intressant spelare/investering.

Hoppas ledning och styrelse kan överraska oss med honom inför denna säsong.
Annons: