/fotboll/osk/forum/2134.aspx/fotboll/osk/forum/2134.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Glad
2013-01-21 16:23
Pär Hansson, Oscar Jansson och David Mitov Nilsson är landslagets målvakter på januari-turnén till King's Cup i Thailand. I en webb-tv intervju berättar dom om sina styrkor och sin spelstil mellan stolparna.
Örebro Jonte R
2013-01-21 15:52
Gillar det Magnus Sköldmark säger om Jacob Rinne: - Vi och BK Forward har komit till en överenskommelse där Jacob kan träna med oss denna veckan. Vi är intresserade av Jacob Rinne både på kort och lång sikt, säger Magnus Sköldmark.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-21 08:26
Även NA (Pappers) stödjer ÖSK i att inte släppa Bamberg. Åtminstone inte så länge skambuden ligger där. Vidare anser de också att det börjar bli ett problem att spelare använder "motivationsfaktorn" till att bryta avtal.

"Eftersom jag inte är motiverad att spela här är det bäst för alla parter att jag får bryta avtalet"

Vi kan ju vända på det: "Vi klubben anser det inte motiverat att ha dig kvar så du får sparken och vi river kontraktet. Det är bäst för alla parter. Du får 25% av din återstående lön sen är vi kvitt"

Föresten, försvann Bambergs flygrädsla plötsligt?
Örebro Mattias69
2013-01-21 07:55
Angående Bamberg. Säger som en av polarna jag brukar stå tillsammans med på Behrn sa. Alla lag är inte Barcelona och alla kan inte spela där samtidigt.

Enligt pappers-NA så var väl Haugesund beredda att betala 1/4 av vad ÖSK betalade när de köpte Bamberg. Och huvudorsaken till att Bamberg ville lämna Norge var ju att han var flygrädd och att Haugesund var tvunga att flyga till många av sina bortamatcher.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-01-21 07:03
Tycker Bambergs agent John Thornberg bör ha bättre omdömme än att sprida dålig information om Bamberg som person.
Örebro Leper
2013-01-20 21:55
Jag tror fortfarande att problemet är att vi inte kan värva t.ex. Crespo förrens vi gjort oss av med tillräckligt med löneutrymme.
Dvs vi måste snabbt bli av med de spelare vi inte vill ha kvar.

Vi måste minska truppen/kostnaderna rejält och då har vi inte råd att chansa med att ta in nya spelare om vi sen inte blir av med tillräckligt många spelare.

Ekonomin i ÖSK är nog tuffare än vad många tror inför denna säsong. Visst, vi kan ju chansa och satsa hårt med lånade pengar med vi vet ju vad som hände för några år sedan.
Örebro Bastard on Parade
2013-01-20 20:33
Jag tycker inte att Bamberg har visat att han är ett bättre alternativ än Holmberg eller Astvald som högerytter. Kan vi få tillbaka vad vi fick lägga ut på honom, eller i vart fall större delen av de pengarna, och om det dessutom öppnar en plats för Crespo i truppen så finns det inte mycket att tveka på.

Nackdelen om vi blir av med Bamberg är ju att vi även riskerar bli av med andra yttermittfältare. Jag tror dock att Bamberg är grymt överbetald sett till vad han har presterat i ÖSK och yttermittfältare är i regel en ganska enkel position att värva spelare till. Synd vi släppte Anttonen för övrigt.
Örebro Conjuration
2013-01-20 20:12
Målsättningen för kommande säsong är direkt uppflyttning - det finns inget annat. För att uppnå målet skulle vi behöva Crespo, all respekt för William, Hasani, Pertan & Holmberg men för egen del så tar Holmberg plats som ytter, och eftersom William är så skadebenägen saknar vi då en djupledslöpare då jag ser Pertan och Hasani mer som targets. Bort med Rama, in med Crespo helt enkelt så vore det två flugor i en smäll.

Crespo är en riktigt grym spelare, hade inte alls känts bra om han hamnade i någon annan superettanklubb.
Örebro widemarsh
2013-01-20 20:03
Nu ligger första halvlek av ÖSK - Helsingborg från 2010 uppe på YT!
Andra halvlek kommer någon gång under morgondagen, håll till godo! :)
Örebro DaSa
2013-01-20 19:53
Inte okey att Crespo går till Giffarna. Kan det vara så att ÖSK låtsas att inte vara intresserade för att pressa ned Crespos/AIKs krav?! I så fall så är det dags att hosta upp pengar för jag tycker absolut att vi skall värva honom. Kan det vara så att ÖSK har avvaktat en försäljning av William?

ÖSK Fans/ Jag ser Holmberg som vänsterytter, det är där jag tycker han har presterat bäst. Sen vet vi ju att William är skadebenägen.
Örebro ÖSK Fans
2013-01-20 19:45
kom igen killar!!! vi ska banta truppen och vi har william, Hasani, samuelsson och Holmberg..hur ska vi kunna motivera ett lån av crespo när vi har minst 4 anfallare??

ska tilläggas att jag med vill ha crespo! men då måste nog en anfallare bort..
Örebro Svartvit sen barnsben !
2013-01-20 18:47
Håller med ! Mycket märkligt! Hade gärna sett Crespo minst fram tills sommaren i den svartvita dressen... Och representanter från AIK sade sig väl vara nöjda med utfallet av lånet förra säsongen?
Örebro rirobban
2013-01-20 18:39
Väldigt märkligt detta med Crespo. Är det ÖSK som inte vill låna igen eller vill inte Crespo själv till ÖSK? AIK verkar inte ha några problem med att låna ut honom igen, och till en Superettaklubb. Crespo lär ha trivts bra här enligt rapporter? Dessutom fungerade han bra in i ÖSK, vem vet om han kommer fungera lika bra i Sundsvall?
Örebro Conjuration
2013-01-20 18:28
Vafalls?!? Crespo till Sundsvall som spelar i superettan och är utsedd till Sveriges kallaste stad 2012? Hit med Crespo, ska han till superettan på lån så ska han hit.
Örebro go_osk (We are on the road agian!)
2013-01-20 15:13
Kan väl tillägga att jag hade haft större förståelse om en kille som Ilir Berisha hade gått ut och sagt att han vill vidare. Han presterade trots allt på en jämn nivå under fjolåret.

Min konklusion är hur som helst att spelare som Berisha förtjänar respekt bland oss supportrar medan spelare som Rama, Bamberg och Grahn inte gör det. Är en spelare tillräckligt bra under en längre tid så får denna chansen att spela i någon bättre klubb, då kommer också pengarna.
Örebro go_osk (We are on the road agian!)
2013-01-20 14:55
Bamberg var enligt mig en lika stor flopp som Grahn. Han stod knappt för en enda bra match i fjol. Med tanke på de förväntningar som fanns på honom så är han en av de ansvariga för att vi spelar i Superettan 2013.

Med andra ord är det bara att bita i det sura äpplet och hjälpa klubben tillbaka till Allsvenskan. I och med att det återstår 3 år på kontraktet sitter han inte i läge att förhandla, han borde istället satsa på att vara professionell och göra sitt jobb bättre än i fjol.
Örebro ÖSK Fans
2013-01-20 14:22
Bamberg har gjort bort sig totalt..samma klass som Grahn..
Örebro KCMarten
2013-01-20 14:20
Det skulle inte förvåna mig om Rama dyker upp i Schweiz efter sommaren som Bosman. Han verkar ha gått i Porokara´s skola om hur man maximerar sin egen nytta.

Bamberg har tre år på kontraktet och vet naturligtvis om spelreglerna i fotbollen.
Han säger att han trodde att han skulle komma till en toppklubb. Då borde han titta mer på tabellen året innan. Nä, skall han säljas skall det vara för riktigt bra pengar. Annars får han nog vackert prestera där han är.

I övrigt så är lugnet gällande ÖSK faktiskt positivt. Vi har gjort ett par strategiska värvningar (om Nkili blir klar någon gång..) och behållit de spelare vi ville behålla. Just nu känns det som det råder lugn och ro i spelartruppen, vilket är bra inför säsongsstarten. De uteblivna värvningarna kan ju bero på att P-O & Co har gillat vad de sett på träning och inte ser några behov av förstärkningar utöver de som kommit.

Det bådar gott inför framtiden.
Örebro Conjuration
2013-01-20 13:04
Hahahaha, måste läst fel? Vill verkligen Bamberg tillbaka till Haugesund som han verkligen ville lämna förut? Haha, brassar har tydligen även ett extraordinärt sinne för humor
Örebro Grohl
2013-01-20 11:57
En fjärdedel av det vi betalade för honom, bitch please... Hur kan han ens vara förvånad? Se till att göra ett jävligt bra jobb på planen istället så kan du säkert bli såld för ett rimligt belopp till sommaren.
Örebro Grohl
2013-01-20 11:49
Jag blir lite irriterad på Bamberg - samtidigt som jag förstår honom till 100%

Är man inte tävlingsmänniska nog att känna revanschlusta när man - som en av nyckelspelarna - bidrar till ett så kapitalt misslyckande som det förra året? Att Grahn tar de pengar han lyckas roffa åt sig och sen är först ut från det sjunkande skeppet, det är jag inte förvånad över en sekund ens. Men Bamberg hade jag ändå hoppats lite på. Samtidigt förstår jag honom, han har gjort sina år i superettan och kommer det ett bra bud förstår jag att han vill gå - det är ju också ett sätt att hjälpa klubben.

Bra bud bör vara en bra bit över en miljon.
AIK Saywee
2013-01-20 11:40
Ösk-groda, jag har redan läst detta, men det kan ju ha varit ett bud i ett tidigare läge som Bamberg tyckte var "bra betalt"
Örebro Ösk-groda
2013-01-20 11:31
Saywee
Läs D´Artagnan länk kl.09.00
Där står det att ÖSK blivit bjuden 1/4 av vad de köpte Bamberg för.......Tror inte ÖSK vill sälja honom för det......
AIK Saywee
2013-01-20 11:09
Lite från pappers-NA angående Bamberg ...

"Han gjorde ingen succé i fjol, skadedrabbad inledningsvis"

Instämmer!

" - Jag befinner mig i ett skede av min karriär då jag vill spela så högt upp som möjligt. ÖSK har fått bud med bra betalt från mig, men sagt nej. Jag tror inte att de förstår hur jag känner, säger den 28-årige brassen"

Vad är det för fel, kan det vara den tillfällige sportchefen, som har missat ett bud med bra betalt?
AIK Saywee
2013-01-20 11:03
2013 hoppas jag på seriesegrar för ÖSK.

I Bandyn ser det riktigt lovande ut och i fotbollen vore det väl inte helt omöjligt heller ..

... dvs om vi får en bra start i serien alltså, fast då måste vi nog snart spika truppen och sammansvetsa den, till en vinnande lagmaskin.

Det är inte läge att krångla nu längre, sälj de som skall säljas och köp den/de som kan tänkas behövas.

Jobba på, sega inte längre, vakna för fan!!!
AIK Saywee
2013-01-20 10:58
pemo,

hehe, kan börja med detta på träningarna, om han orkar deltaga i dessa ...

"Nä, sätt på Bamberg ett par benskydd och ge han en spark i baken så att han börjar röra på sig. "
Örebro pemo
2013-01-20 10:37
Minatankar // Jo, jag förstår att det krävs kapital. Men min ståndpunkt är att man inte skall kraxa allt för högt om man nästan alltid väljer att värva Bosmanspelare. Hur man sedan löeförhandlar är ett annat kapitel.
Skriver man korta kontrakt är det väl för att man inte är säker på spelaren. För vem vill stå med ett fyraårs miljonkontrakt på en spelare som inte ens platsar i U-laget?

Sen kan man ju hoppas att kontrakten är resultatbaserade.
Gör många mål och du får hög lön. Fler kommer och tittar och klubben kommer högre i serien.

Nu har jag aldrig varit inne och förhandlat i idrottens värld, men har i alla fall svårt för folk som skriver långa kontrakt, och sedan gråter ut i press för att de vill bryta dem.
Typ när Zlatan inte platsade i Barcelona. Eller Bamberb, för den delen, som inte levererade som han skulle. I mina ögon är han en minst lika stor flopp som Grahn. Skillnaden är väl att Grahn sticker ut med sin peronlighet.

Nä, sätt på Bamberg ett par benskydd och ge han en spark i baken så att han börjar röra på sig.
AIK Saywee
2013-01-20 10:10
@Mr. Milton:

Mr. Milton, det ligger en hel del i det du skriver, det verkar som att respekten för klubben och det vackra klubbmärket är ganska lågt från dessa herrar.

Och i "nuvarande läge" undrar jag hur mycket de berömda slantarna snackar.

Egentligen vore det intressant att veta vari deras otrivsel eller vilja att försvinna från klubben ligger, beror det på dem själva och deras framtidsplaner eller/och har det varit något i klubben som inte varit tillräckligt bra, dvs något som kan bli bättre?

GOK !!!
Minatankar
2013-01-20 09:40
Namn: pemo
Sänt: 2013-01-19 23:33
"Angående pengar. Det skrivs om att vi inte får något för Rama. Nähä? Men, ÖSK har väl inte köpt några spelare på länge? Nästan alla nya som kommit de senaste åren är väl Bosman-spelare? Eller spelare med korta kontrakt?
Då är det väl ingen större förlust om spelarna också går som Bosman?"
//

Om man vill spela på en lägre nivå och utan större ambitioner kan man jobba med en lågbudget där både intäkter och kostnader är begränsade. Då kan man resonera som du gör.

Om man emellertid vill spela i AS och dessutom vinna den, går det emellertid inte att resonera på samma sätt. Tyvärr är det alldeles för mycket pengar inblandade i toppfotbollen. De största och mest framgångsrika klubbarna i Sverige har både omsättning och eget kapital som vida överstiger ÖSKs.

Undersökningar visar att det finns ett klart samband mellan löneläget för spelare och de sportsliga framgångarna. Med andra ord söker sig de bästa spelarna till de klubbar som kan betala bäst. Det gäller både i Sverige och utomlands.

Sedan är det ingen garanti för framgång med en god ekonomi. Det krävs också en hög fotbollskompetens i organisationen utanför planen och en stark fotbollskultur i klubbens upptagningsområdet.

Mot denna bakgrund behöver man i v a r j e spelarövergång till och från klubben dels tänka på spelarens bästa men aldrig glömma bort vad som är optimalt för klubben, både sportsligt och ekonomiskt. De klubbar som lyckas sälja spelare efter spelare för många miljoner per spelare, gör det inte på grund av tur och tillfällligheter. Det kan gälla i någon enstaka affär.

Bakom dessa upprepade, framgångsrika affärer ligger i stället en framgångsrik strategi och en utvecklad affärskompetens. Undrar om ÖSK gjort studiebesök hos de framgångsrika klubbarna och tagit del av deras kompetens och erfarenheter? Det är inte så att man håller allt för sig själva av konkurrensskäl, utan man inser att en liga blir bättre av att det finns så många lag som möjligt som lyckas både sportsligt och ekonomiskt, inte minst i den internationella konkurrensen. Dessutom brukar man med all rätt vara stolt över sina framgångar och därför vilja berätta om dem.

Till bilden hör att skillnaden i ekonomisk kraft mellan 2011 och 2013 blir ca 30 mkr i ÖSK. Då har jag räknat med att man 2011 gjorde en vinst på 6 mkr, 2012 en förlust på ca 6 mkr, fått ca 5 mkr för Nordin, minskar intäkterna med ca 15 mkr under 2013 och löst ut tränare och kanske spelare med några miljoner. Även om jag i denna beräkning blandar äpplen och päron, blir det ändå en mycket stor skillnad i den ekonomiska kraften.

Och även om man fått nya spelare som Bosman har man betalat ut miljonbelopp i löner. Om man då förlorar både sportsligt och ekonomiskt på detta, så krävs det ett helt annat tänkande för att bryta mönstret.

Av dessa anledningar behöver man tänka på ekonomin i varje fråga man jobbar med och kan inte resonera som du gör i ditt inlägg om man vill bli framgångsrik.
Örebro Mr. Milton
2013-01-20 09:36
Oerhört oproffsigt av Bamberg. Mitt råd: Knip igen och prestera sen kan vi börja dikutera när försäljningssumman är 4x tidigare köpesumman och inte 1/4 denna.

Utred Haugesunds agerande samt bötfälll Bamberg så vi kan statuera exempel och få lugn i truppen framöver.

Spelare som Bamberg, Yasin och Rama som uttryckligen inte vill lira i klubben är i mina ögon förnärvande värda noll respekt. När man möter dem på bl.a. 4:e tror sig vissa av dem vara superstjärnor trots att de är den sämsta upplagan vi haft på många, många år. Patetiskt!
Annons: