/fotboll/osk/forum/2082.aspx/fotboll/osk/forum/2082.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-03-03 10:09
Asbjörn#10

"Någon mer som håller med mig om att det här med ett gruppspel samt tidpunkten för det hela är ett helt genialiskt sätt att försöka väcka cupen till liv? "

Jag håller med dig, men vet inte om det är " helt genialiskt", men det blir väl i alla fall troligtvis en förbättring och riktigt bra att man vill förändra något som inte varit så bra ...
Örebro Asbjörn#10
2013-03-03 09:54
Det mesta är väl redan sagt om själva matchen nu men kan väl bara sammanfatta det hela med att det var en stabil premiärseger där en hel del bra saker varvades med lite för mycket slarv.

Förutom segern i sig tycker jag det mest positiva var kvittot på att Ayanda visade att han kan räknas som ett alternativ redan nu, trodde han skulle behöva minst fram till sommaren på sig för att på riktigt anses vara konkurrenskraftig i och med att han har missat så mycket träning/matcher samt att han kom från så låg division. Det gör bara truppen ännu bredare!

Om man spånar lite om framtiden i vårt cupgruppspel kan man konstatera att nästa match mot Falkenberg nu blir extra viktig i och med att de faktiskt gick och vann igår. Säg att vi bara skulle kryssa hemma mot Falkenberg nästa helg, då står båda lagen på 4 poäng inför sista där vi har Häcken borta och de har Värnamo hemma... Då kan vi helt plötsligt bli piskade att vinna borta mot Häcken så länge Falkenberg gör sitt i sin match.

Det kan utveckla sig till ett riktigt getingbo om vi nu skulle kryssa mot Falkenberg samtidigt som Häcken revanscherar sig mot Värnamo. Då står ÖSK och Falkenberg på 4 poäng samt Häcken på 3 poäng inför sista omgången. En stor fördel vi dock har i det hela är att Falkenberg-Värnamo går av stapeln tre dagar innan Häcken-ÖSK... vi kommer alltså på förhand veta exakt vilket resultat som krävs i vår sista match vilket alltid är skönt.

Detta spekulerande var som sagt i händelse av att vi inte lyckas slå Falken nästa lördag, gör vi det så ser det ju istället väldigt bra ut! Då det är målskillnad som avgör placering i tabellen blir ju även varje gjort mål viktigt.

Någon mer som håller med mig om att det här med ett gruppspel samt tidpunkten för det hela är ett helt genialiskt sätt att försöka väcka cupen till liv?
AIK Saywee
2013-03-03 07:21
GN, 00:31,

slog över direkt till full screen och har i skrivande stund inte kollat in svaret, men eftersom (DUB) Dublin? verkar ha hemmamatch så är det nog ett irländskt nytänkande och utveckling av fotboll och handboll tillsammans?

Dessutom är de oftast lite härligt galna på dessa öar i Atlanten.

Det bör vara något liknande "Irish soccer", eller?

Tänker vara ärlig mot mig själv och inte kolla förrän du "berättar" rätt svar, ärlighet varar längst :)

(Fenomenet verkar dock dra mycket mera publik än svenska cup-matcher)
AIK Saywee
2013-03-03 07:03
GN, i min bok står det att det var klent med 1012 åskådare i årets första tävlingsmatch för nya fina ÖSK, men vi kanske läser i olika böcker, eller så blev det feltryckt ?
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-03 00:31
Så då veckans fråga. Titta på matchen en stund (länktipset) och gissa vad sporten heter? Inte fuska genom att läsa text under eller så (klicka i full screen)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-02 23:57
@widemarsh:
Ja faktiskt. Ligger bra i linje och var noga med att vara synkad med de övriga i backlinjen när det gällde offside-förflyttningarna. Han manade t.o.m fram push-up till de övriga backarna vid några tillfällen. Bra skolad där. Inte helt enkelt när man blir inputtad i ett nytt lag på en ny position. Det imponerar. Spelade enkelt och säkert med boll och tajmade sina fall-downs riktigt bra. Kan naturligtvis inte jämföra sig med Berisha i huvudspelet men kompenserar det med snabbhet och starkt fokus. Fick faktiskt lite Almebäck-Déjà vu. För han var förhållandevis snabb och fullföljde konsekvent och riktigt. Förstår att Peo sett kvaliteter i honom. Intressant spelare jag tror ÖSK får nytta av.
Örebro widemarsh
2013-03-02 23:36
Äsch, stäng av mig för spammande...

Hade hoppats på mer folk idag, och mer folk i klacken framför allt. Men jämför man med regerande svenska mästarnas 670 åskådare i sin cupmatch idag så är väl siffran skaplig. Seger mot Falkenberg och det ser riktigt bra ut! Men det blir en betydligt tuffare uppgift än dagens match, skulle jag tro.
Örebro widemarsh
2013-03-02 23:34
- fel -
Örebro widemarsh
2013-03-02 23:33
@widemarsh:

Äsch, sent ute.
Nkili var bra idag! :)
Örebro widemarsh
2013-03-02 23:32
@Sogen:

Är hyfsat säker på att seger i årets cup ger europaspel 2013.
Örebro Sogen
2013-03-02 23:27
Har kollat upp det och det var ju ingen vinnare av cupen 2012 så årets vinnare får europaplats i år. My bad
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sogen
2013-03-02 23:16
håller med
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-02 22:59
@Sogen:
Nu gjorde du mig oerhört osäker. Finalen går på friends arena i maj i år, Ska man sedan vänta mer än ett år innan man får delta i UEFA? Tycker ändå att Cupen vuxit ett snäpp sedan förr. ÖSK t ex kör väl sitt bästa lag idag? Att Allsvenska lag tidigare luftat lite bänkspelare i SC tycker jag inte är så konstigt egentligen då man möter lag från lägre divisioner. Men jag tror nog de flesta lag finner en ära i att vinna SC. Publiken kommer inte för att klubbarna kör B-uppställningen? Är ni säkra på vad som är hönan eller ägget i detta? Vi springer ju inte bena av oss ens för en UEFA-cup match. Dryga 1000 personer är väl ok för ett SE lag som möter ett profillöst svagt annat SE lag i Gå-fotboll nästan i februari? Vilket fall i min bok.
Örebro Sogen
2013-03-02 22:28
cupen i år är väl för Europa nästa år inte Europa i år?
Örebro KCMarten
2013-03-02 21:43
Sogen // Häcken har inget att spela för i cupen eftersom de redan är kvalificerade för EL, förutom möjligtvis äran. Men för att minska risken för skador kan de rent taktiskt spela dåligt och åka ur och sedan koncentrera sig på Allsvenskan och EL istället. Det förvånar mig inte om Värnamo lyckas få oavgjort mot Häcken.Bra för oss dock. Så poängen är att när det kostar mer än det smakar, så sjunker kvalitén och intresset. Klubbarna satsar inte, ingen vill se B-lagen, så publiken sviker och med dem mediaintresset. Ingen kan väl missa att det är just det som skett. Om SvFF vill höja kvalitén på Svenska Cupen så skicka in 10 miljoner i segerpremie också, så lär det bli fart på både klubbar och media. Det stora problemet är att SvFF inte vill att cupen blir större än flaggskeppet Allsvenskan, så därför behandlar hanterar man den styvmoderligt, så återigen varför finns Svenska cupen? Ingen verkar ju vilja ha den..
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-03-02 20:26
Följande gäller för placering i gruppspelet:

Placering i gruppspelet avgörs genom antalet vunna poäng. Vid lika poängställning avgörs placering genom målskillnad, d.v.s. skillnaden mellan antalet gjorda mål och insläppta mål. Är målskillnaden lika stor, placeras det lag främst som gjort flest mål. Har lagen gjort lika många mål, är lagens inbördes resultat avgörande. Är inte det inbördes resultatet mellan lagen heller inte avgörande erhåller det högst rankade laget gruppsegern.
Örebro Puman '74
2013-03-02 19:48
Målen från dagens match. Om någon har missat. Se länk.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 19:28
skillnaden mellan Norge och Sverige...
Örebro Sogen
2013-03-02 19:08
Jag menar att jag tycker det känns som att lagen tar det på allvar en skräll betyder inget. Sen att det knappt är reklam om det är en annan 5a. men nästa omgång ska ju sändas av SVT och i morgon så har SVT ett fotbollsmagasin om cupen. sen drar ju serien alltid mer folk, var väl nästan så att europamatchen 2011 drog mindre än allsvenskt spel mot Kalmar.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 18:54
@Sogen:
En cup-seger garanterar Europaspel och det borde rimligtvis vara en sporre för alla lag. "Produkten" är matcherna på vägen dit. Hur väl man lyckas att sälja produkten till live-publik och TV-kanaler, ja det är väl upp till förbund och klubbar. Men, håller med om att cupen varit konstigt hanterad i många decennier nu. Under många år var den dessutom helt nedlagd (1954-1966). I Norge t ex har de lyckats att göra cupen till en folkfest, ungefär som SM-finalen i bandy hos oss. PR-människorna på SvFF kanske har lite att lära från såväl bandyförbundet som från Norge därvidlag?
Minatankar
2013-03-02 18:52
Namn: Sogen Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2013-03-02 18:38
//
Upplever att McMarten kl 16:43 tar upp flera olika aspekter på Svenska Cupen som är mer eller mindre relevanta. Att kalla det idiotiskt, är väl ändå att gå för långt?
Örebro Sogen
2013-03-02 18:38
att ifrågasätta sv cupen pga att Falkenberg slår Häcken är idiotiskt. Det Skrället alltid i FA cupen i England och det är en titel som verkligen räknas. Vid gör en solid insats idag, ingen glänser men vid vinner klart. Det ser bra ut.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-02 18:33
@Valderinho:

Ok. Tack för info.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 18:19
@KCMarten:
Varför existerar vi? Eller gör vi det? Och i så fall; varför? Varför har olika nationer sina egna ligor? Varför har de sina cuper?
Benny Böckling
2013-03-02 17:33
Hyfsad match från Sportklubben idag. Nkili bäst medans Holmberg och Crespo spelade helt åt helvete... Men men, som många nämnt så har vi ju nu ett kanonläge att ta oss vidare till kvartsfinal!
AIK Saywee
2013-03-02 17:32
KCMarten, 16:43,

det är en befogad fråga, drygt 1000 pers i vår första tävlingsmatch för säsongen är klent.

Kubanerna gjorde dock ett bra jobb :)

Mitt tips slog in 2-0, men Crespo var lite för krånglig den tid han spelade, så det var andra som fixade resultatet,
AIK Saywee
2013-03-02 17:28
Valerinho, 16:34,

ganska bra sammanfattning av de spelare du beskriver, men jag tycker nog inte att det var en speciellt bra match, men ett bra resultat det blev det :)

Haginge var bäst !
Örebro Artwork
2013-03-02 17:20
Bildrapport från matchen :)
AIK Saywee
2013-03-02 17:17
Mot guldet !!!
Örebro Miroslav kuba
2013-03-02 17:07
HÄRLIGT!! 2-0 vinst och torsk för Häcken nu har vi kanonläge i cupen !!
Annons: