/fotboll/osk/forum/2072.aspx/fotboll/osk/forum/2072.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2013-03-27 11:32
jodu kalle, i den globala världen är det en liten sport. Se bara på det "välsignade landet i väster" där vi tror att hockeyn är så stor. De höll på att gå under när lockouten höll i sig.

Hockeyn har en liten krets utövare, som dessutom på elitnivå är så revirpinkande, att de snart inte törs ha en öppen serie. Så med mitt resonemang kan den inte jämföras med fotbollen.

Däremot kan jag se ett tillfälligt uppvaknande i Örebro i medgångens tid, men på lång sikt håller den inte. Och , visst vet jag vad jag skrev om hockeyn. Nu är de inte där ännu, men om de missar nu så kommer Gefle att vinna allsvenskan också. I fotboll alltså.

Jag har sett hockeyns uppgång och fall i Arboga. Där har den alltid varit starkare än fotbollen, men nu är det sådan kris att klubben balanserar på en otroligt slak lina. Då var det inte längesedan Expressen skrev om NHL-rinken i Arboga och utsålda hus hela säsongen. Men pga kostnader och ledarnas otroliga tunnelseende, så har IFK Hockey nu hamnat där de aldrig trodde.

Så jag är tillräckligt ödmjuk för att gratulera ÖHK, men för mig kommer de aldrig att slå ut fotbollen. Och som någon skrev, kan Växjö och Gefle ha två lag i eliten, så skall väl Örebro också klara det.

Så, jag är ingen medgångssupporter, utan kommer alltid att hålla på ÖSK Oavsett serietillhörighet och tränare.

Nationalsport??? Hockeyn ??? Du måste skämta?
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-03-27 11:10
@pemo:

Larvigt att kalla Ishockeyn för den lilla sporten, den är väl att betrakta som Sveriges nationalsport. Minns när jag här varnade för att ÖHK skulle nå ES och du pemo skrev något i stil med att det aldrig kommer att hända. Fortfarande är det inte klart, men det är väldigt, väldigt nära. Det är otroligt skönt att ha något att glädja sig åt i sportväg dessa dagar i Örebro. För inte är det många som ser fram emot en premiär i SE. Så onödigt.
AIK Saywee
2013-03-27 10:57
OBS !!!

Åter till det jag lovat att fundera över ...

Detta med "energi" eller snarare ..

ENERGILÄCKAGE !!!!!!!!!

... jag vill (nästan kräver?) att "ÖSK " eller den/de som myntade detta uttryck, tydligt förklarar vad som menas, ärligt (!) mycket ärligt och mycket tydligt för oss fans som fortfarande orkar bry oss om förbättringar i vår kära klubb!.

För jag irriterar mig fortfarande mycket över detta uttryck och kanske inte borde bry mig, men det är så jädra nonschalent att jag kan bli besviken :(
Vi tog cupsilver 1987
2013-03-27 10:45
enligt NA.se verkar 80% tycka att hockeyn är en större sport i Örebro än fotbollen. Är det samma klubb som hade 11000 på en match mot elfsborg 2010?
AIK Saywee
2013-03-27 10:41
"Keep the dream alive
Don´t let it die"

Heja SPORT, så länge jag orkar .....
AIK Saywee
2013-03-27 10:19
pemo, vi är mycket överens, tack för kaffet ...

... även jag anser att inledningen av de svartvita giganternas korta sejour i SE är tokviktig, vi skall ha minst 11 p de första fem, men 15 är önsketänkande.

... och innebandy är mer sport än bridge eller curling?

Never Give Up, YOLANDA ADAMS !!!
Örebro pemo
2013-03-27 09:55
Saywee // Jag menar att det finns något roligt i Örebro just nu. Och det är inte ÖSK. Alltså, fotbollen måste bevisa att den är värd vår uppmärksamhet och inte bara ta oss för givet. Hockeyn är ju ett bevis på att man hellre ser ett vinnande lag i en lägre serie, än ett lindansarlag i den högsta serien.

Därför är ÖSK:s inledning på SE väldigt viktig. Vinst mot Värnamo och Sundsvall, så blir det ett härligt drag i stan. Om de dessutom visar upp det nyblivna elitserielaget i hockeyn vid första hemmamatchen, så visar man sin storhet mot den lilla sporten också.

Jag åker inte till Örebro på hockey, men kan mycket väl ställa mig upp och hylla lagert vid fotbollspremiären. Hockey är trots allt lite mer sport än innebandy.
AIK Saywee
2013-03-27 09:21
smguld, 09:16

.. bra igen, ursäkta att jag är så medhållande, men jag känner lika som dig :)

Kommunikation är inte helt lätt ,
om den skall bli "rätt"

Money, PINK FLOYD
AIK Saywee
2013-03-27 09:17
smguld, klokt skrivet, mycket bra :)

pemo, 19:08,

PEO är inte en "untouchable" människa, sådana finns inte på vår planet, det är framförallt ingen tränare som är "untouchable", de är alla i skottgluggen, går det bra något år eller två, så är det OK, men när det tar emot, så kommer fansens röster (skriverier) upp i verkligheten, vore knepigt om det inte var så, eller?

Sedan vill jag fundera lite över det du skriver om energi ......
Örebro smguld
2013-03-27 09:16
Lyssnar nu på Tvärsnytt om ÖSK. Det är bra att tänka att fotboll handlar om underhållning, spänning och social gemenskap och att man konkurrerar om människors tid, uppmärksamhet och pengar. Det är också bra att i många avseenden tänka som man normalt gör i ett aktiebolag med alla dess termer

Tror emellertid inte på att man alltid ska kommunicera detta tänkande i "bolagstermer". När klubbens representant i massmedia talar om "konsumenter" och "ekonomiska positioner" så upplever många fotbollsälskare att man inte har kontakt med deras verklighet.

Med andra ord kan man tänka i dessa termer men man bör inte uttala dem. Det är bättre att tala om "supportrar, publik och partners" respektive "ekonomiska satsningar".
Örebro smguld
2013-03-27 09:08
Namn: Mattias69
Sänt: 2013-03-27 08:16
//

Ett annat exempel på fotboll och ishockey i högsta divisionen förutom Gävle är Växjö med 60.000 invånare.

Det är väldigt många parametrar som påverkar, bl a konkurrens, sponsorer och kultur. Tror ändå att det viktigaste är att det i båda klubbarna samtidigt finns tillräckligt många på och utanför planen som vill vara med på hela resan till högsta divisionen eller till ett SM-guld. Är man kvar på övertid eller inte har energin att vara med på hela resan mot en framgång, blir det svårt.

AIK Saywee
2013-03-27 08:19
Mattias69, 08:16,

instämmer, hittar bara positivism i denna "konkurrens"

Forza ÖREBRO !!!
AIK Saywee
2013-03-27 08:17
@Restalundsvägen:

Troligtvis kan det vara så, men kommunikation går väl att fixa i dagens snabba samhälle, var man än befinner sig och om man är något så när modernt utrustad.

Allt kan dessutom inte hänga på en enda person beträffande kommunikation.

Här finns fortfarande förbättringsmöjligheter för vårt ÖSK trots att kommunikationsmotionen avslogs av ångvälten.

Är det bara en enda person som håller den officiella sidan levande, gud bevare att han inte blir långvarigt på resande fot .....
Örebro Mattias69
2013-03-27 08:16
Händer intressanta saker i idrottsstaden Örebro. Hockeyn har väl inte varit sä här het sen en annan gick i småskolan. Det sätter ju press på ÖSK att gå upp men det tolkar jag bara som någonting positivt.

Sen är det bara att kolla på Gävle som ett lysande exempel på att det går att ha ett allsvenskt fotbollslag och ett hockyelag i elitserien i samma stad. Om jag inte är felunderrättad bor det ca 100 000 pers i Gävle och 140 000 i Örebro. Alltså borde det finnas underlag för 2 lag i högsta serien i sporter som går över olika perioder på året.
AIK Saywee
2013-03-27 08:13
D´Artagnan,

Mittåt har inte tagit Påsklov, det är något som studerande pysslar med, lov alltså.

De avlönade arbetande kommunikatörerna kanske har annat att prioritera, inte vet jag.

All heder till en som kämpar för att ge oss mycket och bra och uppdaterad info!

Forza Mittåt !!!
Örebro Restalundsvägen
2013-03-27 08:03
@Leper:

Wärle är på resande fot, därav den dåliga uppdateringen skulle jag tippa på!
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-03-26 21:26
@Valderinho:

Eyravallen.se som drivs av en person på frilansbasis är det man kan rekommendera. MYCKET BRA.
Länktips: eyravallen.se/
Örebro Leper
2013-03-26 21:25

Kanske kansliet har påsklov?
Örebro pemo
2013-03-26 19:08
DaSa// jag tror många fick en tankeställare när vi blev utslagna ur cupen. Falkenberg hemma var ju en katastrof. Men eftersom PEO känns lite "untouchable" så blir det en konstig kritik här inne.

Nu har jag bara sett den matchen, men det fanns mycket i spelet som jag kände igen sedan Sixten-eran. Dels dålig fart, bara försök med inspel i mitten på stillastående spelare och att man inte utnyttjade alla byten som man får göra.

Men hellre förlust nu och vinst i serien.

Dock skall jag ge en eloge till ÖSK för att de är mer öppna nu. Intervjuer med Áxel , Axe´n och PEO både inför och efter match lovar gott.

Sen är det väl så att det är mer focus på allsvenskan i rikspressen och att hockeyn tar all energi i Örebro just nu.
AIK Saywee
2013-03-26 18:41
Tack BoP
Örebro Bastard on Parade
2013-03-26 18:29
På tal om Jan Karlssons veckobrev så skulle han kunna göra det mycket bättre om det inte är något han stressar ihop på 5 minuter. Ta det senaste brevet som ett exempel.

Han nämner "interna konstruktiva möten för en rad aktiviteter inför säsongsstarten". Han skulle kunna skriva mycket mer om detta. Vad för aktiviteter? Är det hemligstämplad information?

Han skriver vidare om medlemsmöte och årsmöte inom Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollsförbundet. Sades det något intressant kanske?

Jag skiter fullständigt i om han har sett Sverige - Irland eller om han har promenerat vid Oset. Det finns tusentals ointressanta bloggar om personers ointressanta vardagsliv som jag kan följa om jag vill veta sådan smörja.

Informera om antalet sålda säsongsabonnemang, hur ekonomin ser ut, hur arbetet med sponsorer går etc. Finns det ingenting intressant att skriva om en måndag så kan han vänta till veckan efter istället.
AIK Saywee
2013-03-26 18:03
DaSa,

starta gärna lite taktikdiskussioner här, det är ju ett diskussionsforum och alla har rätt att skriva det de vill inom reglerna. Det finns säkert många som gillar att diskutera taktik, vilket även jag kan tycka vara intressant i många lägen, framförallt hur man tekniskt bemöter motståndarnas taktik, vilken ofta är hemlig, eller oförutsägbar, eller statisk, eller flexibel, eller ...

... bry dig inte om de som skriver vad vi inte skall skriva om,
eller vad vi skall skriva om ...

Det blir så onödigt enfaldigt och alla skribenter bör utvecklas efter egen förmåga!
Örebro DaSa
2013-03-26 17:52
Sen så kan jag erkänna att jag är jävligt less på ÖSK och de flesta diskussioner som förs på detta forum och därför provocerar lite. Tidigare år har jag varit så jävla sugen på premiären vid denna tidpunkt men i år känns det som det kvittar om de ställer in årets säsong. Men det kanske vänder snart när premiären kommer närmare..

En orsak till att jag har ledsnat lite på forumet är att jag inte utvecklas ngt längre av att läsa här. Jag efterlyser mer diskussion om taktik och gärna med förklaringar så en person som inte har tränareutbildning kan förstå och lära sig. Kan vara så att ingen som läser/skriver här har de kunskaperna men då och då kommer det klockrena analyser så lite kunskap finns det. Sen för att krydda ännu mera så vore det sjukt intressant med en taktikanalys av motståndaren gärna från ngn av ÖSK tränarna innan matchen. T.ex. att alla uppspel går via den centrala mittfältare Erik Saede som går ned och möter för att sedan spela ut den på kanten till Astwalden som sedan slår ett inlägg mot Hassinen som är ett huvud kortare än alla andra men ändå bäst på att nicka.
Örebro DaSa
2013-03-26 17:37
smguld/ Förslagsvis kunde Jan skrivit om mötet förra veckan men bevisligen vågade han inte skriva vad han tyckte. Han kunde väl ha skrivit att han tyckte att vi medlemmar skall vara tysta och lita på styrelsen så att de slipper lägger energi på sådant som de inte tycker är viktigt. Andra förslag är att han kan skriva att han har varit och bevittnat en träning och berömma en spelare. Eller komma med en lite djupare analys varför landslaget kryssade mot Irland eller kanske skriva att han blev positivt överraskad av ngt runt matcharrangemanget som han ville införa till ÖSK. Jag tror att det är dags för Jan att kliva åt sidan och plocka in en peron som brinner för fotboll och har lite visioner. Inte bara ösa på med sina floskler och driva ÖSK som att det var ett bankkontor (som avvecklas i långsam takt då). Ge mig en kaxig ordförande som skapar rubriker och vågar såga Degerfors (på ett skämtsamt vis) och säga att allsvenska klubbar kan glömma Moe om de inte hostar upp XX miljoner kronor. Om jag måste name-droppa ngn så säger jag Axén! Stort kontaktnät och lovar att han har fler visioner än hela ÖSK styrelse tillsammans...
AIK Saywee
2013-03-26 17:32
@Valderinho:

Men Valderinho, att du bara vågar kritisera ÖSK´s kommunikation, du kan ju råka ut för ett drev som hoppar på dig och det du tycker.

... och att undra om kanslisterna sover, puuuh att du törs skriva sådant.

Kommunikationen är god, kommunikationsmotionen avfärdades, VD skriver lite med pennan och i övrigt är jag ganska nöjd.

Eller?
Örebro DaSa
2013-03-26 17:26
Tror inte att GAIS kommer att slåss om ngr topplaceringar, snarare tvärtom. De har haft en hög omsättning på spelare och en ny tränare, tror de kan bli ett nytt Trelleborg.

Hammarby tror jag däremot kan få till det i år, de har kontinuitet och Kennedy med från säsongstart. Sen så kommer bevisligen Falkenberg vara med i toppen och får Giffarna behålla Skulason så är även de med och utmanar. Som joker kastar jag in Assyriska vilket ger följande sluttabell i höst:

1. Hammarby
2. ÖSK
3. Giffarna
4. Assyriska
5. Falkenberg

Drömscenariot skulle vara att vi hamnar på kvalplats och sedan slår ut Norrköping i kvalet dit vi sålde Bamberg för ngr miljoner under sommaruppehållet:)
Örebro Valderinho
2013-03-26 14:42
Bajen har mäktat med 3 artiklar på deras hemsida om U21 matchen. Vad har vi? Inte ens en sketen startelva..Man får ju nästan skämmas. Vad gör kansliet på jobbet. Sover?..
Örebro Einar B
2013-03-26 11:26
Jag tror att det blir vi, Gais och Bajen som slåss om det.
Det som kommer krävas är att vi stänker dit lite mål. Och tittar vi på forwardsuppsättning så finns ju alla möjligheter.
Försvaret ser jag inte heller som ett problem.
Det jag däremot är lite tveksam till är mittfältet. Skönt at Hagge har hittat tillbaka till backlinjen. Avsaknaden av en playmaker förra sessen var brutal.
Nu kör vi! Det här kommer bli kul.

Örebro pemo
2013-03-26 11:25
65 p efter sista matchen. Och "nödlösningen" Boris som årets ÖSK:are! Han kommer att dansa runt hela arenan när uppflyttningen är klar. 2013 , ett kalasår. :):):)
Örebro Einar B
2013-03-26 11:14
Saywee:
Snyggt! Raka rör.
Annons: