/fotboll/osk/forum/2057.aspx/fotboll/osk/forum/2057.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro _Adde_
2013-04-06 08:33
Snart så!! Abstinens! Som jag sa till min farsa som är ett stort hockeyfan igår efter matchen... Gräset är ALLTID grönare på andra sidan (Ribbgatan)...

Heja svartvitt!
Örebro Svartvitt forever
2013-04-06 08:32
widemarsh//
Ditt minne är bättre än mitt! Enhandsräddningen mot Göteborg var verkligen sanslös.

Men för att se framåt så känner jag stor tillförsikt med Oscar i målet, även om han inte satts på alltför svåra prov. Men han har ett lugn och en auktoritet i sitt spel som ger lugn åt hela försvarsspelet. Han dominerar luftrummet och plockar ner höjdbollar säkert. Om Berisha inte stjäls utomlands så ser det enligt mig oförskämt bra ut i försvaret.

Anfallet kan heller ingen klaga på, och om William äntligen blir spelklar så har vi en av de bästa anfallarna Allsvenskan inräknat och överlägset största spets och bredd i Superettan i anfallsväg.

Det är mittfältet som fortfarande har en del att bevisa, enligt mig. Skulle mycket gärna se Nkili på centrala mittfältet. Där har vi kanske årets värvning.
Örebro smguld
2013-04-06 08:31
Namn: Gooey Nutballpuff
Sänt: 2013-04-06 08:19
//
Sankan har säkert kvaliteter som inte kom till sin rätt p g a dåligt självförtroende, otur, onda cirklar, negativ kritik mm. Inte desto mindre utstrålade han lågt självförtroende och låg pondus vilket påverkar utespelarna negativt.

Upplevde Tomer mycket positivt just p g a hans stora pondus. På slutet av säsongen tog jag honom till mitt hjärta fullt ut och tyckte det var synd att han lämnade klubben.

Oscar utstrålar också pondus och självförtroende genom sitt lugn och genom att han styr utespelarna.

Självförtroende är a och o i alla sammanhang, inte minst när man behöver prestera på topp och är exponerad inför andra människor. Jag kan därför ibland vara kritisk när publik, supportrar och massmedia sågar spelare längs fotknölarna.

Alla spelare har starka och mindre starka sidor. Alla spelare gör bra och mindre bra insatser. Därför gäller det att så ofta som möjligt ge konstruktiv kritik så att man hjälper till att bygga upp spelarnas självförtroende.

Det går bara inte att säga att de har betalt för att klara kritik och högt tryck. Ingen "normal" människa är opåverkad av varken positiv eller negativ kritik. Säger de något annat så lurar de sig själva.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-04-06 08:31
I dagens NA kritiserar även Anttonen ÖSK läkarteam.
"Medicinteamet i Örebro visste inte vad dom skulle göra, jag gick länge och bara vilade".
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-06 08:19
@widemarsh:
På linjen tyckte jag egentligen att Tomer var bra hela tiden men ännu bättre på hösten. Jag höll honom konstant som den man borde ha satsat på. Han gjorde några misstag i sina utrusningar och spelade med små marginaler. Men med tanke på att Sankan gjorde misstag varje match (så gott som) så kändes det som Tomer straffades hådare. Tomer hade problem med positionsspelet vilket redan märktes i träninsgmatcherna. Men som Sixten sa: Det räddade målet också många ggr hans utrusningar. Jag vet inte hur Anders Karlsson jobbade med Tomer på våren men positionspelet är ju något som relativt enkelt (i jämförelse med annat) går att jobba på. Sankans "problem" var ju svårare att träna på bort. Sankans misstag kostade ÖSK klart fler baklängesmål än Tomers utrusningar, Och Peos misstag att sätta Sankan 8 matcher i rad (tror jag det var) kan tom ha kostat kontraktet. Men nu är det (bestämt) att det är Oscar som gäller. Hitintills har jag inte sett något speciellt med honom. Inga spektakulära räddningar eller så. Hyfsad stabilitet i luften. Men han har å andra sidan inte haft chansen i så många matcher att briljera heller. Skulle vara intressant att utsätta honom för samma kanonader Alvbåge ofta blev utsatt för 2008/2009 på vissa bortamatcher.
2013-04-05 22:19
Går ÖSK in i matcherna med inställningen att motståndaren skall kämpas med kommer AS-biljetten att fixa sig.
Örebro widemarsh
2013-04-05 22:03
Tomer gjorde väl tre bra matcher i rad direkt efter att Sandqvist blev utbytt efter premiären? Två gånger 0-0 mot Mjällby och Helsingborg, därefter 2-2 mot Göteborg med den sanslösa enhandsräddningen. Den glömmer man inte i första taget!

Sen kom matchen mot Elfsborg, där Tomer egentligen gör en bra tajmad utrusning men inte lyckas tjonga upp bollen på läktaren. Därefter gick det ju mindre mindre bra som bekant...
Örebro Svartvitt forever
2013-04-05 20:41
Karlstruum//
Jag minns att Tomer spikade igen mot Mjällby borta och att man då kände att här har vi vår förstemålvakt. Sen gjorde han ju ett par spektakulära utrusningar och blev överspelad, (Izisakis långskott t ex) och sen var det Sandqvist för hela slanten tills det inte gick längre. Enligt min minnesbild, alltså.
Det fanns alltså mycket att slipa på, och det tog sin tid.
Örebro Karlstruum
2013-04-05 18:00
Svartvitt forever: Men han fick väl chansen efter Åtvidmatchen i ett handfull matcher. Redan där borde han ha visat bättre kvalité, den som han visade mot slutet av säsongen.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2013-04-05 17:00
DaSa, BoP//
Vi är nog överens i stora drag. Faktiskt var det ju flera MFF-are som höjde på ögonbrynen över vår värvning. Tomer var en oskolad diamant, lite av en Grovelaar, som växte och blev en jätte under hösten när han fick förtroendet som förstamålvakt. Så jag håller med om att det nog hade varit bättre att köra med honom som förstemålvakt från början, även fast jag förstår att han ansågs väl omeriterad.
Örebro TommyS
2013-04-05 16:54
Trevlig helg ÖSK-vänner! Jag har tänkt inför denna säsong och det jag tror är nyckeln är att vi springer mycket och rätt. Att vi piskar upp passningstempot och löper sönder vad som ofta kommer att vara två nära varandra liggande rader av försvarare. Att yttrarna skär in, att ytterbackarna inte bara följer med upp utan kommer med fart, att Moe jagar runt som en terrier i mittcirkeln och sättar iväg i djupled, ofta. Faller vi in i Superettantempo kan vi få problem, i 30 matcher ska vi visa att vi hör hemma någon annanstans. Tillsammans tillbaka!
Örebro Bastard on Parade
2013-04-05 16:36
Ett problem med scoutingen av Sandqvist är att han var här på provspel. De tränar väldigt sällan matchspel på fullstor plan och därför kunde de antagligen inte se honom i så många inläggsituationer bland annat. Spelet blir helt annorlunda när de krymper planen på träning och för målvakternas del blir det mycket linjespel och reflexräddningar. Sandqvist är (knappt) en ok linjemålvakt, men han bedömer situationer fel konsekvent.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-04-05 16:29
Uppladdning i ÖSK-tältet är ett måste!
Örebro DaSa
2013-04-05 16:16
Eftersom jag var lite efterklok i mitt senaste inlägg så skall ju vara lite "förklok" angående årets värvningar:)

- Oscar Jansson - klockren värvning, han kanske är lite ringrostig men besitter en grym potential och kommer helt klart hålla allsvenskklass den dagen vi går upp i AS igen. Extra plus för att han är en Örebroare.

- Nkili - Var emot att dumpa Anttonen men efter ha sett Nkili in action så tror jag att det kommer att bli en bra byte. Han kommer från en lägre division och kommer därför acceptera bänken i början för att sedan spelas in i startelvan. Tror han kommer att vara gjuten i startelvan i höst.

- Nilsson - Tror att det var årets fiaskovärvning än han var välscoutad. Är emot att ta in spelare för att sedan försöka spela in dem på en annan position än den de har gjort "succé" på innan. Tror han kommer att sitta på bänken i höst, antingen utkonkurrerad av Nkili eller av ett nyförvärv i sommar.
Örebro DaSa
2013-04-05 16:07
Svartvitt forever// Tror att det var svårt att scouta Jonas bättre då han knappt fick spela i sin gamla klubb. Tycker att det är rätt att ibland chansa med en värvning och ta in en långtidsskadad eller en "Valdet-värvning". Ibland går de in och ibland inte, men det vi vet säkert idag är att vi inte har råd att värva scoutade klasspelare utan måste visa fingertoppskänsla och värva dem efter ett provspel som i t.ex. Almebäck fallet. Däremot hoppas jag att vi i framtiden kan komma i en position som t.ex. Elfsborg så att vi kan värva spelare "säkra" kort. Men dit är det mycket långt om vi nu någonsin kommer att nå dit..

Däremot tycker jag fortfarande att ÖSK gjorde fel när de värvade två "likvärdiga" målvakter. Att minst av dem skulle vara missnöjda efter säsongen var ingen högoddsare. Nu var den ena missnöjd och vi sålde den andra nöjda:)
Örebro _Adde_
2013-04-05 16:00
Om jag var Sandqvist skulle jag ta mig en rejäl titt i spegeln...
Örebro Svartvitt forever
2013-04-05 15:44
Om jag var Sandqvist, skulle jag nog vara rejält sur på den klubb jag spelar i och som offentligt har gjort klart att de vill bli av med en. Inte konstigt i så fall om han trilskas och obstruerar när de vill låna ut/sälja honom, och lika gärna kan tänka sig att låta dem betala hans lön fast han inte spelar.

Jag är emot allt vad häxjakt heter. Men rätt ska vara rätt. Sandqvists aktioner mot Åtvid hemma var katastrofala och spred en osäkerhet i hela försvaret. Man vande sig vid att han släppte in minst ett enkelt mål i varje match, även om han kunde varva det med tv-räddningar.

Ljung som känner hans gamla kapacitet lät honom försöka spela sig i form, vilket var det enda jag kan kritisera Ljung för eftersom det inte fungerade och kostade oss många poäng.

Men felet ligger inte hos Sandqvist, utan frågan måste ställas hur man hade scoutat när man värvade honom. Enligt mig.
Örebro DaSa
2013-04-05 14:29
Vore intressant att veta hur Sankan resonerar. Tydligen vill han vara förstemålvakt men eftersom antagligen alla svenska klubbar har gjort klart med sina förstemålvakter nu så lär han inte lyckas i Sverige. Skulle då vara om ngn utländsk klubb vill ha honom men om man gör lite research så tror jag att han faller bort efter ha sett hur många matcher han har stått senaste åren.

Så alternativen just nu är att gå ned i lön och bli andremålis i Sverige och kanske ha tur och lyckas få speltid så han kan få fart på sin karriär igen. Eller så avslutar han sin karriär med att plocka ut lön från ÖSK ytterligare två (?) år och har spelat sin sista professionella fotbollsmatch.

Om han skall köpas ut så skall det vara max 6 månadslöner (om han har ytterligare två års kontrakt), annars får han sitta av sitt kontrakt och bli ihågkommen för sin "duckning".
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-05 13:50
@D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang):

Enligt rösträknaren på stämman röstade en majoritet i att inte peta i frågan varför han kunde värvas ;))
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-05 13:48

De flesta tar det lugnt och inte alla har kollen att TV sänder matchen Hammarby-ÖSK den 21 april. Det gav fint läge när jag nu bokade bord på Pichers nyss. Ett tips är att boka redan nu, förutom er som åker dit förståss ;))
2013-04-05 13:30
Häxjakten på Jonas Sandqvist borde sluta och är helt ointressant. Nu finns det en 2:e målvakt bakom Oscar. Inget är oklart mer än hur det ekonomiska ska lösas. Antingen betalar ÖSK ut hans lön varje månad under kontraktstiden eller så i en klumpsumma på en gång. Förstår att klubben inte vill betala ut lönen i en klumpsumma. Glöm Jonas nu. Möjligen kan man fundera på varför styrelsen beslutade att rekrytera honom, särskilt på ett så långt kontrakt. Han historik lämnade en del att önska.
Örebro Motgångssupportern
2013-04-05 12:42
Äntligen börjar det bli dags för premiär och till och med här på forumet har det börjat smyga sig in lite fotbollsrelaterade inlägg, härligt!

Det är svårt att tippa superettan eftersom det finns så många lag man inte har riktigt koll på, men det är ändå kul att göra lite egna reflektioner.

* GAIS kommer att få kämpa hårt i år. Man var riktigt kassa förra året och har tappat flera viktiga spelare. Det är massor med nya namn i startelvan och jag tror man får kämpa för att hålla det nedre strecket under sig.
* Mohammed Saied har potential att vara superettans bästa mittfältare, hoppas han blommar ut!
* Säsongen är lång, 30 matcher. Det är inte så många lag som är starka nog att hålla hela vägen. Räkna med att poplag som ÖIS, Östersund, Brage kanske sprattlar lite i början. I slutändan blir de som bäst mittenlag.
* Häxjakten på Jonas Sandqvist fortsätter. Precis som att storfiskarens fisk blir allt större i återberättelsen blir Jonas allt sämre för varje analys av fjolåret som görs. Så illa var det inte. Inte alls. Hela laget svajade bakåt och att skylla på en person är både okunnigt och löjeväckande. Blir Jonas kvar och Oscar skadad/avstängd så tror jag att Jonas kommer att sköta sysslan föredömligt.
* Degerfors har ett väldigt kämpigt år framför sig...
* För en gångs skull har vi ett anfall värt namnet. Har vi nån som landar på 15+ mål i slutändan?
* Och vart står Hammarby? Efter senaste årens bleka prestationer så finns inte längre någon respekt bland motståndarna. Det är mentalt jobbigt när motståndarna ser ett poängtapp som ett misslyckande. Det känns bättre om de siktar på oavgjort men är nöjda med en hedersam förlust.

Suget börjar komma på allvar nu och en seger i premiären skulle verkligen vara välkommen!
Örebro Karlstruum
2013-04-05 12:11
BoP: Har faktiskt det paketet i fyra månader för 99:- de ringde upp mig för jag har haft det förut när vi låg i Allsvenskan. Men när ÖSK åkte ur valde jag att ta bort det med motiveringen att ÖSK inte spelar i Allsvenskan och har därav inget intresse. Men när detblev klart att dom visar alla Superettanmatcher så ringde dom faktiskt upp mig samma dag och gav mig detta erbjudande. Var bara att tacka och bocka. Underbart med denna satsning de gör.
Örebro MMS
2013-04-05 12:07
Aftonbladet har ju aldrig haft fel...
AIK Saywee
2013-04-05 11:11
Är det någon som vet vem/vilka som jobbar med scouting i vår klubb?

pemo, OT,
Jag har varit på en fantastisk förmiddagskonsert,
lyssnade bl.a. på Imagine

Örebro pemo
2013-04-05 08:56
DaSa// Håller med dig om "forward-talangerna" Jag tror att ÖSK handlade lite i affekt, då de fått mycket kritik för att de inte värvat lokalt.
Eller också skulle man gjort klart med dem att spela kvar ett år i Forward, men att de tillhörde ÖSK. Då hade vi säkert fått mer nytta av dem.
Att gå från bänken i div 1 till allsvenskan är ett väldigt stort steg.

Men, gjort är hjort och blir aldrig älg, som vi säger i Arboga.
Fast å andra sidn, värva en bänknötatande målvakt från Norge och en superdiva från blekinge var väl inte heller så smart.
Örebro Bastard on Parade
2013-04-05 07:10
Csports har lanserat ett paket för Superettan som kostar 199kr i månaden. Enskilda matcher kan köpas för 79kr.
Örebro widemarsh
2013-04-04 22:17
U17 vann kvartsfinalen i ligacupen mot BP med 5-2 efter straffar. 1-1 efter full tid och förlängning.
Örebro DaSa
2013-04-04 21:37
Karlstruum/ Där har du en poäng! Men samtidigt så tror jag att även arabländerna har ngn typ av scouting, han lär ju behöva dominera i SE eller göra ngr stormatcher i landslaget om det skall bli ngn affär. Känns som Yasin har potentialen men inte riktigt får ut allt. Jag tror han gjorde en miss när han gick till ÖSK innan han blev ordinarie i Forward. Han (och Ibra) hade nog mått bra av att domininerat i en lägre division innan de tog nästa steg. Gäller väl egentligen alla spelare och inte enbart dessa två:)
Örebro Karlstruum
2013-04-04 21:21
Dasa: Håller med dig om att Yasin inte är en nyckelspelare. Men han är en nyckelspelare på det sätt att han är stor i Asien och skulle han göra det rätt så bra här fram till sommaren/hösten så kanske han kan säljas för ett litet överpris till något arabland där även han får en fet lönecheck. Då skulle alla vara vinnare. För tänk er att få honom såld för tiotalet miljoner så kan man få in 2-3 likvärdiga spelare för samma pris. Var lite mer åt det hållet jag tänkte när jag benämnde honom som en nyckelspelare. För skulle vi få sålt honom i sommar har vi ändå Astvald, Ibrahim och en ung Murad plus ett ev. nyförvärv man skulle kunna ta in. Så vi står ju inte och faller med denna gubbe som vi gör på andra positioner.
Annons: