/fotboll/osk/forum/2053.aspx/fotboll/osk/forum/2053.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-03-31 10:43
Saywee // Tyck på knapparna till höger för att se spelarna per lagdel.
Uppdaterad förteckning får vi någ vänta på åtminstånde tills transferfönstret är stängt.
2013-03-31 10:38
För min del är förtroendet för laget återställt efter Inter-matchen. Bra insats av laget och det finns förbättringspotential.
Misslyckandet mot Falkenberg får fungera som en påminnelse om vår dödlighet och att någon topp 3 placering i S1 inte är given.
AIK Saywee
2013-03-31 10:27
Ursäkta och jag vet att några blir förbaskade, men det skiter jag i ...

... var hittar man en uppdaterad "spelarförteckning" för de olika ÖSK-lagen, på officiella sidan?

Enkel nätfråga kanske, men jag hittar faktiskt ingen och tänker inte leta längre ...

... tiden har gått så fort och klockan är en timme före solen ett tag framöver.
AIK Saywee
2013-03-31 09:57
@D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang):

Det handlar numera nästan bara om pengar ...

... sporten kanske dör ut så småningom :(
AIK Saywee
2013-03-31 09:55
Mycket bra och skönt att det löste sig till slut, både för den före detta svartvite Bamberg och för vår kära klubb ÖSK.

För om man inte trivs med varandra, känns det inte som någon bra framtid att bygga på.

Undrar bara vari otrivseln med "varandra" består,
får nog aldrig reda på detta,
tänker inte heller rota vidare i sådant.

Kan bara hoppas att klubben fortsättningsvis skapar trivsel bland grabbarna ... vilken är en viktig faktor, mycket viktig dessutom.

För trivs man inte, presterar man sällan på topp, å det kommer att behövas.

Heja SPORT !!!
2013-03-31 09:50
I senaste nummret av Offiside finns en artikel om hur fotbollen ska kunna öka sina inkomster.
I kommentarerna figurerar ÖSK flitigt i jämförelse med Djurgården. Läsvärt !!
AIK Saywee
2013-03-31 09:48
GN, 01:14,

det där du skrev, var faktiskt intressant och jag har ofta liknande funderingar, kring målvakter mystiska konkurrens.
Örebro smguld
2013-03-31 09:32
Namn: D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
Sänt: 2013-03-31 09:03
//
Upplever över huvud taget att det finns mycket som är konservativt inom fotbollen och som inte ifrågasätts. Detta med första- och andramålvakt är bara ett exempel
även om jag förstår att det är viktigt med tryggheten för utespelarna. Men, som någon redan skrivit, de bör kunna anpassa sig till två olika målvakter och dessa till utespelarna, precis som gäller för alla andra positioner i laget. Jämför t ex med ishockey och handboll, där man byter målvakter hela tiden.

Att de som varit skadade eller av andra skäl inte varit med på ett tag ska vara avbytare och komma in i slutet av en match har jag heller aldrig förstått ska vara så oerhört viktigt. Varför ska man inte kunna chansa med en sådan spelare och låta honom börja och köra järnet, för att byta ut honom när han inte orkar längre?

Köper inte heller alla skäl om det psykologiska i detta mot andra spelare. Alla måste vara beredda på flexibilitet för lagets bästa. Visst kan man säga att det är bra att han kommer in när motståndarna är trötta eller när man ser hur en match gestaltat sig. Å andra sidan är det viktigt med en bra början av matchen.

Detsamma gäller alla frisparkar och hörnor. Minst 95 % av dem är förutsägbara. Varför använder man inte kroppsspråket mer för att lura motståndaren och varför finns inte en större kreativitet över huvud taget?

Tänk bara vilken oerhörd förvirring det skulle skapa om 6-7 spelare ställer sig en bra bit från målet och inom 3 meters radie. Ingen motståndare skulle kunna förutse hur dessa spelare sedan intar olika positioner. Eller att 6-7 spelare ställer sig på mållinjen för att därefter inta sina positioner när hörnan väl är slagen. Eller att 6-7 spelare ställer sig runt målvakten.

Det gäller att pröva det som ingen tidigare gjort även om det upplevs som tokigt och icke fotbollsmässigt. Dessutom skulle det innebära mycket större underhållning för publiken och kanske väl så effektivt som alla förutsägbara modeller.

Kan uppleva fotbollen ungefär som en symfoniorkester. Den är så oerhört konservativ och disciplinerad att man tappar kreativitet i spelupplägg och spelsystem. Både en symfoniorkester och fotboll är vackra och njutbara företeelser, men åtminstone den sistnämnda skulle kunna innehålla mer spektakulära inslag.
2013-03-31 09:30
Bulten i Boo // Håller inte med dig i inlägget kl 23:31. Det är Balansräkningen som gör att man kan bli degraderad. T ex MFF har haft minus i RR men har en start BR. För att få lite perspektiv tycker jag Osynliga handen har ett bra inlägg i sin blogg, se länken. Citat: "Örebro är ett bra exempel om att de finansiella rapporterna och budgetering inte är den avgörande faktorn för företagens resultat och välmående", "Debet och kredit är inte ekonomi. Det är bokföring. Ekonomi är att hushålla med resurser."
2013-03-31 09:19
Vi får lida några dager till när det gäller Berisha vara eller inte vara.
Transferfönstret stänger i Sverige 2 april och i Norge 5 april
2013-03-31 09:03
Gooey Nutballpuff // Håller med dig om målvakternas konkurrenssituation. Man avvecklar vinnarmentaliteten genom att säga att Du är nummer 2 och den andra är nummer 1. Det som är så viktigt för övriga positioner i laget.
Örebro Svartvitt forever
2013-03-31 07:24
Håller med dem som tolkar det så att "framtidsinriktade investeringar i både organisation och spelare" måste betyda antingen ny vd eller sportchef. Vilka tunga avlönade poster finns annars i organisationen, förutom tränarstaben där vi nu har överkompetens?

Sen hoppas jag innerligt att Bambergs sign-on (säkert någon miljon eller två, någon som vet?) var uppdelad på hans fyra kontraktsår, så att vi förutom en tung lönepost nu slipper ut med lejonparten av den.

Vad som är klart är att Bambergs uppträdande mot klubben han representerat har varit helt oacceptabelt. Jag hoppas innerligen att inte följande scenario har utspelats:
Sköldmark: "Jo, P-O, budet vi har från norrmännen är fortfarande alldeles för lågt."
Ljung: "Han har gjort allt han kunnat för att s---a på klubben och laget. Jag vill inte se honom mer och tänker absolut inte spela honom. Sälj!"

Sen hoppas jag verkligen att Berisha blir kvar. En spelare som han kan vara skillnaden mellan att gå upp eller inte. Säljs han måtte man se till att få ordentligt betalt.
Örebro malge
2013-03-31 01:59
fattar inte är kontraktet med sandqvist brytet? Eller varför värvas Bergström in? Förövrigt sjukt kul med elitserien nästa år.
LTJD
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-31 01:14
Jag har aldrig förstått målvakternas mystiska konkurrensituation. Men jag är väl den enda verkar det som. Det är viktig med förtroende för en målvaks som blir utsedd som förste målvakt! - Varför är det viktigare än att en innerback får samma förtroende? Det är viktigt att man har en förste målvakt så backlinjen lär sig honom! -Är det så jävla svårt att lära sig två olika målvakters stil när man i övrigt skall lära sig 22 andra spelares stil? Vi har kontrakterat honom som andremålis! -Vilken annan spelare skulle gå med på att bli kontrakterad som reserv? Och vad om den sk förstemålvakten underpresterar (Alvbåge 2011) eller om du dominerar på träning? Då ska liksom det inte spela någon roll? Det är viktigt att förstemålvakten står alla matcher! -Ja jättebra. Så får fansen tokångest om han bli skadad eftersom andremålvakten inte stått en A-match på tre säsonger. Dessutom måste man värva en ny "reserv" var tredje säsong eftersom ingen spelare orkar med ovan villkor. Jag tycker målvaktsteorierna är rent ut sagt löja! Den bäste ska stå! Den som är i form skall stå! Presterar du inte så bänken nästa! (dock skall man kunna göra fler dåliga matcher än en innan man petas) 50-50 skall gälla i konurrensvillkoren! En andre målvakt skall kunna stå några matcher per säsong. Får fansen ångest av det har man för dålig reservmålis helt enkelt. Man utvecklas av speltid också! Glöm aldrig det!
AIK Saywee
2013-03-31 01:12
Välkomna till ÖSK, Erik och Ludwig,
tack för de allsvenska målen, Daniel :)

Kul att truppen snart kanske blir spikad,
för jag vill se en lagbild innan premiären !

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-03-31 00:02
Vilken härlig festkväll/eftermiddag det blev i Behrn Arena, grabbarna fixade så att festen inte tog slut allt för tidigt, vi fick både förlängning och straffar, valuta för slantarna :)

ÖREBRO !!!
Örebro Bulten i Boo
2013-03-30 23:31
@smguld:

Jo, tror att jag kan tolka dina tankar, tror att de är rätt lika som mina tankar. Genom mitt eget arbete har jag med åren fått en viss erfarenhet, om jag blygsamt får skriva det att läsa mellan raderna i den typen av officiella meddelanden.
Tycker att ÖSK ändå visar goda tecken på att vara handlingsaktiva vad det gäller att anpassa kostnadsnivån till de nya omständigheterna, i klartext: att få balans i resultaträkningen (RR). Genom försäljningen av Bamberg blev man av med en stor lönekostnad och det är gott nog. Balans i RR måste vara absolut prio ett. Jag är inte så bekymrad om det är så att det i sommar inte finns något utrymme för nyförvärv, dvs ökade löpande kostnader. Det visar isf på att försäljningen av Bamberg var än mer riktig.
Den positiva effekten på Balansräkningen som försäljningen innebär är också viktig. Hoppas att ÖSK såg till att få riktigt bra betalt!
Situationen med Sandqvist känns inte bra. Antagligen uppbär han en hög månadslön vilket medför en stor löpande kostnad till i princip ingen nytta när han uppenbarligen inte ses som ens andremålis för säsongen som kommer. En lösning är välkommen om än den enbart fyller syftet att "klara av den löpande ekonomin och budgeten"...
2013-03-30 23:31
Åter till ståplats. (Sekt. E) // Du lever i forntiden. ha det bra där.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2013-03-30 23:02
Vafalls. menar ni att vi fixat in spelare i laget som inte vunnit champions league? Hemliga klubben, varför har inte karbonkopior från ledningsmöten funnits på nätet?/ mvh besviken.
Örebro smguld
2013-03-30 22:55
amn: Bulten i Boo
Sänt: 2013-03-30 21:48
//
Är tveksam till Sköldmarks uttalande om att försäljningspengar skapar något större utrymme för investeringar. Tror tyvärr att det snarare handlar om att klara av den löpande ekonomin och budgeten.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-30 22:03
@Matta:

Han har varit rena rama rundningskonen i matcherna mot ÖSK tidigare. IFK hade ö.h.t ingen bra backlinje alls i fjol eller 2011
2013-03-30 21:59
@DaSa:

Framtidsinriktade investeringar inom organisation måste innebära en ny VD eller sportchef.

Hoppas bara att ankomsten av Lund inte innebär att Berisha är på väg bort.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-30 21:52
@Valderinho:

Bra grabbar! Adrenalinpåslaget verkar vara i rätt riktning, dvs PÅ! För fasen, vi håller på samma lag. Nu kööör vi !!!!!
Örebro Bulten i Boo
2013-03-30 21:48
Klokt ekonomiskt agerat från ÖSK känns det som. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Dock känns följande lite otydligt: "Detta ger oss ytterligare möjligheter att både på kort sikt förstärka med två spelarnamn samt även framtidsinriktade investeringar i både organisation och spelare, säger Magnus Sköldmark".
Bamberg-pengarna räcker alltså till att såväl värva Bergström och Lund (nåja, låna den sistnämnde) samt till ny/nya spelare till sommaren och därtill till att "investera i organisationen"? Tyder på att övergångssumman är relativt hög samt att Bamberg stod på en rätt väl tilltagen månadslön?
Örebro smguld
2013-03-30 21:32
Eyravallen.se spekulerar över om Berisha är på väg från ÖSK. Om så är fallet tycker jag det verkligen är olyckligt. Ska man vinna SM krävs det att man behåller de bästa spelarna. Anledningen att man nu spelar i SE är framför allt den att man tidigare tappat ett koppel av de bästa spelarna.
Postat via SvenskaFans-appen
Benny Böckling
2013-03-30 21:05
Spontant känns väl Lund som inte så mycket att hurra för, men jag hoppas jag har fel. Skönt dock med en till keeper! Pajas Bamberg är jag glad över att aldrig mera behöva se.
Örebro hemvändarn
2013-03-30 20:54
Breddvärvningar som jag tycker båda är ok. Bamberg lär har öppnat utrymme i lönebudgeten framöver med så kort tid av transfere fönstret och sportklubbens kommentarer så blir det väl knappast innan serien börjar.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-03-30 20:53
@DaSa:

Jag fick samma känsla att vi har fler nyförvärv att vänta :).

Vi får se om någon/några nyförvärv dyker upp de närmaste dagarna innan fönstret stänger.
Örebro DaSa
2013-03-30 20:41
" Detta ger oss ytterligare möjligheter att både på kort sikt förstärka med två spelarnamn samt även framtidsinriktade investeringar i både organisation och spelare, säger ÖSK:s spelaransvarige Magnus Sköldmark till klubbens hemsida." Låter som att det skall komma fler nyförvärv?! För ett lån och ett korttidskontrakt är väl inget för framtiden:) Kan det vara så att vi får en ny sportchef också?!:)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Matta
2013-03-30 20:33
Lund är en riktig kämpe med bristfällig teknik, enligt IFK Göteborgs SvenskaFans-sida. Låter som om vi lånat en ny Haginge.
Annons: