/fotboll/osk/forum/2032.aspx/fotboll/osk/forum/2032.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-12 08:42
@Bulten i Boo:

Du vet att man brukar anse de Ryska piloterna som en av världen bästa? Bla för att de tvingas ta ned stora passagerarkärror på mer el mindre åkrar i Sibirien el östa Ryssland. Något som få västerländska piloter klarar.

Översatt till fotboll borde svenska fotbollsspelare tillhöra de allra främsta eftersom de tidigare tvingades tränar på grusplaner och leråkrar ;))

AIK Saywee
2013-04-12 07:43
Solna
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bulten i Boo
2013-04-12 07:19
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT) :

Nej, det har väl inte riktigt hunnit märkas såtillvida ännu. Men kom ihåg att konstgräset bara har ca tio år på nacken, dvs konstgräs av tredje generationen (brukar man väl benämna det?). Det har revolutionerat framförallt träningsmöjligheterna året om och därtill haft en positiv inverkan på tekniken. Kan bara själv jämföra med vårarnas grusplaner och studsarna på dem på den tiden då det begav sig. I Stockholm får vi nu dessutom två jättelika inomhusarenor vilka möjliggör spel på toppnivå året om vilket ger vissa möjligheter till att staden ska kunna få till ett lag som kanske kan mäta sig med åtminstone skiktet under det absoluta toppskiktet i Europa, eller?
Örebro Kex Gunnar
2013-04-12 07:15
Forza Svartvitt
Örebro Svartvitt forever
2013-04-12 06:27
Jag ska inte lägga mig så mycket i diskussionen om Kalle Holmbergs skjutförmåga. Men vad jag fäste mig vid under matchen i måndags var hur mycket som faktiskt händer framåt när Holmberg får bollen, jämfört med Yasin.
Påfallande ofta sågade sig Hasani och Holmberg fram med Hasani som target som nickar-bröstar-skarvar bollen till Holmberg, som kommer i full fart. Sen var det si och så med avsluten, men jag vidhåller att han skapar mycket.

Sen har jag under flera år varit milt skeptisk till utfallet av Eijas tillslagsträning. Jag minns att Kihlberg, när han fick frågan, sa att han sköt sämre sedan de börjat med den, och jag har hela tiden haft en ful misstanke om att man helt enkelt ville visa sig ligga i framkant när det gäller genustänk och politisk korrekthet.
Örebro smguld
2013-04-11 23:16
Kul diskussion. Det verkar som att det är brist på samtalsämnen när det under timmar diskuteras om Kalle var bra eller inte i senaste matchen, vilken kvalitet skotten har osv. Å andra sidan kan det ju faktiskt vara intressant att prata om.
Och andra kanske inte gillar det jag tycker är viktigt.
För mig var i alla fall Kalle mycket bra i senaste matchen hehe
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 22:18
Den jag kan komma närmast på fått till några bra fullträffar sista åren är väl Nordin. Träffen borta mot Åtvid var ju underbar. Sammy fick väl in en mot Ellos. Inte så hård men välriktad. Men det är kanske några till. Jag minns inte
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 22:11
@AsAboveSo1908:
Fast du måste ju sätta det i relation till antal avlossade skott. Om jag skjuter snett, högt och vint 9 ggr och 10 gången får på en fullträff betyder ju inte det att jag kan påstå att jag skjuter bra. Framförallt inte om jag tränat fotboll sedan jag var sju. Fast detta är kanske en svensk sjuka snarare än en ÖSK sjuka. Jag vet inte
Örebro AsAboveSo1908
2013-04-11 22:05
Jag kan tycka att vi har gjort ganska många mål senaste åren där spelaren fått på en perfekt träff... eller?
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-04-11 22:00
@Bulten i Boo:

Hmm, märks inte direkt när svenska klubbar numera spelar i Europa, eller?
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 21:32
@Valderinho:
Nja - Man diskuterar väl bla för att man har olika åsikter. Ja blandade äpplen och päron det kan jag erkänna. Så för att bena upp det så det blir tydligare så innehöll ju egentligen mitt inlägg flera åsikter. Jag (tyckte) kalle sköt över två ggr. Tydligen har jag (enligt dig) tagit fel på ett tillfälle. Tydligen har du också kollat i TV bilder att han inte lutar sig bakåt. jag har inte haft tillgång till reprisbilder som du har haft och uttalat mig från en ögonblicksbild. Dock tvivlar jag att du ens på TV kan se fotens träffyta. Och utan tvekan skjuter han högt över. Och det brukar vara fysiologiska lagar som leder till det. Fotens träffyta, benets pendelrörelse och kroppens vinkel mot bollen. Sådant Eija tränat dem på. Nu ska jag inte döma en spelare för att han skjuter över en gång, det är sant utan vad jag menar är.. Sensmoralen är att trots åratal av tillslagssträning skjuter man som krattor och väldigt ofta högt över eller väldigt svagt pressade skott.. Så i det fallet ligger min egentliga kritik mot tillslagsträningen. Jag har också sett Kalle skjuta både bra och dåligt innan. Både svagt och pressat. Men det jag menade är att han inte skjuter i paritet med det beröm Eija öst över honom. Men det är inte bara Kalle som inte skjuter särskilt bra. Jämför t ex Petter från tiden han spelade i Hammarby. Det var ju livsfarligt att låta honom avancera rättvänd. Där kan man snacka om tillslag. Har vi ö.h.t någon i ÖSK som kan skjuta? Jag tror ni förstår vad jag menar med den frågan. Den andra delen är att jag inte delar att Kalle på något sätt var framträdande bra mot Värnamo. Ett ganska medelmåttigt intryck om du ser över hela matchen och över hela banan. I matchen mot Värnamo tyckte jag Hagges insats var starkare. Han må vara enfotad och slår knappast hårt knorrade banan-inlägg. Men killen får ändå in bollen i boxen allt som oftast. Och det är mer än vad man kan säga om många andra. Han slet också uppoffrande i det defensiva spelet. Denna bedömning Kalle vs Hagge gällde enbart denna match Sedan förstår jag att inte alla ser och uppskattar spelare och dess insatser likadant. Men det har jag full respekt för. Någon sa att "Fotboll är ingen vetskap. Det är en åsiktssport" Så där är jag nöjd också med mina inlägg om detta ;)
Örebro Bulten i Boo
2013-04-11 21:25
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):
Nu skrev jag att "utvecklingen vad gäller bollmottagning och bollbehandling har varit formidabel i ÖSK sett över en 10-15-årsperiod". Jo, jag tycker att just utvecklingen har varit just formidabel. Det hoppas jag ha rätt att få tycka. Det har den för övrigt varit hos de flesta elitlagen under samma period. Sverige, och ÖSK hänger med i den internationella utvecklingen och det känns kul!
Örebro Valderinho
2013-04-11 20:52
Men då man har så vitt skilda åsikter som går isär. Så lägger jag ner denna debatt. Då den inte resulterar i något gott. Holmberg kan ju hursomhelst alltid bli bättre även om man anser att någon sparkar på ett "fel" sätt och någon annan inte tycker det..
2013-04-11 20:50
Gooey Nutballpuff //

Nu verkar du ligga illa till ;)
Örebro Valderinho
2013-04-11 20:45
GN// "Tänkte på matchen nu senast. Hela foten under boll - Sen lutar vi oss bakåt lite och så skjuter vi! Precis tvärt om hur man skall skjuta. Och det gjordes gång på gång. Särskilt av Kalle." Det var såhär du skrev. Att du säger att du ev tog fel på en som tar ett skott stämmer ju inte överens med det som står ovan. Då ifrågasätter man ju också din övriga syn på matchen som trovärdig. Därav ordet "öppna ögon". Då man verkligen frågar sig om du ser matchen utifrån objektivt synsätt eller ett ogrundat sådant om Holmberg. Då bevisligen inte detta som står ovan inte stämmer.. Bevisligen har även bättre spelare missat öppet mål eller skjutit över mål i straffområdet, men du går så hårt på en enskilt spelare att man frågar sig om du hyser agg mot Holmberg av någon annan anledning. Du berömmer Haginge i denna matchen mot Värnamo som bra. Men du glömmer bort att han missade ett öppet läge mot Degerfors. Men det tar du inte upp!? Men det är okej att ta upp tidigare insatser som Holmberg gjort och härleder det till hur bra eller dåligt en spelare skjuter..
2013-04-11 20:37
@Bulten i Boo:

Varför åkte klubben ur AS då? Jag ser hellre en snedspark eller två och rensning från backlinjen om ÖSK ligger i AS, i jämförelse med formidabel bollbehandling i SE eller ännu längre ner i seriesystemet. Sedan tycker jag nog att formidabel bollbehandling är milt uttryckt överdrivet av dig.
AIK Saywee
2013-04-11 20:20
Leper, 19:48, en mycket god idé !!!
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 20:07
@Valderinho:
Jag vet inte vad du menar att jag inte sett matchen med "öppna ögon". Är det för jag ev tagit fel på en skytt vid ett skott? Jag såg matchen på plats och att jag inte gör samma bedömning som dig när det gäller att bedöma en eller flera spelares kvalitet eller insats synes riskabelt att dra som slutsats att jag inte sett matchen med öppna ögon. Du (och ev fler) får gärna tycka att Kalle gjorde en bra eller t.o.m storartad insats mot Värnamo. Jag tycker inte han gjorde något särskilt som stack ut. Därmed inte sagt att jag tycker Kalle inte har kvaliteter eller potential. Men Bedoya- eller Nordinklass har han en hel del kvar till. Jag tyckte vi saknade spets på kanterna . Jag ser gärna Ibra få komma in och röra om i grytan och Astvald få komma in med lite inspel till boxen. Yasin var anonym/svag på sin sida. Men ok, det kanske ändrar sig mot Sundsvall. Det lär behövas.
Örebro Radion
2013-04-11 19:55
Blir det något uppstyrt öldrickande i Stockholm innan Bajen borta?
Örebro Leper
2013-04-11 19:48
Ang. att vi inte har någon huvudsponsor på matchtröjjan (på bröstet).

Kan det inte vara en tanke att vi gör en "Barca-mini" och har ett tryck på bröstet för något välgörande ändamål? Inte att vi ska betala för det som Barcelona gör, men istället för att det är tomt så kan vi väl ha ett tryck som t.ex. Röda Korset, Amnesty, Rädda Barnen, Barncancerfonden eller nåt?

Annars något lokalt som en bild på Örebro Slott och Svampen. Eller ännu fräckare om det stod Millencolin på bröstet.

I väntan på att det dyker upp en ny huvudsponsor kanske det kan vara en idé?
Örebro Bulten i Boo
2013-04-11 19:44
Håller klart på Valderinho i denna debatt.
I övrigt vill jag tillägga att jag tycker att utvecklingen vad gäller bollmottagning och bollbehandling har varit formidabel i ÖSK sett över en 10-15-årsperiod. Om man ser till sättet att ta emot bollen och spela den vidare framförallt i rörelse. Konstgräset har givetvis en stor del i detta, men till allra största del är det säkert ett resultat av en medveten och konsekvent idé kring lagets kvalitetsutveckling. För den som har tillgång till det, så råder jag att ta fram några gamla videos med matcher från början av 2000-talet för att jämföra. Det gäller bara att konsekvent fullfölja denna inslagna väg och vi är snart tillbaka på absolut elitnivå igen är jag övertygad om.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 17:31
@Valderinho:

Hm..Jag minns två. men ok, har du kollat så noga så kanske jag tog fel en gång. Men jag var säker på två skott över. Ganska mycket över. Men jag har inga bilder att gå tillbaka till. Ett av skotten sa jag till min sambo precis innan han skulle skjuta: Kolla nu ska du få se ett skott 5 meter över

Örebro Valderinho
2013-04-11 17:25
Ganska omöjligt och förklara för någon som bevisligen inte ser matchen med öppna ögon. Jag har både sett matchen live och på Csport efteråt och kollat repriser. Allt! Men jag hittar bara ett skott. ETT! Som går över mål. Jag tycker Holmberg är den som är mest företagsam genom hela matchen, både med initiativ och att hitta lägen för andra. Visst Haginge var bra, men han är nästintill enfotad och blandar och ger i inlägg. Sen tycker jag inte Holmberg förtjänar 4/5 när man varken gör mål eller assist. Men är han inte spelbar i och runt straffområdet så hittar han spelalterntiv och försöker göra sig spelbar på ett eller annat sätt. Jämför Yasin som har ett bra skott i andra. I första var han rätt beige. Duffade bollen när Holmberg hittade honom i ett bra anfall. Yasin misslyckades att ta sig förbi två personer i andra halvlek när det var stängt. Borde ha insätt detta och passat någon annan. Krånglade till sig för många gånger.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 16:46
@Bulten i Boo:

Jorå - Han sköt kraftigt över ett par ggr vilket fall. Och fler än han har jag för mig. Man kan omöjligt få upp bollen så högt om man inte antingen lägger foten för mycket under och/eller lutar sig för mycket bakåt. Och detta är inte enda matchen han kryddar över/snett. Även om jag också sett han få in några strumprullare.

Och efter hört Eija ösa beröm över hans tillslag måste jag säga att det är ett kraftigt overstatement. Och efter flera säsongers extra träning på tillslag har jag högre krav på honom och andra än så.

Samma passningar som ofta har för lite tryck och därmed drar ned tempot. Även detta ingår i tillslagsträningen. ÖSK spelar ö.h.t med för lågt tempo anser jag. Jag skulle vilja se en rejäl tempohöjning i passninsgspel och rörelse när man bygger upp ett anfall. Även om spelvändningarna går snabbare. Annars går det bra segt.

Inget fel på Kalles spel - Förrän han närmade sig boxen. Då funka inte mycket. Under alla förhållande var han inte värt betyget 4/5 som han fick i NA. Det betyget nådde ingen upp till om du frågar mig. Man måste ju också sätta in motståndet i relation. Men faan 4 av 5? Tokdominerade han eller?

I min smak var Hagge lagets bäste spelare. Total sett.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-04-11 16:25
Valderinho // Bra faktakontroll
Örebro Bulten i Boo
2013-04-11 16:24
@Valderinho:

Jag är benägen att hålla med dig, dock utan att så bra som du kunna referera till match-statistik. Min känsla var att Holmberg gjorde en bra match och att han inte alls "gång på gång" gjorde några sådana "nybörjarmisstag"..
Örebro Valderinho
2013-04-11 15:16
@Gooey Nutballpuff:

Jag hoppas att du skämtar om Holmberg.

Här är dom skott som Holmberg har;
Minut 19:
Målchans för Örebro SK K. Holmberg
Bra läge för Holmberg. Boll som nickas ner av Hasani och Holmberg drar till på halvvolley strax utanför straffområdet. Bra träff och skottet smiter precis utanför Göranssons högra stolpe.

"Fin teknik och tillslag av Holmberg där. Riktigt nära att träffa mål."

Minut 20:
Hasani mot Crespo som nickar till till Holmberg. Han drar ånyo till direkt, den här gången inne i straffområdet, bollen en bra bit över. Men en fin intention, bra skarv av Crespo.
(Det enda jag kan se och det är den enda skottet som är något sånär fel. Är att han träffar för mycket boll och inte kommer över bollen tillräckligt)

Minut 53:
Yasin med inlägg, Åkesson boxar undan. Holmberg tar ner och drar på halvvolley. Åkesson räddar med stor möda.

"Bra skott av Holmberg. Åkesson var ute och fladdrade lite, men lyckades rädda och hålla. Nära att tappa den till Crespo."

"Tänkte på matchen nu senast. Hela foten under boll - Sen lutar vi oss bakåt lite och så skjuter vi! Precis tvärt om hur man skall skjuta. Och det gjordes gång på gång. Särskilt av Kalle."

Jag tror nog du behöver ta på dig glasögonen för jag ser inte ett enda skott som har en tillstymmelse till vad du skriver. Att han misslyckas i det andra skottet(minut 20) beror helt enkelt på att han inte böjer kroppen tillräckligt framåt och får lite för mycket boll under foten. Hur kan du få det till att han böjer kroppen bakåt och drar till? Han böjer ju faktiskt kroppen framåt men inte tillräckligt!
Örebro Restalundsvägen
2013-04-11 13:58
Det som AIK,FB och UG säger är nog inte sanningen. Sanningen ligger nog någonstans mittemellan.
AIK Saywee
2013-04-11 10:52
GN, jag har inget svar på din fråga men hur många klubbar har avlönat/avlönar tillslagstränare och varför?
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-11 09:43
@Saywee:

Tänkte på matchen nu senast. Hela foten under boll - Sen lutar vi oss bakåt lite och så skjuter vi! Precis tvärt om hur man skall skjuta. Och det gjordes gång på gång. Särskilt av Kalle.

Varför gör man så efter 4 års extra tillslagsträning?
Annons: