/fotboll/osk/forum/2004.aspx/fotboll/osk/forum/2004.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kardinalen
2013-05-07 18:02
Sådär, efter lite detektivarbete har jag nu listat ut en möjlig anledning till varför ÖSK, vid en första anblicks outgrundlighet, i dagarna helt plötsligt har reducerat Västra Stå:s angivna publikkapacitet från drygt 3.000 till 1.679 åskådare. Detta trots att man inte har ändrat någonting i läktarens utseende.

Så här ligger det nämligen till:

För att kunna uppnå de hårdare arenakrav som ställs på ALLSVENSKA klubbar från och med nästkommande säsong (2014), så har ÖSK helt enkelt sett sig nödtvungna att kraftigt frisera Västra Stå:s, och därmed Behrn Arenas, uppgivna publikkapacitet. Även om siffrorna alltså långt ifrån stämmer överens med verkligheten.

I år uppfyller ÖSK kriterierna vad gäller arenakraven för Superettan. Klubben hade uppfyllt arenakraven även om vi spelat i Allsvenskan detta året. Men, från och med nästa säsong blir det hårdare krav på klubbarna vad gäller publikkapaciteten. Se här:
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-05-07 17:27
Skulle ÖSK-supportrar bete sig så illa ska vi behandlas på precis samma sätt.
AIK Saywee
2013-05-07 17:19
Det som har drabbat Djurgården kan egentligen drabba vilket lag som helst, eller? Om liknande kommer att hända ÖSK, vad skulle ni tycka då? Jag anser att de fega kräken bär skulden!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Uppstuds
2013-05-07 16:57
Djurgården: 0 1 6 2-19 efter sju omgångar....ojojoj
Örebro Uppstuds
2013-05-07 16:53
@Telle:
Ok, Telle, en lite filosofisk fråga kanske, men om ett inlägg är "scrollansvärt" eller ej vet man ju inte förrän man läst igenom det? Att scrolla enbart som en reaktion på skribentens nick måste vi väl ändå placera in under rubriken fördomsfullhet, för som vi alla vet så kan ju även en ack så blind höna då och då finna ett korn!? Eller värpa ett guldägg? :-)
Örebro Uppstuds
2013-05-07 16:46
@Pete Zahut:

Håller med, ett helt riktigt beslut.
Örebro smguld
2013-05-07 16:30
Det finns tidvis ganska mycket som skrivs här som är ointressant för mig.
Tänker att andra kan tycka så om det jag själv skriver.

Så länge man pratar fotboll och inte kränker andra, så måste vi i ett fritt samhälle acceptera att olika saker intresserar oss och att alla har rätt att diskutera det som de önskar inom ramen för forum-reglerna.

Örebro Telle
2013-05-07 16:21
Ska Djurgården ifrågasätta något beslut över huvud taget, så är det väl domarens val att bryta matchen från början som de borde invända mot. När det beslutet väl är fattat är det väl bara att gilla läget enligt de regler som finns, dvs att Mjällby ska tilldelas segern. Tycker dock inte att det är något att tveka om, domaren verkar ha gjort helt rätt utifrån förutsättningarna som rådde.
2013-05-07 16:13
Fast det handlar egentligen inte enbart om päronet utan om den kaskad av flaskor och mynt som efterföljde. Tycker förbundet gör helt rätt. Sådant här måste bort och stävjas förmodligen bäst genom att samtliga lags supportrar (främst sthlm-lagens) rannsakar sig själva. Stämningen på samtliga ÖSK:s bortamatcher jag bevittnat i sthlm (oavsett lag) har alltid sett ut på samma sätt. Hård stämning där könsord skriks i parti och minut från en ganska stor del av publiken. Jag skulle aldrig ens överväga att ta med någon av mina brorsbarn på en ÖSK-match mot någon av sthlms-lagen kan jag säga.
AIK Saywee
2013-05-07 16:09
Tycker att det är synd att några päronkastamde fega idioter kan påverka en allsvensk tabell :(
Örebro Telle
2013-05-07 16:08
@Kardinalen:

Det fina med ett allmänt forum som det här är att man inte TVINGAS läsa någonting alls. Tycker du/ni att Saywee skriver för många inlägg, eller att de inte har allmän-intresse? Då går det fint att scrolla.

Tycker du/ni att ÖSK-Karl nämner för ofta att han förutsåg hur illa det skulle gå ifjol när ledningen behöll Sixten & Co? Ja, för det första fick han ju rätt, och så länge vi ligger kvar i superettan är ju frågan fortfarande högst aktuell på sitt sätt, eftersom vi fortfarande skördar frukten av det och många andra felbeslut som styrelsen tog ifjol och 2011. Och åter igen: scrolla förbi det om du/ni inte vill läsa det.

Själv skriver jag ofta rätt långa inlägg, och jag är övertygad om att det finns gott om medlemmar här inne som inte orkar läsa dem. Men jag är lika övertygad om att de också kan se att det står "Telle" överst i inlägget efter rubriken "namn". Fritt fram att tänka att "Nej, Telle skriver alltid så jävla långt, jag orkar inte läsa det där just nu, jag scrollar till nästa inlägg istället" för alla som vill.

För egen del stör jag mig betydligt mer på allt tjafs som blir här med jämna mellanrum (oftast för att några få, och nästan alltid samma medlemmar här ständigt hackar på några andras medlemmars sätt att skriva) än på att behöva scrolla förbi enskilda inlägg ibland.
Örebro Telle
2013-05-07 15:49
PZ // Ja, gott att fotbollsförbundet verkar ha tänkt efter ordentligt för en gångs skull. Det faktum att Djurgården inte tänker överklaga får man väl också se som något slags kvitto på att domen känns vettig, trots allt. (Eller så är de bara helt uppgivna över att allt går emot dem just nu, vad vet man...)
Örebro Telle
2013-05-07 15:41
Kul att det gått så bra för Degerfors de sista matcherna också, det gör säkert att fler marginalsupportrar därifrån åker hit. Hade de legat tvärsist redan hade säkert några av dem stannat hemma.
2013-05-07 15:14
Ruskigt taggad inför Degen här...tror det kan bli en trevlig tillställning. Får vi till samma dominans som första halvleken mot Värnamo och sätter chanserna blir det tvåsiffrigt.
Örebro AsAboveSo1908
2013-05-07 14:54
Hehe...
hela min facebook är överöst av Pepp och taggande inför måndagen.
Örebro Pete Zahut
2013-05-07 14:47
Skönt och rättvist
Örebro Kardinalen
2013-05-07 14:46
@widemarsh:
Jo, och om man tittar på en bild på läktaren ser man att cirka 37 procent av den ursprungliga satålpstsen på Östra fortfarande är ståplats. 37 procent av 1600 = 592 åskådare. Det är inga 1.100 åskådare som får plats där inte..... Edit: okej widemarsch, då förstår jag vad du menar. Sittplats på nedre delen av Östra är alltså reserverad för bortasupportrar. De köper ståplats men kan också "riskera" att hamna på sittplats....
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-07 14:31
@ÖSK Fans:

Var har du fått det ifrån??? Lämnade enbart en debatt, inget annat.
Örebro widemarsh
2013-05-07 14:27
Östras 1100 åskådare är ju för alla de tre nedre sektionerna. Den tog 1600 innan dom satte stolar på två tredjedelar.
Örebro Kardinalen
2013-05-07 14:15
Jodå, det är skrivfel i två led.

1) Västra Stå tar ju fortfarande in drygt 3000 åskådare. Skrivfel. Varför man ändrat detta är ju inte helt enkelt at förstå.... Denna information får man ändra tilbaka direkt på sin hemsida. Om man kan knöka ståplats fullt inomhus på en hockeymatch och de farligheter det kan innebära, så kan man ju självklart göra det också utomhus med klart bättre utrymningsvägar.

2) Östra Stå däremot tar ju INTE in 1.100 åskådare. Det är ju en fölegad siffra från starten av säsongen 2011. Därefter, någon gång i samband med Sarajevo-matchen, tog man ju och bytte ut säkert minst 60 procent av det utrymme av ståplatser som då fanns över h-e-l-a nedre östra stå, till att istället bli sittplatser. Min gissning är att Östra Stå tar in m-a-x 550 personer så som det är utformat idag.

Så, det skulle se komiskt ut OM ÖSK verkligen säljer 1.100 biljetter till bortastå, men det är bara hälften som får komma in....resten av degerforsarna får stå utanför stängslet och lyssna på matchen ;)
Örebro widemarsh
2013-05-07 13:57
Måste vara något skrivfel, Västra tar mycket mer än 1679 åskådare. Hoppas verkligen inte ÖSK begränsar antalet ståplatsbiljetter till den siffran, för då blir det glest på västra även om det skulle bli utsålt.
Örebro Kardinalen
2013-05-07 13:43
@jpsvartitt:

1) Här går det undan i en rasande fart. Måndag eftermiddag har det sålts drygt 7.000 biljetter till Degerfors-matchen. Mindre än ett dygn senare är det uppe i 8.500.....båda informationerna kommer från ÖSK....nånting är lurt i vassen....

2) Alla ska komma klädda i svart och vitt nu på måndag, det är uppmaningen från ÖSK-håll. Jodå, svartvita halsduken blir det. Har dock varken svart eller vit jacka/tjock tröja....HJÄLP!!! vad ska jag göra????

3) Någonting annat som är lite lurt i vassen:
Man har sedan jag senast kolla upp infon, dvs igår, ändrat infon på sin hemsida angående Behrn Arenas totala publikkapacitet. Man har tidigare angivit drygt 3000 åskådare på Västra Stå. Idag har ÖSK både på sin hemsida och på Wikipedia ändrat detta. Nuförtiden tar Västra Stå bara in 1679 åskådare....

Vilket ju är en helt horribel siffra om man betänker att Östra Stå, vilket ju bara är en liten pluttig yta i en direkt jämförelse, tar in 1100 åskådare. Trots att den ytan är cirka 1/5 så stor som hela Västra Stå....detta kan väl ändå inte stämma, Wärlegård?

I ett huj har den totala publikkapaciteten minskats från 12.674 (vill jag minnas det var) till 11.324.......
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-07 13:36
Våren är här. Det ser man inte minst på alla färger i naturen och på klädesplaggen som går i regnbågens alla färger. På måndag finns det ingen plats för kulörta utsvävningar. Då är det svart och vitt som gäller!
AIK Saywee
2013-05-07 13:16
Det blir säkert femsiffrigt :)
Örebro jpsvartitt
2013-05-07 13:05
8500 biljetter sålda och det är 6 dagar kvar. Vilken fest det kommer bli :D!
AIK Saywee
2013-05-07 10:04
Jag laddar redan nu inför måndagens länsderby :)
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-07 10:02
Kardinalen // Nu har inte ÖSK-Karl förhäligat sig själv, han har bara haft synpunkter på hur klubben sköts. Dessvärre har han fått rätt i nästan allt. Det där om "gång efter annan uppvisar självförhärligande och vad var det jag sa" det har du tagit ur luften. Det är YTTERST FÅ gånger somn han konstaterat att han fick rätt och dessutom beklagat det. Det verkar som det är Du som valt sätta dig på en hög pedestad och ger felaktiga omdömmen om andra människor. Nu skiter säkert vanligt folk i vilka Du anser ska få stötta ÖSK (på allmänt forum eller allmän plats/BA). Därför kommer det bli många åskådare på matchen ÖSK-DIF.
Örebro Kardinalen
2013-05-07 09:50
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):

Människor som gång efter annan uppvisar självförhärligande drag på ett allmänt forum, typ: "vad var det jag sa?", är ju inget att hänga i julgranen.

Snacka om tröttande att tvingas läsa om en människa som lyfter upp sig själv på en piedestal, och som sedan har en kompis (läs Saywee) som ser till att göra detsamma. Både för sig själv och för ÖSK-Karl.
Örebro Sunnanlid (2013)
2013-05-07 09:35
@Saywee:

Dagens länktips.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-07 09:30
ÖSK Fans, Kardinalen // Jag trodde att ÖSK behövde flera supporters och fans, inte färre. Vill Ni vara en liten sekt som ryms på en liten soffa bredvid planen? Så kan vi riva läktarna på BA?

Tycker att ÖSK Karl är den som absolut kommit med mer korrekt information på detta forum jämfört en åtmionstånde én av Er. Jag gissat att Ni har svårt att höra kunniga personer bedömma framtiden.

Har Ni någon gång varit på ett årsmöte och framfört Era tankar där?
Annons: