/fotboll/osk/forum/1997.aspx/fotboll/osk/forum/1997.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Karlstruum
2013-05-01 11:23
Fredrik Holster frisläppt av GIF Sundsvall.

Ska vi vara med och hugga eller ska vi vänta in något bättre? Känns som att ÖSK kommer göra en liten intresseranmälning till hans agent iaf. Ser honom som en väldigt intressant spelare men han kanske passar bättre i 4-2-3-1 uppställning och då är det ju ingen idé att gå efter honom.
Örebro smguld
2013-05-01 10:29
DaSa // Kan konstatera att vi har olika uppfattningar. Det är en sak att publik, massmedia och supportrar bedömer sina artister. Det sker för alla inom underhållningsbranschen. Men du hör aldrig en dirigent offentligt kritisera violinisten i orkestern. På vilken annan arbetsplats vill man höra sin coach, som ska ge positiv energi, kritisera inför andra? Nej, offentligt ger man bara positiv kritik samt generell kritik som är konstruktiv på det som inte fungerar, enligt min uppfattning. Det handlar inte bara om vad en person tål eller inte. Det handlar om att personlig, offentlig kritik inte gör nytta och att man ska ha förtroende för varandra. Det handlar också om vilken roll man har inför varandra. En styrelseordförande kritiserar aldrig en vd offentligt och en tränare/coach inte en individuell spelare. Trodde att detta vara självklart för alla, men så är tydligen inte fallet.
Örebro Grixx
2013-05-01 09:59
DaSa// Instämmer att de kan finnas anledningar som du säger men mer som du avslutar att det ändå inte är så bra att hänga ut någon.
Örebro kenya
2013-05-01 09:56
Tror PEO kritiserar Saeid för att han kräver väldigt mycket av honom. Han ser förmodligen honom som en av våra absolut viktigaste spelare den här säsongen. Hur spelaren i fråga tar kritik som hela Örebro får ta del av är en annan fråga. Vissa typer blir kanske osäkra, andra kanske försöker vända det till något positivt, svårt att säga vad Saeid är för typ.

Blir intressant att följa Saeid, tycker han har ett lugn med bollen som många saknar och en spelförståelse som skulle kunna bära honom långt. Finns som för alla unga spelare delar som måste finslipas men tror som sagt det kan bli riktigt bra.

(Aftonbladets superettanexpert skrev upp Saeid som seriens bästa mittfältare innan säsongen, se länk.)
Örebro DaSa
2013-05-01 09:37
smguld/ Peo kunde ju även ha sågat det centrala mittfältet och sagt att de gjorde samma fel, men då skulle det ha blivit en indirekt sågning av Saeid då de som såg matchen vet han gjorde misstagen. Men man kanske inte behöver kalla det sågning utan kritik, Peo kanske inte hade sagt innan hur han skulle spela vid numerärt överläge och vill förklara för fansen att det inte kommer att hände igen. Eller så sa Peo till Saied det under matchen och han sket i att följa instruktionerna, då tycker jag också att det är rätt att markera inför truppen att det inte är okey att gå emot instruktioner från tränaren. Så i detta fel så tycker jag att det är okey, men om en spelare bara är dålig så behöver man kanske inte hänga ut honom.
AIK Saywee
2013-05-01 09:13
Jag tycker nog att Oscar Jansson är vår bäste hittills i SE, men det är svårt att jämföra vem som är bäst, speciellt beträffande målvakter i jämförelse med utespelare. För ett enda misstag och vips blir det mål, medan utespelarna kan drälla lite då och då.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro 100år
2013-05-01 09:07
Jag tycker Ahmed Yasin är Örebros klart bästa spelare inledningsvis i SE. Undra hur lång tid det tar innan Malmö inser det också. Dom gillar ju spelare fostrade i Forward :)
AIK Saywee
2013-05-01 08:23
It's A Beautiful Morning THE (YOUNG) RASCALS Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-05-01 05:19
Erik, hur tar du dig ned till Falkenberg?
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-01 00:33
Conjuration // Absolut. Ser fram emot söndagens match!
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-30 21:43
ÖSK planerar in flera grästräningar under veckan
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-30 19:12
Dubbel
Örebro Grixx
2013-04-30 18:32
Det är riktigt ovanligt att svenska tränare kritiserar spelare offentligt. Det är inte speciellt uppbyggande.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-30 18:15
@DaSa:
Generellt tycker jag aldrig en tränare skall såga en spelare i media lika lite som en spelare skall såga en tränare. Sådant tar man internt. Det är t.o.m tveksamt om man skall ge beröm i media till en individuell spelare. Men jag vet, det tåls att diskutera. Mycket snack om mittfältet. Jag såg bara halvlek 1 eftersom jag hade andra tider att passa. För mig var det mer bekymmersamt att se backlinjen och målvakt. Jag tyckte den var ordentligt darrig när den väl sattes på prov. Vilket för det oftast var på djupet. Även Oscar gav mig ett väldigt osäkert intryck med väldigt nervösa och chansartade utkast och utsparkar på mötande boll. Ett starkare lag med mer botten kan nog utmana rejält på djup och cross. Det var inget snack om att Varberg ville syna ÖSK på djupet och det var darrigt flera ggr i första. Att det inte blev fler prov beror på att ÖSK ägde bollen så mycket. Att ÖSK har ett svagt centralt mittfält visste vi redan. När det gäller den fysiska biten viker man ned sig visade man mot Bajen. Och det är just duellspelet jag saknat en Kilen eller en Nordback. Men egentligen lika mycket en Nordin. Men man spelar lite annorlunda i år och med lägre centralt mittfält och mer uppskjut på kanterna. Med reservation att jag inte såg andra halvlek.
Örebro smguld
2013-04-30 17:46
Namn: DaSa Sänt: 2013-04-30 17:07 // Delar dina synpunkter förutom den om Hasani. Det är värt att pröva med Hasani på innermittfältet när William är åter, kan jag tycka. Som det nu är så spelar Tobias, Berger och Boris bollen mycket i sidled, placerar sig alldeles för långt bak, löper för lite i djupled och nästan passar bollen i panik för att inte riskera tappa den. Att ha en spelare som kan hålla bollen och göra något konstruktivt i djupled, handlar mer om det psykologiska. Att man får en spelare med självförtroende som vet att han kan hantera en motståndare som utmanar utan att man ska behöva spela stressat i sidled. Spela i sidled eller bakåt ska man inte göra för att lämna över ett problem till en medspelare, utan för att genom ett system kunna spela sig igenom motståndarna. Alltför ofta sker det försnämnda, tycker jag, just beroende på att spelarna saknar självförtroende och kompetens att finna alternativ. Spelare som t ex Saeid och Kalle intar snabbt nya och offensiva positioner för att vara spelbara i det läge de spelar i sidled. Det borde fler ta efter.
AIK Saywee
2013-04-30 17:43
Erik, jag tänker åka till Falkenberg och se en tidig seriefinal ...
Örebro smguld
2013-04-30 17:31
Namn: DaSa
Sänt: 2013-04-30 17:09
//
Kan du förklara för mig varför det skulle vara bra att såga en spelare offentligt?
Örebro Conjuration
2013-04-30 17:25
Erik, åker du till Falkenberg?
Örebro Erik Wärlegård
2013-04-30 17:20
Action speaks louder than words. ÅK TILL FALKENBERG!
Örebro Karlstruum
2013-04-30 17:18
Dasa: det är för att få rörelse på det andra laget. Att få ytor bakom deras mittfältare som antagligen följer med upp lite. Sen tycker jag att det är lite konstig position Tobias Nilsson fått ibland. Gått ner som högerback inprincip i uppspelsfasen. Där gör han ingen nytta. Bättre att bredda mittbacksparet brett som tusan, skjuta upp ytterbackarna och ner med en mittfältare så blir det nästan en trebackslinje. Ger mer trianglar över banan och då är det oftast bra mycket lättare att hitta sina medspelare.
Örebro DaSa
2013-04-30 17:09
Sen tycker jag att det var rätt av Peo att "såga" Saied i media. OM han pratade med honom innan så han slapp läsa det i media först. Det kan ju mycket väl vara så att Saied inte visste hur han skulle agera när vi är en man mera men nu vet han det.
Örebro DaSa
2013-04-30 17:07
Håller med Widemarsh, Hagges grova misstag kommer att kosta oss poäng (vilket det redan har gjort mot Hammarby). Jag gilllar spelare med inställning men Hagge lägstanivå är alldeles för låg för att vara en startspelare i ÖSK. Jag tror att optimala lösningen är att spela Nkili på högerbacken och försöka hitta en ny spelare till det centrala mittfältet. Den nya spelaren kan finanisieras genom att vi släpper Berger som nu verkar vara femte valet som central mittfältare. Tycker även att vi skall släppa Astvald i sommar, så länge som vi fortsätter med samma taktik som idag så kommer inte han komma till sin rätt på ngn position. Sen tror jag att han skulle må bra av ett miljöombyte.

Sen tycker jag att spela Hasani på mittfältet är en dålig idé. Vem skall han spela med? Skall den centrala mittfältaren ha som uppgift att hålla i bollen? Skall han inte fördela den vidare direkt? Jag vill se en spelare som är stark i kroppen och vinner boll och sedan snabbt skickar den vidare (helst framåt).

Jag är ingen tränare men jag förstår inte varför de centrala mittfältarna skall springa så långt ned och möta boll. Vad ger en 2 m pass från mittbacken till mittfältaren? Mittfältaren måste ju oftast slå tillbaka bollen till mittbacken för att han är felvänd och om det kommer lite press också så är risken att mittbacken blir stressad och slår en dålig pass (lex Hammarbymatchen).
AIK Saywee
2013-04-30 16:41
Läser HN (Hallands Nyheter) Rubriken "Bois såg rött igen" Vid ställningen 1-2 åkte Varbergs Bois Ibrahim Koroma ut och med tio man fick inte hallänningarna någon ärlig chans att ta poäng Örebro SK visade musklerna direkt mot Varbergs BoIS på Behrn Arena Varbergs BoIS var i princip chanslös mot det tippade topplaget ... och lite till på sportens helsida.
Örebro smguld
2013-04-30 14:22
Håller med om att vissa spelare i enstaka matcher visat prestationer som innebär att poängsättningen kan ifrågasättas. En del spelare finns det stort underlag för, andra litet. Har räknat med de matcher man gjort i ÖSK och allt är naturligtvis min personliga åsikt som man gärna får ifrågasätta. Vi kan ju se fotboll på så olika sätt. Tar vi Samuelsson som exempel, som spelat lite, så tar jag hänsyn till hur han rör sig utan boll, vilka positioner han intar och också hur han spelat i träningsmatcher. Som skyttekung i Degerfors i fjol skulle han säkert få 4-5 i betyg. I år blir det tyvärr lägre eftersom konkurrensen är skarpare och betygen är relativa. En spelare kan i snitt ligga närmre sin lägstanivå, medan en annan spelare kan ligga närmare sin högstanivå. Na sätter ett högt betyg på en spelare som gjort mål även om han i övrigt gjort en halvdan insats. På motsvarande sätt sätter de ett lågt betyg på någon som gör ett avgörande misstag även om han i övrigt spelat hyffsat. Så har inte jag räknat utan tagit hänsyn till alla prestationer och dessutom i så många matcher som möjligt.
Örebro Kardinalen
2013-04-30 13:48

@smguld:

Peter Samuelsson: betysätter du honom med 3-4 endast efter hans insatser i ÖSK-tröjan. Eller har du i bakfickan vad han presterat i Degerfors?
Örebro Svartvit sen barnsben !
2013-04-30 13:19
@smguld Intressant med den typen av betyg! Skulle dock vilja komplettera betyget för min personliga favorit, Berisha, till 2-5 - han var ju riktigt illa ute ett par ggr i matchen mot Värnamo vill jag minnas.
Örebro smguld
2013-04-30 13:03
Här följer en poängsättning av spelare på en 5-gradig skala när man ser över många matcher (lägsta- resp högstanivå). Kom gärna med kommentarer! :-) Oscar 3-4 Haginge 2-3 Berisha 3-5 Wikström 3-4 Samuel 2-4 Kalle 3-5 Saeid 3-5 Tobias 2-3 Yasin 2-4 Hasani 3-5 Crespo 3-4 Astvald 2-4 Nkili 3-4 Boris 2-3 Wiktorsson 2-3 Berger 2-3 Lund 2-3 Josef 2-4 Ludwig ? Samuelsson 3-4 William 4-5
Örebro widemarsh
2013-04-30 12:29
@D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang):
Haginge går bort sig enormt vid mittlinjen och lämnar en en-mot-en för Lund med vindsnabbe Sjöhage. Där begås största misstaget anser jag. Sen blir Lund för passiv i man mot man-spelet, det håller jag med om.
AIK Saywee
2013-04-30 12:24
Tackar för svaret Kardinalen.
Örebro Kardinalen
2013-04-30 11:35
Enligt Sportklubben.net har vi aldrig mött vare sig Ängelholm (samt Varberg och Värnamo) i seriesammanhang fram till denna säsong.
Annons: