/fotboll/osk/forum/1986.aspx/fotboll/osk/forum/1986.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kardinalen
2013-05-12 22:08
@Minatankar (för sm-guld):
Själv drar jag till med följande liknelse. Det är bara att byta ut Nordin mot Sixten, så....Ursäkta att jag gör intrång i dina skrivna ord: "Kan bara konstatera att ÖSK förbättrade sitt tabelläge varje år Sixten Boström tränade, förutom de en och halva sista när alla de bästa spelarna börjat lämna laget". (Tänk vad vad man kan vrida och vända på saker och ting.....självklart får Gerzic gärna komma tillbaka, bara ekonomin tillåter det)
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-12 22:07

Tycker inte ÖSK skall satsa sina sista slantar på en reserv i AS, ser inte att han skulle dra in de pengarna du beskriver. AS håller en mycket låg klass i Europa. Dessutom var hela truppen bra under de år du beskriver. Skall du locka minst 1.000 personer till i snitt duger det inte med en bänknötare från AS. Får man däremot låna Nordin billigt i hopp om att då Göteborg tror de skall kunna sälja honom, tycker jag klubben skall slå till.
Örebro Ösk-groda
2013-05-12 22:05
Pete Zahut

Assyriska spelar på samma plan som Syrianska....alltså plastmatta
Örebro Pete Zahut
2013-05-12 21:51
Både Falkenberg och Östersund förlorade. Falkenberg förlorade stort (4-1) mot Assyriska. Och nästa vecka väntar just Assyriska borta. Någon som vet om de har natur- eller plastgräs?
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-12 21:48
amn: "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
Sänt: 2013-05-12 21:38
//
Kan bara konstatera att ÖSK förbättrade sitt tabelläge varje år Nordin spelade, förutom det sista när alla av de bästa lagkamraterna lämnat laget.
Örebro widemarsh
2013-05-12 21:45
Imorrn kan vi gå upp i serieledning! KÖTTA!!!
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-12 21:38

Det räkneexemplet kan du stånga dig blodig för att få igenom. Vi var några som med samma exempel försökte räkna "hem" Barsom för ett antal år sedan. De inköpsansvariga kanske tänkte i de banorna förra säsongen, bara det att de valde helt fel kille, nämligen Grahn. Missförstå mig inte, jag håller med dig om det är rätt spelare. Kan inte bedömma om just Nordin är det, tveksamt i mina ögon, han har ju inte direkt några meriter som får folk att höja på ögonbrynen. Tror han nått sin peak.
AIK Saywee
2013-05-12 21:23
Uppstuds, det verkar vara flera som praktiserar denna idé, jag har nyligen börjat. Jaså minsann, du känner till drevfasonerna ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Uppstuds
2013-05-12 21:00
@Saywee:

Intressant idé faktiskt. Man skapar några stycken nick och så låter man dagsformen så att säga avgöra vem "jag" ska vara idag. Tänker lite på Robert Brobergs låt, "Du har så många sidor i dig (vem är du när jag ringer på dörr'n?)". Är det en dag då man är i stort behov av "snälla svar" och vänliga klappar på axeln så så väljar man sitt lite mesiga nick som håller med alla andra, även om det är till priset av att man är/blir helt motsägelsefull. Är man en dag lite mer masochistiskt lagd så kan man ju ta fram sitt lite (eller kanske inte lite så lite) elaka nick och få drevet efter sig. Och så kan man ju också välja att ha ett nick för sina fullständigt crazy-dagar då man bara vill clowna.
Förslag på nicknamn:
Dr Jekyl
Mr Hyde
Stolpskott
Örebro Leper
2013-05-12 20:52
Jag saknar spelare som Kihlberg och Nordback på mitten. Vi har en bra trupp idag, men Moe, Tobias och övriga alternativ är bara för veka i den positionen.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-05-12 20:34
@Pete Zahut

Tror att Tobbe får starta men jag hoppas på Nkili. Killen är så hungrig och visar kämpaglöd under matcherna!
Örebro Bastard on Parade
2013-05-12 20:03
Jättekul att William är på gång. Vad jag har hört så ser han glödhet ut på träningarna.

Något som jag tycker är lite lustigt är att ÖSK inte vill chansa med William, men ändå bedöms han kunna vara med i 30 minuter i en U21-match dagen efter. Är skaderisken så mycket högre i en a-lagsmatch?
Örebro Pete Zahut
2013-05-12 19:07
Skall f.ö bli kul att se Klingberg spela. Det har jag inte sett sedan han lämnade ÖSK. En annan intressant sak ska bli om Peo fortsätter med Ayanda Nkili eller om Tobias återtar sin plats
Örebro Pete Zahut
2013-05-12 18:51
Jättebra synpunkter och jag delar helt din uppfattning. Och viktigt är att marknad och sport går hand i hand. Bloggaren O.S har mer än en gång visat hur hårt dessa hänger ihop och man kan endast temporärt ha ett glapp då dessa kurvor alltid strävar efter att lägga sig på samma axel. Enligt O.S hade ÖSK ett klart glapp mellan dem under "de framgångsrika" åren. Dvs sport överpresterade jämfört mot marknad. Enkelt översatt alltså att laget rönte större framgång än vad man betalade lön och omsatte för. Enligt O.H peakade detta förhållande 2009 och det var alltså då ÖSK borde ha satt in stöten när det gällde att säkra den sportsliga sidan. För enligt O.H måste det ena eller det andra närma sig det andra. Vare sig man vill eller inte. Alltså antingen höjer man löner, skriver längre/förlänger kontrakt dvs ökar omsättningen och man får behålla eller ökad slagstyrka eller då måste kontraktens värden minska och närma sig marknad. Men vilket fall måste det finnas eller skapas ekonomi för en långsiktigt SM-guld satsning. Annars får inte klubben trovärdighet heller.
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-12 18:42
Jag tror att om man hyr in Nordin i sommar och året ut med hyr- och köpoptioner framöver, så kommer han personligen dra ca 1.000 extra åskådare tack vare hans attraktivitet som spelare och tack vare de sportsliga framgångar det kommer att innebära för hela laget.

Fördelat på ungefär hälften stå- resp sittplats blir det minst 150.000 kr extra i intäkter per hemmamatch. I höst spelar ÖSK sju hemmamatcher vilket då ger över 1 mkr i extra intäkter bara för höstsäsongen.

Om han endast beräknas locka 500 fler åskådare blir ändå merintäkten över en halv miljon.

Dessutom ökar chansen att nå AS. Hela lagets attraktivitet ökar och därmed chansen till ökade sponsorintäkter och att även IronMike vill komma tillbaka inför nästa säsong.
AIK Saywee
2013-05-12 17:57
Minatankar, mycket bra skrivet 17:11
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro widemarsh
2013-05-12 17:20
Antalet lediga sittplatser till morgondagens match är nu nere under 1000!
953 gröna platser finns det i nuläget kvar på vallen. Endast 72 på norra, 577 på södra och 304 på östra.

Imorgon smäller det!!!
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-12 17:11
Namn: Pete Zahut
Sänt: 2013-05-12 16:17 Ändrat: 2013-05-12 16:36:09
//
Självklart finns det de som vill se Yasin på planen och inte Kalle. Och så finns det de som vill se båda och de som bara vill se Kalle. Enligt mig är Kalle en spelare med mycket större register än de flesta andra i truppen.

Men det viktiga är inte enstaka spelare utan att man har en hög ambition och inser att man behöver satsa. När Spelarinvest hade pengar disponibla för satsningar var man ändå mycket försiktig. Nu är de låsta p g a skattedom och det tar alldeles för lång tid att formera om bolaget. Det borde varit klart inför årets säsong.

Jag vill se personer i styrelse och ledning som har ambitionen, och visar det, att föra ÖSK till toppen av AS. Jag har aldrig kritiserat klubben för att ha sm-tecknet som mål, vilket man hade tidigare. Jag har varit kritisk till att flera av de insatser man gjorde för att nå målet var under all kritik, framför allt när det gällde att behålla de bästa spelarna. Man hade en uppgiven "loser"-mentalitet som inte bär till ett sm.

Skit samma om man sticker ut hakan och säger att man ska bli bäst om man också satt in proffsiga åtgärder. Då kommer alla i fotbollssverige ha respekt för klubben. Men om man går ut med höga målsättningar och sätter in åtgärder i korpnivå, så blir det mycket stora och negativa reaktioner från publik, sponsorer och massmedia.

Man har aldrig insett att luften gick ur tusentals supportrar när Porokari, Bedoya, Kilberg, Nordback, Almebäck, Alvbåge och Nordin i princip samtidigt lämnar klubben. Det är ju som ett företag blir av med hela sin framstående försäljningsorganisation samtidigt.

Vad som är bra är att man nu i första hand satsat på en ny proffsig tränarstab.
Det andra som är viktigt är att man intensifierer satsningen på unga talanger i närområdet. Det tredje att man byter konstgräset i sommar. Det fjärde som är viktigt är att behålla de bästa spelarna och att ta tillbaka ett par av de bästa som lämnat klubben.

Hur det står till med det sistnämna har jag ingen aning om. Har man knutit upp de bästa spelarna i kloka kontrakt? Försöker man över huvud taget få tillbaka en eller annan av de som lämnat oss? Eller har man samma inställning som tidigare att det inte går att behålla de bästa spelarna eller få tillbaka någon?

Om det sistnämnda fortfarande gäller i klubben menar jag allvarligt att man bör överväga sin roll i klubben. För mig är det samma sak som en spelare som säger att det är ingen idé att vi går ut på planen och spelar matchen eftersom vi ändå kommer få stryk. Optimismen, om än den någon gång kan bli överdriven, är mycket viktigare som energi i ett framgångsbygge, än en uppgiven pessimism där ambitionsnivån, glädjen, inspirationen och lidelsen sjunker.

Mitt budskap är att ÖSK ska vinna SM inom 4-6 år och att alla ska hjälpas åt. Ingen ska hängas om vi inte skulle lyckas och tanken på att inte lyckas ska när man sätter igång projektet över huvud taget inte förekomma. Det är vinst och framgång som gäller tills dess verkligen visar sig annorlunda. Förlorar man en match tar man i dubbelt så mycket i nästa och ser till att vinna med minst 4-0. Allt annat tänk tar energi.

I morgon vinner vi för övrigt derbyt med 4-0.

Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-05-12 16:51
Underbart att läsa om Willes gryende form och PeO:s hyllning i NA. Vilken jäkla anfallsbesättning vi besitter. Krossa Degen!
Örebro Pete Zahut
2013-05-12 16:17
Jo det håller jag med om. På sikt. Ifrågasatte annars mest annars vad i Kalle som visar en större potential än Yasin? Och ska man vara krass och konsekvent krävs det i sådana fall även en ny vänsterytter. Ser inte heller varför en "test" av Wiktorsson på vänsterkanten skulle motsäga en sådan strategi heller. Dvs innan man bestämmer sig för att köpa en vänsterback bör man prova de resurser man redan förfogar över. Även en spelare som Astvald kanske har en framtid som ytterback. Både Anttonen, Wowoah såväl som Joel Riddez är lyckade konverteringar även om de börjar visa spår av sin ålder. Jag håller med din åsikt men jag tror inte det räcker. För att nå AS-toppen behövs fler spelare på mitten bytas ut. Hela centrala mittfältet. Inkl Moe, Boris, Tobias, Emil och Boris. Möjligen kan en av dem vara tredje alternativ (Moe). Det är på mitten man vinner matcherna. Där har vi bara kompletteringspelare idag (sett till levererad prestation i år). Inklusive yttrarna. Hela tvärsgående linjen på mitten, från kant till kant håller inte AS klass i dagsläget. Faktum är att backlinjen i sin nuvarande form ligger närmare AS-klass än mittfältet. Om du frågar mig Om vi kollar bakåt vilka spelare ÖSK hade på mitten (och kanterna) när de var som bäst under Sixten så inser man vad som krävs och hur långt ifrån ÖSK är det i dag och frågan är om man ens kommer att kunna komma nära det med nuvarande material på kanter och mitten? Jag tror inte det. Möjligen med någon av dem.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-12 16:00
@Erik Wärlegård:

Klart på storbildskärmarna
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-12 15:58
Namn: Pete Zahut Sänt: 2013-05-12 15:42 Ändrat: 2013-05-12 15:46:36 // Jag tror både jag och DaSa pratar om att bygga upp ett lag redan i år som med stor sannolikhet tar oss till AS och där inom några år kan ge oss det eftertraktade SM-tecknet. Alla spelare i ÖSKs nuvarande trupp har kvaliteter. När det gäller Haginge är hans tuffa inställning, tillsammans med Berishas, ett föredöme. Nu handlar det dock om att höja blicken ytterligare och då blir det tyvärr en rad spelare som inte kommer att platsa om de inte överraskar oss alla, inkl sig själva. Om vi säger att vi är nöjda med plats 2-3 i SE och att vara kvar i AS så kan vi fortsätta att i maklig takt utveckla laget och klubben. Det kommer dock aldrig bli ett sm-guld med den inställningen. Om du läser DaSa´s inlägg i går så märker du att de olika spelarinvesteringarna sker i olika steg och att satsningen på IronMike skulle ske inför nästa säsong när Wikström lägger av. Jag vill gå på Behrn Arena och se ett ÖSK som om några år tampas med MFF, IFK G, Elfsborg, Helsingborg och AIK om sm-tecknet, inte ett mitten- eller bottenlag som vi haft i många decennier. Det finns 19 olika lag som vunnit SM sedan 1896. Varför kan inte ÖSK bli det tjugonde?
Örebro Pete Zahut
2013-05-12 15:42
Håller med Erik och dig. Dock tycker jag inte Kalle rosat mer än Yasin (snarare tvärtom) och vet inte varför han skulle, i dagsläget, vara mer given än Yasin på en kant. Almebäck kanske först och främst skulle vilja spela på AS-Nivå i något Stockholmslag misstänker jag, om han skulle komma hem. Men visst, allt kan hända och det är roligt att labba med uppställningar ;). Men framförallt är det stor skillnad på att låna/hyra spelare och köpa dem. I ett lån/hyr perspektiv kanske båda spelarna skulle vara möjliga Angående högerbacken så är ju Haginge Haginge s.a.s ;) Tycker dock han var utomordentligt bra första matcherna men gjort några misstag de sista två. På vänsterbacken har vi ju också Wiktorsson som ett alternativ. Nu vet jag inte om Peo ser honom som ett alternativ på den platsen eller enbart som mittback. Annars rimmar det rätt bra med att satsa på spelare i regionen att ge honom chansen där. Får han spela in sig en säsong vet vi inte hur bra han kan bli där
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-12 14:31
Minatankar // Ruggigt lag. Vem vill inte se Nordin och IronMike i ÖSK igen.

Aspen // The Hives låt "Come on" har spelats flitigt under årets säsong och kommer att fortsätta matas. Tänkte du på video på storbildsskärmen?
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-12 13:39
Nedanstående laguppställning som DaSA föreslagit för ÖSK 2014 i AS, hoppas jag att Erik W vill delge ledningen i ÖSK. Jansson Nkilli - Berisha - IronMike - Ny Ny - Nordin - Moe - Kalle Crespo - Wille Delar helt DaSas förslag på åtgärder i inlägg 11 maj kl 17.23 och ser Hasani som ett utmärkt alternativ både på topp och mittfält. Kan även Peter S finna sig i att kanske inte spela alla matcher, så är han också en offensiv tillgång. Förhoppningsvis fortsätter Yasin att spela bra och kan då också bli ett viktigt alternativ. I övrigt hoppas jag på att yngre och i dagsläget mer anonyma talanger från närområdet träder fram och kompletterar truppen. I ovanstående laguppställning är det fyra spelare från regionen. De får gärna så småningom vara ytterligare en eller två och i truppen så många som möjligt. Detta behöver man börja arbeta på redan nu och komplettera truppen med ett eller två namn redan i sommar. Därför är det angeläget att Örebro Spelarinvest börjar satsa sina pengar igen, och det snabbt! Vi kan inte vänta med detta i 1-2 år.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-05-12 13:09
Atashkadeh nära come back.
Örebro pamo
2013-05-12 13:01
vad händer med William?någon som vet?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-05-12 12:46
Här är truppen mot Degen.
Örebro ÖSK öster
2013-05-12 11:09

Wiktorsson, Crespo, William och Tobbe deltog alla i samtliga träningsmoment. Även matchspel.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-12 10:29
Apropå måndagens klädkod. Skulle man inte kunna be The Hives att vara förband till matcherna, åtminstånde på bildskärmarna. Erik W, vad säger Du?
Annons: