/fotboll/osk/forum/1970.aspx/fotboll/osk/forum/1970.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2013-05-20 21:30
Missade matchen igår och kan inte heller se den i efterhand eftersom csports suger och inte lagt upp matchen i sitt arkiv. Men vad jag har läst och hört så verkar det som vi än en gång spelat mindre bra på bortaplan men ändå lyckats få med oss poäng hem. Jag börjar bli orolig och jag hoppas inte att ledningen tittar i tabellen och lutar sig bak och tror att vi kommer att gå upp med denna trupp. Skulle vi ha haft lite oflyt kunde vi ha legat i mitten av tabellen nu. Tänk även på att om vi inte skulle ha haft en hemmamatch extra i början så hade vi med dagens vinsthemma-poängtappborta-serie legat på en femteplats nu (dvs två poäng färre).

Så mitt förslag är att vi redan nu börjar sondera terrängen vilka som är intresserade av att låna/köpa Berger/Nilsson eller t.o.m. både för att göra plats för en centralmittfältare. Samt även lägger ut lite krokar vilka centrala mittfältare som är intresserade av att spela sportklubben där den hör hemma.

Även vänsterbacken måste lösas, som flera andra varit inne på så håller inte Lund som vänsterback och har mycket svårt att se att Wovven kommer att få förlängt efter denna säsong. Där tycker jag även att kluben utöver att inte förlänga lånet med Lund skall fundera på att låna ut Wiktorsson om han ändå inte får chansen. Då har vi två löner som vi kan lägga på en vänsterback.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-20 21:28
Namn: Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
Sänt: 2013-05-20 21:01
//
Såg också matchen och håller med dig.
Örebro Leper
2013-05-20 21:27
Att Sammy startar på onsdag borde vara helt givet.
Örebro Trivseltorsten
2013-05-20 21:07
Tycker vi har ett bra passningsspel - på hemmaplan...

Måste säga att jag gillade vad jag såg av Brandeborn, bra blick på den killen...
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-20 21:01
Efter ha sett Bajen - BOIS kan man konstatera att vårt passningsspel är mycket sämre än dom båda lagens. Vi måste få in en innemittfältare med spelsinne och passningsfot.
Örebro kenya
2013-05-20 20:51
Synd att Bois inte kunde knipa en pinne där. Bajen har grymt svårt att knyta ihop den berömda säcken och det kommer straffa sig förr eller senare om de inte börjar sätta sina chanser.
Örebro Leper
2013-05-20 20:47
@Uppstuds:

Ena "sidan" irriterar sig på Saywee och vad han skriver. Andra "sidan" försvarar Saywee.
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-20 20:05
Saywee//

"Undrar om forumsnutarna vågar ha några synpunkter på AsAboveSo 1908's bedrövliga inlägg, eller om de låter det smita igenom reningsfiltret, typ bryr sig inte, om det är någon annan än Saywee som tjötar."

Verkar inte finnas några Admins kvar på vår sida.
Örebro Pete Zahut
2013-05-20 19:34
På TV4 sport kl 21 ikväll med Agbar i juryn:

"Proffsdrömmen
Svensk fotbollsdokumentärserie från 2013. Här går man på jakt efter landets bästa fotbollsspelare som ännu inte fått kontrakt med en elitklubb. Patrick Ekwall leder uttagningsturnén genom fyra svenska städer där tjugo potentiella fotbollsproffs tas ut av en jury och vinnaren får ett proffskontrakt på ett år med klubben IF Elfsborg."

FotbollsIdol?

AIK Saywee
2013-05-20 18:05
PZ, jag laddar redan för matchen mot ÄFF, tyvärr får jag uppleva den i exil, för jag åker inte själv 54 mil tur och retur en kväll, för att beskåda en trygg hemmaseger mot skåningarna även om jag blir kallad forumxxxx. Inte heller åkte jag 104 mil tur och retur för att se Assyriska-ÖSK, någonstans finns det en spärr i ekonomi och engagemang, så är det bara. Men jag har packat med mig snygg tröja och keps, så att jag i själen är med. Undrar om forumsnutarna vågar ha några synpunkter på AsAboveSo 1908's bedrövliga inlägg, eller om de låter det smita igenom reningsfiltret, typ bryr sig inte, om det är någon annan än Saywee som tjötar. Heja SPORT !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pete Zahut
2013-05-20 17:32
Då börjar väl det bli dax snart att ladda upp för Ängelholm så sakta...Såg att de hade 179(!) åskådare mot Degen. Att Degerfors är så ointressanta? ;0) Allt annat än tre poäng på onsdag är I.G Idag möts också Hammarby-BOIS. Vinner Bajen med 6 mål petas ÖSK ned på fjärdeplats ;) Ett Hammarby som också spelar en intressant match nästa vecka då de möter GAIS borta.
2013-05-20 15:18
En spelare innehar bollen endast några sekunder eller några få minuter på en hel match. Snittet är under två minuter på en match. Då är det viktigt att utan boll kunna läsa spelet, springa de smarta vägarna och att ha kondition. När man väl fått bollen är det viktigt att ha teknik och tempoväxling. De spelare som har bollen mest i uppspel är ytterbackar och innermittfältare. Därför kan man aldrig göra avkall på teknik och tempoväxlingar på dessa positioner.
Örebro Pete Zahut
2013-05-20 15:16
@minatankar (för sm-guld):

Skulle ju också vara intressant att se Nkili som ytterback. Det är väl, om jag inte uppfattat det fel, hans egentliga ursprungsplats
2013-05-20 14:59
Erik Lund har spelat vänsterback även i IFK och det gick inte bra p g a att han är så extremt högerfotad. Däremot är det många som menar att han är en duktig högerback. Han har också nyligen kommit tillbaka efter en korsbandsskada och behöver säkert tid att spela in sig igen.

Utgår från att dessa uppgifter från IFK stämmer och då menar jag att man borde ge Erik chansen på högerbacken och inte låta honom spela på en plats han inte trivs med och inte passar för. Högerback eller bänken för Erik!

Det finns ingen i hela truppen som jag är så ambivalent inför som Hagge. Han är ett föredöme när han alltid ger järnet och spelar oftast bra defensivt och ibland även offensivt, mest p g a att han gör bra bedömningar av när han ska löpa fram i korridoren.

Däremot är hans bollkänsla och offensiva spelförståelse många gånger låg och då blir jag oerhört frustrerad. Eftersom man själv kan dutta med en boll till flera hundra och har absolut känsla i åtminstone ena foten, gubbe som jag är, så är det för mig som att någon sjunger falskt när man inte har det rätta bollkänslan. Det handlar t ex om med vilken kraft man slår en längre passning, dvs varken för löst eller för hårt.

Jag påstår inte att Hagge har så mycket sämre bollkänsla än t ex Wikström, Berisha, Wiktorsson eller Astvald, men i modern fotboll är en spelare som Samuel, om än dock snabbare och bättre på huvudet, den ideala ytterbacken, men det är tyvärr inte Hagge.

Men återigen, Hagge är ofta ändå en tillgång. Är däremot tveksam till om han ska vara en startspelare som man bygger upp det offensiva spelet kring, vilket man behöver göra med moderna ytterbackar. Tror mer på att han kan bytas in både som ytterback, innerback och innermittfältare, precis som Nkilli, men då av andra skäl.

Nkilli tycker jag bäst kommit till sin rätt som innerback hittills. Han har mycket boll i sig, är smidig, brytningssäker och bra på huvudet. Däremot har han en tendens att lunka omkring efter det att han passat bollen. Jag vill ha mycket större tempoväxling på en innermittfältare (jmf Bedoya), och det gäller för övrigt även Tobias.

2013-05-20 14:51
Namn: ernot
Sänt: 2013-05-20 14:35
cred till kff's marknadsavdelning!
Länktips: www.smalandsstolthet.se/
//
Den var riktigt bra! Tryck på "Generera ett nytt förslag" så får ni skratta.
Riktigt dåligt av Öster att använda Kalmars slogan. Bra av Kalmar att sent om sider skydda den och sätta konkurrenten på plats.
Örebro ernot
2013-05-20 14:35
cred till kff's marknadsavdelning!
Örebro Kardinalen
2013-05-20 14:21
Budget är ju såklart inte helt tillförlitligt. Men, när ÖSK budgeterar ett nollresultat ( /-39 miljoner) så är det små varningsklockor som ringer i mina öron. En hel del beror på vilken publikbudget ÖSK egentligen lagt. Är det "strax under 5.000 åskådare", så som Jan K sa i vintras, så lär det bli ett underskott. (Å andra sidan var väl försäljningen av Bamberg knappast budgeterad för?) Är ju bara den innersta kretsen som vet varthän ekonomin barkar, men intressant är det hur som helst...
Örebro Kardinalen
2013-05-20 14:17
Fast vi lär inte ha råd att förstärka om man ska gå efter f.d. styrelsemedllemmen Folkes profetior om att ÖSK skulle behöva 2-5 millar i ytterligare kapital denna säsong. (Jag understryker: kom ihåg att Folke, i NA, inte nödvändigtvis trodde ÖSK skulle gå 2-5 millar back denna säsong. Han blev ju citerad att säga att "ÖSK nog behöver ett tillskott på kapital på 2-5 millar". Vad det innebär vet ju bara Folke.) Också: ÖSK Elitfotboll har ett eget kapital på 3,8 millar, så om vi går 3,7 millar back i år är ett okej resultat så länge vi tar klivet upp i Allsvenskan. Fast det blir ju i så fall en kalkylerad risk klubben tar.... PS. Hoppas läsare här förstår vad jag menar med detta.
Örebro Telle
2013-05-20 13:45
@minatankar (för sm-guld):
Och en copypaste till... :) Håller med helt, även här. Möjligen kan jag tänka mig att resten av truppen är så pass stark på superettan-nivå att vi tar oss upp ändå i år. Men i allsvenskan kommer vi att bli uppätna, så på sikt behöver vi förstärka, och ju tidigare desto bättre.
Örebro Telle
2013-05-20 13:40
N:o 6-10 //

Kan copypasta ditt inlägg rätt av... :)

Örebro Telle
2013-05-20 13:36
Kan vi få hit en central mittfältare som är yngre och mindre skadebenägen än Nordin, med samma spetsegenskaper som spelfördelare och offensiv motor, och som trots att han håller hög allsvensk klass ändå kan tänka sig att gå till en superettan-klubb med ekonomiska problem från en mellanstor stad - så visst, då tackar jag inte nej... :)

Men den tills den spelaren dyker upp, så är Nordin i varje fall en spelare som vi vet trivs med Örebro som stad och Axén som tränare, vi känner till hans högsta nivå och vad man kan kräva av honom, och det är dessutom en spelare som är otroligt populär i stan redan.

Jag sätter som många andra här ett frågetecken kring hans fysiska status, och han var dessutom ojämn i spelet redan innan han gick till IFK. Men är han motiverad att komma hit tror jag det är en betydligt bättre investering än vad många andra chansvärvningar kan bli. Hur många gånger vet man egentligen vad man får för pengarna? (Förutom med Grahn-affären möjligtvis, där ÖSK fick precis det de betalade för...)

Centrala mittfältare av så hög klass att man vet att de säkert levererar är dyra (det finns förmodligen skäl till att varken Skulasson eller Daniel Sjölund kom hit), och mindre etablerade namn innebär alltid ett visst mått av chansning.

Själv ser jag hellre Nordin här igen, än att vi plockar hit ännu en spelare från Åtvidabergs avbytarbänk och sen kräver att han ska gå rätt in och dominera på mitten.
2013-05-20 13:32
N:o 6-10 (Örebro) // Håller med dig i alla avseenden.
Örebro N:o 6-10
2013-05-20 13:14
Skriver numera yttrst sällan på detta forum, tid och intresse har väl saknats. Jag har i alla fall följt debatten om en mittfältsmotor och vill gärna lägga mina synpunkter till denna. Vi har för närvarande tre stora brister i vårt lag:
1) Vänster ytterback (när Lund spelar saknas den offensiva kvalitén, när Samuel spelar saknas den defensiva.
2) Höger ytterback bra defensivt katasrofal kvalité på offensiva passningar (är det oförmåga slarv eller dålig spelförståelse?)
3) Mittfältsmotor vi klarar i år inte att spela genom mittfältet med kvalité nästan alla atacker slutar med ett felpass eller en chansartad djupledsboll som lätt fångas av ett väl samlat motståndarförsvar. Vill vi vara spelförare måste vi klara att spela ett mittfältsspel där vi kan hålla bollen länge utan att vi går/slår bort oss med livsfarliga omställningar som resultat. En kompetent spelförare är inte hela lösningen, men det skulle hjälpa oerhört mycket, tyvärr tror jag inte att Tobias Nilsson någonsin blir den personen.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-05-20 12:50
Men vill Nordin ens tillbaka till Örebro? Hans sambo är väl göteborgare (rätta mig gärna om jag har fel) så det väl inte omöjligt att han börjar rota sig därborta. Sen tror jag personligen att Nordins bäst-före datum har passerat.
2013-05-20 12:33
Namn: munken Sänt: 2013-05-20 12:04 Ändrat: 2013-05-20 12:14:34 // Du har säkert rätt och ber då om ursäkt för felaktig uppgift. Vad jag vet är att han spelat alla matcher på försäsongen innan han blev skadad och det inträffade kanske före seriestart. Tidigare har ÖSK haft ca 60 mkr i omsättning och beräknas nu få ca 40 mkr. Det är i detta perspektiv, och hur snabbt det förändras vid spel i SE resp AS, som varje investering ska bedömas. Investeringarna i en massa dussinspelare under flera år har tillsammans varit mycket kostsamma för klubben, liksom den i Grahn. Inte minst har det varit mycket negativt för ekonomin att vi ramlat ur AS. Bedömer du att Nordin skulle göra lika lite nytta för laget som de rekryteringar man tidigare gjort, håller jag med dig. För mig och många var Nordin nyckelpersonen i det offensiva spelet när han var i ÖSK. Dessutom var han viktig för klubbens PR, publik och sponsorer. Vi är fortfarande många som tror han har flera år kvar att ge på elitnivå om hans lag spelar en fotboll som bygger på att man spelar sig igenom mittfältet och inte slår långbollar. Jag tror att han personligen skulle dra mellan 500 - 1.000 fler åskådare per match, och i så fall är en stor del av hyran betald. Sannolikheten att vi går upp i AS och är attraktiva för nuvarande och andra spelare ökar dessutom. Men visst, det krävs att Nordin, ÖSK och IFK vill och kommer överens. Och ett risktagande är det alltid. Att inte göra en investering i vårt innermittfält är också ett risktagande. Jag tror emellertid inte alls på att i alla avseenden spara sig ur den kris som ÖSK varit i och i flera avseenden fortfarande befinner sig i.
Örebro munken
2013-05-20 12:04
Mina tankar// Nordin spela alla matcher under försäsongen säger du. Det stämmer väl ändå inte? Han var skadad sista veckorna innan allsvenskan börja och missa också inledande matcherna tack vare denna skada. Nordin var min favoritspelare innan han gick till IFK och skulle han mot förmodan gå med på kraftigt sänkt lön för att spela för ÖSK i Superettan så är det ingen tvekan om att man borde ta hit han. Känns ändå inte som ett säkert kort att satsa stora pengar på. Verkar som han haft rätt omfattande skadebekymmer sista åren.
AIK Saywee
2013-05-20 11:44
Jag vill bara tacka alla forumvänner, för det stora stöd och den uppmuntran jag får, på olika sätt :) Heja SPORT !!!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-05-20 11:21
minatankar: Missförstå mig rätt här,jag tror rätt mycket på Nkili. Men jag är av uppfattningen att form är en färskvara. Vi måste ha en spelmotor som fungerar och igår gjorde det inte det för fem öre = in med Tobbe!
Örebro Pete Zahut
2013-05-20 10:18

Peo försvarar Ljung

Hehe, han före Krille ;0)
Örebro Kardinalen
2013-05-20 10:16
Du har rätt, också svenskfotboll.se skriver 6 matcher för Nordin. Jag gick på statistiken på Göteborgs Svenska Fans-sida. Uppenbarligen kan man inte lita på den statistiken....

Detta stärker bara min tro att Nordin blir kvar i Götet resten av denna säsong.
Annons: