/fotboll/osk/forum/1964.aspx/fotboll/osk/forum/1964.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-05-23 13:54
Ernot, jag trodde att GAIS och IFK var arbetarklubbar, samt att ÖIS var lite "aristokrater" eller vad vi skall kalla det ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ernot
2013-05-23 13:35
Tänkte gå och kolla på Arbetarderbyt ikväll som det marknadsförs som här i Göteborg. Får Hoppas på GAIS :)
Örebro Uppstuds
2013-05-23 13:16
Problemet med Bergers passningar "framåt" och när han hade en stor del av laget framför sig var att de alltför ofta bröts av motståndaren som kvickt kunde ställa om och komma i kontring i lika-lika-läge eller ännu värre som nån gång i en man mer-läge i denna kontring....
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-23 13:00
Har funderat över alla sidleds och bakåtpassningar från vårt mittfält. Nu bev det bättre med Berger på mittfältet men Saeid fortsatte spela bakåt/isidled.

Är det en order från Peo eller klarar man inte av att slå en svårare passning frånåt. Som det fungerer nu hinner hela motståndarlaget hem och inta försvarspositioner innan vi går frammåt. Och då förlorar vi ofta bollen för att motståndaren är välorganiserad.
Örebro Glad
2013-05-23 11:43
De har imponerat mest(se länk)
Örebro TommyS
2013-05-23 10:54
Utmaning till forumet: Hitta en längre segerrad i seriematcher på hemmaplan än den vi jobbar med just nu. Sju raka vinster om man räknar med de två avslutande segrarna i allsvenskan. Vi hade samma segerrad slutet 2005/början 2006, men jag kan inte hitta någon längre. Om det är så att vi håller på att slå rekord kanske det vore något för ÖSK att marknadsföra inför nästa hemmamatch så att vi kan locka en större publik? (Om jag jinxar oss nu får ni ge mig virtuellt gruppspö.)
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-23 10:33
Artikel om ÖSK - se länk.
Örebro pemo
2013-05-23 10:23
PZ // Med dåliga beslut menar jag när han inte kan bestämma sig för om han skall stöta eller backa på studsbollar, vilket hände ett flertal gånger. Slog även bort en del passningar när han skulle spela upp. Missförstånd kanske. Dock är han betydligt bättre i försvaret än på mitten. Skulle gärna se honom ihop med en frisk Berisha. Sen vet jag att han kommer från en lägre serie och har naturligtvis mer att lära. Så jag är kanske onödigt hård.

Minatankar// Jag ser Nordin som en variant på mål-Sandkvist, när det gäller beteende. Mål-Sankan var väldigt bra i MFF, men skulle sedan ut i stora världen och fick se en massa bänkar på olika platser. Någon bättre målvakt blev han inte.
Nordin var inte bra sista året i ÖSK ( skadad? ) Första året i IFK gjorde han ingen direkt lycka. Dock fler mål än året innan. I år platsar han inte när alla är friska. Detta är min analys efter att tittat på en del IFK-matcher på TV, samt läst lite på deras sida osv.
Men du har kanske en närmare kontakt och vet mer . Med all rätt.
Men, sorry, för mig är Nordin ingen räddare, typ Barsom.
Jag kommer naturligtvis att önska att jag har fel. Erfarenheten säger tyvärr att det allt för ofta är stukade "hemvändare" som kommer tillbaka.

Att vi sedan ser fotboll olika, tycker jag bara är bra. Om vi tar det bästa från mig och det bästa från dig, så får vi ett kanonlag. Vi leder ju trots allt serien i skrivande stund.
AIK Saywee
2013-05-23 10:03
Aspen, självklart.
2013-05-23 09:53
Saywee // Om man ur budgetsynpunkt diskuterar antal sålda abonemang måste man ta med i beräkningen att man nu säljer biljetter till reducerat (ungefär halva) pris. Men kaffe och korv har ändå full pris.
AIK Saywee
2013-05-23 09:02
Det har säkert diskuterats tidigare, men jag kommer inte ihåg siffran för sålda abonnemang. Erik W eller någon annan kanske har koll på hur många som är sålda för denna säsong, alltså samtliga antalet platser för sitt, stå och företag och ...
Örebro DaSa
2013-05-23 08:13
Varför backar vi hem sista 10 min och spelar på resultatet? Varje gång vi har gjort det så släpper vi till flertalet farliga chanser bakåt. Är inte syftet att inte släppa till ngr chanser?! Jag tycker att Peo antingen skall spela vidare som vanligt eller göra tvärtom att satsa allt framåt och hålla bollen på motståndarens planhalva.

Men jävligt skönt med tre pinnar igår! Såg bara andra halvlek men Yasin har verkligen växt denna säsong, det jag såg av Berger imponerfade inte så mycket men läste att det var i första halvlek han var som bäst. Sen känns det tjatigt men Hagge är inte bra. Hur dålig får man vara för att kompensera med en bra inställning?!
Örebro Pete Zahut
2013-05-23 07:53
@pemo:
?? Tog dåliga beslut? Såg vi samma match? I det stora hela gjorde han sin bästa match hitills som mittback och gjorde väldigt få misstag och låg för det mesta rätt och snarare räddade situationer. Jag missade början på matchen och sista 8 min Men så länge jag tittade såg jag ett misslyckat uppspel och inget annat större fel. Han var utomordentligt bra igår och vore det inte för huvudspelet skulle jag inte sakna Berisha alls som igår
Örebro Uppstuds
2013-05-23 07:35
@minatankar (för sm-guld):

"Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd." ;-)
Örebro AsAboveSo1908
2013-05-23 05:23
TRE TING.
1.
Vi har tre-fyra herrar som känns obekväma när det kommer till matchspel och jag tänker att det kommer släppa i framtiden då det finns så mkt andra kvaliteter hos dessa spelare.
2.
Emil berger! Så otroligt jävla spelskicklig, Förstående och dessutom en talang när det kommer till skott, inlägg, placering osv osv.
Emil måste sluta vara lojj, det räcker inte med att "tillslaget ska kännas bra", Tillslaget ska bara vara bra och det är en stooor skillnad! Det kommer, Det kommer!

3. Örebros Sittplatspublik protesterar inte mot Kalle Holmbergs gula kort, Vilket är skandal!!
Antingen Börjar Sittplats aktivera sig eller så flytter jag från ståplats.
Vakna Sitt!

1908. (Mest på kul sådär)
2013-05-22 23:31
Namn: pemo Sänt: 2013-05-22 23:27 // Du tror på Hagge, Nilsson och P-sson, men inte på Nordin. Jag pratar om att redan i höst bygga ett lag som kan stanna kvar i AS och stegvis ta sig till toppen. Kan bara konstatera att vi ser på fotboll på olika sätt. Men visst, både Yasin och nu Berger har överraskat på mig positivt, så jag hoppas du får rätt och att även övriga spelare i truppen blommar ut så att vi blir ett topplag i AS. Är dock tyvärr tveksam även om jag inte gillar att vara pessimistisk. Jag tycker naturligtvis det skulle vara mycket strongt om nuvarande spelartrupp för oss tillbaka till AS och jag skulle då känna extra mycket för trotjänarna Wikström, Hagge och Samuel. Måhända skiljer våra åsikter sig åt beroende på att jag hela tiden ligger minst 6-12 månader fram i tiden i mina tankar. Det gäller naturligtvis först att ta sig till AS men jag är redan där i mina tankar :-)
Örebro pemo
2013-05-22 23:27
Nilsson och Berger som innermitt.
Hasani som 10:a (?) och P-sson på topp som hugger på allt.
Sen tror jag inte att PEO plockar bort Hagge annat än om han blir avstängd/ skadas. han är alldeles för viktig just nu. Visst, han har väl inte stans bästa inlägg, men med hans inställning så kommer man längre än att vara rädd om fötterna.

Nkili är bollbekväm, men hade väldigt svårt att avväga studsarna ibland och tog dåliga beslut. Hur många "mål" slarvade Crespo bort idag? Ramlar och missar och springer offside.

Men att ropa på Nordin gillar jag inte. han presterar inte i G-bg och var direkt dålig sista året hos oss. Han känns mer som en snidare än en drivand.

Skall det värvas någon hoppas jag man ihittar en Lars Larsen-kopia.
Och det är inte Nordin.

Men vi vann. Hurra.
Örebro Pete Zahut
2013-05-22 23:15
Intervju Kalle Holmberg
2013-05-22 23:10
Namn: go_osk (We are on the road again!) Sänt: 2013-05-22 22:57 Namn: Pete Zahut Sänt: 2013-05-22 22:54 // Mitt förslag bygger på att vi har William tillbaka frisk och i form. Då är han given på topp för mig. Crespo är bara på lån till sommaren och Hasani vill jag använda i en offensiv roll på innermittfält med tre spelare. Då återstår endast Peter som offensiv inhoppare och inte tre anfallare som i ditt exempel. Föreslår att man inte förlänger lånen med Lund och Crespo utan i stället använder pengarna till att låna in Nordin. Med de extra åskådare han skulle dra, skulle en stor del av kostnaden täckas med mitt upplägg.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-05-22 22:57
minatankar (för sm-guld)// Jag tror som sagt inte att vi har ett tillräckligt bra material för att spela 4-3-3. Jag utgår dessutom från att Peo och Axel bygger vidare på 4-4-2. Om ÖSK skulle kunna låna in Gerzic så vore det extremt bra, men jag är tveksam till om det är realistiskt. Nordin sitter på en lön på drygt 100 k /månaden i Blåvitt, men om det går att nå en lösning så skulle jag som sagt inte säga nej. I så fall så skulle jag vilja se följande mittfält: Yasin-Saeid-Gerzic-Holmberg I dagsläget så vill jag se: Yasin-Saeid-Nilsson-Holmberg Tobias Nilsson är värd en ny chans. Jag skulle dock inte vara främmande för att testa Holmberg som central mittfältare, han har tillslaget och spelsinnet och skulle kanske kunna komma mer till rätta centralt, speciellt med tanke på att jag upplever att han ibland har svårt att ”göra sin gubbe” på kanten.
Örebro Haxel
2013-05-22 22:57
Det är helt galet vilken konkurrenssituation det är i vårt kära ÖSK! Fy sjutton vad härligt! Berger gör det riktigt bra idag trots avsaknad av A-lagsfotboll, hoppas han får starta mot Brage.
3 poäng idag och superettanetta! Kan det bli bättre?
Örebro Pete Zahut
2013-05-22 22:54
4-3-3 kommer vi nog aldrig få se, inte i år iaf. ÖSK har inte råd att ha tre av sina fyra forwards på bänken. Och även om du skolar om dem till ytterforwards så måste då Yasin/Holmberg/Atsvald plockas bort.

Det kommer inte ske. Med maxutnyttjande av truppens kompetens måste man spela med minst två av Hasani/Crespo/Samuelsson/Willy. ÖSK spelar dessutom inte sällan nu med 4 man på mitten. Backarna har väldigt stort offensivt flankansvar.

Det handlar egentligen inte på att det är fel på spelsystemet utan mer att man saknar en riktig ledargestalt centralt. Och jag vet inte om det är värt att ändra spelsystemet för att få spela med tre mediokra på mitten istället för två och betala med att offra en kompetent central forward

Men ovan är i min bok bara.

Örebro munken
2013-05-22 22:50
Mina tankar// Ser ut som en väldigt ihålig uppställning. Ett bra kontringslag kommer inte ha några som helst problem att rinna igenom ett sånt lag. Håller med uppstuds. Förstår inte hyllningarna av Berger. Slog bort sjukt mkt bollar som resultera i finfina kontringslägen för Ängelholm. Ett bättre lag hade garanterat satt nått av lägena som uppstod efter missar av berger.

Nä, största anledningen till att spelet var sämre idag än tidigare beror på dåligt inre mittfält. Och då var ändå Said den bättre av de två. Vi vinner helt enkelt för lite dueller på mitten med dessa mini spelare. Dessutom blir vårt tidigare så dominanta bollinehav lidande av Bergers alla lång/chansbollar.
Örebro Valderinho
2013-05-22 22:47
Jag tycker Saieds 0 mål och 0 målgivande passningar är rätt talande för sättet han spelar på. Han jobbar väldigt mycket, men det är för långt till motståndarmålet. Jag tror han behöver avlastning i speluppbyggnaden. Där skulle Gerzic vara perfekt. Jag såg Saied på försäsongen och skillnaden är att han har en för låg position och ställs mot en mur varje gång. När han var "elektrisk" på försäsongen så var han mer i straffområdet än vad han är nu. Nu spelar han utanför straffområdet och kan inte utmana på samma sätt.

Sen vill jag se Nkili prövas som högerback som han är värvad för. Som det är nu så kämpar och springer Haginge väldigt mycket. Men han får inte ut så mycket av det. Samtidigt så bottnar det i usel teknik och inläggsspel som slås på chans istället för precision. För mig känns Nkili som ett strå vassare både defensivt och offensivt. Men pröva honom där en match så ska jag hålla käften ;)

Såg andra halvlek och missade stora delar av första, så jag såg inte Berger. Men jag tyckte han hade avvägande crossbollar och passningsspel och var stabil. Men tröttnade efter 75:e som någon annan påtalade och blev mindre positionssäker och tappade fler bollar. Bytet borde ha kommit tidigare där.

Kan inte håller med om den negativa kritiken mot Crespo. Betydligt säkrare med boll än Samuelsson. Den fina nicken som målvakten gör är inte att förglömma. En gång hoppar han över bollen men "Pettson" försöker ett väggspel istället för att ta avslut själv. Men bra gjort av Crespo som hoppar över bollen i förstaläget. Tidigare har han försökt klackar och annat som inte varit lyckade. Men i dagens match är han stabil.
Samuelsson ska däremot inte starta nästa match. Misstag och tålig tajming med bollen nästan varje gång. I straffområdet är han alltid farlig, men i det övriga spelet är han dålig.

Plus till Wikström i denna match och Jansson för matchavgörande räddningar. Nkili nyttig i försvarsspelet och Berger för ett vägvinnande spel. Yasin är klass!

Starkt att vinna trots att man inte spelar på topp. Första bortavinsten kommer mot Brage. Sen har vi sparkapital från denna match i Berisha som förhoppningsvis spelar nästa match. Nkili som jag hoppas får chansen som högerback och Attashakdeh att slänga in om det behövs. Vill inte se enbente Lund på någon plats i laget och framförallt inte som vänsterback. Hellre Wiktorsson som är matchotränad om Wowoah inte spelar. Holmberg ska även starta nästa match så som han spelade och kom in i dagens match. Hoppas han tog petningen rätt och kommer stärkt ur detta! Astvald är påtok för enkelspråig och är bara bra när det är yta att gå på.

Forza Svartvitt!
2013-05-22 22:39
Namn: go_osk (We are on the road again!)
Sänt: 2013-05-22 22:29 Ändrat: 2013-05-22 22:30:08
//
Håller med dig att det vore bra med ytterligare någon på mittfältet, förutom Berger i mitt förslag, med stor löpkapacitet. Alla lag behöver en Bedoya.

Tror dock inte klubben har pengar till att ta in någon mer än i bästa fall Nordin på lån. Och i nuvarande trupp finns bara Saeid, Hagge och Boris med löpkapacitet under hela matcher. Upplever att det blir ännu svårare att hålla innermittfältet mot den bakgrunden i ett 4-4-2-spel. Med ett 4-3-3-spel finns hela tiden en spelare kvar i defensiv position.

Vilken lösning har du själv på innermittfältet?

2013-05-22 22:38
Jag vill se följande lag mot Brage: Laget på måndag: Jansson Wowoah-Berisha-Wikström-Nkilli Yasin-Saeid-Nilsson-Holmberg Crespo-Hasani Edit: byt plats på Wowoah och Nkilli så blir det fantastiskt!
Örebro Pete Zahut
2013-05-22 22:37
@minatankar (för sm-guld):
Nkilli var närmast prickfri som mittback idag. Läser spelet väldigt bra och ligger allt mer rätt i positionerna och kompletterar Wiken bra med sina lite snabbare löpningar. Måste säga att han imponerar mycket mer som back än mittfältare. Klarar förmodligen en ytterbackplats väldigt bra också. Mittfältet är lite en gåta för mig. Berger/Nkili och Moe spelar väldigt rakt och ligger ömsom lågt ömsom högt. När spelet böljade som mest sista 20 i första var det rena Hawaii-fotbollen med jätteytor bakom dessa två herrar samtidigt som de inte gärna vågade ta anfallsdjup in i boxen. Men lite mer effektivitet och chansutnyttjande borde Ängelholm gjort något mer av 4 mot 4 lägen m.m Ingen av dem verkar ha en mer utpräglad defensiv eller offensiv roll på gott och ont. Personligen hade jag gärna sett att någon av dem tar något mer ansvar åt det ena eller andra hållet för att hålla ihop lagdelarna bättre. Moe ville lika ofta ta de längre passningarna som Berger men Moe har betydligt större felprocent på långa passningar. Så varför inte låta den med bästa procenten ta dem? När Haginge ligger högt på kanten och får bollen skall han bara välja mellan två saker. Slå ett inspel eller tillbakaspel. När han börjar utmana och ska komma runt skiter det sig 10 ggr av 10. Astvald gör en helt ok första halvlek och blir så när målskytt efter Ängeholm räddat hans väl placerade bredsida på mållinjen. I andra börjar han tappa självförtroendet och börjar sprida bollar. Samuelsson spelade som om han ville bevisa något och var klart överspänd. Att byta ut Peter eller Crespo är ett svårt val. Även om Crespo inte får till det i 80 minuter kan han ändå plötsligt sätta en balja. Att behålla Peter hade varit psykologiskt riktigt men han kom ingenstans. Svårt för en tränare att veta vem man skall plocka ut. För någon där framme skulle bara ut för att få hål på dem. Annars gillar jag att staben kan byta ut ett par spelare ibland som svajjat i formen eller är lite slitna. Fler får speltid och chansn utan att spelkvaliten har påverkats nämnvärt samtidigt som de som (tillfälligt?) petats känner att de kommer få nya chanser. Men självklar skall man inte plockas bort för enstaka lite sämre matcher. I denna match skapar man iaf klara målchanser och det är positivt och man borde ha vunnit med 3-0. Något som irriterade mig var under en sekvens i slutet på första halvlek där ÖSK fick till inspel på inspel från båda sidorna och bara Samuelsson var i boxen omgiven av fyra-fem försvarare på samtliga inspel medan Yasin, Moe och Emil bara stod och glodde 2-3 meter utanför boxen. #TillsammansTillbaka!
Örebro Conjuration
2013-05-22 22:34
Jag lider verkligen med ÖSKs låga publiksiffror :( Ängelholm är kanske inget sexigt lag och undertecknad var inte själv på plats men nog förtjänar laget lite fler åskådare. Tycker ändå att de försöker, de är aktiva på Facebook & lägger upp massor av videoklipp/intervjuer. Och jag är oerhört lättflörtad, mitt ex vann mig över en apelsinfestis. Oerhört viktigt att klubben går upp iår för att få miljonskjutsen framåt. TillsammansTillbaka killar & tjejer :)
2013-05-22 22:30
Positivt i dag : segern, Jansson och Berger Negativ: spelet sista 15 min, Saied Laget på måndag: Nkilli, Berisha, Wikström och Wiktorson Yasin, Berger, Hasani och Kalle Crespo och Samuelsson
2013-05-22 22:29
minatankar (för sm-guld)// Det ser intressant ut, men jag är nog mer för 4-4-2. I din 4-3-3-uppställning så tror jag att saknaden av en mittfältare med ordentlig löpkapacitet skulle bli stor. Jag ser inte heller Kalle som någon utpräglad ytter, visst, han har bra känsla i fötterna, men han är inte tillräckligt bra på att utmana och komma runt på kanten.
Annons: