/fotboll/osk/forum/1960.aspx/fotboll/osk/forum/1960.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2013-05-28 10:51
I "Nordin eller inte Nordin, det är frågan"-diskussionen måste man också ta hänsyn till vilka alternativen är.

Alla är nog överens om att vi måste förstärka på mittfältet till nästa år. Med vår begränsade ekonomi dräller det inte precis av mittfältsankare som vill komma hit, så frågan är vem vi kan få istället. Med en motiverad Nordin vet vi vad vi får.

Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-28 10:48
Namn: _Adde_ Sänt: 2013-05-28 09:41 // När det gäller att finansiera ett lån av Nordin ett halvår så resonerar jag så här; Två spelare är inlånade och deras kontrakt går ut i sommar. Det kan täcka en del av lånekostnaden. Nordin skulle enligt min tro dra mellan 500 - 1.000 åskådare mer per match under förutsättning att han marknadsförs rätt och att han tillför laget sportslig framgång. Det innebär extra intäkter på mellan 500.000 - 1.000.000 kr i år. Dessutom skulle man kunna ha riktade erbjudanden till sponsorer/partners för att finansiera Nordin, precis som jag tror man hade med Grahn. Slutligen skulle man kunna frigöra medel från Örebro Spelarinvest. Vet bara att alternativet med kanske flera miljoner i underskott i år, akuta likviditetsproblem och i värsta fall fortsatt spel i SE nästa år, är ett så mycket större risktagande. Man måste ta kalkylerade risker för att vinna.
2013-05-28 10:42
Namn: _Adde_ Sänt: 2013-05-28 09:41 Namn: KCMarten Sänt: 2013-05-28 09:39 Ändrat: 2013-05-28 09:39:45 // Jag delar helt KCMartens inlägg. Självklart påverkas jag, som många andra av Nordins supportrar, känslomässigt. Fotboll är i mycket stor utsträckning just känslor. Har inte sagt att Nordin är eller varit lika bra som Anders Svensson även om han under 2010 var klart bättre. Jag har heller inte sagt att han kan vara lika bra när han är 36. När jag och andra skriver att han kan vara ÖSKs "Anders Svensson" så menar vi inte att ÖSK är lika bra som Elfsborg eller att Nordin behöver vara lika bra som Anders Svensson. Det handlar om att laget i fråga kan bygga upp spelet kring några äldre, tyngre spelare som har förankring i klubben. Jag kan inte förstå de som menar att han inte skulle kunna tillföra ÖSK något i höst eller nästa år och att jag och de som menar så skulle ha dåligt omdöme. Jag kan inte heller förstå de som menar att man inte kan finna lösningar på ekonomin i år och kommande år. Kunde man betala Grahn mycket stora belopp i fjol med en sjunkande ekonomi så lär man kunna betala Nordin eller annat nyförvärv mindre belopp i en stigande ekonomi som vi får om vi spelar i AS nästa år.
Örebro Jekl
2013-05-28 10:23
Är det verkligen så många fler som ser Hammarbys matcher på tv4sport jämfört med ÖSK:s att det är motiverat att visa dom i varje omgång? 6 Hammarby-matcher jämfört med 1 ÖSK-match för nästkommande 6 omgångar. Jag förstår förvisso att dom vill ha så höga tittarsiffror som möjligt så säger inget om det egentligen men skulle vara lite intressant att veta hur mycket högre siffror det ger Tillägg: Okej I rest my case, efter lite research kan man konstatera att Hammarby har haft mellan 70000-90000 som kollat på matcherna och ÖSK-Degerfors hade 36000...
Örebro Jekl
2013-05-28 10:19
Möjligt att det var tänkt att dom skulle visa matchen mot Östersund på tv4sport också men ändrade sig i sista stund när även Sundsvall-Hammarby flyttats och spelas den 2 juni.

Så slutdiskuterat om den saken nu.

Skönt med 3 poäng igår!
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-28 10:12
Gärna Nordin i ÖSK i höst. MEN han måste inse att flytten till IFKG har sänkt hans värde ordentligt. Han har två alternativ:
1- sitt på bänken i Göteborg och tjäna en bra hacka
2- slit för brödfödan på plan i Örebro
Örebro Ösk-groda
2013-05-28 09:47
D. McGrain

Du har PM
Örebro Kardinalen
2013-05-28 09:46
@Saywee:

Klubben h-a-r gått ut med anledning till varför matchen flyttas. Se länken.
Örebro _Adde_
2013-05-28 09:41
minatankar//

Du brukar allt som oftast ha kloka tankar, men angående Nordin är frågan om inte dina känslor påverkar ditt omdöme negativt.

Jag vill också se Nordin i sport igen, men att han skulle betala sig själv i ökade intäkter känns som en utopi. Dock tror jag att intäkterna kommer att öka till hösten om vi fortsätter att kriga i toppen för att eskalera i "fotbollsfeber" framåt sena oktober!

Vidare, att jämföra Nordin med Anders Svensson är som att jämföra en Alfa Romeo med en Bentley... Nordin dansade en sommar, Anders har burit landslaget i många, många, år! Det som främst talar emot liknelsen är spelarnas olikheter när det gäller inställning och professionalitet. Jag tror helt enkelt inte att Nordin har fysiken, eller viljan, att bära ÖSK tills han är 36. Naturligtvis blir jag mer än gärna motbevisad här!

Men som sagt, jag ser gärna Nordin i svartvitt igen. Men inte till vilket pris som helst!
Örebro KCMarten
2013-05-28 09:39
Jag tror också på Nordin i ÖSK. Det är helt otroligt hur Blåvitt har missat hur man skall använda honom på bästa sätt. Nordin skall spela som spelfördelare i mitten i ett system som bygger på mycket bollinnehav på marken. Få spelare i Sverige har hans förmåga att hålla i bollen så länge som det krävs för att flytta upp det egna laget. Det är rena misshandeln att sätta honom på en kant i ett långbollssystem. Jag hoppas innerligt att han kommer tillbaka. Axén kommer garanterat se till att han används på rätt sätt.
Örebro D. McGrain
2013-05-28 09:37
@Saywee:

Det har funnits på hemsidan (med förklaring) åtminstone sedan 22/5. Konstigt att du har så svårt att hitta klubbens kommunikation....
Örebro Kardinalen
2013-05-28 09:34
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):

Jose Mourinho tänker om talanger i Real Madrid på samma sätt som Sixten gjorde i ÖSK. Dvs, är dom inte tillräckligt bra får dom inte spela.
Örebro Telle
2013-05-28 09:31
minatankar // Tror också stenhårt på Nordin, bara han är tillräckligt motiverad. Och chansen till det ökar rejält med Axén i klubben. Över lag verkar ju den nya tränartrion ha jobbat in en helt annan inställning och motivation i truppen än vad vi såg 2011 och första halvan 2012. (Det hjälper så klart också till att vi har gjort oss av med ett antal omotiverade spelare också, i och för sig. Nu består truppen nästan uteslutande av spelare som faktiskt vill spela i ÖSK. Rama, Bamberg, Grahn, Sandqvist etc var nog knappast några humörhöjare på slutet, om man säger så...) Är Nordin bara sugen på att spela fotboll är jag övertygad om att ÖSK är den nygamla tändning han behöver, och att han blir en stor tillgång för oss på flera plan, inte minst publikmässigt. Bedoya och Almebäck tror jag däremot blir svårare att locka hem, tyvärr. Almebäck verkar visserligen ha trivts väldigt bra i Örebro, och har ofta uttryckt tacksamhet mot ÖSK som trodde på honom. Men han saknar ändå naturlig koppling till staden och lär väl kanske föredra någon av Stockholmsklubbarna, stockholmare som han är. Särskilt som de nog har råd att betala betydligt högre lön. Bedoya tror jag faktiskt inte skulle komma tillbaka ens under pistolhot. Jag tror inte att han trivdes överdrivet bra här på slutet, och skulle gissa på att han känner sig färdig med ÖSK. Minns ett videoklipp från omklädningsrummet som Alvbåge hade gjort, där jag fick känslan av att Bedoya mest satt och tyckte att lagkamraterna var irriterande. Visst kan han ha haft en dålig dag just den dagen, men jag har fått samma intryck av intervjuerna han har gett även i andra sammanhang där han inte minst kritiserat ÖSK:s ledning för att vara oproffsiga och kunna för lite om fotboll. (Fast det var ju två år sen, så den nya styrelsen är säkert bättre än den som satt då. Eller vänta nu...? ;) Inbillade mig att det till och med lyste igenom lite när Bedoya totalsågade IFK Göteborg i våras efter att HIF fick stryk mot dem, då han passade på att gnälla på att Alvbåge minsann alltid hade maskat och spelat oschysst även i ÖSK.
Örebro Pete Zahut
2013-05-28 09:18
@Saywee:

Jag tror inte det hjälper att ställa den frågan härinne eftersom du inte fått svar av någon tidigare heller på samma fråga. Bäst är att du mailar antingen någon på ÖSK eller fotbollsförbundet.
2013-05-28 08:39

Anders Uddling skriver i dagens Na att han inte tror på Nordin i ÖSK eftersom han menar att han är för dyr och nått sin spelmässiga topp. Brukar ofta hålla med den kloke Anders, men inte i detta fall.

Anders Svensson i Elfsborg kom tillbaka till klubben som 29-åring. Idag är han 36.
Nordin är 29 och kan bli ÖSKs "Anders Svensson". Tror han skulle bli mycket stimulerad och tror dessutom han har mycket att ge ytterligare i flera år.

Det borde under vissa förutsättningar gå att lösa honom som lån i sommar. Till nästa år med spel i AS förhoppningsvis, stiger klubbens intäkter väsentligt.

Undrar vad örebroarna säger om Nordin dyker upp i Hammarby mot ÖSK i augusti? Han lär inte bli kvar i IFK allt för länge om de fortsätter att spela långbollar och placera honom på kanten eller avbytarbänken.
AIK Saywee
2013-05-28 08:37
PZ, 08:12,

jag märker att jag är lite småirriterad idag.

Det beror nog fortfarande på ÖSK´s framflyttande match och jag får kanske reda på via NA varför man gjorde så och vem som tog initiativet till denna förändring.

OK, för några är det kanske bra, medan det för andra (mig) är dåligt. Jag hade ju planerat så väl, tyckte jag och kan nog hålla med svartvitt forever om att det verkar lite nonchigt av klubben att ändra så sent av någon anledning.

Jag är glad att jag inte har köpt något årsabonnemang, för då hade jag nog blivit lite förbannad.

Varför kan inte klubben åtminstone gå ut med en förklaring till att man flyttar fram matchen?

Jag förstår inte detta, för det hade ju varit lämpligt, eller?

Fast jag är himla glad över att vi leder serien :)
Örebro Pete Zahut
2013-05-28 08:22
Annars är jag nöjd med tre poäng igår Tack gubbar ;0)
Man kan inte klaga på en serieledning men man kan fortsätta utveckla spelet.

Örebro Pete Zahut
2013-05-28 08:21
Hasani avstängd mot Östersund innebär förmodligen Samuelsson från start. En Peter som haft det svårt att lossna i ÖSK. Mycket slit men liten leverans. Öppnar också upp för första inhoppet för William?
Örebro Pete Zahut
2013-05-28 08:19
Jag såg inte första halvlek igår men dock den andra. Och om Emil Berger är intresserad av att förlänga med ÖSK på sikt måste han höja sig rejält i spelet utan boll. Alibi-joggningar, dålig på täcka ytor och ingen intensitet i sitt defensiva spel gör att vilket fall jag förstår varför Nkili fick komma in för att slå vakt om ledningen. Nkili var mer inblandad i dueller sin första 5-10 minuter än vad Emil var på en halvtimme.

Och på tal om slå vakt om ledning måste ÖSK bli mycket bättre på att utnyttja omställningspelet när man spelar på resultatet. Åtskilliga möjligheter kastas bort då spelare hellre vände rom eller spelar i sidled. Eller bara kastar bort bollen.

Jag såg Landskrona mot Bajen förra vecka och där Landskrona pressade frenetiskt för att kvittera på slutet. Bajen kom undan med blotta förskräckelsen och ska ÖSK sjunka lika djupt mot dem vid en ev ledning kommer man få seriösa problem som får Brages slutforcering att likna jogging.
AIK Saywee
2013-05-28 08:13
Läste precis VD vid pennan,
som kanske borde heta VD vid tangenterna?

Det slår mig att om jag skriver lite vid sidan om,
lite OT om en räka i ugnen så går några igång ..

... undrar om samma personer går igång på VD´s text om att Biff al la Lindström stod på meny´n?

Inte vet jag.
Örebro Pete Zahut
2013-05-28 08:12
Matchen mellan Hammarby och Sundsvalls hade flyttats fram en dag pga landslagspel för Skulasson. Skulason tackade med att dra på sig en ny varning och är nu avstängd tillsammans med Oscar Berglund den matchen.
Örebro Pete Zahut
2013-05-28 08:10
Stahre säger till Fotbolldirekt att efter det blev klart med Europaspel så vill man förstärka till sommaren. Högst på önskelistan? Vassa yttrar, vilket förmodligen petar ut Nordin ytterligare ett steg från startelvan
AIK Saywee
2013-05-28 08:00
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):

Aspen,
Sjysst med lite gräsinfo från dig och NA :)

En annan grej som Uddling skriver ...
... beträffande Nordin som snart tros ha nått sin spelmässiga topp

"Klubben får vara nöjd med vinsten på cirka två miljoner kronor som försäljningen av honom gav. När alla avdrag och provisioner dragits bort återstod det beloppet till ÖSK."

Blev det inte mer?
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-28 07:31
Efter tips här på forumet dök i dag upp en artikel i NA om konstgräset på BA.
Leverantör är nu bestämd. Det blir samma som för Borås arena men med en seanre generation av plasten. Dessutom gör man om uppvärmningen. Bra !!!
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-05-27 23:43
Jag säger bara Oooooscar (5 nollor) Jansson!
Bra passningstempo ikväll, det märks att man behärskar konstgräs.
Lite som vanligt på slutet, man backar och får tryck på sig...onödigt.
AIK Saywee
2013-05-27 23:17
Nu lämnar jag denna underbara första bortaseger och försöker ladda för nästa hemma, men då kommer besvikelsen smygande eftersom jag hade planerat så bra, trodde jag :(

Är det någon som vet varför man sentomsider flyttade matchdatum mot Östersund, jag förstår fortfarande inte varför man gjorde detta, eller vem som tog initiativ till att man skulle ändra datum.

Skit asså !!!
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-27 23:13
Det skulle vara en smiley på slutet. Blev två frågetecken istället. Det bjuder jag på ikväll. SERIELEDARE!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-27 23:13
Det skulle vara en smiley på slutet. Blev två frågetecken istället. Det bjuder jag på ikväll. SERIELEDARE!
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-27 23:12
Conjuration // Fick ju fan inte chansen. Nu blir det ringa AB och klaga på frysboxen. ??
Örebro either/or
2013-05-27 22:50
Visst, "bara" 1-0, men tycker att det enda som räknas på bortaplan denna säsong är de tre poängen. Och de här segrarna där man går ut och gör sitt jobb och tar en 1-0 seger, men inte direkt briljerar, är riktigt sköna på nåt sätt. Underbart mål av Saied dock!

Skulle för övrigt tydligen vara fokus på Superettan på Fotbollskväll men kändes mer som fokus på Hammarby...Inte chockerande att de fokuserar på mediokra Stockholmslag, men ändå trist...
Annons: